AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #201 Del Skrevet 6. november 2024 Vi har fått en del kursing i hvordan vi skal håndtere voldelige elever og samtidig beskytte oss selv. Det hjalp en del. Vi startet dessverre kursing 3 år etter jeg startet som lærer, så jeg har blitt utsatt for MYE vold før den tid uten helt å vite hvordan jeg skal håndtere det 😅 En kvinne på 50 kg har ikke så mye å stille opp med i skolen, dessverre. Anonymkode: 7740e...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #202 Del Skrevet 6. november 2024 Jeg har ikke lest alle svarene her, men TS!! Du skal ikke, og du har heller ikke plikt til, å stoppe slåsskamper. Jeg har vært verneombud på skoler i Oslo i mange år. Dette får vi klar instruks om! Du skal tenke egen helse. Du får ikke noe erstatning hvis du blir skadet. Anonymkode: 025e4...eae 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #203 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Da jeg begynte å jobbe som lærer for rundt 12 år siden, var det stort sett rolige klasser, hyggelige elever. En håndfull urolige, men ikke på det nivået som er nå. Jeg har mye erfaring fra å jobbe i skolen, men i år møter jeg for første gang på vold. Hvis jeg burde ha visst dette fra før, så er det jo litt rart at jeg erfarer det først etter mange år. Hva burde jeg gjort annerledes? Dette er helt nytt for meg. Anonymkode: 89373...e3b Det var vold i skolen da jeg begynte der fot 15 år siden og, så du har nok bare vært heldig med dine tidligere klasser. Anonymkode: 30b0a...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #204 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det var vold i skolen da jeg begynte der fot 15 år siden og, så du har nok bare vært heldig med dine tidligere klasser. Anonymkode: 30b0a...612 Det kan hende. Men er det da riktig at man bare skal forventes å håndtere sånt uten kursing eller erfaring? En sykepleier som kun har jobbet på f.eks barsel i mange år får vel opplæring, rutiner og prosedyrer om hun skifter jobb til en avdeling med utagerende pasienter? Om hun ikke får det og bare blir sendt inn til voldelig pasient, så kan hun vel nekte? Ts Anonymkode: 89373...e3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #205 Del Skrevet 7. november 2024 Vi må åpne opp for privatskoler, det er den eneste løsningen. Anonymkode: 1f9c4...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #206 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 12.34): Du skrev at denne læreren fikk hjernerystelse og blåveis. Hvordan er oppfølgingen og kartlegging av risiko i etterkant av slike hendelser? Eller er det bare i læreryrket at hms ikke er viktig? Anonymkode: 31134...e0d Ka du ikke lage en egen tråd om det ❤️ Det er et viktig tema. Anonymkode: c2299...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #207 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 6.41): Som at kristne elever er mindre voldelige 😂😂😂 Anonymkode: 746b2...6da Jeg vil påstå det var mindre vold på skolen før. Når man hadde kristendomskunnskap. Anonymkode: c2299...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #208 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 20.12): Jeg jobber som lærer og jeg har ALDRI gått mellom barn som slåss. Jeg nekter å utsette meg selv for potensielle skader, det er ikke mitt problem. Du kan hente hjelp i stedet, det har jeg alltid pleid å gjøre. At uansvarlige foreldre ikke kan oppdra barna sine er ikke god nok grunn til at du skal utsette deg for skade. En kollega hos oss ble faktisk slått i magen mens hun var gravid fordi hun prøvde å stanse en rabiat gutt. Aldri i livet om jeg utsetter meg for noe slikt. Anonymkode: 632cb...abd FEIGING Anonymkode: c2299...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #209 Del Skrevet 7. november 2024 Du kan jo ta en prat med verneombud eller tillitsvalgt i første omgang, eventuelt rektor/leder? Det bør være rom for å si at man trenger veiledning til å håndtere vanskelige situasjoner på en arbeidsplass. Hvis det til stadighet er elever som har så problemer med temperamentet at de blir voldelige (mer enn normal konflikt/ enkeltepisoder) så burde det gjøres en bedre jobb i forkant for å forebygge. Det er et læreransvar men også et ledelsesansvar. Har hørt om skoler hvor vanskelige elver er underrapportert, og hvor det av en eller annen grunn er om og gjøre å be minst mulig om bistand fra andre instanser osv. Vet ikke om det er sånn fordi de er redd for å støte foreldrene eller om det ikke vil hjelpe uansett, men det er veldig synd med tanke på eleven selv, medelever og lærere. Elever på skolen har rett på en trygg skolehverdag, og hvis enkeltelever er så voldelige at lærere ikke tør gripe inn så er det helt legitimt å si ifra! Anonymkode: acc4a...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 7. november 2024 #210 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 21.15): Den jeg snakket om som ga læreren hjernerystelse, blåveis og nakkeproblemer er etnisk norsk. Jeg vet du har et poeng i noen saker, men det er ikke alltid det er det du poengterer som er bakgrunnen. Anonymkode: bbc4d...f8b Det er veldig ofte det jeg poengterer som er grunnen men det er det desverre ikke lov å si. (akkurat det driter jeg langt i da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #211 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan jo ta en prat med verneombud eller tillitsvalgt i første omgang, eventuelt rektor/leder? Det bør være rom for å si at man trenger veiledning til å håndtere vanskelige situasjoner på en arbeidsplass. Hvis det til stadighet er elever som har så problemer med temperamentet at de blir voldelige (mer enn normal konflikt/ enkeltepisoder) så burde det gjøres en bedre jobb i forkant for å forebygge. Det er et læreransvar men også et ledelsesansvar. Har hørt om skoler hvor vanskelige elver er underrapportert, og hvor det av en eller annen grunn er om og gjøre å be minst mulig om bistand fra andre instanser osv. Vet ikke om det er sånn fordi de er redd for å støte foreldrene eller om det ikke vil hjelpe uansett, men det er veldig synd med tanke på eleven selv, medelever og lærere. Elever på skolen har rett på en trygg skolehverdag, og hvis enkeltelever er så voldelige at lærere ikke tør gripe inn så er det helt legitimt å si ifra! Anonymkode: acc4a...466 Det er ikke alltid så mange andre instanser og ta av/de hjelper lite. På et tidligere trinn jeg jobbet på for noen år siden hadde vi en håndfull elever vi voksne mente ikke hadde noe der å gjøre. Vi hadde også nok av barneveiledere og også miljøterapeut. Så barna var mer en godt nok dekket opp og vi var alltid 2-3 voksne i klasserommet, men vi manglet kompetanse til å håndtere såpass psykisk syke barn som noen av disse var. Ledelsen støttet oss hele veien og var også enig, men de er også låst. Men her er probleme vi møtte på: 1. En elev var godt inne i BUP systemet og hadde vært det i mange år. Oppførte seg fortsatt helt jævlig. BUP hadde liten virkning utover det å skrive ut medisiner. Foresatte fulgte også opp veldig bra og gjorde det de kunne, veldig ålreite folk. Altså var riktig vei gått gjennom systemet, men liten effekt. Eleven hadde bare litt av en eventyrblanding av diagnoser, og det måtte vi bare leve med for den eleven hadde også rett på å være på skolen, i klasserommet. Det var ingen flere å spørre om hjelp og det finnes ikke andre tilbud. 2. En annen elev var på vei inn i BUP, men på grunn av lav bemanning kom den eleven aldri videre mens den var hos oss. Foresatte mente også at det ikke hastet så veldig og pushet ikke særlig på BUP. Meldte til barnevernet for det var så mye voldelig og truende oppførsel, men systemet er tregt som syrup hvis det ikke er åpenbar misbruk/omsorgssvikt og barnet har det tilsynelatende greit hjemme. BV var på besøk, mer skjedde ikke mens eleven var på barneskolen. Denne eleven var ekstremt manipulerende og oppførte seg bra under observasjoner. 3. En annen elev var i barnevernetssystem med oppfølging hjemme. De syntes det gikk så fint så det sluttet de med, selv om eleven møtte opp på skolen med muggete mat og samme klær i ukesvis og en oppførsel som var helt vill. Vi meldte igjen til barnevernet, flere ganger. Ingen endring som vi merket,men tipper de var i dialog med hjemmet. Det var aldri ille nok til å vurdere fosterhjem mens eleven var på skolen vår. De satset på opplæring av foresatte. Altså 0 effekt på skolehverdagen. 4. I tillegg hadde vi en helt uberegnelig elev, hvor ene foresatte var like uberegnelig og sint. Ville ikke ha hjelp og mente at skolen måtte bare gjøre jobben sin. Foresatte skjeldte ut lærere og ledelsen med jevne mellomrom. Andre foresatte ville ha hjelp, men uten tillatelse fra begge foresatte kunne vi ikke sende henvisning til BUP eller PPT. Meldte til BV her også, ingenting skjedde i saken som påvirket skolehverdagen i hvertfall, men om noe mer har skjedd siden da vet jeg ikke. Jeg ble aldre slått av akkurat disse elevene, men andre ble. Hadde de gått løs på meg hadde jeg politianmeldt. Men skjønner ikke helt hva de skulle gjort heller. Det er ingen spesialskoler å sende disse elevene til. Selv om man sier i fra og melder til riktig instanser så er det ikke sånn at det blir noen endring med en gang. Det kan ta år før man evt havner i en barnevernsinstitusjon, og til da er man jo på en helt vanlig skole. Anonymkode: de5a6...38e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #212 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 23.59): Det overlater jeg fullt og helt til foreldre å finne svar og løsninger på (evt kan de søke faglig hjelp for hos folk som er betalt for det), det er overhodet ikke mitt ansvar som lærer. Heldigvis. Anonymkode: bf641...ac9 Det virket bare som du hadde fasiten på hvordan foreldre skal oppdra barna for at de skal oppføre seg.. Anonymkode: d017c...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #213 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det virket bare som du hadde fasiten på hvordan foreldre skal oppdra barna for at de skal oppføre seg.. Anonymkode: d017c...722 Kanskje jeg har det, kanskje ikke. Men det er altså utenfor mitt ansvarsområde. Heldigvis og dessverre. Anonymkode: bf641...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #214 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 7.55): FEIGING Anonymkode: c2299...cb6 Så man skal bli ufør, få varige men og smerter og ta til takke med null yrkesskadeerstatning og dårligere kår både kroppslig, psykisk og økonomisk resten av livet? Nei takk. Så lenge vilkårene er som de er, er det ikke sjans. Har kolleger som har blitt slått ned, fått ptsd, blitt jaget, truet, sparket i hodet og you name it. Ikke lov å politianmelde. Skolen registrerer det ikke, og trenere hvis man gjør det selv. Og når man må slutte på jobb fordi man har vært skadet for lenge får man ikke yrkesskadeerstatning fordi man ikke er pålagt å gripe inn. Pålegges dette, javel. Da blir forsåvidt stillingsbeskrivelsen en helt annen, utdannelsen må endres og lønna og forsikringene opp. Men pr nå er det idioti å gripe inn mellom to voldelige utagerende elever med blackout. Gå gjerne på byen kl 02.30 natt til lørdag og løs opp slosskamper selv om du er så lysten på det. Anonymkode: 1541b...17d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 18. november 2024 #215 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 23.19): Hva tenker du lærerne skal gjøre, da? La elevene holde på? Et av mine barn kom hjem med store blåmerker på halsen og sår i hodebunnen etter at han hadde blitt angrepet av et barn i klassen. Dette var også på mellomtrinnet. Barnet hadde tatt kvelertak på ham, og læreren måtte rive ham løs fra mitt barn med makt. Hva mener du er alternativet her, at barn skal dø? Skulle barnet mitt blitt kvalt fordi du nekter å utsette deg selv for risiko for skader? Gjør du sånn i privatlivet ditt også? Nekter å hjelpe til ved bilulykker, fordi du kan få psykiske traumer etterpå, eller de du hjelper kan ha HIV eller hepatitt C? Dette var åpenbart et barn med store (kjente) problemer. Det hadde ikke noe med uansvarlige foreldre eller dårlig oppdragelse å gjøre, men faktisk traumer barnet hadde blitt påført på skolen. Jeg tenker her ikke på gravide, det er midlertidig og de kan omplasseres eller få svangerskapspenger hvis klassen er ille. Anonymkode: 0a174...485 Kanskje på tide med endring. Voldelige elever ut av vanlig skole og inn på anstalter/spesialskoler. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermosa Skrevet 18. november 2024 #216 Del Skrevet 18. november 2024 Supermerry skrev (6 minutter siden): Kanskje på tide med endring. Voldelige elever ut av vanlig skole og inn på anstalter/spesialskoler. Det var et gedigent feilgrep av regjeringen å legge ned spesialskolene. Der var det færre elever pr. klasse, og lærerne ble godt kjent med dem. Det er klart det blir et mye hyggeligere forhold da. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #217 Del Skrevet 18. november 2024 Dere som mener at lærere ikke bør gå i mellom…hvis deres spinkle, syke mor på 85år ble utsatt for vold av en sterk, forvirret, dement mann på et sykehjem og personalet ikke gikk i mellom, hva tenker dere om det? Anonymkode: afdc7...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #218 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som mener at lærere ikke bør gå i mellom…hvis deres spinkle, syke mor på 85år ble utsatt for vold av en sterk, forvirret, dement mann på et sykehjem og personalet ikke gikk i mellom, hva tenker dere om det? Anonymkode: afdc7...ebf Men hvis det kun er én sykepleier på jobb, kanskje en ung, spinkel dame på 30. Som ikke har noe erfaring med sånt og heller ingen opplæring, så vil hun jo bli slått ned selv. Hjelper det noe særlig da? Hvorfor skal hun ta alt ansvaret? Anonymkode: 89373...e3b 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå