AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #161 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper at sånne personer som tenker likt deg holder seg unna alle jobber som inkluderer menneskehåndtering. Få deg jobb som renholderske så folk slipper å måtte forholde seg til deg, og du til de! Anonymkode: d017c...722 Hvor ignorant er det mulig å bli! Det er ganske stor forskjell på å nekte å gripe inn ved f. eks en trafikkulykke som er et engangstilfelle, og å nekte å utsette seg selv for vold regelmessig når man har gitt beskjed til ledelsen x antall ganger! La oss si du hadde en nabo som var voldelig mot kjæresten sin. Du griper inn én gang og får stoppet volden, men det blir basketak og du blir nesten alvorlig skadet. Politiet blir kontaktet, men bryr seg ikke. Neste kveld skjer det samme. Polititet kommer ikke nå heller. Dette skjer hver dag fremover. Si meg, går du opp og utsetter deg for vold hver dag for å hjelpe kvinnen? Hvis du ikke griper inn er det politiet som svikter og deres ansvar, ikke deg som nabo. Rett sinnet dit det hører hjemme. Mot politikere og andre tafatte med makt som ikke tar vold i skolen seriøst. Anonymkode: bc2ab...a07 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #162 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du svarer. Men det er ikke den enkelte lærers problem, men systemet! Hvis barna i dette tilfellet blir skadet er det ene og alene skolen og avvik i systemet sin feil, ikke en lærer uten noe å forsvare seg med annet enn hendene. Farlige/voldelige barn burde tas rett inn i spesialskoler ved første voldstilfelle. Skoler hvor de har store sterke menn med kursing i hvordan takle vold. Sorry not sorry. Anonymkode: bc2ab...a07 Det største problemet er jo at lærere ikke har lov til å forsvare seg ordentlig med hendene engang i disse tider. Det er regler på hvor hardt man kan ta og hvor lenge før man som lærer blir siktet for vold. Hadde det vært som før i tiden, at disse bråkmakerne fullt lovlig fikk god gammeldags juling og smekk over fingeren med pekestokken, så hadde lærerne stilt sterkere også i dag. Den gang var det ikke noe kjære mor nei. Anonymkode: 31134...e0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #163 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke meg du svarer. Men det er ikke den enkelte lærers problem, men systemet! Hvis barna i dette tilfellet blir skadet er det ene og alene skolen og avvik i systemet sin feil, ikke en lærer uten noe å forsvare seg med annet enn hendene. Farlige/voldelige barn burde tas rett inn i spesialskoler ved første voldstilfelle. Skoler hvor de har store sterke menn med kursing i hvordan takle vold. Sorry not sorry. Anonymkode: bc2ab...a07 Joda, kanskje man skulle prøvd å få dette til å bli en skikkelig sak da, så man ikke sitter og venter på "systemet" mens man ser på at barn blir skadet imellomtiden fordi alle lærere fraskriver seg ansvaret på noe de burde være ganske godt klar over kom til å forekomme i den jobben. Jeg husker hvordan det var i min klasse for 25 år siden, og jeg ville aldri blitt lærer, nettopp fordi det er vanskelig å skulle klare styre såpass mange barn, og passe på at alle har det bra - samtidig om man skal lære de noe. Sånn burde kanskje flere tenke. Også kunne regjeringen fått på bordet nettopp hvorfor ingen vil være lærer, som er vold, og bli tvunget til å gjøre noe med det. Grøsser over tanken på at mine barn havner på en skole med sånne tafatte lærere som heller burde funnet seg en totalt risikofri jobb. Anonymkode: d017c...722 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #164 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor ignorant er det mulig å bli! Det er ganske stor forskjell på å nekte å gripe inn ved f. eks en trafikkulykke som er et engangstilfelle, og å nekte å utsette seg selv for vold regelmessig når man har gitt beskjed til ledelsen x antall ganger! La oss si du hadde en nabo som var voldelig mot kjæresten sin. Du griper inn én gang og får stoppet volden, men det blir basketak og du blir nesten alvorlig skadet. Politiet blir kontaktet, men bryr seg ikke. Neste kveld skjer det samme. Polititet kommer ikke nå heller. Dette skjer hver dag fremover. Si meg, går du opp og utsetter deg for vold hver dag for å hjelpe kvinnen? Hvis du ikke griper inn er det politiet som svikter og deres ansvar, ikke deg som nabo. Rett sinnet dit det hører hjemme. Mot politikere og andre tafatte med makt som ikke tar vold i skolen seriøst. Anonymkode: bc2ab...a07 Da må du fjerne deg fra jobben da om det skjer så ofte at du tilslutt bare lar barna gå løs på hverandre. Så får man håpe at lærervikaren tenker mer på de uskyldige barna enn seg selv. Barnas beste triumferer vel egentlig alt, alltid. Anonymkode: d017c...722 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #165 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du fjerne deg fra jobben da om det skjer så ofte at du tilslutt bare lar barna gå løs på hverandre. Så får man håpe at lærervikaren tenker mer på de uskyldige barna enn seg selv. Barnas beste triumferer vel egentlig alt, alltid. Anonymkode: d017c...722 Jeg har fjernet meg fra jobben for flere år siden. Er det en god løsning synes du? At alle lærerne fjerner seg fra jobben? Anonymkode: bc2ab...a07 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #166 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Joda, kanskje man skulle prøvd å få dette til å bli en skikkelig sak da, så man ikke sitter og venter på "systemet" mens man ser på at barn blir skadet imellomtiden fordi alle lærere fraskriver seg ansvaret på noe de burde være ganske godt klar over kom til å forekomme i den jobben. Jeg husker hvordan det var i min klasse for 25 år siden, og jeg ville aldri blitt lærer, nettopp fordi det er vanskelig å skulle klare styre såpass mange barn, og passe på at alle har det bra - samtidig om man skal lære de noe. Sånn burde kanskje flere tenke. Også kunne regjeringen fått på bordet nettopp hvorfor ingen vil være lærer, som er vold, og bli tvunget til å gjøre noe med det. Grøsser over tanken på at mine barn havner på en skole med sånne tafatte lærere som heller burde funnet seg en totalt risikofri jobb. Anonymkode: d017c...722 Læreryrket er jo i utgangspunktet rimelig risikofritt. At du omtaler det som at lærere burde tenke på «risikoen» før de ble lærer sier bare litt om hvor sykt det er blitt. Du også har tydelig fått et helt forvridd syn på hva læreryrket bør innebære. Anonymkode: bc2ab...a07 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #167 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Joda, kanskje man skulle prøvd å få dette til å bli en skikkelig sak da, så man ikke sitter og venter på "systemet" mens man ser på at barn blir skadet imellomtiden fordi alle lærere fraskriver seg ansvaret på noe de burde være ganske godt klar over kom til å forekomme i den jobben. Jeg husker hvordan det var i min klasse for 25 år siden, og jeg ville aldri blitt lærer, nettopp fordi det er vanskelig å skulle klare styre såpass mange barn, og passe på at alle har det bra - samtidig om man skal lære de noe. Sånn burde kanskje flere tenke. Også kunne regjeringen fått på bordet nettopp hvorfor ingen vil være lærer, som er vold, og bli tvunget til å gjøre noe med det. Grøsser over tanken på at mine barn havner på en skole med sånne tafatte lærere som heller burde funnet seg en totalt risikofri jobb. Anonymkode: d017c...722 Det er mange lærere som har prøvd å få dette opp som en «sak». Følg litt med før du uttaler deg, da! Blant annet var det veldig god mobilisering i etterkant av Saers-saken. Læremiljøet på tvers av Norge sto samlet. Men nok en gang feide politikere problemet under teppet. Hvis du vil at egne barn skal være trygge i skolen får du skylde på systemet, JO! Anonymkode: bc2ab...a07 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #168 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fjernet meg fra jobben for flere år siden. Er det en god løsning synes du? At alle lærerne fjerner seg fra jobben? Anonymkode: bc2ab...a07 Så bra. Ja, vet du hva, heller det enn at barn må risikere en voldelig hverdag fordi lærere ikke griper inn og skylder på systemet. Så får systemet finne ut hvorfor skolesystemet stoppet opp og hva de må gjøre for å få det igang igjen. Swat team som lærere. Sikkerhet først(for barn, så voksne) Anonymkode: d017c...722 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #169 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har fjernet meg fra jobben for flere år siden. Er det en god løsning synes du? At alle lærerne fjerner seg fra jobben? Anonymkode: bc2ab...a07 Hvis du ikke har autoritet nok til at de respekterer deg, så ja! Vi må ha lærere som fungerer. Hva tenkte du når du utdannet deg? At alle skulle være engler? Jeg hadde kringlevridd dem, men jeg vet det- ergo, jeg passer ikke. Anonymkode: c3bbf...2a9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #170 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke har autoritet nok til at de respekterer deg, så ja! Vi må ha lærere som fungerer. Hva tenkte du når du utdannet deg? At alle skulle være engler? Jeg hadde kringlevridd dem, men jeg vet det- ergo, jeg passer ikke. Anonymkode: c3bbf...2a9 Jeg var en veldig god lærer med mye ressurser og ble godt likt. Det som er synd er at vi flinkeste slutter først, nettopp fordi vi har ressurser til å omskolere oss raskt og selge inn egen kompetanse i andre sektorer. Anonymkode: bc2ab...a07 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #171 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra. Ja, vet du hva, heller det enn at barn må risikere en voldelig hverdag fordi lærere ikke griper inn og skylder på systemet. Så får systemet finne ut hvorfor skolesystemet stoppet opp og hva de må gjøre for å få det igang igjen. Swat team som lærere. Sikkerhet først(for barn, så voksne) Anonymkode: d017c...722 Tror du ikke vikarer som du skriver, også slutter raskt når de blir utsatt for vold? En hverdag med ny lærer/vikar hver måned er ikke akkurat noe å trakte etter for egne barn.. Anonymkode: bc2ab...a07 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #172 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Læreryrket er jo i utgangspunktet rimelig risikofritt. At du omtaler det som at lærere burde tenke på «risikoen» før de ble lærer sier bare litt om hvor sykt det er blitt. Du også har tydelig fått et helt forvridd syn på hva læreryrket bør innebære. Anonymkode: bc2ab...a07 Må le litt der altså. Risikofritt yrke..., men dere er jo redde for barn. Og dere vet vel at barn ikke er 100% tilregnelige. Har dere aldri opplevd det i deres oppvekst, på deres skoler? Alle vet jo at barn kan finne på mye rart. Samme med de som synes at det blir for mye støy ved å jobbe i barnehage eller SFO. Altså, er det er sted det er mye lyd så er det vel der. Folk må bruke hodet litt, så karrierevalget ikke går negativt utover andre. Anonymkode: d017c...722 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #173 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du ikke vikarer som du skriver, også slutter raskt når de blir utsatt for vold? En hverdag med ny lærer/vikar hver måned er ikke akkurat noe å trakte etter for egne barn.. Anonymkode: bc2ab...a07 Trygghet først. Heller masse vikarer som kanskje står opp for elever som blir utsatt for vold enn faste lærere som rømmer fra situasjonen. Anonymkode: d017c...722 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #174 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må le litt der altså. Risikofritt yrke..., men dere er jo redde for barn. Og dere vet vel at barn ikke er 100% tilregnelige. Har dere aldri opplevd det i deres oppvekst, på deres skoler? Alle vet jo at barn kan finne på mye rart. Samme med de som synes at det blir for mye støy ved å jobbe i barnehage eller SFO. Altså, er det er sted det er mye lyd så er det vel der. Folk må bruke hodet litt, så karrierevalget ikke går negativt utover andre. Anonymkode: d017c...722 Jeg følte meg tryggere når jeg jobbet med voksne menn med alvorlig PU og voldelig historikk i bofelleskap, enn jeg gjorde i skolen. For der var vi godt bemannet og hadde kursing og rutiner for vold. I ungdomsskolen derimot er det helt syke tilstander. Mange barn som kommer fra dårlige hjem med null oppfølging eller grensesetting. Slik var det mindre av før.. Og så lurer jeg litt på hvem du tenker skal søke seg til lærerutdanning? Det er allerede historisk lave søkertall. Hvem er alle disse du mener skal søke gitt at de vet jobben er «risikofylt»? Det virker nesten som at du tror dette er noe som vil tiltrekke folk til jobben. Anonymkode: bc2ab...a07 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #175 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må le litt der altså. Risikofritt yrke..., men dere er jo redde for barn. Og dere vet vel at barn ikke er 100% tilregnelige. Har dere aldri opplevd det i deres oppvekst, på deres skoler? Alle vet jo at barn kan finne på mye rart. Samme med de som synes at det blir for mye støy ved å jobbe i barnehage eller SFO. Altså, er det er sted det er mye lyd så er det vel der. Folk må bruke hodet litt, så karrierevalget ikke går negativt utover andre. Anonymkode: d017c...722 Føler du deg bra når du ler av- og bagatelliserer noe som begynner å bli et så stort problem i løpet av de siste få årene, at kunnskapsministeren kaller inn til krisemøte Volden i skolen er mer omfattende enn hittil kjent. Sterk økning siste seks år. – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 31134...e0d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #176 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trygghet først. Heller masse vikarer som kanskje står opp for elever som blir utsatt for vold enn faste lærere som rømmer fra situasjonen. Anonymkode: d017c...722 Ok så en ny vikar hver uke da, som griper inn én gang, blir redd, og så slutter? Kjempeløsning! Må si du er løsningsorientert (not). Anonymkode: bc2ab...a07 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #177 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Føler du deg bra når du ler av- og bagatelliserer noe som begynner å bli et så stort problem i løpet av de siste få årene, at kunnskapsministeren kaller inn til krisemøte Volden i skolen er mer omfattende enn hittil kjent. Sterk økning siste seks år. – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 31134...e0d Altså læreryrket er IKKE risikofritt. Det bør vel alle skjønne. Og at volden har økt er jo selvfølgelig tragisk. Vold generelt er tragisk, og hører ikke hjemme noen plass. Anonymkode: d017c...722 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #178 Del Skrevet 4. november 2024 Kan være ganske risikabelt å havne i situasjoner med vold for en lærer. Tror mange husker han her? https://www.utdanningsnytt.no/clemens-saers-vold-i-skolen-yrkesskade/clemens-saers-min-kamp-fortsetter-til-var-arbeidsgiver-tar-vare-pa-alle/337272 Anonymkode: 584b2...fb6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #179 Del Skrevet 4. november 2024 Ikke helt urelevant denne heller https://www.dagbladet.no/meninger/elever-gir-faen/82135903 Anonymkode: de5a6...38e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #180 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal riktig straff/konsekvens fra foreldre være for et barn som fløy på et annet barn (og slo og spente mens den andre lå nede)fordi de var uenige i fotballkampen? For at man skal være ansvarlige foreldre som får en slutt på den slags oppførsel.. Bare lurer.? Anonymkode: d017c...722 Det overlater jeg fullt og helt til foreldre å finne svar og løsninger på (evt kan de søke faglig hjelp for hos folk som er betalt for det), det er overhodet ikke mitt ansvar som lærer. Heldigvis. Anonymkode: bf641...ac9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå