Gå til innhold

Hva er ressurssvake og ressurssterke foreldre for deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke man er ressurssvak om man mangler en av disse tingene, men jo flere, jo mer ressurssterk er man;

- Familie/venner som stiller opp som barnevakt i nødsituasjoner og andre mindre viktige situasjoner som ved sykdom/jobb, men også om man trenger en kjærestekveld ute i ny og ne.

- Ha barnet hjemme til det er 2 (all forskning viser at det er fordelaktig for barnet mtp stress)

- Ha økonomi til å kjøpe ferske råvarer, reise på ferier (ikke nødvendigvis utenlands, camping er godt nok for barn)

- Kunne kjøpe klær/leker barnet ønsker seg (Eller ha motivasjonen til å finne ting billigere pent brukt)

- God helse 

- Ville involvere seg i barnas hverdag

- Ha kunnskapen som trengs for å holde barna friske (mtp næring, brannskader, psv)

- Ha familie/venner man både går til besøk til og får besøk av (viktig for å utvikle sosiale evner)

- kjæledyr som hund/katt (lærer barna empati og ansvar, veldig relevant hvordan forelderen behandler dyret)

Har nok glemt noe, men var dette jeg kom på i farta.

Anonymkode: b25d9...c98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et møblert hjem for meg er foreldre med jobb som krever utdanning, foreldre som holder sammen og hvis de ikke klarer det greier å samarbeide. Mye rot og kaos i famileforhold=ikke ressursterke foreldre

Foreldre som kaller barna sine navn som er tidløse og ikke trendy/amerikasvulstige

Foreldre som ser barna sine og som bryr seg. Som engasjerer seg og deltar på barnas arenaer og som føler med og opp det som skjer på skolen

Som serverer vanlig mat, lavkarbo og glutenfanatikere er ikke noe pluss i min bok. Gi ungene vanlig mat som stort sett er sunn så går det gjerne bra.

Anonymkode: e958f...6b9

Da fantes det svært få ressurssterke foreldre før 1970 tallet.

Anonymkode: 48409...ff6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ressurssterke: Sporty med barn som får føle mestring gjennom å være utendørs, ski, fjelltur. Stort sosialt nettverk og mange familievenner. Ryddig hjem. Leser bøker for barna. God kvalitet på barneutstyr og klær, men ikke «snobbete». Foreldre som har egne interesser og hobbyer utenom barn.

Ressurssvake: motsatt. Barn som ser mye på skjerm, som opplever lite mestring fordi de sitter mye innendørs uten å oppleve noe.

Anonymkode: 090fe...4f1

Vi gikk aldri på ski med foreldrene våre, men lekte ute hele året. Det finnes jo en mellom ting mellom å måtte være lenket i fysiske familie aktiviteter eller å sitte inne? Barn trenger lek for å lære det sosiale tror jeg. Imitasjon, fantasi osv.

Anonymkode: eb113...9af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da fantes det svært få ressurssterke foreldre før 1970 tallet.

Anonymkode: 48409...ff6

Det er jo netopp det, kravene endrer seg med samfunnsutviklingen. Før var det helt vanlig at mor og far røyket i bilen mens barna satt usikret i baksetet, i dag steiler vi over noe sånt.

Og utdanning kan være så mangt fra barne og undomsarbeider til phd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med ressurssvake foreldre. Det som gjorde de ressurssvake var vesentlig svekket helse, som igjen påvirket økonomi og evne til å forsørge. Vi hadde mat og tak over hodet, men det var så vidt i perioder. Forelder som var syk hadde ingen overskudd til tilstedeværelse. Forelder som var frisk var emosjonelt ikke til stede. 

Ingen deltok i fritidsaktiviteter eller fulgte meg opp slik et barn bør følges opp. 

For meg vil ressurssterke foreldre si at foreldrene forsørger barna på en god måte. Foreldre som sørger for stabile oppvekstkår, trygghet, tilstedeværelse. Forelder som "ser" og kommuniserer, som er emosjonelt oppegående. For meg handler ikke ressurssterk nødvendigvis om mye penger, men evnen til å være fornuftig med det man har. 

Vet man at man har begrenset økonomi og dette kan ikke endres med det første, så la vær å bruke penger på tobakk, alkohol, og alt et menneske ikke trenger. 

Anonymkode: 2a6d7...ca9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Møblerte hjem uttalelser handler om at man er «møblert» i toppetasjen, ikke om fysiske hjems møbler. Et gammelt uttrykk. 

Anonymkode: c0c07...842

😆 vet hva du kommer fra 

Anonymkode: bf6b7...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite sidespor. Kjenner en del svært pengesterke familier. God utdannelse, egne bedrifter osv. De gjør en ting som jeg reagerer på, og syns er feil. De følger barna alt for mye opp, slik at barna blir uselvstendige. Ordner alt. Peiler barna inn på venner som er barn av deres foreldre. Blander seg opp i alt i barnehage og skole for å få det som de vil. Ligger i skytteltrafikk langs veiene for å kjøre sine barn, i stedet for å dele på det med andre foreldre. Flere av dem følger de voksne barna sine til studiestedet når de skal studere. Tar gjerne en uke der for å passe på at det voksne barnet kommer seg i orden på studiestedet osv. 

Vil si at jeg har et såkalt møblert hjem, men mitt mål med barneoppdragelsen, er å gjøre barna gradvis selvstendige.

Anonymkode: ce6f0...688

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vokste opp med ressurssvake foreldre. Det som gjorde de ressurssvake var vesentlig svekket helse, som igjen påvirket økonomi og evne til å forsørge. Vi hadde mat og tak over hodet, men det var så vidt i perioder. Forelder som var syk hadde ingen overskudd til tilstedeværelse. Forelder som var frisk var emosjonelt ikke til stede. 

Ingen deltok i fritidsaktiviteter eller fulgte meg opp slik et barn bør følges opp. 

For meg vil ressurssterke foreldre si at foreldrene forsørger barna på en god måte. Foreldre som sørger for stabile oppvekstkår, trygghet, tilstedeværelse. Forelder som "ser" og kommuniserer, som er emosjonelt oppegående. For meg handler ikke ressurssterk nødvendigvis om mye penger, men evnen til å være fornuftig med det man har. 

Vet man at man har begrenset økonomi og dette kan ikke endres med det første, så la vær å bruke penger på tobakk, alkohol, og alt et menneske ikke trenger. 

Veldig enig i dette. Kjenner flere som har svært  begrenset økonomi hjemme men som likevel står på for ungene og prioriterer det som er viktig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et lite sidespor. Kjenner en del svært pengesterke familier. God utdannelse, egne bedrifter osv. De gjør en ting som jeg reagerer på, og syns er feil. De følger barna alt for mye opp, slik at barna blir uselvstendige. Ordner alt. Peiler barna inn på venner som er barn av deres foreldre. Blander seg opp i alt i barnehage og skole for å få det som de vil. Ligger i skytteltrafikk langs veiene for å kjøre sine barn, i stedet for å dele på det med andre foreldre. Flere av dem følger de voksne barna sine til studiestedet når de skal studere. Tar gjerne en uke der for å passe på at det voksne barnet kommer seg i orden på studiestedet osv. 

Vil si at jeg har et såkalt møblert hjem, men mitt mål med barneoppdragelsen, er å gjøre barna gradvis selvstendige.

Anonymkode: ce6f0...688

Det var til og med noen som skulle hjelpe "barnet" som gikk på juridisk fakultet med en hjemmeoppgave. De sendte casen til et advokatfirma som hjalp til med løsningen. Etterpå ringte foreldrene  til UIO og klagde fordi regningen fra advokatene var så høy

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterke: Sporty med barn som får føle mestring gjennom å være utendørs, ski, fjelltur. Stort sosialt nettverk og mange familievenner. Ryddig hjem. Leser bøker for barna. God kvalitet på barneutstyr og klær, men ikke «snobbete». Foreldre som har egne interesser og hobbyer utenom barn.

Ressurssvake: motsatt. Barn som ser mye på skjerm, som opplever lite mestring fordi de sitter mye innendørs uten å oppleve noe.

Jeg syns dette er litt sårt å lese, jeg er vokst opp i ressurssterkt hjem som du her beskriver, og min partner jeg ble gift med og fikk barn med har «gjort oss» til ressurssvak 

vi har dårlig råd, vi gjør ingenting, han bare sitter hjemme og drikker og gamer, jeg klarer ikke å håndtere alle 3 alene, ene barnet har spesielle behov, jeg vil ut av dette, det er utmattende og leit å ikke gi mine barn det jeg hadde.

Anonymkode: b4b8e...6b0

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i dine øyne er sporty friluftsforeldre det beste? Du vet at det i mange kulturer ikke er den samme tradisjonen for ski og fjell og tur som her i landet?

Jeg er forøvrig enig i at barn bør få føle på mestring gjennom å få til ting, men det må vel ikke være gjennom sport? Eller friluftsliv?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns dette er litt sårt å lese, jeg er vokst opp i ressurssterkt hjem som du her beskriver, og min partner jeg ble gift med og fikk barn med har «gjort oss» til ressurssvak 

vi har dårlig råd, vi gjør ingenting, han bare sitter hjemme og drikker og gamer, jeg klarer ikke å håndtere alle 3 alene, ene barnet har spesielle behov, jeg vil ut av dette, det er utmattende og leit å ikke gi mine barn det jeg hadde.

Anonymkode: b4b8e...6b0

Helt ærlig, da har du blitt ressurssvake også. Resursterke foreldre ville tatt tak i problemet. Hvorfor drikker han og involverer seg ikke? Er han deprimert? Ruser seg i skjul? Angst? Vil han ha hjelp? Feks psykolog, parterapi, avrusning, foreldreveiledning. Vil han ikke ha hjelp, kan du velge å være ressussterk eller ressurssvak. Du kan forlate han. Å gå fra hverandre vil nok påvirke barna, men det påvirker også barna at han ikke er interessert, drikker og at dere har et dårlig forhold. Du kan også søke hjelp, feks foreldreveiledning, undersøke mulighetene for å flytte og få evt støtte, sette opp budsjett og forberede deg på livet som mulig alenemor, sjekke ut mulighetene for støttekontakt eller avlastning for barnet som har spesielle behov. Godt mulig noe er lettere å få støtte til om du bor alene. 

Anonymkode: c20c1...ed4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møblerte hjem kjennetegnes av stødige, emosjonelt intelligente voksne som også har utdannelse og stabille liv. De setter barna sine behov først. De stiller opp på dugnad og på arrangementer på skolen og åpner hjemmet for barna sine venner, smører brødskiver til alle, og heier på hele fotballaget på sidelinjen. Dette handler ikke om penger, men om en annen type kapital. 

Et typisk umøblert hjem: tja, for eksempel influensere som eksponerer barna på nett for å tjene penger, reiser bort fra barna for å feste og drive selvforherligelse, som aldri klarer å bli modne voksne med ansvar.
Voksne som aldri deltar som frivillige på barnas aktiviteter, som pådrar seg forbruksgjeld, som ikke kan smøre ski eller montere en fiskestang eller har lånt en bok på biblioteket. For eksempel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så i dine øyne er sporty friluftsforeldre det beste? Du vet at det i mange kulturer ikke er den samme tradisjonen for ski og fjell og tur som her i landet?

Jeg er forøvrig enig i at barn bør få føle på mestring gjennom å få til ting, men det må vel ikke være gjennom sport? Eller friluftsliv?

Ressurssterke foreldre som misliker friluftsliv og idrett, vil uansett sørge for at barna får rikelig erfaring med friluftsliv og idrett. Det samme vil ressurssterke (i hvertfall de med møblerte hjem) gjøre med kunst og kultur, litteratur og reiser. 

Anonymkode: a25da...c8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterke: Er til stede emosjonelt. Setter grenser. KJefter ikke. Deltagende i barnas hverdag, kjenner foreldrene til de andre barna i klassen sånn noenlunde og tør/gidder ta opp saker ved behov. Er med på møter og dugnader (må ikke stille på alt da).  Har ok oversikt over venner og klassekamerater. Er interessert i hva barna tenker og føler. Vet hva barna driver med på nett og ute, uten at de er helt helikopter. 

Så kommer det fysiske, mat med bra næringsinnhold (men kan godt være toro og nugatti og grandiosa av og til) på bordet, klær etter været. Har nok penger til å kjøpe/leie fritidsustyr. Følger opp tenner og helsa ellers så klart.

Tar med barnet ut på ting, lar de ikke bare sitte med skjerm. Snakker om det som skjer i verden (tilpasset etter alder så klart), og lærer barna å sykle, svømme, klokka, knyte skolisser.

Er det jeg kommer på nå da. 

Økonomien må gå rundt, men trenger ikke ha høy inntekt. 

Anonymkode: e3bf1...278

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke man er ressurssvak om man mangler en av disse tingene, men jo flere, jo mer ressurssterk er man;

- Familie/venner som stiller opp som barnevakt i nødsituasjoner og andre mindre viktige situasjoner som ved sykdom/jobb, men også om man trenger en kjærestekveld ute i ny og ne.

- Ha barnet hjemme til det er 2 (all forskning viser at det er fordelaktig for barnet mtp stress)

- Ha økonomi til å kjøpe ferske råvarer, reise på ferier (ikke nødvendigvis utenlands, camping er godt nok for barn)

- Kunne kjøpe klær/leker barnet ønsker seg (Eller ha motivasjonen til å finne ting billigere pent brukt)

- God helse 

- Ville involvere seg i barnas hverdag

- Ha kunnskapen som trengs for å holde barna friske (mtp næring, brannskader, psv)

- Ha familie/venner man både går til besøk til og får besøk av (viktig for å utvikle sosiale evner)

- kjæledyr som hund/katt (lærer barna empati og ansvar, veldig relevant hvordan forelderen behandler dyret)

Har nok glemt noe, men var dette jeg kom på i farta.

Anonymkode: b25d9...c98

Jeg er dårlig på ski og har ikke det som blir regnet som stort nettverk, tror jeg. Men oppfyller alt på denne lista. Takker. 

Anonymkode: e3bf1...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ressurssteek: har alt på stell. Ferier til utlandet minst 1 gang i året, barna kan drive med dyre idretter og de har tid og penger til å følge opp alle

ressurssvake: det motsatte

Anonymkode: 66555...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ressurssteek: har alt på stell. Ferier til utlandet minst 1 gang i året, barna kan drive med dyre idretter og de har tid og penger til å følge opp alle

ressurssvake: det motsatte

Anonymkode: 66555...270

:ler:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterk: Engasjere seg i barna sine liv og det som skjer rundt dem, delta i verv (klassekontakt, FAU-medlem, fotballtrener osv) og på dugnader i regi av skolen, barnehagen og fritidsaktivitetene, ha kunnskap, evne og vilje til å gi barna god oppdragelse, god helse, hjelpe dem med lekser og holde dem i aktivitet, ha eller ta seg tid til å følge opp det som trengs, ha en trygg økonomi. 

Synes en del her har rare kriterier for å være ressurssterk. Å dra på ferie, ha familie i nærherten som kan sitte barnevakt, ha husdyr, ha god helse og slike ting handler på ingen måte om det å være ressurssterk og det er utrolig merkelig å plassere dette i den kategorien. 

Anonymkode: dace8...760

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke være friluftsliv, men sporty på ene eller andre måten er en viktig verdi for meg og hva JEG synes viser ressurssterke foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...