Gå til innhold

Får barn mulighet til å glede seg til julaften?

Lili-S

Anbefalte innlegg

Jeg gledet meg til jul i månedsvis allerede som barn, og gjør det fortsatt. Må jo være noe rart hvis man ikke klarer å glede seg til noe i et par måneder en gang. At barn får for mye gaver blir noe annet, det synes jeg også. I tillegg har man denne trenden med ingen gaver til voksne og enda flere til barn, som noen har begynt med. Det tenker jeg er uheldig, spesielt siden barna ikke får opplevelsen av å gi. 

Anonymkode: 4a501...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke vi begynt juleforberedelsene ennå, men mot midten/slutten av november begynner vi så smått. Pynter litt til advent, kanskje baker vi noe mot slutten av måneden. 

Men vi tar det etappevis, da. Ser noen influensere har fullt pynta julehus dagen etter Halloween, og det tror jeg virkelig ikke er vanlig, men for vår del har det vært veldig hyggelig å smått starte juleforberedelsene litt uti november. Føler at vi rekker over mer enn i selve desember. Da er det fullt kjør i helgene med juleavslutninger, nissefest, julebord for oss voksne og diverse, diverse. Rekker liksom ikke å få gjort alt i desember, føler jeg. 

Men vi reiser til hytta hver lille julaften (pluss en helg i desember for å vaske og pynte litt), så tror kanskje at det er med på å skape et tydelig skille for våre barn. Da kan liksom julefreden senke seg og familien være samlet etter en lang periode der man føler at man blir dratt i alle retninger. 

En annen grunn til at jeg liker å starte litt tidligere enn første helga i advent er at jeg personlig synes november er en møkkatrist måned som fort kan bli litt tung. Hjelper i alle fall meg personlig å ha noe å se frem til som drar seg litt opp. Om barna opplever det likt er jeg usikker på, tror de blir skånet for litt av mørketiden fordi de legger seg tidligere og har utetid i dagslys i skole og barnehagen, men jeg er veldig tilhenger av at de grepene som funker for foreldres følelse av overskudd er bra for hele familien, om enn indirekte. 

Anonymkode: c93ec...f6c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 1. nyttårsdag er over er jula over, etter det blir jeg bare trist av å se julepynt - men det er IKKE fordi jeg pynter så tidlig; julepynten kommer opp lille julaften (eller nærmeste helg om det er mest praktisk). Før det har vi kun adventsstake og -stjerne, samt et par julete lyslykter. 

Men ungene får pakkekalender, og vi prøvesmaker gjerne litt julegodis fra denne tiden og utover, kan ikke si at det legger noen demper på forventningene og spenningen før jul, nei. 

Anonymkode: a2dd7...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gledet meg til jul i månedsvis allerede som barn, og gjør det fortsatt. Må jo være noe rart hvis man ikke klarer å glede seg til noe i et par måneder en gang. At barn får for mye gaver blir noe annet, det synes jeg også. I tillegg har man denne trenden med ingen gaver til voksne og enda flere til barn, som noen har begynt med. Det tenker jeg er uheldig, spesielt siden barna ikke får opplevelsen av å gi. 

Anonymkode: 4a501...2ae

Er så enig i dette! Tenker det er mot si  hensikt at bare barn får, og at man ender opp med et annet resultat enn det som kanskje var tanken, aka at barna bare blir mer selvsentrerte, også som voksne.

I tillegg opplever jeg at barna elsker å være med på å gi gaver, både til store og små. Her har de like mye glede av det som å få selv, fordi jula er kos og familietid. Ikke bare en julaften med gaver.

Anonymkode: 622ab...c63

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når 1. nyttårsdag er over er jula over, etter det blir jeg bare trist av å se julepynt - men det er IKKE fordi jeg pynter så tidlig; julepynten kommer opp lille julaften (eller nærmeste helg om det er mest praktisk). Før det har vi kun adventsstake og -stjerne, samt et par julete lyslykter. 

Men ungene får pakkekalender, og vi prøvesmaker gjerne litt julegodis fra denne tiden og utover, kan ikke si at det legger noen demper på forventningene og spenningen før jul, nei. 

Anonymkode: a2dd7...a12

Jeg syns ikke man bør legge seg opp i hvordan andre feirer jul, men at dette bør gå begge veier. Å si at man blir trist av julepynt i januar er vel ikke noe bedre enn å si at man blir trist av å se den i november?

Anonymkode: 0bc06...566

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi avslutter med finalen, julaften, og roen og tradisjonene 1. og 2. dag. Da er jula over for oss, det kommer opp nyttårspynt, og det meste røde fjernes. 1. januar er tradisjonen at huses ryddes helt, vaskes ned, for januar for oss er en måned for ny start. 

Anonymkode: a9dab...cdb

Fjerner også 1 januar, nytt år, men  mange fjern1 juledag og det er det som faktisk er jul. Og man kan ikke endre når jul er, så er julen ferdig 1 juledag så feirer man faktisk ikke jul. Da er julen kun gaver og en god middag. 

Anonymkode: 91fa3...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fjerner også 1 januar, nytt år, men  mange fjern1 juledag og det er det som faktisk er jul. Og man kan ikke endre når jul er, så er julen ferdig 1 juledag så feirer man faktisk ikke jul. Da er julen kun gaver og en god middag. 

Vi har som sagt tradisjoner fra ca denne helgen, til og med 26.desember. Inkludert reise til åpning av julemarked i Europa årlig. Så jula er virkelig mye mer enn gaver og middag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Synd for deg...jeg har barn på 12 og 6 år og spør om å sette opp 🌲 etter halloween. Og de store koser seg... heldigvis er ikke vi deg og vi ser dette som før Jul tiden.

Og hvorfor er det spesielt at vi får glede av dette nå? I den mørke verden vi lever i nå med akt som skjer.. hvorfor kan vi ikke kose oss i 2 mnd...skader det noen?  Synd du blir irriterte pga andre mennesker koser seg

Dette er et diskusjonsforum, om du ikke tåler å høre mine tanker om mennesker som hiver seg på denne teite nye trenden med å ha jul i 3 måneder uten å bli personlig fornærmet så er du på feil plass. 

Hvorfor er det synd for meg? Tror du jeg lider? Jeg ler av dere, jeg himler med øynene og tror folk har fått demens og ikke kan kalenderen men at det er synd på meg for at jeg holder på julen når det er jul? Nei virkelig ikke.

Det er mye annet en kan pynte med som skaper både lys og glede enn å sette opp juletreet i begynnelsen av november. 

Gjør hva du vil, men nå er dette et diskusjonsforum og du må også tåle at andre tenker og har meninger om dine valg helt uten at du blir krenka av dette. 

Anonymkode: ba908...654

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å feire jul kun med gaver og en god middag er faktisk helt OK det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har som sagt tradisjoner fra ca denne helgen, til og med 26.desember. Inkludert reise til åpning av julemarked i Europa årlig. Så jula er virkelig mye mer enn gaver og middag? 

Adventstiden er det dere reiser og koser dere, julen ringes inn 24.12 klokka 17. 

Man kan ikke endre julen, men man velger da å ikke feire jul. 
Litt som å feire  17 mai den 15 så er man ferdig den 16, så da handler jo jul kun om gaver og god middag. Mens adventstiden handler om å feire den med turer, filmer og god mat. 
Man velger jo selv, men på sikt betyr det at julen er det mulig vi slutter å feire i fremtiden for barna har lært at julen er over etter pakkene er åpnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å feire jul kun med gaver og en god middag er faktisk helt OK det også. 

Ja, om det er det man ønsker at barna skal lære så for all del. Jeg prøver å lære barna mine at jul er tid for ettertanke, tid med familien og venner, roe helt ned. Og kose oss med julegodter, gode middag, juletreet som lyser. 
Vi er ikke Kristene, men julen ringes inn 24.12 :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje 1. nov. er i tidligste laget, to mnd. med jul er mye 😅, men vi setter opp treet ca. første søndag i advent. Prøver å unngå pepperkaker og julebrus før den tid. Jeg synes desember er så mørk og trist at jeg vil ha opp så mye lys som mulig så lenge som mulig. 2. januar pakker vi ned, da er det nytt år, nye muligheter.

Ungene synes nok nesten det er i tidligste laget å sette opp treet 1.12., tror ikke nødvendigvis det er en tradisjon de kommer til å ta med seg. Jeg har ikke hatt den så mange år selv, husker ikke helt hvordan vi gjorde det før, men syntes det var mye styr bare for å ha det oppe en uke eller to. Hjemme kom treet opp lille julaften, men det eneste jeg husker godt er hvor stresset mamma var hver jul, ikke spesielt koselig.

Anonymkode: 3d8d3...6fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er et diskusjonsforum, om du ikke tåler å høre mine tanker om mennesker som hiver seg på denne teite nye trenden med å ha jul i 3 måneder uten å bli personlig fornærmet så er du på feil plass. 

Hvorfor er det synd for meg? Tror du jeg lider? Jeg ler av dere, jeg himler med øynene og tror folk har fått demens og ikke kan kalenderen men at det er synd på meg for at jeg holder på julen når det er jul? Nei virkelig ikke.

Det er mye annet en kan pynte med som skaper både lys og glede enn å sette opp juletreet i begynnelsen av november. 

Gjør hva du vil, men nå er dette et diskusjonsforum og du må også tåle at andre tenker og har meninger om dine valg helt uten at du blir krenka av dette. 

He he nei...men når dere skal forsvare at julen SKAL begynne 1 desember..da kan vel jeg forsvare at vi begynner tidligere 

Virker som du ikke tåler at jeg sier imot deg ...jeg er for gammel til å bli "krenka" jeg driter i hva andre mener om meg . heldigvis 

Bra vi er forskjellige...og at vi koser oss med julemusikk, juletre og julebrus idag ...og vær dag frem til 4 januar 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La nå folk kjøre sitt eget opplegg, hvis de har glede av det. Dette med å pynte to måneder før jul er sikkert en trend det også. Plutselig er det trendy å pynte lille julaften med papirlenker og flagg igjen, og bake 7 slag. Alt man skal bry seg med ;)

Anonymkode: d0b88...b36

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det er det man ønsker at barna skal lære så for all del. Jeg prøver å lære barna mine at jul er tid for ettertanke, tid med familien og venner, roe helt ned. Og kose oss med julegodter, gode middag, juletreet som lyser. 
Vi er ikke Kristene, men julen ringes inn 24.12 :) 

Dette gjør jeg også, jeg nyter julen i romjula og jeg gleder meg over å komme hjem til julepyntet hus i den ellers tunge, mørke og triste januar. 

Men, jeg kan ikke tvinge noen til å feire jul på min måte. For noen er det som jeg ser på som en perfekt jul bare kjedelig. Det er greit, så lenge de ikke kritiserer min måte å feire jul på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advent og jul er jo styrt av kalenderen. Litt rart at folk ikke kan/vil holde seg innenfor de rammene. Jeg liker jul, men hadde blitt grusomt lei om jeg skulle hatt jul i to mnd. Og barn har bare godt av å lære seg å vente på noe. 

Anonymkode: bc781...8e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette gjør jeg også, jeg nyter julen i romjula og jeg gleder meg over å komme hjem til julepyntet hus i den ellers tunge, mørke og triste januar. 

Men, jeg kan ikke tvinge noen til å feire jul på min måte. For noen er det som jeg ser på som en perfekt jul bare kjedelig. Det er greit, så lenge de ikke kritiserer min måte å feire jul på heller.

Tvinger ingen jeg heller, men synes mange har misforståtte julen. De feirer advent å slutter når julen begynner. De gjør som de vil, men jeg svarer på tråden om min mening :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (10 minutter siden):

He he nei...men når dere skal forsvare at julen SKAL begynne 1 desember..da kan vel jeg forsvare at vi begynner tidligere 

Virker som du ikke tåler at jeg sier imot deg ...jeg er for gammel til å bli "krenka" jeg driter i hva andre mener om meg . heldigvis 

Bra vi er forskjellige...og at vi koser oss med julemusikk, juletre og julebrus idag ...og vær dag frem til 4 januar 

Jeg forsvarer ingenting, jeg sier når julen er "Julen i Norge varer i 21 dager, den starter 24. desember (julaften) og avsluttes 13. januar (20. dag jul)." https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jul

Det er sånn det er, og veeken du eller jeg eller andre har den makten til å forandre når julen er. Selv om du pynter lenge før.

Du må gjerne feire jul i april for min del men det har like lite med jul å gjøre som å ha jul i november.

Så bra at du "driter" i det, da kan jeg fint få mene akkurat hva jeg mener om både deg og andre som pynter til jul 2 måneder før det er jul. Jeg hadde ment det samme om de som pynter til 17. mai i mars og har det norske flagget på flaggstangen i to måneder for å "kose seg mest mulig" med dagen. Det er idioti rett og slett. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Adventstiden er det dere reiser og koser dere, julen ringes inn 24.12 klokka 17. 

Man kan ikke endre julen, men man velger da å ikke feire jul. 
Litt som å feire  17 mai den 15 så er man ferdig den 16, så da handler jo jul kun om gaver og god middag. Mens adventstiden handler om å feire den med turer, filmer og god mat. 
Man velger jo selv, men på sikt betyr det at julen er det mulig vi slutter å feire i fremtiden for barna har lært at julen er over etter pakkene er åpnet. 

Alltid dette 17.mai argumentet. Er jo nesten komisk hvor provosert dere blir fordi ikke alle gjør som dere 😂 

Vi ringer inn jula kl 17 julaften med sølvguttene, etter halvannen måned med tilknyttede tradisjoner. Og avslutter den 3. dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg forsvarer ingenting, jeg sier når julen er "Julen i Norge varer i 21 dager, den starter 24. desember (julaften) og avsluttes 13. januar (20. dag jul)." https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jul

Det er sånn det er, og veeken du eller jeg eller andre har den makten til å forandre når julen er. Selv om du pynter lenge før.

Du må gjerne feire jul i april for min del men det har like lite med jul å gjøre som å ha jul i november.

Så bra at du "driter" i det, da kan jeg fint få mene akkurat hva jeg mener om både deg og andre som pynter til jul 2 måneder før det er jul. Jeg hadde ment det samme om de som pynter til 17. mai i mars og har det norske flagget på flaggstangen i to måneder for å "kose seg mest mulig" med dagen. Det er idioti rett og slett. 

Wow så sinna da 🤣

Vel.. god jul til deg å wikipedia 🤣🤣🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...