Gå til innhold

Gå fra vom til tørrfôr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en border collie valp på 5 mnd, som veier ca 12 kg. Jeg har foret han med vom puppy fra vom og hundemat siden jeg fikk han, og han liker dette veldig godt.

Men, jeg synes det er litt ork da det jo krever litt "tilberedning" før man kan gi det. Jeg må ta opp en pølse kvelden før, så må jeg skjære den opp og deretter ta med hunden ut for at den skal spise (blir bare søl om han spiser den inne). Så det blir mye gris og tar litt tid å fore han,  jeg har også litt begrensa med plass i både kjøleskap og fryser. 

Derfor har jeg nå vært inne på tanken om å gradevis gå over til tørrfôr, men er usikker på hva jeg skal velge. Jeg betaler 300 kr for 10 pølser på 500 gram, han får 1 pølse per dag, så vet ikke om det blir noe billigere med tørrfôr eller ikke.

Jeg vet ikke hva jeg skal evt skal velge av tørrfôr og hva som kan passe han. Per nå går vi en tur på ca 4 km hver dag og mentaltrener litt på kvelden, han er også med på valpekurs 2 kvelder i uka. I fremtiden er planen å trene agility, men det er en stund til. Han har ingen allergier eller problemer med magen. Han har hatt litt hard, men lite avføring på vom.

Noen som har noen tips å komme med til hva jeg skal velge? 😊

Anonymkode: f5c37...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orijen tundra er en hit her. Vi delforer annenhver dag med vom og OT. 

Mange skryter av Labb fra Felleskjøpet også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig, men har nå landet på at hundene stort sett får 50/50 råfor/tørrfor og evt litt våtfor nå og da. Kiloprisen er faktisk billigst for råfor. Mine spiser råforet inne. Har du stor og dyp nok skål? Vurder også et underlag, feks spisebrikke. Du kan også ta en skvett biola naturell i vom’en for å se om avføringen blir bedre. Jeg tar også en skvett vann i. Det som er fint med å gi 50/50 er når dere skal ut å reise da råfor ikke er like enkelt å ta med (og frysetørket er dyrt). Når det kommer til merker må du bare prøve deg frem, se hva hunden din liker og om den fungerer bra på det (god i magen, blank pels osv). Noen sverger til kornfritt, høyt proteininnhold eller andre preferanser. Hundene mine liker feks carnilove og brit care. Sjekk gjerne ut hvilke for som får best rating (mange tar for seg vurdering av for på feks tiktok) som denne https://www.allaboutdogfood.co.uk. Evighetshunden gjør noe lignende på norsk. Der får du også inspo til måter å krydre opp matskålen av og til.

Anonymkode: b3e81...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Jeg var innom den lokale dyrebutikken i dag for å forhøre meg med de. Der fikk jeg jeg god hjelp av en erfaren mann, som anbefalte meg orijen puppy. Dyrt fôr, men inneholder mye bra. Så nå skal jeg gi 250 gram vom blandet med 250 gram tørrfôr per dag. 

På sikt ønsker jeg nok å gå over til tørrfôr på heltid. Synes det er enklere å fore og det blir mindre gris. Pluss at jeg sparer plass i både kjøleskap og fryser. 

Skaffet et underlag til skålene og prøvde å fore vommen inne, men den var jo halvfryst så hunden tok den seg med i hele leiligheten og på teppene🫠 så her ble det storvask etterpå og vommen blir fortsatt servert ute😅

Men jeg skal begynne å jobbe igjen og hunden må være en del timer alene i bur om dagen. Litt bekymret for om han må gjøre fra seg oftere på tørrfôr, enn kun vom? 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for tips!

Jeg var innom den lokale dyrebutikken i dag for å forhøre meg med de. Der fikk jeg jeg god hjelp av en erfaren mann, som anbefalte meg orijen puppy. Dyrt fôr, men inneholder mye bra. Så nå skal jeg gi 250 gram vom blandet med 250 gram tørrfôr per dag. 

På sikt ønsker jeg nok å gå over til tørrfôr på heltid. Synes det er enklere å fore og det blir mindre gris. Pluss at jeg sparer plass i både kjøleskap og fryser. 

Skaffet et underlag til skålene og prøvde å fore vommen inne, men den var jo halvfryst så hunden tok den seg med i hele leiligheten og på teppene🫠 så her ble det storvask etterpå og vommen blir fortsatt servert ute😅

Men jeg skal begynne å jobbe igjen og hunden må være en del timer alene i bur om dagen. Litt bekymret for om han må gjøre fra seg oftere på tørrfôr, enn kun vom? 

Ts

Mine hunder gjør fra seg én ganger om dagen på vom. På tørrfôr gjorde de fra seg 3 ganger om dagen. Jeg synes vom er lettere bare på grunn av det 😅

Det er ingen grunn til at vom'en må serveres fryst. Jeg kjøper tre 9kg pølser om gangen for litt over 300kr. Jeg kutter opp én pølse i mindre biter og legger de i en sånn tørrfôr boks i fryseren. Vom kan holde seg i kjøleskapet i 3-4 dager, så jeg tar ut én bit, lar den tine i kjøleskapet, og da er den myk og god. Én bit varer i ca 3 dager.

Før dette kjøpte jeg vom easy pack. Det er 18kg Med små "burgerpatter" på 500g hver. Jeg tinte opp 2 om gangen i kjøleskapet, siden de fint kan ligge i kjøleskapet i noen dager. 

Anonymkode: 87076...f66

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det er søl i det hele tatt (kanskje slowfeeder-skål er tingen?). Kjøper 500 g. polser med Vom. (29 kr.) Og gir halvparten av pølsa + Tørrfôr (Appetitt) 
Når jeg gir resten av pølsa dagen etterpå, henter jeg en ny pølse fra frysen slik at den er passe tint til dagen etterpå. 
Tidligere eier sa at jeg måtte kun fore med Vom, men jeg synes avføringen var vel hard. Nå er den akkurat passe. Besjer en gang morgentur og  ettermiddagstur. Fin blank pels og god form. Får også fiskeolje daglig.

Anonymkode: 723b2...514

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke la han ligge alene i bur hele dagen, stakkars liten!

Anonymkode: 0c9d4...883

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for tips!

Ts

Hvorfor i alle dager skal du ha han i bur? 

Anonymkode: 6f487...552

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

250 gram vom blandet med 250 gram tørrfôr per dag. 

Husk i gi alt for forhold til vekt:) 

Høres litt mye ut til en valp på 5mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt får de mer avføring på tørrfor enn råfor. Prøv å la råforet være tint når du gir det. Da tenker jeg det holder seg i skåla. Om du tar en skvett vann/biola naturell i og rører så blir det til en suppe/gryte også. Slowfeeder var også et godt tips. Jeg har mindre hund så jeg driver med boller og ikke pølser, men jeg tar de opp noen timer før inntak og lar de tine på benken, eller over natten i kjøleskap. Du kan også variere om du ønsker 50/50 eller feks et måltid tørrfor til frokost og et råfor til middag. Det høres kanskje ut som en enklere bit for deg så pølsa får tine lenger i kjøleskapet og du slipper å stresse med det på morgenen. Orijen puppy er også et av de beste forene på markedet. Jeg bruker ikke bur til mine annet enn transport, har du mulighet til å ha hunden i gangen/under trappen? Fint å kjøpe slike avgrensere (kompostbinger, barnegrinder, valpehage osv) om det ikke er stengt av naturlig med dører. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avgrense er ofte viktig fordi de føler de må følge med i alle rom hvis de får tilgang på hele huset (kan føre til mye vokting, usikkerhet og stress) . Min har en korridor/gang + et soverom hvor den har egen seng - i gang har den et mykt teppe(hundeteppe + et åpent bur med hundemadrass. En hund bør ha tilgang til å strekke seg helt ut, bevege seg litt rundt og ikke minst ha tilgang til flere soner med ulik temperaturer, hard og mykt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke la han ligge alene i bur hele dagen, stakkars liten!

Anonymkode: 0c9d4...883

Dette jo er kvinneguiden, så jeg regnet nesten med at en sånn kommentar ville komme. Ikke at det har noe med temaet jeg spurte om å gjøre heller, men jeg svarer allikevel.

For min og hans sikkerhet er det helt essensielt at han ligger i bur de gangene jeg er borte. Han kjeder seg fort hvis han går løs inne uten aktivisering, og kan da finne på å gnage og ødelegge alt han finner. Buret står åpent i stua når jeg er hjemme og han velger da som oftest å legge seg der selv om han har mange andre liggeplasser å velge mellom. Så jeg vil si han har det trygt og fint i buret sitt. Jeg har også et kamera så jeg kan følge med på han.

De aller fleste med hund har da en jobb de må gå til, og er man alene med hund så må de nesten være alene hjemme en liten periode ila dagen. Hunden skjønner uansett ikke forskjell på om den har vært alene i 8 minutter eller 8 timer. Min hund har det helt topp så lenge han får den aktiviseringen og oppmerksomheten han har behov for.

Men bare for å presisere så skaffet jeg meg ikke en så aktiv og krevende rase som border collie bare for å la den ligge alene i et bur "hele dagen". Det er snakk om MAX 8 timer, som de fleste andre med hund alene hjemme også jobber. Jeg legger ned minst 3 timer med trening i min hund hver dag, uansett om han har vært alene i bur eller ikke. Det er det ikke alle som gjør (uansett rase), etter en 8 timer lang arbeidsdag. I tillegg til dette går vi på kurs 2 kvelder i uka, så han får mer enn nok trening. 

Hadde han ikke fått denne treningen før eller etter han har ligget i bur i 8 timer kunne jeg ha skjønt poenget ditt. Men når du tror jeg har hunden min i bur en HEL dag, uten noe form for aktivisering, så begynner jeg å lure. Hvis det var tilfellet, skulle du faktisk fått lov til å melde meg inn for dyremishandling.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal du ha han i bur? 

Anonymkode: 6f487...552

Glemte å sitere denne også på forrige innlegg, men samme svaret gjelder her! 

Men jaja, jeg er sikkert et monster som faktisk tar godt vare på hunden min og gir han alt han trenger. Det er faktisk ikke dyremishandling å la en hund ligge i bur mens man er på jobb, hvis den trives med det og roer seg fint. Hadde hunden min fått helt panikk, så måtte jeg selvfølgelig ha funnet en annen løsning. Men dette er det som funker best for meg og min hund, og tydeligvis alle de andre som også har sin hund i bur når de er på jobb. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

avgrense er ofte viktig fordi de føler de må følge med i alle rom hvis de får tilgang på hele huset (kan føre til mye vokting, usikkerhet og stress) . Min har en korridor/gang + et soverom hvor den har egen seng - i gang har den et mykt teppe(hundeteppe + et åpent bur med hundemadrass. En hund bør ha tilgang til å strekke seg helt ut, bevege seg litt rundt og ikke minst ha tilgang til flere soner med ulik temperaturer, hard og mykt underlag.

Takk for tips! Men som sagt så trives hunden veldig godt i buret sitt og klarer å slappe ordentlig av der. Jeg har uansett ikke mulighet til å avgrense så mye da jeg leier en leilighet som ikke er så alt for stor. Er han alene hjemme og går løs, gnager han på dører, gulv og vegger når han kjeder seg. Det går ikke når jeg leier og ikke eier noe eget. Skal også tillegges at han har et bur som han får strukket seg langflat i, stått oppreist og får snudd seg rundt med god margin. 

Dette blir min siste forklaring på dette med bur, det er ikke det jeg spurte om og har ikke relevans i denne tråden. (men takk for at du i hvert fall ga et litt mer utfyllende svar, enn å bare skrive "stakkars hund").

Dere er velkommen til å heller sende meg en PM her og diskutere videre, hvis dette er noe som plager nattesøvnen deres. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Husk i gi alt for forhold til vekt:) 

Høres litt mye ut til en valp på 5mnd?

Det var det han mannen i butikken anbefalte! Han tenkte sikkert at det ble lik mengde i forhold til en vompølse på 500 gram som han får ila en dag. I følge vekta hans skal han egt ha 600 gram med vom, så han mente det var bedre å fore litt for lite, enn for mye🤔

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket fort nå og det kan hende det blir for mye kalorier med 250+250. https://www.orijenpetfoods.com/en-US/dogs/dog-food/puppy/ds-ori-puppy.html Se gjerne veiledningen på baksiden av posen din, den er kanskje enda mer nøyaktig. Husk at det bare er en veiledning, du må justere opp/ned om det ikke passer. Ettersom dere trener såpass mye og hunden er i vekst hadde nok ikke jeg lagt meg i nedre sjikte, såfremt du ikke bruker veldig mye godteri da (dette foret er perfekt som godbit, jeg bruker det selv når jeg trener min valp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekket fort nå og det kan hende det blir for mye kalorier med 250+250. https://www.orijenpetfoods.com/en-US/dogs/dog-food/puppy/ds-ori-puppy.html Se gjerne veiledningen på baksiden av posen din, den er kanskje enda mer nøyaktig. Husk at det bare er en veiledning, du må justere opp/ned om det ikke passer. Ettersom dere trener såpass mye og hunden er i vekst hadde nok ikke jeg lagt meg i nedre sjikte, såfremt du ikke bruker veldig mye godteri da (dette foret er perfekt som godbit, jeg bruker det selv når jeg trener min valp).

Tusen takk! 

Jeg har bare gitt han 1 porsjon med vom og tørrfôret i dag, skal gi han andre og siste porsjon nå, men da skal jeg lese på posen. Når vi trener utenom kurs bruker jeg kun leke som belønning. Men på de kurskveldene 2 ganger i uka går det fort en del godbiter, men da får han også første måltidet tidligere på dagen, for ikke å være mett når vi skal trene. Skal sjekke opp litt, takk for at du gjorde meg obs på det:)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg synes ikke det er søl i det hele tatt (kanskje slowfeeder-skål er tingen?). Kjøper 500 g. polser med Vom. (29 kr.) Og gir halvparten av pølsa + Tørrfôr (Appetitt) 
Når jeg gir resten av pølsa dagen etterpå, henter jeg en ny pølse fra frysen slik at den er passe tint til dagen etterpå. 
Tidligere eier sa at jeg måtte kun fore med Vom, men jeg synes avføringen var vel hard. Nå er den akkurat passe. Besjer en gang morgentur og  ettermiddagstur. Fin blank pels og god form. Får også fiskeolje daglig.

Jeg har også tenkt tanken på slowfeeder skål, tror kanskje det hadde bidratt til mindre søl. Jeg tar opp en pølse hver kveld og deler den opp på morgenen, så har jeg de i en tett boks i kjøleskapet. Jeg har også kun foret med vom til nå og han har vært ganske hard i magen, så kanskje dette vil hjelpe på. Min har bæsjet ca 2-3 ganger dagen på kun vom. Jeg gir også fiskeolje til min:)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det nesten dobbelt så mye kalorier per gram på tørrfor enn råfor så det er viktig å være klar over. Da kan en feks prøve å legge seg på halve dagsrasjonen av begge så justere om det blir for lite/mye. Viktig å justere vom’en også ettersom han begynner å nå fullvoksen størrelse og skal da trappe lott ned. De har en fin prosentanbefaling på nettisden sin. Jeg kjøpte nettopp slowfeeder til mine. Det som jeg synes er viktig å se etter er at de er av et hardt materiale (plast og ikke gummi) og ikke for lite mellomrom ved taggene. Det er viktig at hunden faktisk får tak i maten og at han ikke spiser slowfeederen i samme slengen om det er laget av et mykt materiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en sånn boks med vom-biter. Tar opp en hver dag som han får til middag også får han litt orjien tørrfor til frokost for tannhelsens skyld. Disse er ikke like ekle som de pølsene og koster 400 kroner. 20241101_202401.thumb.jpg.ec264b27c93da7809d8e54efe3b1e2d9.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...