Gå til innhold

Voksne barn som vil flytte hjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville latt voksne barn flytte hjem med visse ufravikelige vilkår:

1. Det er midlertidig
2. Tvangssparing
3. Må betale for å bo hjemme
4. Må få seg jobb eller være i en form for aktivitet(med mindre det er sykdom som tilsier at det ikke går)

Å flytte hjem må ha et formål. Det er fullstendig naturstridig at en voksen mann skal bo hjemme hos mamma/pappa, så det må dreie seg om å spare til egen bolig o.l. 

Anonymkode: b0182...40e

Er enig. Jeg ville aldri kastet ut barnet mitt så det måtte bo på gaten. Men hadde krevd aktiv jobbsøking. 

Men TS, det er jo midt i et semester, om barnet ditt er ferdig studert var ikke h@n ferdig i juni? Hvor har h@n bodd frem til nå? Har ikke "barnet" hatt noen sommerjobb? 

Anonymkode: a9544...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (3 timer siden):

Det er ingen voksene som lar gamle foreldre flytte inn hos seg i Norge. Hvor får det det fra. Man må pent vente til man får plass på et hjem. 

Nei, man flytter ikke inn hos barna, men det går å hjelpe hverandre. Vi stiller opp for hverandre hele tiden. Derfor har jeg et håp at hen inverter fall vil vise litt omsorg og bry seg når vi blir eldre. 

Anonymkode: 30e9e...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, man flytter ikke inn hos barna, men det går å hjelpe hverandre. Vi stiller opp for hverandre hele tiden. Derfor har jeg et håp at hen inverter fall vil vise litt omsorg og bry seg når vi blir eldre. 

Anonymkode: 30e9e...9f6

Vi bor i Norge, de voksene barna velger det mest behagelige valget, i dette tilfellet så er det å bo hos mor. Men mor har akkurat kommet seg på beina økonomisk selv.

Hvorfor må mor sette seg i en situasjon der hun må blakke seg helt ut før folk mener det er greit å si nei til «barnet». 25 åringen får ikke støtte av nav før sparepenger er brukt opp. Det kommer ikke 25 åringen til å gjøre før mor har tømt sine sparepenger om han får flytte hjem til mor. Vet du hvorfor?! Jo fordi barna våre er egoistiske og lite empatiske vesener dessverre. 
Det er opp til deg ts om du syns det er rettferdig eller ikke. Ikke ta valg basert på dårlig samvittighet som folk innpå her prøver å gi deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samme tilbake? Du brakte de inn i denne verden!!

Ja mine hadde fått kommet hjem, men måtte ha ordnet en inntekt da jeg er alene og har det tøft nok.

Anonymkode: 971de...edb

Nå svarer du på ts sitt innlegg og i hennes tilfelle så har ikke 25 åringen krav på støtte av nav, før sparepenger er brukt opp. Så da er det i følge deg greit å flytte hjem til mor for å bruke opp hennes sparepenger. Som hun nettopp har klart å bygge opp. Så man kan trygt si man ikke får den samme empatien tilbake!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (9 timer siden):

Men argumentet for at han skal flytte hjem er jo at han ikke får sosialhjelp så han han har jo ingen inntekt å betale til mor med. 

I tillegg går det ikke an å gjøre en avtale med han om å være stille om natta så mor får sove, det kommer vel klart frem at hun har bedt han om det før men at det ikke har blitt fulgt. 

Hun skriver jo at han lever på sparepenger. Han vil vel få sosialhjelp når de er brukt opp , men de er veldig strenge på boutgifter. Tipper han har fått beskjed av nav om og bo på sofaen til familie eller venner til han får seg jobb. 
selvsagt går den an og gjøre en avtale med han om og være stille om natta. Så bare at han gamet , men om han har hatt fester eller spiller høy musikk går det an og endre dette. 

Anonymkode: ca8a0...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmmmm skrev (8 timer siden):

Det er ingen voksene som lar gamle foreldre flytte inn hos seg i Norge. Hvor får det det fra. Man må pent vente til man får plass på et hjem. 

Det er tull, men hvis de trenger tilsyn hele dagen blir det ofte bosenter fordi kvinner er i jobb i Norge. De kan bli like mye jobb som et lite barn, men de får ikke barnehageplass og man har ikke syk foreldredag. Samfunnet er ikke lagt opp til at man pleier foreldre til siste slutt lenger. Siste året pappa bodde hos oss tok jeg ulønnet permisjon , men så gikk det ikke lenger så nå bor han på « hjem «. 
Det er mange som lar foreldrene flytte hjem til seg i en mellomfase. Tror det er litt avhengig av forholdet man har i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (35 minutter siden):

Vi bor i Norge, de voksene barna velger det mest behagelige valget, i dette tilfellet så er det å bo hos mor. Men mor har akkurat kommet seg på beina økonomisk selv.

Hvorfor må mor sette seg i en situasjon der hun må blakke seg helt ut før folk mener det er greit å si nei til «barnet». 25 åringen får ikke støtte av nav før sparepenger er brukt opp. Det kommer ikke 25 åringen til å gjøre før mor har tømt sine sparepenger om han får flytte hjem til mor. Vet du hvorfor?! Jo fordi barna våre er egoistiske og lite empatiske vesener dessverre. 
Det er opp til deg ts om du syns det er rettferdig eller ikke. Ikke ta valg basert på dårlig samvittighet som folk innpå her prøver å gi deg. 

Du høres skikkelig hyggelig ut. Er der dine barn som er egoistiske og lite empatiske vesener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi de ikke får jobb, lar du dem flytte hjem og forsørger dem? 

Jeg tenkte at jeg endelig skulle komme meg ovenpå økonomisk, men ser ut som jeg aldri blir ferdig med å forsørge andre. Hadde håpet de kunne klare seg selv og jeg kunne spart penger og kanskje flyttet til et bedre sted, reist osv. Er det veldig egoistisk? Snakker om barn på 25+

Anonymkode: 65070...fb9

Nei, du er ikke egoistisk!

Jeg har tidligere sagt at jeg tror at vi går mer og mer i mot at flere generasjoner bor sammen på grunn av økonomi, men hvis man skal bo sammen slik du beskriver fordrer det at alle bidrar til husholdningen.

Mine barn kan bo hjemme hos meg hvis det er behov for det, men de må følge husregler, ta hensyn, bidra økonomisk etter evne til husholdningen, og ta sin del av husarbeidet.

De bodde ikke på "hotell" da de var barn og tenåringer, og skal heller ikke gjøre det som voksne.

Det minste jeg forventer når det kommer til økonomi av en voksen som bor hjemme hos foreldre er at de dekker egne utgifter (mat, klær/sko, hygieneartiker, mobil osv), og at de bidrar til å dekke opp for økte utgifter fordi de bor hjemme.  (For eksempel økte strømutgifter).

Anonymkode: a018e...335

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen voksne barn er det lett å støtte. Det er dem man trygt kan la flytte inn om de opplever motgang, fordi de selv har et ønske om å komme videre, og bare trenger litt bistand mens de får det til å skje. Så lenge man har plassen og pengene, kan man uten kvaler ha dem boende. Man vet de vil gjøre sitt beste. 

Andre barn er det vanskelig å støtte, fordi de sterkt ønsker noe annet enn det de egentlig trenger for å komme videre. Ikke alle har den samme drivkraften, og tilbyr man dem minste motstands vei, risikerer man samtidig å hindre en sunn utvikling. Her må man stå i mye mer konflikt med eget barn, for barnets eget beste. I tillegg kan man møte ganske krasse karakteristikker av seg selv som mor når man setter disse grensene.

På den andre siden; om man har vært «grei» og hatt åpen retur, og «barnet» blir 40, og fortsatt bor hjemme, gamer og snur døgnet, da snur opinionen. Da har man sydd puter under armene hans, og likevel sviktet som mor. Problemet er at for å hjelpe et slikt barn til å ikke bli den 40 år gamle hjemmeboende sønnen, så må man la ham streve litt som 25-åring. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hun skriver jo at han lever på sparepenger. Han vil vel få sosialhjelp når de er brukt opp , men de er veldig strenge på boutgifter. Tipper han har fått beskjed av nav om og bo på sofaen til familie eller venner til han får seg jobb. 
selvsagt går den an og gjøre en avtale med han om og være stille om natta. Så bare at han gamet , men om han har hatt fester eller spiller høy musikk går det an og endre dette. 

Han bor jo et sted nå, og får han sosialhjelp kan han like greit betal der som å flytte til mor. Men han har fått avslag grunnet aktivitetsplikten, det vil si han må stå opp og gå på aktivitet i regi av nav for å få de pengene. Hvis han ikke følger opp aktivitetsplikten har han null kroner å bidra med hjemme da, og ts sin økonomi blir lidende.

og det går jo åpenbart ikke an å gjøre en avtale med han om å være stille om natta, ts skriver jo rett frem «han er ikke så flink til å ta hensyn». Hadde det vært så enkelt som å gjøre en avtale om at han skal være stille om natta hadde jo ikke ts vært bekymret for dette. Hun kjenner sønnen sin

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fordi de ikke får jobb, lar du dem flytte hjem og forsørger dem? 

Jeg tenkte at jeg endelig skulle komme meg ovenpå økonomisk, men ser ut som jeg aldri blir ferdig med å forsørge andre. Hadde håpet de kunne klare seg selv og jeg kunne spart penger og kanskje flyttet til et bedre sted, reist osv. Er det veldig egoistisk? Snakker om barn på 25+

Nei! Du blir en hvilepute. Ikke gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt barnet flytte tilbake dersom hen forstod at det var en kortvarig, midlertidig situasjon.

Men jeg ville ikke hatt økte utgifter pga det, så lenge hen hadde mulighet for å betale for seg (her har ts sitt barn sparepenger). 
Ville satt meg ned med barnet og vist hvor mye jeg hadde av utgifter i dag, og sagt at alle økte utgifter (strøm, mat osv) måtte barnet betale.

Anonymkode: 4d20f...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har "barnet" studert fram til nå?

Anonymkode: b6c2e...8ef

Helt normalt å studere til man er 25. 

Anonymkode: 3ff85...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det syns jeg faktisk er både slemt og arrogant å si. Som om de som ikke har råd eller mulighet eller vansker med det av andre grunner ikke er glade i sine unger. 

Alle som har svart til nå har ikke begrunnet det med at de ikke har mulighet. De bare vil ikke.

Anonymkode: 3ff85...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, får ingenting. Lever på sparepenger. 

Du får ikke sosialhjelp om du har midler, så det er ikke rart. Har hen ikke jobbet og får ikke dagpenger? Har hen vært student? Jeg hadde latt barnet mitt flytte hjem, men jeg hadde stilt krav om å ta tak i ting; få seg jobb, ta utdanning osv. 

Anonymkode: a3f61...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gliffy skrev (2 timer siden):

Han bor jo et sted nå, og får han sosialhjelp kan han like greit betal der som å flytte til mor. Men han har fått avslag grunnet aktivitetsplikten, det vil si han må stå opp og gå på aktivitet i regi av nav for å få de pengene. Hvis han ikke følger opp aktivitetsplikten har han null kroner å bidra med hjemme da, og ts sin økonomi blir lidende.

og det går jo åpenbart ikke an å gjøre en avtale med han om å være stille om natta, ts skriver jo rett frem «han er ikke så flink til å ta hensyn». Hadde det vært så enkelt som å gjøre en avtale om at han skal være stille om natta hadde jo ikke ts vært bekymret for dette. Hun kjenner sønnen sin

Hvor bor han nå da? Ser ikke at ts har svart på det? Har nav godkjent leien der han bor? Hvis det skal være like greit at han bor der han bor som og flytte til mor må det være veldig  billig da.  Den første aktiviteten er vel og kontakte familie og venner og låne en sofa og sove på? Det står veldig lite om nåværende bosituasjon, mulig han bor gratis / billig på en annen sofa. 
det er fullt mulig og lage en avtale. Husregler. Skriftlig. Det er også mulig og utvikle seg. Ja, hun kjenner sønnen sin, og det blir jo opp til henne. 
og tro at det bare er og gå på nav og få hjelp til bolig når man er 25 år nyutdannet og barnløs er veldig naivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du får ikke sosialhjelp om du har midler, så det er ikke rart. Har hen ikke jobbet og får ikke dagpenger? Har hen vært student? Jeg hadde latt barnet mitt flytte hjem, men jeg hadde stilt krav om å ta tak i ting; få seg jobb, ta utdanning osv. 

Anonymkode: a3f61...a47

I følge ts hadde han ikke høy nok inntekt for dagpenger i fjor, og hadde sommerjobb etter studiene. Ja, han er nyutdannet og søker jobber, men har gått ledig i hele 2 måneder etter sommerjobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor bor han nå da? Ser ikke at ts har svart på det? Har nav godkjent leien der han bor? Hvis det skal være like greit at han bor der han bor som og flytte til mor må det være veldig  billig da.  Den første aktiviteten er vel og kontakte familie og venner og låne en sofa og sove på? Det står veldig lite om nåværende bosituasjon, mulig han bor gratis / billig på en annen sofa. 
det er fullt mulig og lage en avtale. Husregler. Skriftlig. Det er også mulig og utvikle seg. Ja, hun kjenner sønnen sin, og det blir jo opp til henne. 
og tro at det bare er og gå på nav og få hjelp til bolig når man er 25 år nyutdannet og barnløs er veldig naivt. 

Jeg tar utgangspunkt i at han bor et sted nå, det er i alle fall sånn det høres ut på ts i og med at hun ikke sier noe om at han bor på gata eller hos kompiser. Du har rett i at det er vanskelig å få hjelp til å finne bolig, men dersom han allerede har bolig og denne ikke er urimelig dyr dekkes dette av sosialhjelp, men da må han også oppfylle aktivitetskravet. 

Og når det gjelder naivitet så vil jeg hevde at det er naivt å tro at det bare er å lage en avtale. Det finnes folk som ikke overholder avtaler, uansett om de er skriftlig eller ikke. Ts sier jo at sønnen ikke er flink til å ta hensyn, og det blir i praksis mye vanskeligere for en mor å håndheve en slik avtale enn det er for en privat utleier. Hva skal hun gjøre når han ikke holder avtalen og bråker om natta? Kaste han ut?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig vanskelig å få jobb i dag. Mitt  ene voksne barn fikk flytte hjem da hun mistet jobben, og leiligheten i Oslo. Forsøkte å finne leilighet, men var enormt mange om beinet. Hun har bodd hjemme i halvannet år, har høy utdannelse og var på utallige intervjuer,ble innstilt som nr 2 flere ganger. Hun fikk til slutt en ubetalt praktikantstilling som førte til at hun fikk fast jobb, så nå flytter hun over nyttår. Hun har gått på dagpenger, har betalt egen mat, og halvparten av strøm og vann. Man nekter ikke voksne barn å flytte hjem når de er i knipe.

Anonymkode: 09318...d0f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...