Gå til innhold

Nekte å håndtere voldelige elever?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tilbake med kristendomsfaget i skolen igjen. Som du selv ønsker å bli  behandlet, behandle andre. Dette, den gyldne regel, er fremmed for de unge. Tomme tønner som romler. 

Anonymkode: 24c14...0bd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tilbake med kristendomsfaget i skolen igjen. Som du selv ønsker å bli  behandlet, behandle andre. Dette, den gyldne regel, er fremmed for de unge. Tomme tønner som romler. 

Anonymkode: 24c14...0bd

For ikke å snakke om at mange foreldre bør være strengere med disse mobiltelefonene og alt barna får tilgang til der. Vet om flere som lar barna ha for eksempel ha tiktok før 8 års alder. Tenk på alt drittet som kommer opp der som barn ikke bør se. Så er det mange voldelige spill i tillegg da.

Anonymkode: 31134...e0d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For ikke å snakke om at mange foreldre bør være strengere med disse mobiltelefonene og alt barna får tilgang til der. Vet om flere som lar barna ha for eksempel ha tiktok før 8 års alder. Tenk på alt drittet som kommer opp der som barn ikke bør se. Så er det mange voldelige spill i tillegg da.

Anonymkode: 31134...e0d

Må legge til at tiktok som nå i utgangspunktet har 12 års aldersgrense. Etter min mening burde det vært  minimum 18.

Anonymkode: 31134...e0d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilbake med kristendomsfaget i skolen igjen. Som du selv ønsker å bli  behandlet, behandle andre. Dette, den gyldne regel, er fremmed for de unge. Tomme tønner som romler. 

Anonymkode: 24c14...0bd

Var selv utagerende som barn på skolen. Og hadde kristendom som fag. Det hjalp ikke. Var utagerende pga. problemer i hjemmet.

Anonymkode: e2220...7d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strixvaria skrev (8 timer siden):

Ikke meg du siterer her, men følte for å svare deg. Jeg tror jeg forstår hovedbekymringen din, da du gir uttrykk for at du tenker det er en korrelasjon mellom at læreren ikke ønsker å utsette seg for vold og at alternativet da er å la elevene gjennomgå i stedet - og det er en slutning som absolutt ville vært hårreisende. Jeg tror ikke det finnes belegg for å mene at lærere flest ønsker at elevene sine skal utsettes for vold. Samtidig tenker jeg det er mer fruktbart å snakke om hvordan vi har havnet der at enkelte foresatte (som f.eks. deg?) og kanskje også samfunnet som sådan har utviklet et så normalisert forhold til barn som utøver vold at du tenker (?) at dette er noe man må finne seg i? Noe man må forvente? Og i utstrekning av det, at læreren skal "ofre seg" for den volden man nå mener at man må forvente at vil finne sted i skolen som en del av normaltilstanden? Det er i så fall en skole jeg tror det blir svært utfordrende å rekruttere og beholde arbeidskraft i, for det finnes svært få (sannsynligvis ingen) som velger lærerutdanningen fordi de har en stor drøm om å spille russisk rulett med helsa si på daglig basis - slik det nå er på en del skoler rundt om i landet. Snarere tvert imot er vel hovedmotivasjonen til å velge lærerutdanning at man ønsker å lære og å lære bort fag, at man liker barn og ungdom og ønsker å bidra til noe positivt i deres liv, og at man har et engasjement for andre - en iboende omsorg og empati og et ønske om å hjelpe andre ved å støtte dem på veien mot å bli kunnskapsrike samfunnsborgere som har så gode forutsetninger som mulig for å kunne lykkes og oppleve mestring og glede i egne liv.. 

Samtidig kan det se ut som det hos ganske mange skorter litt på kunnskap (og/eller interesse?) knyttet til lærernes faktiske arbeidsinstruks og hva utdanningsløpet består i - dette er kanskje ikke så rart når man daglig kan lese om alt som skolen skal "fikse"/trylle med; enten det er ekstreme former for voldsutøvelse der relativt små barn har et skadepotensiale til mer eller mindre å ta livet av voksne folk, matpakkesmøring (skikkelig gøy å måtte sende hjem "hvordan smøre en sunn og næringsrik matpakke" til folk som er dobbelt så gamle som deg), søvn (!), ting som skjer på fotballtrening (!!), ungdomsklubb (!!!) eller hundre andre ting som på ingen måte har noe med fag, pedagogikk eller didaktikk å gjøre. Ikke at disse tingene ikke er viktige - men hvordan i all verden ble alt dette LÆRERENS ansvar...? Jeg er lektor med tilleggsutdanning, og da jeg tok PPU i sin tid hadde vi totalt ca. 4-5 timer om spes.ped-relaterte problemstillinger. Disse 4-5 timene bestod i at en foreleser raskt sa noe om hva som skulle stå i en IOP, og hva som stod i (den gamle) Opplæringslova §5. Det var det hele. Ingenting om diagnoser, tiltak, forebygging, håndtering, eller noe av praktisk betydning for utførelsen av lærergjerningen. Praksissjokket var reelt, kan man si.. 😅

Det som er utfordringen for meg, hvis jeg skulle havne i en slik situasjon, er at jeg ikke har noen opplæring i å håndtere utagerende atferd. Hvis en elev enten går på meg eller to elever flyr på hverandre så blir min løsning 100% improvisasjon, og jeg har ikke lyst til å få skader for livet selv om jeg er glad i elevene mine (tenk bare på Saers-saken - han ble skadet for livet og arbeidsufør med alvorlig PTSD og ødelagt talerør fordi han gikk imellom; og hva er takka han fikk - arbeidsgiver gikk FRI i rettsapparatet og Saers satt igjen med tidenes regning!), samtidig som jeg heller ikke har lyst til å skade elevene mine for livet. Det er klart at dersom en godt voksen og noen kilo for tung kvinne må sette seg på en krakilsk elev for å hindre skade på medelever eller seg selv er det overveiende sannsynlig at det kan bli noen skader på den eleven (f.eks. brukne bein..) - og da er selvfølgelig alt 100% lærerens feil uavhengig av hva som skjedde i forkant eller hva alternative konsekvenser kunne ha vært. Læreren vil få svarteper: nesten garantert miste jobben, ikke få noen som helst støtte i ledelsen eller kommunen/fylket (omdømmet er jo viktigst for alle i disse tider), og kanskje ha illsinte foresatte (til den krakilske eleven) på nakken som både politianmelder deg, ødelegger ryktet ditt og finner på alskens spetakkel for å "ta igjen". Og blir du skadet selv, som lærer, mens du går imellom, så kan jo en eller begge de du gikk imellom føle seg KRENKET, og da har du kanskje hjernerystelse, brekt bein OG en §9A-sak mot deg som takk for at du ikke lot de rive hverandre i fillebiter..

Slik jeg ser det handler egentlig hovedproblemet om to ting:

1) Manglende opplæring i håndtering av utagerende atferd. Og da mener jeg ikke "sitt i fellestida og se en video på nett", men at skolene/kommunene/fylkene leier inn profesjonelle instruktører som sørger for at vi får opplæring i reelle teknikker

2) Manglende rutiner i forkant, under og etter slike hendelser. Hvis ingen ansatte vet hvem som skal gjøre hva eller hva man absolutt ikke skal gjøre i en gitt situason, så kan usikkerheten medføre at man gjør for mye, for lite, eller direkte feil - med de konsekvenser det kan få.

Problemet ligger med andre ord, slik jeg ser det, på arbeidsgiversiden. Skolene må forventes å ha rutiner, ikke bare for forebygging (det har vel de fleste, de er forholdsvis enkle å lage eller å kopiere fra en såkalt vellykket kommune..), men også for hva de ulike personene/aktørene skal gjøre når en situasjon går så langt at det blir en voldsutøvelse og/eller en større håndgemeng mellom elever. Og disse rutinene må øves på i praksis! Hvis alle vet hva de skal, kan og må gjøre, og har trent og trener kontinuerlig på det samtidig som skolen har en ansvarsfordeling som er godt kjent for alle ansatte, så vil også håndteringen (inkludert forebyggingen) bli bedre på sikt. Trygge ansatte vil gi trygge elever, tror jeg.

Også må man selvfølgelig ikke gå i den fella og tenke at lærerne skal gjøre alt dette alene. Vi trenger vernepleiere, sykepleiere, miljøarbeidere og andre yrkesgrupper inn i skolen som kan bistå med å jobbe for det psykososiale miljøet til elevene, og som kan hjelpe enkeltelever som strever med psyken (disse blir det jo ikke akkurat færre av - og det er ikke flust av verken helsesykepleiere eller psykologer som står klare for å hjelpe disse elevene når det trengs), og som kan veilede oss på disse tingene - som jo de har kompetanse om gjennom sitt utdanningsløp, i motsetning til oss. 

Du har helt rett. Det er trist om man må forvente vold i skolen som en normaltilstand. Og at det ikke skal gjøres noe med. En gravid kollega gikk til ledelsen da det var ganske heftig fotballsparking utenfor hovedinngangen der folk gikk ut og inn. Den gravide læreren holdt på å bli truffet. Hun fikk beskjed fra ledelsen om å gå inn en annen dør. Barna skulle ikke få beskjed om å spille fotball et annet sted. Det sier jo litt om hvordan ting er, og om hvor redde ledelse og politikere er for å "ta i" krevende elever. 

Det er som du sier, enkelt å sette inn tiltak som vil gjøre det tryggere for både barn og voksne. Man bør se til psykiatrien, sykehjemmene, institusjonene. Hva blir gjort der? Det er jo ikke noe hemmelig som ingen andre får vite. 

Det må jo også være slitsomt å være den eleven som går rundt og er sint og aggressiv hele tiden, men ikke får noe hjelp. 

Anonymkode: 89373...e3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 10.18):

Leste mye om det i media for en stund siden. Var glad for at sånt ikke skjedde på skolen der jeg jobber. Men nå har det altså skjedd en del av det i det siste. Ikke mot meg, men kolleger. Voldelige elever, både mot medelever og lærere. Flere av kollegene mine er ikke redd for å ta tak i, bære bort eller legge voldelige elever i bakken. Men jeg tør det ikke. Da vil jeg heller bare løpe langt bort.

Hva sier egentlig reglene om dette? Kan jeg nekte å håndtere voldelige elever? Det vil jo bety at jeg i situasjoner vil nekte å stoppe elev som angriper en annen elev. Så det er jo et dilemma. Men med økningen av vold som er nå, så vil jeg jo vite hva jeg kan og ikke kan gjøre om det plutselig skjer meg. For sånn som det er nå, er det vel bare et spørsmål om tid før jeg havner i en slik situasjon.

Anonymkode: 89373...e3b

Selv jobbet jeg på en skjermet avdeling for personer med demens da jeg var tidlig i 20-årene. Vold var ikke vanlig, men det skjedde. Og da er det personalets jobb å beskytte medpasienter. Dette var sterke, voksne menn.

Jeg anser det som en selvfølge at personale på en skole griper inn mot voldelige barn, slik at medelevene blir beskyttet. Jeg vil gå så langt som å si at det burde være straffbart å la være, at man i tillegg til å få beskjed om å finne seg en annen jobb måtte svare for sin unnlatelse i retten.

Anonymkode: 746b2...6da

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tilbake med kristendomsfaget i skolen igjen. Som du selv ønsker å bli  behandlet, behandle andre. Dette, den gyldne regel, er fremmed for de unge. Tomme tønner som romler. 

Anonymkode: 24c14...0bd

Som at kristne elever er mindre voldelige 😂😂😂

Anonymkode: 746b2...6da

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tilbake med kristendomsfaget i skolen igjen. Som du selv ønsker å bli  behandlet, behandle andre. Dette, den gyldne regel, er fremmed for de unge. Tomme tønner som romler. 

Anonymkode: 24c14...0bd

Det er muslimguttene som går foran. Med "drep de vantro" fra koranen. 

Anonymkode: dec45...273

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som at kristne elever er mindre voldelige 😂😂😂

Anonymkode: 746b2...6da

Det de uten tvil.

Anonymkode: dec45...273

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det de uten tvil.

Anonymkode: dec45...273

Slettes ikke. Religiøse er akkurat like voldelige som ikke-religiøse.

Anonymkode: 746b2...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelige tilstander i norsk skole, så jeg skjønner spørsmålet. På den lokale skolen var det nettopp en 4.klassing (9-10 åring) som hadde med seg kniv på skolen. Etnisk norsk gutt, men fra et hjem som ikke evner å sette grenser eller helt skjønner hva han trenger. Slik er det nok ofte med disse ungene. Når de kommer opp i den alderen, begynner de å bli ganske store og overraskende sterke. De kan gjøre mye skade hvis de prøver. Jeg har selv en 12-åring og ser at både han og flere i klassen hans nå har vokst fra flere av lærerne på skolen. Dessverre blir det bare flere og flere voldelige barn, i tillegg blir de yngre og yngre.. 

Det å håndtere et voldelig menneske, gjerne med våpen, er i utgangspunktet en jobb for politiet og andre med spesialkompetanse. Det er helt sykt å forvente at lærere eller andre vanlige mennesker skal håndtere slike situasjoner på jobb. De fleste av oss vil nok instinktivt prøve å beskytte barna, men at det skal være noe pedagogisk personale skal måtte stå i, noen daglig, er ikke riktig. Om noen på et kontor hadde fått beskjed om at de "bare må bryte inn når kollegaen begynner å sloss på jobb" og "ta fra han kniven når han finner den frem:, så hadde det blitt ramaskrik og førstesidestoff i avisa. 

Problemet er at den enkelte elevs vern og rett til å være i det samme klasserommet som alle andre, er altfor sterk. Det spiller ingen rolle om eleven har noe utbytte av å være der eller er farlig for alle andre - i samme klasserom skal alle være uansett. Samtidig er ressursene i skolen skjært inn til beinet og enda litt til. Personale til å håndtere alt som skjer finnes ikke.

Hørte for ikke så lenge siden en oppgitt rektor fortelle om en sak fra byen her. Eleven var farlig for alle rundt seg. Her var det snakk om grov og alvorlig vold mot både lærere og medelever. Skolen så seg nødt til å gi eleven undervisning i eget rom for å beskytte de andre elevene. Denne eleven ble fotfulgt av voksne i skoletiden. Foreldrene klaget behandlingen inn til sivilombudsmannen og vant selvfølgelig frem der. Eleven skulle være i klasserommet sammen med de andre elevene, for her brøt skolen opplæringsloven. Han skulle heller ikke bli fotfulgt.. 

I stedet for å gå til angrep på den enkelte lærer som ikke har kompetanse til å håndtere slike situasjoner, så burde sinnet rettes dit det hører hjemme. Politikerne må legge til rette for at lærere kan fokusere på det som er deres egentlige jobb, nemlig å undervise. Det må et system på plass som gjør at lærere ikke skal måtte stå i slike situasjoner. Om det er å få inn eget sikkerhetspetsonell på skolene eller å opprette egne spesialskoler for de som ikke fungerer på vanlige skoler kan vel diskuteres. Det fungerer i alle fall ikke slik det er i dag.

Anonymkode: 33ac8...4c0

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forferdelige tilstander i norsk skole, så jeg skjønner spørsmålet. På den lokale skolen var det nettopp en 4.klassing (9-10 åring) som hadde med seg kniv på skolen. Etnisk norsk gutt, men fra et hjem som ikke evner å sette grenser eller helt skjønner hva han trenger. Slik er det nok ofte med disse ungene. Når de kommer opp i den alderen, begynner de å bli ganske store og overraskende sterke. De kan gjøre mye skade hvis de prøver. Jeg har selv en 12-åring og ser at både han og flere i klassen hans nå har vokst fra flere av lærerne på skolen. Dessverre blir det bare flere og flere voldelige barn, i tillegg blir de yngre og yngre.. 

Det å håndtere et voldelig menneske, gjerne med våpen, er i utgangspunktet en jobb for politiet og andre med spesialkompetanse. Det er helt sykt å forvente at lærere eller andre vanlige mennesker skal håndtere slike situasjoner på jobb. De fleste av oss vil nok instinktivt prøve å beskytte barna, men at det skal være noe pedagogisk personale skal måtte stå i, noen daglig, er ikke riktig. Om noen på et kontor hadde fått beskjed om at de "bare må bryte inn når kollegaen begynner å sloss på jobb" og "ta fra han kniven når han finner den frem:, så hadde det blitt ramaskrik og førstesidestoff i avisa. 

Problemet er at den enkelte elevs vern og rett til å være i det samme klasserommet som alle andre, er altfor sterk. Det spiller ingen rolle om eleven har noe utbytte av å være der eller er farlig for alle andre - i samme klasserom skal alle være uansett. Samtidig er ressursene i skolen skjært inn til beinet og enda litt til. Personale til å håndtere alt som skjer finnes ikke.

Hørte for ikke så lenge siden en oppgitt rektor fortelle om en sak fra byen her. Eleven var farlig for alle rundt seg. Her var det snakk om grov og alvorlig vold mot både lærere og medelever. Skolen så seg nødt til å gi eleven undervisning i eget rom for å beskytte de andre elevene. Denne eleven ble fotfulgt av voksne i skoletiden. Foreldrene klaget behandlingen inn til sivilombudsmannen og vant selvfølgelig frem der. Eleven skulle være i klasserommet sammen med de andre elevene, for her brøt skolen opplæringsloven. Han skulle heller ikke bli fotfulgt.. 

I stedet for å gå til angrep på den enkelte lærer som ikke har kompetanse til å håndtere slike situasjoner, så burde sinnet rettes dit det hører hjemme. Politikerne må legge til rette for at lærere kan fokusere på det som er deres egentlige jobb, nemlig å undervise. Det må et system på plass som gjør at lærere ikke skal måtte stå i slike situasjoner. Om det er å få inn eget sikkerhetspetsonell på skolene eller å opprette egne spesialskoler for de som ikke fungerer på vanlige skoler kan vel diskuteres. Det fungerer i alle fall ikke slik det er i dag.

Anonymkode: 33ac8...4c0

Veldig bra skrevet! 

Anonymkode: 31134...e0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det snakk om eldre elever,så hadde jeg ringt 112. Jobber i helsevesenet og vi har måtte ringe politiet når enkelte pasienter har vært totalt gærne. Er det et gjentagende problem,så må de sette inn vektertjeneste med alarm. 

Anonymkode: 5d94f...360

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 3.26):

Problemet mitt er som sagt at jeg fryser helt i slike situasjoner. Så jeg vet ikke om jeg fysisk klarer å gå inn i en slik situasjon. Det blir som å be noen med høydeskrekk om å hoppe i fallskjerm. Det er totalt sperre der. Og ikke vet jeg hva jeg skal gjøre heller. Jeg har aldri havnet i slåsskamp før eller annet fysisk håndgemeng. Jeg har 0 erfaring. Vi har heller ikke hatt noe om dette i utdannelsen eller fått noe kurs på jobb. 

Folk kan mene hva de vil, men jeg lurer på om noen vet regelverket? Selv mener jeg at det bør andre tiltak inn enn at lærere skal "slukke branner". Men det er ikke opp til meg å avgjøre, så jeg lurte bare på om noen vet hva som er reglene så jeg er forberedt.

Anonymkode: 89373...e3b

Dette er grunnen til at jeg mener at ALLE som skal bli lærere burde jobbe minst ett år som skoleassistent eller på SFO. At man ikke lærer noe om håndtering av utagerende elever på lærerutdanningen, når dette er ett gigantisk problem i norsk skole.

Da jeg var yngre, var jeg som deg, var redd for å havne i konflikt eller slåsskamp. Men det er noe ganske annet å stoppe en slåsskamp mellom to elever i en jobbsituasjon, kontra f.eks å havne i bråk på byen.

Jeg har aldri vært redd på jobb. Hadde jeg vært det, kunne jeg heller ikke jobbet med barn.

Anonymkode: 30b0a...612

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke helt urelevant denne heller https://www.dagbladet.no/meninger/elever-gir-faen/82135903

Anonymkode: de5a6...38e

Det er slik det er der jeg jobber. Frekke unger som kan finne på å si at "du bestemmer ikke over meg du" eller at de bare går fra klasserommet uten å spørre om f.eks. å få gå på do. De gir blaffen i å ta frem bøker, og får de en iPad eller en PC foran seg, så er de på alle mulige andre sider enn der de skal være. 


Det som er mest bekymringsverdig er at majoriteten er gutter. Noe må gjøres for å gjøre skolen relevant for guttene igjen. Den er alt for teoritung. Jenter takler bedre teori og abstrakt tenkning på et tidlig stadium, sammenlignet med gutter. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er grunnen til at jeg mener at ALLE som skal bli lærere burde jobbe minst ett år som skoleassistent eller på SFO. At man ikke lærer noe om håndtering av utagerende elever på lærerutdanningen, når dette er ett gigantisk problem i norsk skole.

Da jeg var yngre, var jeg som deg, var redd for å havne i konflikt eller slåsskamp. Men det er noe ganske annet å stoppe en slåsskamp mellom to elever i en jobbsituasjon, kontra f.eks å havne i bråk på byen.

Jeg har aldri vært redd på jobb. Hadde jeg vært det, kunne jeg heller ikke jobbet med barn.

Anonymkode: 30b0a...612

Seriøst? Mener du at SFO-ansatte er flinkere til å håndtere voldelige barn? Har de det som en del av fagbrevet sitt (de få som faktisk har fagbrev ... de fleste hos oss er ungdommer som nærmest er hentet inn fra gata fordi de er et sted mellom vgs, militære eller studier. Hvordan skal de kunne være bedre rustet enn en lærer med pedagogisk kompetanse, tenker du? 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tilbake med kristendomsfaget i skolen igjen. Som du selv ønsker å bli  behandlet, behandle andre. Dette, den gyldne regel, er fremmed for de unge. Tomme tønner som romler. 

Anonymkode: 24c14...0bd


Jeg er humanist. Betyr det at jeg har større risiko for å være voldelig enn de som er kristne, tenker du?
Sånn apropos: hvor mange ateister sitter i amerikanske fengsler sammenlignet med kristne, tror du?   Se bilde under. Så kan vi snakke om hvem som er mest voldelig. 

Skjermbilde 2024-11-05 kl. 16.26.40.png

Anonymkode: 584b2...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Seriøst? Mener du at SFO-ansatte er flinkere til å håndtere voldelige barn? Har de det som en del av fagbrevet sitt (de få som faktisk har fagbrev ... de fleste hos oss er ungdommer som nærmest er hentet inn fra gata fordi de er et sted mellom vgs, militære eller studier. Hvordan skal de kunne være bedre rustet enn en lærer med pedagogisk kompetanse, tenker du? 

Tror du misforsto meg litt. Det jeg mente var at alle som vurderer å bli lærere, burdr jobbe ett år som assistent i skole eller SFO, eller som tilkallingsvikar for den sakens skyld, for å få et reelt inntrykk av hvordan skolehverdagen er.

Det blir jo beskrevet her at det ikke er en del av pensum i lærerutdanningen hvordan man håndterer utagerende elever. Da er det kanskje lurt å få litt erfaring fra å jobbe på en skole, før man velger en slik utdanning

Anonymkode: 30b0a...612

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tror du misforsto meg litt. Det jeg mente var at alle som vurderer å bli lærere, burdr jobbe ett år som assistent i skole eller SFO, eller som tilkallingsvikar for den sakens skyld, for å få et reelt inntrykk av hvordan skolehverdagen er.

Det blir jo beskrevet her at det ikke er en del av pensum i lærerutdanningen hvordan man håndterer utagerende elever. Da er det kanskje lurt å få litt erfaring fra å jobbe på en skole, før man velger en slik utdanning

Anonymkode: 30b0a...612

Ts her. Da jeg begynte å jobbe som lærer for rundt 12 år siden, var det stort sett rolige klasser, hyggelige elever. En håndfull urolige, men ikke på det nivået som er nå. Jeg har mye erfaring fra å jobbe i skolen, men i år møter jeg for første gang på vold. Hvis jeg burde ha visst dette fra før, så er det jo litt rart at jeg erfarer det først etter mange år. Hva burde jeg gjort annerledes? Dette er helt nytt for meg.

Anonymkode: 89373...e3b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - uansett idiot-politikk - jeg hadde aldri ofret min sikkerhet fordi noen ledere over meg bestemmer at jeg skal sette mitt eget liv i fare for å beskytte andre. Heller slutte som lærer.

Anonymkode: 4946d...f36

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 23.13):

Så bra. Ja, vet du hva, heller det enn at barn må risikere en voldelig hverdag fordi lærere ikke griper inn og skylder på systemet.

Så får systemet finne ut hvorfor skolesystemet stoppet opp og hva de må gjøre for å få det igang igjen. Swat team som lærere. Sikkerhet først(for barn, så voksne)

Anonymkode: d017c...722

Hva jobber du med? 

Anonymkode: 9d7f5...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...