AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:15 #141 Del Skrevet søndag kl 21:15 En begrenset periode mens det "brenner" er selvsagt ok. Vi har fire barn, og de har kommet hjem til tider som unge voksne, og der er helt i orden. Samtidig er jeg ikke redd for at de blir for alltid. Jeg og mannen er litt for irriterende for dem til det. Så de blir så lenge de trenger det, til de finner fotfestet. Og det er akkurat passe. 😊❤️ Anonymkode: 00c7f...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:16 #142 Del Skrevet søndag kl 21:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så man kan ikke lage en avtale med egne barn? Og hvor dyr blir den strømmen av at det kommer 1 person inn? Denne sønnen har studert, har jobbet i sommer. Helt udugelig er han nok ikke, men klart ts vil jo ha støtte ut ifra hennes tanker. Og noen her leser jo da at denne slasken blir boende der for alltid, han er en som bare skal hjem å utnytte mor. Om det var slik at ta kun ønsket støtte og ønsker å få andre til å tenke slik om hennes sønn som både jobber og studerer men er i en vanskelig periode nå så burde hun skrevet det i hi. Man får ikke sosial hjelp med sparte penger, hjelper ikke om det var noe med aktivitetsplikten som noen spurte ts om. Anonymkode: aa1c8...571 Skjønner ikke jeg heller. Hun ser på strømregningen fra i fjor , legger til 50% og deler det på 2. deler evt andre kostnader og streamingtjenester på 2 . legger til en liten sum for rommet. Skrive en leiekontrakt på korttidsleie av rom inkl strøm og nett på feks 1 år. Begge tjener på det økonomisk, om han ikke har fått jobb innen sparepengene tar slutt søker han sosialhjelp. de lager en skriftlig avtale om fordeling av husarbeid hvis hun føler det er nødvendig. Hans hovedgjøremål blir og søke jobb. skjønner ikke kommentarene her, han har gått « ledig « 2-3 måneder, ikke åresvis , og har en utdannelse. Kunne vært verre 😅 Anonymkode: ca8a0...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:17 #143 Del Skrevet søndag kl 21:17 luxifine skrev (2 minutter siden): Wow den siste setningen var saklig. Ja jeg fikk det til, jeg pendlet over en time (hver vei) hver gang de ringte. På det verste var det 1,5 time reiseveg, en vei, for å komme på jobb. Det kom ikke dalende ned i fanget mitt. Jeg har også fått til svar at jeg er overkvalifisert for jobber, men jeg har vært ærlig om mine planer og blitt enig sammen med arbeidsgiver hvordan planen skal være å være midlertidig ansatt kan fungere for begge parter. 😉 Enig! Og det har hun sin fulle rett til! Du er ikke den enste som har pendlet, pendlet to timer hver vei jeg en periode i livet, vi alle har ofret noe, hva ts sin sønn har gjort vet vi ikke. Hvorfor må man alltid lese sånn jeg gjorde alt for å tjene penger, reiste land og strand, osv Den der kommer hver gang i en slik diskusjon, gir litt ekstra klør til bålet det. Men beklager aner ikke alderen din, men jobber står ikke i kø til noen i dag hverken vikariater eller ikke. Da hadde vi ikke hatt arbeidsledige om det var så lett. Og hva vet vi hva ts sin sønn har gjort før han spurte mamma? Kanskje han virkelig har prøvde? Men når vi begynner med jeg dro hit og dit, jeg jobbet blabla så blir diskusjonen for dum for meg. Du får ha en god kveld Anonymkode: aa1c8...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:18 #144 Del Skrevet søndag kl 21:18 luxifine skrev (7 minutter siden): Mor vet best tenker jeg. Det ligger mer bak her. Mulig, men hva er poenget med innlegget da? Anonymkode: ca8a0...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet søndag kl 21:18 #145 Del Skrevet søndag kl 21:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke jeg heller. Hun ser på strømregningen fra i fjor , legger til 50% og deler det på 2. deler evt andre kostnader og streamingtjenester på 2 . legger til en liten sum for rommet. Skrive en leiekontrakt på korttidsleie av rom inkl strøm og nett på feks 1 år. Begge tjener på det økonomisk, om han ikke har fått jobb innen sparepengene tar slutt søker han sosialhjelp. de lager en skriftlig avtale om fordeling av husarbeid hvis hun føler det er nødvendig. Hans hovedgjøremål blir og søke jobb. skjønner ikke kommentarene her, han har gått « ledig « 2-3 måneder, ikke åresvis , og har en utdannelse. Kunne vært verre 😅 Anonymkode: ca8a0...4b2 Men argumentet for at han skal flytte hjem er jo at han ikke får sosialhjelp så han han har jo ingen inntekt å betale til mor med. I tillegg går det ikke an å gjøre en avtale med han om å være stille om natta så mor får sove, det kommer vel klart frem at hun har bedt han om det før men at det ikke har blitt fulgt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:19 #146 Del Skrevet søndag kl 21:19 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vær så snill og les kommentaren min før du svarer. Og det er jo helt håpløst når du svarer sånn Det er forskjell på å hjelpe barn i en kort overgangsperiode hvor "barna" er aktive med å søke jobber, og det å huse tafatte voksne år etter år. Siterer gjerne innlegg hvor noen sier at førstnevnte også er uaktuelt. Anonymkode: b0182...40e Ts har da ikke skrevet i innlegget sitt at hun skal huse han år etter år? Så det er kanskje ikke helt jeg som leser feil her? Mange skriver at de ikke ønsker å hjelpe barna sine når de har flyttet ut. De kan få noen gode råd Anonymkode: aa1c8...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:22 #147 Del Skrevet søndag kl 21:22 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke jeg heller. Hun ser på strømregningen fra i fjor , legger til 50% og deler det på 2. deler evt andre kostnader og streamingtjenester på 2 . legger til en liten sum for rommet. Skrive en leiekontrakt på korttidsleie av rom inkl strøm og nett på feks 1 år. Begge tjener på det økonomisk, om han ikke har fått jobb innen sparepengene tar slutt søker han sosialhjelp. de lager en skriftlig avtale om fordeling av husarbeid hvis hun føler det er nødvendig. Hans hovedgjøremål blir og søke jobb. skjønner ikke kommentarene her, han har gått « ledig « 2-3 måneder, ikke åresvis , og har en utdannelse. Kunne vært verre 😅 Anonymkode: ca8a0...4b2 👏🏻 Anonymkode: aa1c8...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:32 #148 Del Skrevet søndag kl 21:32 Ja, ville latt de flytte hjem, så sant det ikke er rus inne i bildet, men med ett aktivitetskrav, dvs att de tar de strøjobbene som er å finne mens de venter på drømmejobben, og betaler for mat og det som går ekstra i strøm. Av og til må en ha litt starthjelp, og hva er alternativet? Gata? Regner med det ikke er ønskesituasjon for barna heller, og flytte hjem i en alder av 25, en er nok som foreldre siste instans og søke til i den alderen. Har selv tatt ungene i hus i flere perioder, stebarn også. De har fått festnekt og innetider i en alder av 25 😜 - jeg skal jo opp om morgenen fremdeles, maten har de stortsett stått for selv, bil og bensin også. Går helt greit å ha de hjemme sålenge jeg ikke ser de roter vekk pengene som måtte komme til, og mitt hus, mine regler. Det som er mest masete med å få de hjem igjen, er jo att egne vaner blir rotet til, ikke nødvendigvis att de er så dyre i kosten. Anonymkode: 7b5c0...5a3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:34 #149 Del Skrevet søndag kl 21:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts, stemmer det at han tjente over 186 042 kr i fjor? I så fall har han krav på 66% av dette i dagpenger. Ser flere her forstår det som at han hadde høy inntekt ved siden av studiene. Anonymkode: ca8a0...4b2 Nei, det gjorde han absolutt ikke. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvor leste du at det var planen til sønnen til ts? Jeg har ikke lest det jeg, kun at han gamer når hun sover. Mange som spiller og jobber. Så bra for deg da, har en venninne selv som holder på med det får ikke enormt mye jobber for barnehager har lavt budsjett og om de må ha vikar bruker de helst den samme de har brukt siste årene. Sykehjem dårlig økonomi er ikke flust av jobber, min venninne har også fått beskjed om at hun er overkvalifisert. Du fikk det jo til alle klarer det da Anonymkode: aa1c8...571 Sykehjem vil ikke ha en ufaglært mann uten erfaring, de tar ikke «hva som helst», selv om det kan virke slik i media noen ganger. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts. Du har alt gjort deg opp din mening om at du ikke vil han skal flytte inn så hvorfor spør du her om hva du skal gjøre ? Du må bare si til han da at du vil reise på ferie og at du ikke vil hjelpe. Stå for det du mener, da. Anonymkode: da698...16b Jeg har som sagt tenkt å si ja, men jeg bekymrer meg for egen økonomi når jeg gjør det. Ferien var kun et eksempel på ting jeg har lyst til, men som jeg ikke har råd til om jeg skal forsørge en ekstra person. Anonymkode: 65070...fb9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:56 #150 Del Skrevet søndag kl 21:56 Jeg flyttet til min pappa da jeg var alenemor i 20-årene, men det var mens jeg bygde hus. Jeg solgte leiligheten min for å spare penger, og vi bodde hos han i 3 måneder. Noe sånt kunne jeg gjort for mine barn, men ikke fordi de ikke fikk seg jobb. Alle kan få seg en jobb, noe midlertidig mens man leter etter drømmejobben. Barnehager, renholdsbransjen, butikker og sikkert flere trenger alltid vikarer, så her er det viljen det står på. Anonymkode: 01d73...489 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet søndag kl 22:09 #151 Del Skrevet søndag kl 22:09 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da regner jeg med du ikke forventer å få flytte inn til ditt voksne barn den gangen du ikke får plass på gamlehjem men har behov for hjelp. Anonymkode: 44147...de1 Det var jo akkurat det jeg skrev. Det er det siste ungene kommer til å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet søndag kl 22:21 #152 Del Skrevet søndag kl 22:21 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og husk på det når hun blir eldre og trenger hjelp. Anonymkode: ca8a0...4b2 Det er ingen voksene som lar gamle foreldre flytte inn hos seg i Norge. Hvor får det det fra. Man må pent vente til man får plass på et hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:37 #153 Del Skrevet søndag kl 22:37 Gliffy skrev (1 time siden): Hvis det funker så er det jo topp. Men både her i tråden og i andre tråder har vi lest om fortvilede foreldre med voksne barn som bor hjemme og som ikke bidrar eller gjør noe for å komme seg ut av situasjonen. Det er lett å si at man må stille krav og at de må betale hjemme og sånt, men det er så og si umulig å håndheve dersom barnet ikke gjør det. På grunn av opplysninger som ts gir får man inntrykk av at dette er en situasjon som lett kan ende på samme måte (aktivitetsplikt som ikke vil følges, spilling på natta, tar ikke hensyn til de han bor sammen med). Jeg mener absolutt at man skal hjelpe barn, søsken og andre i en krise, men i dette tilfellet er ts bekymret for sin egen fremtid. Hun kjenner nok sønnen sin og når hun bekymrer seg for sitt eget velvære ved at han flytter inn, så er det jo en grunn til det. Derfor mener jeg at i dette spesifikke tilfellet syns jeg ts skal si nei, og henvise sønnen til NAV. Man skal ikke ofre egen livskvalitet heller, ts sin helse og trivsel teller den også. Nettopp! Voksne barn kan være psykopater som lever som parasitter på sine foreldre til de dør. Det kan være umulig for disse foreldrene å få hjelp. Kommunene utnytter også mødre til slike, ved å sende dem hjem til mor. Anonymkode: eb4df...7ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:49 #154 Del Skrevet søndag kl 22:49 Høres ikke ut som at dette tilfellet er egoistisk av TS, helt innafor å tenke på seg selv også. Går jo eventuelt an å la "barnet" flytte hjem en periode, men lag noen kjøreregler først. Sett dere ned og snakk om forventinger og bli enige om en tidsramme, evt en husleie slik at du ikke går i minus. Da kan jo barnet bidra til at du får litt ekstra inntekt samtidig som h*n kan bo billig en periode til et arbeidsforhold er på plass. Personlig er jeg evig takknemlig for at jeg hadde muligheten til å flytte hjem en lang periode da jeg gikk gjennom et veldig vondt brudd og sto på bar bakke med mine barn. Har heldigvis rause foreldre som tok oss i mot med åpne armer og lot oss være til jeg kom meg ovenpå. Bodde der i to år til jeg fikk fullført fagbrev og fikk jobb. Bidro så klart økonomisk og praktisk i husholdningen da. Men kjenner også til familier hvor dette fungerer særdeles dårlig hvor "barnet" aldri kommer seg ovenpå økonomisk fordi de pådrar seg forbruksgjeld osv. Da er jo saken en helt annen. Poenget er at TS kjenner barnet sitt best og må ta en beslutning basert på sin situasjon. Kan jo høres ut som det er en del variabler her (har ikke lest alle kommentarene) som tilsier at dette kan bli litt vanskelig. Sikter da til at h*n ikke får noen støtte fra NAV av ukjente årsaker osv. Anonymkode: 26e72...0cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:07 #155 Del Skrevet søndag kl 23:07 Mitt barn måtte gjerne flyttet hjem for en periode hvis det var krise, men da hadde det blitt mine regler igjen. Det er jeg ikke sikker på hen ville like. Det er klart vi hjelper hverandre, men jeg hadde forlangt all inn og ikke no soving halve dagen. Dere som lar barna bo hjemme i årevis etter de er voksne, skjønner dere ikke at dere har sviktet for mor? Vi skal gjøre barna våre klare for å stå på egne ben og skal kunne klare selv å skape seg noen mål og drømmer å jobbe etter. Anonymkode: 30e9e...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:46 #156 Del Skrevet søndag kl 23:46 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mitt barn måtte gjerne flyttet hjem for en periode hvis det var krise, men da hadde det blitt mine regler igjen. Det er jeg ikke sikker på hen ville like. Det er klart vi hjelper hverandre, men jeg hadde forlangt all inn og ikke no soving halve dagen. Dere som lar barna bo hjemme i årevis etter de er voksne, skjønner dere ikke at dere har sviktet for mor? Vi skal gjøre barna våre klare for å stå på egne ben og skal kunne klare selv å skape seg noen mål og drømmer å jobbe etter. Anonymkode: 30e9e...9f6 -skjønner dere ikke at dere har sviktet som mor? Denne setningen er årsak til enormt mye smerte hos mødrene som blir utnyttet. Det øker skamfølelsen, gjør at mor føler seg mislykket og venter for lenge med å be om hjelp. Gir opp. Denne setningen blir sagt for å heve seg selv ved å trykke andre ned. Anonymkode: eb4df...7ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet søndag kl 23:53 #157 Del Skrevet søndag kl 23:53 Ja, for en periode er de alltid velkommen. Men ikke uten rammer og at de bidrar med det de kan. Ungene mine vil jeg alltid verne om, hjelpe så godt jeg kan. Men ikke for at de skulle ha latet seg og leve som på hotell 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:57 #158 Del Skrevet søndag kl 23:57 Barna mine ville fått flyttet hjem igjen i krisetilfeller, måtte bidra med husarbeid osv så klart. Barna mine betyr alt for meg. Barna kommer til å huske om man stilte opp for dem i vanskelige tider eller ikke, en dag blir man selv gammel og trenger hjelp. Vil barna dine være der for deg da? Anonymkode: 3f9c5...51a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:34 #159 Del Skrevet i går, 00:34 Ja, jeg vil selvfølgelig la de flytte hjem igjen hvis de trenger det. Jeg og mannen flyttet hjem til hans foreldre da vi var ferdig utdannet og søkte jobber under finanskrisen i 2008/2009. Vi tok de ekstravakter og småjobbene vi kunne, men det ble noen mnd med lav inntekt før vi fikk fast jobb. Er evig takknemlig for at de hjalp oss i en overgangsperiode. Anonymkode: 84a88...6bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:52 #160 Del Skrevet i går, 00:52 AnonymBruker skrev (9 timer siden): "Barnet" vil sikkert flytte hjem for å ha mer disponibel inntekt til rus. Anonymkode: 4ae7b...479 Det var da voldsomt til konklusjon på bakgrunn av det lille ts skrev🙄 Anonymkode: 9f438...591 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå