AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #81 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber også i hjemmesykepleien, og som du sier så er man alltid to i slike tilfeller og man holdet seg på avstand for og ikke bli angrepet. Det vi nå diskuterer er å bryte inn i voldelige situasjoner. Til det kreves det normalt spesialkompetanse i jobbsituasjoner. Anonymkode: 31134...e0d Men også i hjemmesykepleien er det ikke alle situasjoner man vet på forhånd kan bli voldelige, og da er man ikke to. Anonymkode: 0a174...485 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #82 Del Skrevet 16 timer siden Interessant at TS får beskjed om å ikke utsette seg fro vold, men samtidig får råd om å hente noen andre. Hva med "noen andre", skal de utsettes for vold? Hvor mange lærere skal man samle i klasserommet for å kunne løse problemet uten at noen blir skadet? Og hvordan skal overarbeidede lærere klare å hjelpe hverandre i sånne situasjoner? Hvem skal ta vare på deres elever mens de er i andre klasserom og hjelper til med voldelige elever? Helt tullete at ikke skolene tar tak i dette og setter av mye mer ressurser og tid til problemstillingen med vold mot elever og lærere. Anonymkode: 7ac69...e7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #83 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du skrev at denne læreren fikk hjernerystelse og blåveis. Hvordan er oppfølgingen og kartlegging av risiko i etterkant av slike hendelser? Eller er det bare i læreryrket at hms ikke er viktig? Anonymkode: 31134...e0d Dårlig, vil jeg si. Vi hadde jo egentlig beskjed om å skrive avvik hver gang det skjedde noe. Så fikk vi beskjed om at det var altfor mange avvik til at de kunne behandles. Så fikk vi beskjed om å sile ut hva som faktisk var avvik (det skjedde jo flere ting hver time, så det var ikke rart det ballet på seg). Kontaktlæreren sluttet. Jeg sluttet også. Denne skolen hadde dårlig ledelse, det kan hende det hadde vært annerledes dersom man faktisk følte at man hadde ledelsen i ryggen. Men det hadde man ikke. Når man tok det opp, så fikk man beskjed om at vi ikke kunne bruke opp hele møtetiden på den eleven/den situasjonen nok en gang, fordi man hadde andre temaer vi også måtte gjennom. Vet ikke hvordan det går i dag. Hjertet mitt blødde både for denne eleven og for de andre rundt, men jeg kunne ikke stå i det i lang tid, og særlig ikke uten støtte fra ledelsen. Og jeg innrømmer det, det var enklere å bare si opp "vanlig" enn å lage et stort baluba ut av det. Anonymkode: bbc4d...f8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #84 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kødder du? Så barn med diagnoser og traumer skal bare ta livet av hverandre så lenge det ikke er noen som ser det i vanlig skole? Hvem tenker du skal jobbe på de skolene, da? Slike «skoler» hvor det er fritt fram for vold og overgrep vil jo bare føre til at man slipper livsfarlige unge voksne ut i samfunnet. Anonymkode: 0a174...485 Kødder ikke nei. La disse drittungene denge hverandre, de lærer nok etterhvert da. De har ingenting i en vanlig skole å gjøre, først må de lære seg respekt. Anonymkode: 775d4...60a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #85 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men også i hjemmesykepleien er det ikke alle situasjoner man vet på forhånd kan bli voldelige, og da er man ikke to. Anonymkode: 0a174...485 Nei, det er klart. Men forskjellen er at da skal man så langt det lar seg gjøre komme seg vekk fra stedet, og andre tiltak blir gjort etter hendelsen. Det her blir jo en helt annet og en feil sammenligning uansett. Når det gjelder lærere er det derimot snakk om oppfordring til å gripe inn i voldelige situasjoner. Det sier seg selv lærere ikke kan flykte vekk fra slike situasjoner, og sette barn som blir utsatt for vold i fare. Men det store spørsmålet er hvordan dette best mulig kan gjøres for å redde barnet som blir utsatt for vold og samtidig ivareta eget liv og helse på jobb. Og det er her det raskest mulig må drastiske forandringer til, slik det har blitt. Anonymkode: 31134...e0d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 16 timer siden #86 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 10.18): Leste mye om det i media for en stund siden. Var glad for at sånt ikke skjedde på skolen der jeg jobber. Men nå har det altså skjedd en del av det i det siste. Ikke mot meg, men kolleger. Voldelige elever, både mot medelever og lærere. Flere av kollegene mine er ikke redd for å ta tak i, bære bort eller legge voldelige elever i bakken. Men jeg tør det ikke. Da vil jeg heller bare løpe langt bort. Hva sier egentlig reglene om dette? Kan jeg nekte å håndtere voldelige elever? Det vil jo bety at jeg i situasjoner vil nekte å stoppe elev som angriper en annen elev. Så det er jo et dilemma. Men med økningen av vold som er nå, så vil jeg jo vite hva jeg kan og ikke kan gjøre om det plutselig skjer meg. For sånn som det er nå, er det vel bare et spørsmål om tid før jeg havner i en slik situasjon. Anonymkode: 89373...e3b Du har en plikt til å gripe inn men ikke uten å få kurs i det. Snakk med sjefen din om hvordan du kan løse dette da du bare føler for en flight følelse pr nå. Snakk også med verneombud, tillitsvalgt mm for å høre om de kan jobbe med at alle blir tatt med i dette. Det er nok flere av dere som kjenner på det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #87 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Finner det merkelig at du er redd for konflikter mellom så små barn. Barneskole er noe helt annet enn ungdomsskole og vgs. Kanskje læreryrket ikke er for deg. Anonymkode: 7fafb...3b2 Læreren til datteren min var typ 1,55 høy, de fleste av elevene hadde vokst fra henne innen 4-5 klasse, og hadde tatt rotta på henne på mellomtrinnet om de bestemte seg for det. Jeg vet ikke hva løsningen er, men har stor forståelse for at lærere kvier seg for å gå i mellom når store, sterke elever blir rabiate. Selv politiet har vel advart mot å gå imellom i slåsskamper, og flere elever er på strl. med en voksen mann mot slutten av barneskolen. Kanskje fløyte og en alarm som går av i naboklasserommene samt på kontoret slik at nærmeste kollega kan komme raskt inn (men da mener jeg man må kunne hjelpe til og gå mellom sammen, om det ikke er våpen involvert). Anonymkode: 354fc...c78 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #88 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så da mener du at jeg er nødt til å risikere min egen helse i løpet av arbeidsdagen? At jeg skal utsettes for vold, ikke føle meg trygg mens jeg gjør jobben min? I hvilke andre yrker kreves dette? Tenk om kontormedarbeidere fikk beskjed om at «han nyansatte Pål er litt gal, han sliter psykisk så han utagerer og dere må tåle at han angriper dere for det er hva gode medmennesker gjør». INGEN ville akseptert det. Dersom barnet ditt sliter så voldsomt som du sier må du jo skjerme omverdenen for han. Ha han hjemme, planlegg for hjemmeskole. Evnt plassere han i institusjon. Eller flytt til en annen kommune hvor det er vedre hjelpetilbud. Min jobb er ikke å være politi eller fengselsarbeider, jeg er LÆRER. Jeg vil lære barn, lage pedagogiske opplegg og ha hyggelige dager og timer med elevene mine. Ikke slåss med dem. Anonymkode: 632cb...abd Jøsserenenavn, det mener jeg da bsolutt ikke! Jeg mener det burde være en selvfølge med fagpersonell til å håndtere utageringer. Miljlterapeuter som er utdannet i dette. Rett og slett flere yrkesgrupper inn i skolen. Det er det å skyte på foreldrene jeg mener er feil. Stå sammen om å be om ressurser! Forøvrig fryktelig merkelig debatteknikk å anta at jeg mente du skulle ta i mot vold, det er da ikke nevnt overhode i innlegget mitt. Ble egentlig ganske overrasket (og litt lei meg) over at det er mulig å tolke det slik. Anonymkode: 45f45...33f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #89 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Interessant at TS får beskjed om å ikke utsette seg fro vold, men samtidig får råd om å hente noen andre. Hva med "noen andre", skal de utsettes for vold? Hvor mange lærere skal man samle i klasserommet for å kunne løse problemet uten at noen blir skadet? Og hvordan skal overarbeidede lærere klare å hjelpe hverandre i sånne situasjoner? Hvem skal ta vare på deres elever mens de er i andre klasserom og hjelper til med voldelige elever? Helt tullete at ikke skolene tar tak i dette og setter av mye mer ressurser og tid til problemstillingen med vold mot elever og lærere. Anonymkode: 7ac69...e7f Det kommer jo helt an på situasjonen og alvorlighetsgraden hvor mange og hva slags personell som bør settes inn. Det er ikke uten grunn at i de alvorligste tilfellene ellers i samfunnet er det sikkerhetsvakter og politiet som tar seg av. I de mindre alvorlige tilfellene er det heller ikke lurt å være alene med tanke på eventuelle bevis når man må bryte inn. Mange lærere som dessverre blir beskyldt for handlinger de ikke har gjort, og at de har tatt hardere i enn det som er tilfelle. Det er en stor risiko med de strenge reglene som er. Anonymkode: 31134...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #90 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regelverket i Norge er klart, man har hjelpe plikt når noen er i nød. Så jo du må hjelpe, tror ikke lærere er unntatt denne plikten. Foreslår å høre med ledelsen, kanskje du er uegnet til å jobbe med barn over 6 år? Anonymkode: e4d9c...972 Hva hvis læreren blir slått bevisstløs og ikke klarer å hjelpe? Da kan i verste fall den voldelige eleven skade mange flere elever uten at noen griper inn. Hvorfor så bastant på at den beste måten å hjelpe på er å gå mellom elevene? Det kommer jo an på flere ting som alder/størrelse på elevene, hvilke gjenstander som evt brukes (stein, kniv, saks, balltre o.l.) og hva konflikten går ut på. I noen tilfeller vil det faktisk være bedre om læreren tilkaller hjelp og får en ekstra voksen eller to til å komme og hjelpe, enn at læreren kaster seg inn i konflikten og risikerer å bli alvorlig skadd. På toppen av det hele kommer reglementet om at lærere ikke skal drive fysisk avstraffing, og dette reglementet er såpass strengt at selv det å holde en elev fast i armen og heve stemmen kan anses som krenkelse og fysisk avstraffing. Alle foreldre forventer at sine unger skal ha det trygt på skolen og at læreren griper inn om ungen deres blir truet, men de samme foreldrene er ofte ikke like positive innstilt dersom det er deres unge som er den voldelige og blir taklet av læreren. Da er det krenkelse, vold fra læreren og ord mot ord, og læreren er atter en gang den store stygge ulven. Tenk bare på hvis ei jente på 12 år angriper en medelev med saks, og så kommer den mannlige læreren og røsker tak i armen hennes og gir henne streng beskjed om å slutte. Kanskje jenta er såpass oppgira og krakilsk at han må legge henne i bakken for å roe henne ned. Dette kan lett som en plett tolkes i verste mening av foreldrene til jenta, siden ingen var til stede i klasserommet og så hva som skjedde. Helt utrolig at så mange ikke skjønner hvor vanskelig denne problemstillingen med vold i klasserommet egentlig er. Anonymkode: 7ac69...e7f 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #91 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva gjør du etter du har tilkalt foreldrene og politiet? Det kan ta ganske lang tid før noen kommer, skal du da stå å se på et en på ti år blir fullstendig mishandlet??? Om et barn angriper en medelever så er medeleven mye mer utsatt enn deg, det er direkte farlig! Du er voksen, og det hjelper veldig mye for den som er angrepet at han/hun ser en voksen bryter inn å bryr seg. Spiller ingen rolle om man er lærer, nabo eller noe, men hjelper barn i trøbbel. Og om lærer er så redd for barna som de undervises så er det bedre med vikar, mulig vikarer ikke ser på at annet barn blir skadet. Anonymkode: e4d9c...972 Vel, det er jo ikke så mye å gjøre. Er barnet så lite at jeg ikke frykter selv å bli skadet ville jeg grepet inn dersom det var en reell fare for livet til den som ble angrepet. Eventuelt ventet til vi var flere lærere så vi sammen kunne håndtert situasjonen. Men jeg ville aldri alene prøvd å skille to gutter på 50 kg som slåss, det er uaktuelt. Jeg risikerer absolutt ikke min egen helse eller mulighet til å uføre jobben min. Det er skolen, altså min arbeidsplass, sin jobb å forebygge og håndtere disse sakene. Hvis dere foreldre er så utrolig bekymret og sjokkerte over at lærere ikke vil risikere eget liv og helse så får dere selv ta tak i problemet. Begynn med strengere oppfølging av barna deres, snakk selv med foreldrene til de andre barna og flytt dersom deres barn er den som utagerer. Jeg fikk NULL opplæring i håndtering av voldelige mennesker i løpet av studiet mitt, jeg fikk heller ingen opplæring i dette da jeg ble ansatt. Det er dermed ikke en del av mine arbeidsoppgaver. Anonymkode: 632cb...abd 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #92 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer jo helt an på situasjonen og alvorlighetsgraden hvor mange og hva slags personell som bør settes inn. Det er ikke uten grunn at i de alvorligste tilfellene ellers i samfunnet er det sikkerhetsvakter og politiet som tar seg av. I de mindre alvorlige tilfellene er det heller ikke lurt å være alene med tanke på eventuelle bevis når man må bryte inn. Mange lærere som dessverre blir beskyldt for handlinger de ikke har gjort, og at de har tatt hardere i enn det som er tilfelle. Det er en stor risiko med de strenge reglene som er. Anonymkode: 31134...e0d En ekstra lærer blir neppe trodd mer enn den ene læreren uansett. Barns rettigheter står høyt, så om barnet sier at begge lærerne var voldelige eller brukte unødvendig stor makt, så er man like langt. I verste fall backer hele klassen opp om løgnen, noen fordi de er venner med den voldelige eleven og noen fordi de ikke tør å si noe av redsel for å bli neste offer. Så nei, en ekstra lærer fra eller til har ingenting å si når det kommer til å fortelle sannheten etterpå. Alarm i klasserommet og sikkerhetsvakter på skolen hadde nok vært en god start. Og mer forståelse for at noen barn er sterke nok til å gjøre skade også på voksne, og at også lærere trenger støtte i truende situasjoner. Anonymkode: 7ac69...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #93 Del Skrevet 16 timer siden Egne skoler med personell er utdannet til å ta seg av elever med spesielle behov. Anonymkode: db69f...c8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #94 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ekstra lærer blir neppe trodd mer enn den ene læreren uansett. Barns rettigheter står høyt, så om barnet sier at begge lærerne var voldelige eller brukte unødvendig stor makt, så er man like langt. I verste fall backer hele klassen opp om løgnen, noen fordi de er venner med den voldelige eleven og noen fordi de ikke tør å si noe av redsel for å bli neste offer. Så nei, en ekstra lærer fra eller til har ingenting å si når det kommer til å fortelle sannheten etterpå. Alarm i klasserommet og sikkerhetsvakter på skolen hadde nok vært en god start. Og mer forståelse for at noen barn er sterke nok til å gjøre skade også på voksne, og at også lærere trenger støtte i truende situasjoner. Anonymkode: 7ac69...e7f Ja det er skummelt. Man tar som sagt en stor risiko som lærer når man bryter inn i noe. Både med tanke på risiko og falske beskyldninger. Derfor viktig at det er rett personell til slike hendelser. Støtter fullt ut det med alarm og sikkerhetsvakter. Det har jeg nevnt hele tiden. Kanskje det til og med hadde ført til langt mindre vold også, når de mest voldelige barna vet at det er sikkerhetsvakter tilstede. Anonymkode: 31134...e0d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #95 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva hvis læreren blir slått bevisstløs og ikke klarer å hjelpe? Da kan i verste fall den voldelige eleven skade mange flere elever uten at noen griper inn. Hvorfor så bastant på at den beste måten å hjelpe på er å gå mellom elevene? Det kommer jo an på flere ting som alder/størrelse på elevene, hvilke gjenstander som evt brukes (stein, kniv, saks, balltre o.l.) og hva konflikten går ut på. I noen tilfeller vil det faktisk være bedre om læreren tilkaller hjelp og får en ekstra voksen eller to til å komme og hjelpe, enn at læreren kaster seg inn i konflikten og risikerer å bli alvorlig skadd. På toppen av det hele kommer reglementet om at lærere ikke skal drive fysisk avstraffing, og dette reglementet er såpass strengt at selv det å holde en elev fast i armen og heve stemmen kan anses som krenkelse og fysisk avstraffing. Alle foreldre forventer at sine unger skal ha det trygt på skolen og at læreren griper inn om ungen deres blir truet, men de samme foreldrene er ofte ikke like positive innstilt dersom det er deres unge som er den voldelige og blir taklet av læreren. Da er det krenkelse, vold fra læreren og ord mot ord, og læreren er atter en gang den store stygge ulven. Tenk bare på hvis ei jente på 12 år angriper en medelev med saks, og så kommer den mannlige læreren og røsker tak i armen hennes og gir henne streng beskjed om å slutte. Kanskje jenta er såpass oppgira og krakilsk at han må legge henne i bakken for å roe henne ned. Dette kan lett som en plett tolkes i verste mening av foreldrene til jenta, siden ingen var til stede i klasserommet og så hva som skjedde. Helt utrolig at så mange ikke skjønner hvor vanskelig denne problemstillingen med vold i klasserommet egentlig er. Anonymkode: 7ac69...e7f Så lærere er mer opptatt av å ikke få beskyldninger i klasserommet enn å beskytte de 20 andre elevene? Klart vold er vanskelig, men vi snakker om barn på barneskolen her også. Har selv en gutt i 7 klasse. De fleste der er ikke 90 kilos kjemper som flyr rundt å angriper lærere. Verden har endret seg, det er mer vold i samfunnet og det må vi ta innover oss. Er lærer bevisstløst ja da får ikke lærer gjort så mye mer, men å stå å se på eller hente en annen som kan gå i mellom slik ts ønsker er jo bare helt vilt. Man får mene hva man vil, men som mor til barn på barneskolen så skremmer det meg at lærere synes det er bedre at elevene slår hverandre ihjel isteden for å bryte inn i tilfelle de får noen beskyldninger fra gale foreldre. Heldigvis vet jeg at flertallet er ikke som ts, jeg mener helt oppriktig at ts er uegnet som lærer i mellomtrinnet når hun er så redd for vold at hun ikke engang underviser "riktig". Mange av mine kollegaer får både beskyldninger, anmeldelser, og blir slått ned, vi er helt alene vi også og vet du her tenker jeg at sånn har det blitt, det er en del av jobben min. Anonymkode: e4d9c...972 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #96 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så lærere er mer opptatt av å ikke få beskyldninger i klasserommet enn å beskytte de 20 andre elevene? Klart vold er vanskelig, men vi snakker om barn på barneskolen her også. Har selv en gutt i 7 klasse. De fleste der er ikke 90 kilos kjemper som flyr rundt å angriper lærere. Verden har endret seg, det er mer vold i samfunnet og det må vi ta innover oss. Er lærer bevisstløst ja da får ikke lærer gjort så mye mer, men å stå å se på eller hente en annen som kan gå i mellom slik ts ønsker er jo bare helt vilt. Man får mene hva man vil, men som mor til barn på barneskolen så skremmer det meg at lærere synes det er bedre at elevene slår hverandre ihjel isteden for å bryte inn i tilfelle de får noen beskyldninger fra gale foreldre. Heldigvis vet jeg at flertallet er ikke som ts, jeg mener helt oppriktig at ts er uegnet som lærer i mellomtrinnet når hun er så redd for vold at hun ikke engang underviser "riktig". Mange av mine kollegaer får både beskyldninger, anmeldelser, og blir slått ned, vi er helt alene vi også og vet du her tenker jeg at sånn har det blitt, det er en del av jobben min. Anonymkode: e4d9c...972 Vi har alle et ansvar for å bidra til og stoppe denne volden. Spesielt oss som foreldre i samarbeid med skolen. Det nytter ikke å si at "verden har endret seg, og dette må vi ta innover oss". Hvis det ikke blir noen forandring snart, så tviler jeg på at det er så mange lærere igjen etterhvert. Det er vel ingen her som har skrevet at det er bedre at elevene slår hverandre i hjel og at læreren ikke skal gjøre noe. Men på hvilken måte er best, og hva kan gjøres for å få slutt på denne volden som har økt kraftig bare de siste seks årene. Har du selv noen forslag, annet enn å bare ta det innover deg og tenke at sånn har verden blitt? Denne utviklingen er det ingen som skal akseptere, og er noe alle foreldre også bør engasjere seg i for å få slutt på, uten og bare tenke at dette får lærerne ta seg av. Om de så blir slått bevisstløse spiller ingen rolle. Hva kan gjøres for at volden i skolen skal bli mindre, og et tryggere sted både for barn og ansatte? Kjenner jeg er så glad jeg ikke er lærer. Det hadde jeg ikke blitt om jeg så fikk over en million i året. Anonymkode: 31134...e0d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #97 Del Skrevet 14 timer siden Jeg mener at det skal være en selvfølge at lærere IKKE blir utsatt for vold på jobb. DERE FORELDRE MÅ BEGYNNE Å TA ANSVAR OG OPPDRA BARNA DERES! Anonymkode: 484ef...56f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #98 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi har alle et ansvar for å bidra til og stoppe denne volden. Spesielt oss som foreldre i samarbeid med skolen. Det nytter ikke å si at "verden har endret seg, og dette må vi ta innover oss". Hvis det ikke blir noen forandring snart, så tviler jeg på at det er så mange lærere igjen etterhvert. Det er vel ingen her som har skrevet at det er bedre at elevene slår hverandre i hjel og at læreren ikke skal gjøre noe. Men på hvilken måte er best, og hva kan gjøres for å få slutt på denne volden som har økt kraftig bare de siste seks årene. Har du selv noen forslag, annet enn å bare ta det innover deg og tenke at sånn har verden blitt? Denne utviklingen er det ingen som skal akseptere, og er noe alle foreldre også bør engasjere seg i for å få slutt på, uten og bare tenke at dette får lærerne ta seg av. Om de så blir slått bevisstløse spiller ingen rolle. Hva kan gjøres for at volden i skolen skal bli mindre, og et tryggere sted både for barn og ansatte? Kjenner jeg er så glad jeg ikke er lærer. Det hadde jeg ikke blitt om jeg så fikk over en million i året. Anonymkode: 31134...e0d Hva mener du jeg som foreldre skal gjøre med andres barn? Mine er ikke voldelige, de er ikke voldelig med hverandre når de krangler. Hva skal jeg gjøre da tenker du? Skolen har et ansvar og selvfølgelig foreldre. Faktumet er at det er mange elendige foreldre, fattig barnevern, fattig skole. Så jo vi må faktisk ta innover oss at verden er mer voldelig, ta innover betyr ikke akseptere, betyr ikke at vi skal gjøre noe med det. Det betyr at vi må forstå at barna våre skal være trygge. Jeg svarer på ts sitt spørsmål, mange begynner da å diskutere langsiktige planer. Hva hjelper det elevene til ts i dag når hun spør oppriktig om hun må hjelpe elever som er utsatt for vold. Anonymkode: e4d9c...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #99 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, det er jo ikke så mye å gjøre. Er barnet så lite at jeg ikke frykter selv å bli skadet ville jeg grepet inn dersom det var en reell fare for livet til den som ble angrepet. Eventuelt ventet til vi var flere lærere så vi sammen kunne håndtert situasjonen. Men jeg ville aldri alene prøvd å skille to gutter på 50 kg som slåss, det er uaktuelt. Jeg risikerer absolutt ikke min egen helse eller mulighet til å uføre jobben min. Det er skolen, altså min arbeidsplass, sin jobb å forebygge og håndtere disse sakene. Hvis dere foreldre er så utrolig bekymret og sjokkerte over at lærere ikke vil risikere eget liv og helse så får dere selv ta tak i problemet. Begynn med strengere oppfølging av barna deres, snakk selv med foreldrene til de andre barna og flytt dersom deres barn er den som utagerer. Jeg fikk NULL opplæring i håndtering av voldelige mennesker i løpet av studiet mitt, jeg fikk heller ingen opplæring i dette da jeg ble ansatt. Det er dermed ikke en del av mine arbeidsoppgaver. Anonymkode: 632cb...abd Det er skolen sin jobb å forebygge og håndtere, sier du. Eh… skolen, er ikke det blant andre DEG da? Eller mener du at alke de andre som jobber der skal forebygge, men ikke du? Anonymkode: 1f9c4...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #100 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lærere er mer opptatt av å ikke få beskyldninger i klasserommet enn å beskytte de 20 andre elevene? Klart vold er vanskelig, men vi snakker om barn på barneskolen her også. Har selv en gutt i 7 klasse. De fleste der er ikke 90 kilos kjemper som flyr rundt å angriper lærere. Verden har endret seg, det er mer vold i samfunnet og det må vi ta innover oss. Er lærer bevisstløst ja da får ikke lærer gjort så mye mer, men å stå å se på eller hente en annen som kan gå i mellom slik ts ønsker er jo bare helt vilt. Man får mene hva man vil, men som mor til barn på barneskolen så skremmer det meg at lærere synes det er bedre at elevene slår hverandre ihjel isteden for å bryte inn i tilfelle de får noen beskyldninger fra gale foreldre. Heldigvis vet jeg at flertallet er ikke som ts, jeg mener helt oppriktig at ts er uegnet som lærer i mellomtrinnet når hun er så redd for vold at hun ikke engang underviser "riktig". Mange av mine kollegaer får både beskyldninger, anmeldelser, og blir slått ned, vi er helt alene vi også og vet du her tenker jeg at sånn har det blitt, det er en del av jobben min. Anonymkode: e4d9c...972 Skal lærere finne seg i vold, så må jo resten av samfunnet, også barn, gjøre det. Det beste er jo å forebygge og sette inn nok ressurser. Ikke bare la elevene herje som de vil også sende lærerne inn i ilden etterpå. Dessverre blir det ikke satt inn tiltak og ressurser, så da må det jo bare skje. Når politikerne og kommunen ikke setter inn de ressurser som trengs for at elever og lærere skal ha det trygt på jobb, så bør ikke den enkelte lærer få skylda og ta støyten for det. Jobber du på demensavdeling og ikke ønsker å gå alene inn til en voldelig bruker, så kan ikke ledelsen tvinge deg til det vel? Jeg ser for meg overskriftene i media. Anonymkode: 89373...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå