AnonymBruker Skrevet 4. november #181 Del Skrevet 4. november Gliffy skrev (1 time siden): Jeg tar utgangspunkt i at han bor et sted nå, det er i alle fall sånn det høres ut på ts i og med at hun ikke sier noe om at han bor på gata eller hos kompiser. Du har rett i at det er vanskelig å få hjelp til å finne bolig, men dersom han allerede har bolig og denne ikke er urimelig dyr dekkes dette av sosialhjelp, men da må han også oppfylle aktivitetskravet. Og når det gjelder naivitet så vil jeg hevde at det er naivt å tro at det bare er å lage en avtale. Det finnes folk som ikke overholder avtaler, uansett om de er skriftlig eller ikke. Ts sier jo at sønnen ikke er flink til å ta hensyn, og det blir i praksis mye vanskeligere for en mor å håndheve en slik avtale enn det er for en privat utleier. Hva skal hun gjøre når han ikke holder avtalen og bråker om natta? Kaste han ut? Bor hun ikke i blokk? Ja, hun kan kaste han ut om han bråket om natta, ringe politiet om ikke naboen gjør det før henne. Mitt forslag var og skrive en kontrakt , om han ikke følger den må ha ut. Hvordan skal han bo et annet sted om han bråker om natta? Vel, de fleste ungdommer har vel fått en sint nabo på døra en gang, men det er jo ikke det samme som at man aldri slutter og bråke om natten. han oppholder seg et sted ihvertfal. Det er veldig lite opplysning om hvor han bor og hvorfor han vil flytte inn hos moren, så det burde ha skrevet noe om. Generelt vil nav be han bo hos familie og venner til han får seg jobb, de er ikke interssert i og dekke store boutgifter til en som er ung og har aktivitetsplikt. Nei, det er ikke vanlig at man får bolig dekket av sosiahjelp etter studier. Anonymkode: ca8a0...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celmarith Skrevet 4. november #182 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, får ingenting. Lever på sparepenger. Anonymkode: 65070...fb9 Mulig det er karensdager elns før støtten kan innvilges? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 4. november #183 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bor hun ikke i blokk? Ja, hun kan kaste han ut om han bråket om natta, ringe politiet om ikke naboen gjør det før henne. Mitt forslag var og skrive en kontrakt , om han ikke følger den må ha ut. Hvordan skal han bo et annet sted om han bråker om natta? Vel, de fleste ungdommer har vel fått en sint nabo på døra en gang, men det er jo ikke det samme som at man aldri slutter og bråke om natten. han oppholder seg et sted ihvertfal. Det er veldig lite opplysning om hvor han bor og hvorfor han vil flytte inn hos moren, så det burde ha skrevet noe om. Generelt vil nav be han bo hos familie og venner til han får seg jobb, de er ikke interssert i og dekke store boutgifter til en som er ung og har aktivitetsplikt. Nei, det er ikke vanlig at man får bolig dekket av sosiahjelp etter studier. Anonymkode: ca8a0...4b2 Sosialhjelp til livsopphold er en rettighet man har, så så lenge bokostnadene ikke er urimelige må de dekkes. Hvis han har vanskeligheter med å søke bør ts hjelpe han med NAV i stedet for at han flytter hjem. Det er stor forskjell på å bråke så mye at det plager de i samme leilighet, til å bråke så mye at naboen ringer politiet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #184 Del Skrevet 4. november Er folk her virkelig så lite opplyst om hvordan reglene er som student og NAV….? Nei, du har ikke rett på dagpenger når du akkurat er ferdig som student. Da må du evt ha jobbet og tjent over en viss sum året før. Og nei, du får ikke sosialstønad om du har sparepenger. Aktivitetsplikt blir irrelevant, han må bruke opp alt han har av midler for å bli vurdert. Så nei - det er ikke bare for denne unge mannen å gå på NAV. Han har studert og er nyutdannet, og har hatt sommerjobb i sommer. Hvor får en det fra at han er en udugelig guttunge som bare vil hjem, drive dank og snylte på mor….? Han er i en nokså vanskelig situasjon akkurat nå. Overgangen fra student til fast, lønner arbeid er sårbar, og velferdsnettet vårt har noen huller som unge, nyutdannede bl.a dessverre faller gjennom. Jeg ville selvfølgelig latt barna flytte hjem mens de søkte jobb. Jeg hadde ikke ønsket at de skulle bruke opp alt de har og har fått av midler, sparepenger opp gjennom barndommen osv som vi og besteforeldre har gjort for å kunne ha egenkapital til boligkjøp. Om TS har lite midler selv, og ikke kan hjelpe noe særlig økonomisk når gutten skal etablere seg i voksenlivet, så er det å la han bo hjemme litt mens han finner seg jobb et minimum en kan hjelpe barnet sitt. Jobber er ikke så enkelt å få om dagen, og med høyere utdannelse vil de stort sett ikke ta i deg med ildtang i butikkjobber osv, du er overkvalifisert. Men selvfølgelig må en snakke ordentlig sammen, og være klar på forventninger - spilling legges på hylla og fullt fokus på å søke jobber vil være naturlig. Anonymkode: f1f27...b92 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #185 Del Skrevet 4. november Det er koselig. Da har man noen som kan lage middag,klippe gress,male huset,skifte hjul på bilen måke snø. Rekken er lang,plutselig blir man så gammel at man trenger bleieskift. Anonymkode: 384da...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #186 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 16.40): Da blir du aldri ferdig. Anonymkode: 85ca6...3e6 Ha Ha. Trenger du ikke hjelp i hjemmet?? Hallo,vedkommende er jo ung og sprek. Greit å ikke gjøre alt selv heller da. Anonymkode: 384da...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #187 Del Skrevet 4. november Gliffy skrev (9 timer siden): Sosialhjelp til livsopphold er en rettighet man har, så så lenge bokostnadene ikke er urimelige må de dekkes. Hvis han har vanskeligheter med å søke bør ts hjelpe han med NAV i stedet for at han flytter hjem. Det er stor forskjell på å bråke så mye at det plager de i samme leilighet, til å bråke så mye at naboen ringer politiet. Boutgiftene er urimelig om han ikke bor privat. Livsopphold er en rettighet man har, boutgifter er noe annet. Ja, ts burde hjelpe han og søke, så får hun vite realiteten. ts kan ringe politiet om de har kontrakt. Da er det utelukket og bo i kollektiv og hybel og da. Har han boevne i det hele tatt? Anonymkode: ca8a0...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #188 Del Skrevet 4. november Seff skrev (På 3.11.2024 den 16.39): Da tar man en midlertidig jobb bare for å få en inntekt. Vet ikke hva du røyker for noe, men det der er lettere sagt enn gjort. Selv det å flippe burgere på McDonalds eller å sitte i kassa på Rema er jobber som er vanskelige å få nå til dags, så det er ikke bare å finne noe midlertidig lenger. Anonymkode: 44fd3...6cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #189 Del Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke hva du røyker for noe, men det der er lettere sagt enn gjort. Selv det å flippe burgere på McDonalds eller å sitte i kassa på Rema er jobber som er vanskelige å få nå til dags, så det er ikke bare å finne noe midlertidig lenger. Anonymkode: 44fd3...6cb Det er mye rare ideer om at de skal være lett og få jobber man er overkvalifisert til. Og ansette og drive opplæring på en en skjønner er midlertidig er jo bare dumt. Vikarbyråer er fullt mulig, men selvfølgelig skriver ikke McDonald’s kontrakt med en 25 år gammel mann med høyere utdannelse. De vil og 16-17 åringer . Anonymkode: ca8a0...4b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november #190 Del Skrevet 4. november Min 22 åring flyttet nettopp hjem. Ferdig med fagbrev og går nå påbygg og har en liten fast stilling på 20%. Å be han klare seg selv akkurat nå ble for brutalt for meg. Han har mistrives så i den lærejobben pluss han har dysleksi og fikk en kronisk sykdom på toppen så jeg tenker at dette året er viktig for han. Skolen tar han for å være bedre stilt hvis han en gang blir så syk at han må bytte jobb. Anonymkode: ee84c...8e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 5. november #191 Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Boutgiftene er urimelig om han ikke bor privat. Livsopphold er en rettighet man har, boutgifter er noe annet. Ja, ts burde hjelpe han og søke, så får hun vite realiteten. ts kan ringe politiet om de har kontrakt. Da er det utelukket og bo i kollektiv og hybel og da. Har han boevne i det hele tatt? Anonymkode: ca8a0...4b2 Livsopphold, boutgifter og strøm har man rett på å da dekket, boutgiftene da innen rimelighetens grenser. Politiet kommer ikke fordi en mor ringer og klager på at sønnen slamrer med dørene om natta. De kommer ikke på innbrudd eller knivslagsmål en gang her i byen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al34n0nym1 Skrevet 5. november #192 Del Skrevet 5. november (endret) "Barna kommer først" skrives det veldig mye om i forskjellige tråder her inne på KG.. .... eller? Er det kanskje ikke sant? Haha Det er så mye dobbelmoralisme her inne på KG, at det er til å spy av. Endret 5. november av Al34n0nym1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #193 Del Skrevet 5. november Hmmmmmm skrev (På 3.11.2024 den 23.21): Det er ingen voksene som lar gamle foreldre flytte inn hos seg i Norge. Hvor får det det fra. Man må pent vente til man får plass på et hjem. Det er faktisk ganske mange voksne som lar eldre foreldre flytte inn hos seg i Norge. (Vi var en av dem) Anonymkode: a018e...335 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 5. november #194 Del Skrevet 5. november (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er faktisk ganske mange voksne som lar eldre foreldre flytte inn hos seg i Norge. (Vi var en av dem) Anonymkode: a018e...335 Det tviler jeg på er mange. Man ser på nyheter og i aviser hvor folk klager over at gamlemor må bo hjemme alene i huset sitt med brudd i hue og ræva, uten å få plass på gamlehjem. Barna blir intervjuet og forteller at de fant gamlingen liggenes på gulvet hele natta. Ingen stiller spørsmål til barna hvorfor de ikke stepper inn. Nei selvfølgelig ikke, de ba jo ikke om å bli født må du vite. Folk skal ikke ta abort, for da gir man ikke barnet en sjanse engang. Men når du først gir de en sjanse, så må man ofre seg for barnet til man selv ligger i graven. Skulle man kreve noe utover litt kontakt, så kan man skylde seg selv om man ikke får det. Man kan ikke gjøre noe riktig Endret 5. november av Hmmmmmm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november #195 Del Skrevet 5. november Hmmmmmm skrev (2 timer siden): Det tviler jeg på er mange. Man ser på nyheter og i aviser hvor folk klager over at gamlemor må bo hjemme alene i huset sitt med brudd i hue og ræva, uten å få plass på gamlehjem. Barna blir intervjuet og forteller at de fant gamlingen liggenes på gulvet hele natta. Ingen stiller spørsmål til barna hvorfor de ikke stepper inn. Nei selvfølgelig ikke, de ba jo ikke om å bli født må du vite. Folk skal ikke ta abort, for da gir man ikke barnet en sjanse engang. Men når du først gir de en sjanse, så må man ofre seg for barnet til man selv ligger i graven. Skulle man kreve noe utover litt kontakt, så kan man skylde seg selv om man ikke får det. Man kan ikke gjøre noe riktig Det er ikke noe som heter gamlehjem. Hvordan fant barna « gamlingene « liggende på gulvet hele natta? Noen eldre voksne vil ikke flyttet, de har tilknytning til huset sitt, og noen blir med på og flytte. Ja, jeg fant pappa liggende på gulvet hele natta ( jeg sov ) og når det skjedde flere ganger måtte han på bosenter med nattevakt. Jeg klarer ikke og løfte han opp alene heller. Før i tiden bodde eldre hos familien sin helt til de døde, men de hadde ikke nattevakt, alarm og daglig sjekk av sykepleier heller . Det er mange fordeler med omsorgsbolig. At det ikke er vanlig og ha foreldre boende / generasjonsbolig før de blir så syke er din oppfatning. skjønner ikke hvorfor du drar abort inn i dette, er det de samme som snakker om « gamlehjem « som sier folk ikke skal ta abort? Høres ut som du er sint på egne barn. Anonymkode: ca8a0...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 5. november #196 Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke noe som heter gamlehjem. Hvordan fant barna « gamlingene « liggende på gulvet hele natta? Noen eldre voksne vil ikke flyttet, de har tilknytning til huset sitt, og noen blir med på og flytte. Ja, jeg fant pappa liggende på gulvet hele natta ( jeg sov ) og når det skjedde flere ganger måtte han på bosenter med nattevakt. Jeg klarer ikke og løfte han opp alene heller. Før i tiden bodde eldre hos familien sin helt til de døde, men de hadde ikke nattevakt, alarm og daglig sjekk av sykepleier heller . Det er mange fordeler med omsorgsbolig. At det ikke er vanlig og ha foreldre boende / generasjonsbolig før de blir så syke er din oppfatning. skjønner ikke hvorfor du drar abort inn i dette, er det de samme som snakker om « gamlehjem « som sier folk ikke skal ta abort? Høres ut som du er sint på egne barn. Anonymkode: ca8a0...4b2 Du vet at gamlehjem er noe mange kaller det. Og denne forklaringen min er et svar til mange idiotiske grunner for å kun tenke på barna, uansett alder fremfor å tenke på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #197 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 17.25): Hadde alltid fått komme hjem, er nå 18 og om hun vil kan hun bo hjemme til hun er 81 Anonymkode: 111b9...8ac Men når hun blir 82 er det rett ut?! 😄 Anonymkode: 7b0d6...518 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå