Gå til innhold

Får barn mulighet til å glede seg til julaften?

Lili-S

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (2 timer siden):

Synd for deg...jeg har barn på 12 og 6 år og spør om å sette opp 🌲 etter halloween. Og de store koser seg... heldigvis er ikke vi deg og vi ser dette som før Jul tiden.

Og hvorfor er det spesielt at vi får glede av dette nå? I den mørke verden vi lever i nå med akt som skjer.. hvorfor kan vi ikke kose oss i 2 mnd...skader det noen?  Synd du blir irriterte pga andre mennesker koser seg

Så det er barna som bestemmer der i huset? Hvis de spør om godteri hver dag så får de det også? Dere er voksne, deres ansvar. Julen blir vannet ut uansett hvor koselig du mener det er. 

Anonymkode: c7e69...4c5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det er barna som bestemmer der i huset? Hvis de spør om godteri hver dag så får de det også? Dere er voksne, deres ansvar. Julen blir vannet ut uansett hvor koselig du mener det er. 

He he herregud slapp av...🤣 Nei de bestemmer ikke...de har en mor som elsker julen ..og ver at her i huset kommer julen opp tidlig. Så når barna spør om om sette opp Juletre 1 november..da gjør vi det. Da har vi på julemusikk,drikker julebrus, og pynter treet sammen.

Altså hvorfor skal du oh alle andre MENE at det blir utvannet...står det i deres lov?

Nei...for 400 gang.. juletider blir ikke utvannet hos oss....her koser vi oss hverdag.

.og barna gleder seg til 1 desember da kommer rampenissen og pakkekalender og da setter vi opp julen 100 hakk til...

Tenk å være så grinte og bry seg om hvordan andre koser seg.. huff 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men gjør det noe om julen blir vannet ut? For neste generasjon blir sikkert julen noe helt annet uansett, eller de finner andre høytider å feire som de liker bedre.

Anonymkode: 0bc06...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lili-S skrev (På 3.11.2024 den 20.36):

Jeg har ikke egne barn, men har egne minner fra en herlig, spennende forventningsfull adventstid som barn - i desember.

Nå for tiden velger mange familier å starte juleforberedelsene allerede nå. Det er pepperkakebaking og julegodt, julefilmer og julepynt allerede. For barn er jo to mnd veldig lang tid…? Eller…? Klarer man å opprettholde julestemningen og forventningene til barn så lenge…? 

Hva tenker dere som har egne barn? 

Her hjemme skjer det ingenting før 1.desember. Da pyntes det til advent. Desember er ventemåneden. Da baker vi til jul, hører julemuskk, drikker julebrus, lager juleynt og koser oss. Vi ser julefilmer og lager julemarspian. 

Pynte til jul gjør vi 23.desember. Da er vi klar til julen som kommer. Julen står oppe til 13.dag jul (slik jeg vokste opp med på 70-tallet). 

Anonymkode: 5a1c0...12b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Alltid dette 17.mai argumentet. Er jo nesten komisk hvor provosert dere blir fordi ikke alle gjør som dere 😂 

Vi ringer inn jula kl 17 julaften med sølvguttene, etter halvannen måned med tilknyttede tradisjoner. Og avslutter den 3. dag. 

Anonymkode: a9dab...cdb

Visste ikke at 17 mai var populært, beklager da. Feire påsken i januar da, bedre argument? 
Eller barnet deres har bursdag 4 juni og dere feirer den 4 april isteden :) 
Vet du provosert blir jeg ikke, feire jul når dere vil. Men julen er 24 desember den er definert i kalenderen, man kan ikke endre det og om du ikke forstår hva jeg skriver så får det være. Avslutt jul 1 desember også dere om dere vil, men man har misforstått jul, for julen er ikke da dere feirer. 
Og det virker som det er kanskje du som blir provosert? Du siterer meg, å skal fortelle meg ar du gjør som du vil når jeg ikke har skrevet ett sted at man ikke får gjøre som man vil 

Anonymkode: 91fa3...c5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Visste ikke at 17 mai var populært, beklager da. Feire påsken i januar da, bedre argument? 
Eller barnet deres har bursdag 4 juni og dere feirer den 4 april isteden :) 
Vet du provosert blir jeg ikke, feire jul når dere vil. Men julen er 24 desember den er definert i kalenderen, man kan ikke endre det og om du ikke forstår hva jeg skriver så får det være. Avslutt jul 1 desember også dere om dere vil, men man har misforstått jul, for julen er ikke da dere feirer. 
Og det virker som det er kanskje du som blir provosert? Du siterer meg, å skal fortelle meg ar du gjør som du vil når jeg ikke har skrevet ett sted at man ikke får gjøre som man vil 

Vi feirer da jul 24. desember, med tradisjonsmat og gaver. Hvor har jeg skrevet at vi ikke gjør det? 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (13 minutter siden):

He he herregud slapp av...🤣 Nei de bestemmer ikke...de har en mor som elsker julen ..og ver at her i huset kommer julen opp tidlig. Så når barna spør om om sette opp Juletre 1 november..da gjør vi det. Da har vi på julemusikk,drikker julebrus, og pynter treet sammen.

Altså hvorfor skal du oh alle andre MENE at det blir utvannet...står det i deres lov?

Nei...for 400 gang.. juletider blir ikke utvannet hos oss....her koser vi oss hverdag.

.og barna gleder seg til 1 desember da kommer rampenissen og pakkekalender og da setter vi opp julen 100 hakk til...

Tenk å være så grinte og bry seg om hvordan andre koser seg.. huff 

Jeg elsker julen selv, så er ikke grinete over at andre koser seg. Jeg syns vi begynner tidlig, siste uka i november. Da med julepynt, treet kommer opp litt senere. Men å pynte juletre 1. nov syns til og med jeg er hårreisende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Alltid dette 17.mai argumentet. Er jo nesten komisk hvor provosert dere blir fordi ikke alle gjør som dere 😂 

Vi ringer inn jula kl 17 julaften med sølvguttene, etter halvannen måned med tilknyttede tradisjoner. Og avslutter den 3. dag. 

Så sinna for at noen kaller dere demente for at dere ikke kan kalenderen da🤣🤣

Anonymkode: ba908...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi feirer da jul 24. desember, med tradisjonsmat og gaver. Hvor har jeg skrevet at vi ikke gjør det? 😂

Hvorfor føler du så veldig på å forsvare deres tradisjoner? 
Feirer jul med pakker og middag, så er dere ferdig med jul. Helt greit, jeg synes derimot at det trist at vi i Norge nå får mer og mer vane å feire jul i november enn faktiske julen. 
Dette er min mening, hvorfor synes du det er så vanskelig at jeg har den meningen? 
Julen starter 24.12 klokka 17.00, den slutter ikke da. Om den slutter hos dere da så javel, dere feirer da julen på forskudd. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere er voksne, deres ansvar. Julen blir vannet ut uansett hvor koselig du mener det er. 

Den blir ikke vannet ut, du har ikke fasiten på det. 

Ubegripelig med alle disse trådene om hvordan andre feirer jul. 

Anonymkode: 4a501...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor føler du så veldig på å forsvare deres tradisjoner? 
Feirer jul med pakker og middag, så er dere ferdig med jul. Helt greit, jeg synes derimot at det trist at vi i Norge nå får mer og mer vane å feire jul i november enn faktiske julen. 
Dette er min mening, hvorfor synes du det er så vanskelig at jeg har den meningen? 
Julen starter 24.12 klokka 17.00, den slutter ikke da. Om den slutter hos dere da så javel, dere feirer da julen på forskudd. 

Nei, jeg sa vi var ferdig 2.juledag.

Og det klarer jeg å skrive uten å si at andres tradisjoner er "trist"... 

Og du, pust 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så sinna for at noen kaller dere demente for at dere ikke kan kalenderen da🤣🤣

Personangrep og, ja... sjarmerende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sa vi var ferdig 2.juledag.

Og det klarer jeg å skrive uten å si at andres tradisjoner er "trist"... 

Og du, pust 😅

Hvorfor driver du med hersketeknikker og latterliggjøring? 

Du kan ikke forstå at folk reagerer på ulike julefeiringer, men du selv virker ikke til å være i stand til å diskutere med folk som er uenige med deg uten å ty til latterliggjøring.

Anonymkode: 833b9...883

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (43 minutter siden):

Wow så sinna da 🤣

Vel.. god jul til deg å wikipedia 🤣🤣🤣

Det var da voldsomt som du har fått det for deg at jeg er sinna da. Neida igjen: jeg ler av deg, det er noe helt annet😉 Og igjen tåler du ikke andre mennesker sine synspunkter og faktakunnskap ikke minst om temaet så er det kanskje ikke rette tråden for deg å være i. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tradisjonsmat spiser derimot ikke vi, selv om vi holder på de andre juletradisjonene og til og med går i kirka. Det er mange måter å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor driver du med hersketeknikker og latterliggjøring? 

Du kan ikke forstå at folk reagerer på ulike julefeiringer, men du selv virker ikke til å være i stand til å diskutere med folk som er uenige med deg uten å ty til latterliggjøring.

Feilsitering? 

Jeg har da ikke diskutert med deg en gang?

Eller skrevet en eneste ting om hva jeg mener om andres feiring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tradisjonsmat spiser derimot ikke vi, selv om vi holder på de andre juletradisjonene og til og med går i kirka. Det er mange måter å gjøre det på.

Men da er vi jo helt enige, da. 

Tradisjonsmat er viktig, og vi starter fra medio november. Har en helg med faste høst-retter igjen. 

Kirka dropper vi, imidlertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vi jo helt enige, da. 

Tradisjonsmat er viktig, og vi starter fra medio november. Har en helg med faste høst-retter igjen. 

Kirka dropper vi, imidlertid. 

Tradisjonsmat har vi det hyggeligere uten. Jeg må gjennomgå det på julebord med jobben (forøvrig i november), men det holder leeenge for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Feilsitering? 

Jeg har da ikke diskutert med deg en gang?

Eller skrevet en eneste ting om hva jeg mener om andres feiring?

Jeg reagerte på din "Og du, pust" med smiley kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerte på din "Og du, pust" med smiley kommentar.

Ja, er enkelte som tar helt av i svarene, for noe så ubetydelig som når andre lader opp til jul.... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...