Svisle Skrevet 20. november 2024 #21 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 19.48): Jeg har vurdert buhund. Mye hund og ingen garanti. Har opplevd individer med mye og lite jakt i seg, så du må nok lese deg opp på foreldredyra / stamtavlen for å se om de brukes til jakt eller ikke. De skal fungere til det meste, men helt sikkert noen oppdrettere som har lagt mye tid i jaktegenskapene. Jeg vil ha en gårdshund, ikke jakthund!😭 Noe trening må påregnes slik at hunden ikke lærer seg å jage alt av dyr for moroskyld. Mange som lar valper gjøre som de vil, deretter omplassere når hunden blir eldre og atferden ikke lenger er søtt og morsomt. Jeg har kommet fram til at det enkleste er å skaffe voksen hund hvor oppførsel og instinkter er mer kjent. F.eks. jakthunder som er helt uinteressert i vilt. Eller hunder som er lydige i skogen og har fungert godt løs. Anonymkode: 3c424...2e7 Det hjelper lite da rasen som sagt har svært snever genetisk base og sliter med relativt høy innavlsgrad. Og du må også huske på at Norsk buhund er en av stamrasene til Norsk elghund grå og det er nok mer enn bare krøllhalen som er årsaken til det. ;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #22 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 12.09): åh, godt å høre fra folk som har hunden. Jeg har selv sjekket ut buhund fordi jeg vurderer den som neste hund, og av alle de jeg har møtt og snakket med sier at de er ganske myke hunder som kan gå løst fordi de ikke jager... At oppdrettere og andre i et rasemiljø legger litt lokk på enkelte egenskaper ved en rase er dessverre alt for utbredt. Har selv en shiba, og de har enormt med jaktinstinkt og de kommer også med ressursforsvar - noe ingen hadde fortalt meg før jeg fikk min første shiba selv. Dette til tross for at jeg hadde lest alt jeg kom over om rasen. Mange av de blir omplassert dessverre fordi folk som kjøper de blir overraska over at de ikke passer som ren selskapshund. Anonymkode: c69c0...b5f Jeg er vokst opp med buhund. Vår hadde lite jaktinstinkt, og løp fritt på gårdstunet hele året rundt hele sitt liv. Lot sauene være i fred også. Men den hadde godt vokterinstinkt og satte i gang et satans spetakkel hver gang noen kom på gårdstunet. Anonymkode: eb901...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå