AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #141 Del Skrevet 4. november 2024 Slik jeg forstår det så stiller arbeidsmiljøloven likt som opplæringsloven (dette ble sagt på forrige klubbmøte vi hadde). Og da blir det jo litt vanskelig å si hvem som har mest rett på et trygt arbeidsmiljø elevene(opplæringsloven) eller voksne på skolen(arbeidsmiljøloven). Det at vi jobber med barn blir utnytta alltid. Hvis ikke lærere strekker seg litt ekstra så er det alltid barna det går utover. Hvis vi er "firkanta" og prøver å kjempe prinsippsaker så er det igjen barna det går utover. Ledere og politikere trenger ikke å ta i saken en gang og gjør noe, for det gjør jo foreldrene. Det er neimen ikke lett å få til en forandring. Folk sier lærere er for snille, men så fort man prøver å stå på sitt så dukker det opp "men hva med de stakkars barna?" eller noen sinte VISMA meldinger som krever både møter og det ene og det andre, altså en god del mer jobb/overtid uten betaling. Evt si nei og bli sett på som enda "vanskeligere" av både foresatte og ledelsen. Tror ikke folk skjønner hva slags press de som jobber med barn står i. Jeg vet om 2 lærere som har byttet skole/sluttet i løpet av de siste 5 årene fordi foresatte var misfornøyde og så og si mobbet de vekk gjennom ledelsen og facebook foreldre grupper. Jeg vet om enda flere som sluttet fordi de ikke orket hverdagen. Senest i dag når jeg hadde tilsyn ute ble jeg slått to ganger i armen av en elev jeg ikke kjenner, fordi han ikke vil slippe en annen elev som gjentatte ganger sa stopp og prøvde å komme fri. Dum som jeg er så reagerte jeg uten å tenke (fordi jeg er jo større og sterkere og da føler man det naturlig og beskytte de som er mindre). Jeg blokkerte for den kjipe eleven etter å ha sagt gjentatte ganger at han skulle slippe. Jeg holdt armen hans så han ikke skulle slå den andre. Fikk noen gloser og to slag i armen som takk, skrev avvik og det var det. Noe mer skjer ikke. Bra arbeidsmiljø for meg personlig i dag? Ikke akkurat. Er det første gang? Nei. Hvis jeg ikke vil utsettes for dette så er den eneste handlingen jeg kan tenke meg er å ikke blande meg. Ifølge loven så har jeg rett på et trygt og godt læringsmiljø på lik linje som elevene. Og det går ikke opp i opp i dag. Men enn så lenge så reagerer jeg automatisk i sånne situasjoner og da blir noen spark og slag. Så får vi se når jeg går lei. Anonymkode: de5a6...38e 1 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 4. november 2024 #142 Del Skrevet 4. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Som skrevet tidigere i tråden, jeg diskuterer hi. Vi må gjøre noe i skolen, men når lærere har holdninger som utvises i denne tråden så blir jeg skremt! Jeg vet at lærene til mine barn foreløpig bryter inn, jeg vet det jobbes med skolemiljø der, jeg vet at kommunen er på. J Helt for at slike elever du beskriver ikke skal ha sløyd, veldig bra at denne læreren krevde noe. Lurer på om man misforstår med vilje i denne tråden? At man virkelig tror at jeg er i mot forebyggende tiltak, flere ansatt i skolen, barnevern som støtter opp elendige foreldre. Jeg er ikke det, jeg står side om side med lærer for å kjempe for bedre skole. Jeg står ikke side om side med lærere som mener at man ikke bryter inn når en elev blir mishandlet på skolen. Ser man ikke forskjell så kan jeg faktisk ikke bidra mer i diskusjonen. Anonymkode: e4d9c...972 Ikke meg du siterer her, men følte for å svare deg. Jeg tror jeg forstår hovedbekymringen din, da du gir uttrykk for at du tenker det er en korrelasjon mellom at læreren ikke ønsker å utsette seg for vold og at alternativet da er å la elevene gjennomgå i stedet - og det er en slutning som absolutt ville vært hårreisende. Jeg tror ikke det finnes belegg for å mene at lærere flest ønsker at elevene sine skal utsettes for vold. Samtidig tenker jeg det er mer fruktbart å snakke om hvordan vi har havnet der at enkelte foresatte (som f.eks. deg?) og kanskje også samfunnet som sådan har utviklet et så normalisert forhold til barn som utøver vold at du tenker (?) at dette er noe man må finne seg i? Noe man må forvente? Og i utstrekning av det, at læreren skal "ofre seg" for den volden man nå mener at man må forvente at vil finne sted i skolen som en del av normaltilstanden? Det er i så fall en skole jeg tror det blir svært utfordrende å rekruttere og beholde arbeidskraft i, for det finnes svært få (sannsynligvis ingen) som velger lærerutdanningen fordi de har en stor drøm om å spille russisk rulett med helsa si på daglig basis - slik det nå er på en del skoler rundt om i landet. Snarere tvert imot er vel hovedmotivasjonen til å velge lærerutdanning at man ønsker å lære og å lære bort fag, at man liker barn og ungdom og ønsker å bidra til noe positivt i deres liv, og at man har et engasjement for andre - en iboende omsorg og empati og et ønske om å hjelpe andre ved å støtte dem på veien mot å bli kunnskapsrike samfunnsborgere som har så gode forutsetninger som mulig for å kunne lykkes og oppleve mestring og glede i egne liv.. Samtidig kan det se ut som det hos ganske mange skorter litt på kunnskap (og/eller interesse?) knyttet til lærernes faktiske arbeidsinstruks og hva utdanningsløpet består i - dette er kanskje ikke så rart når man daglig kan lese om alt som skolen skal "fikse"/trylle med; enten det er ekstreme former for voldsutøvelse der relativt små barn har et skadepotensiale til mer eller mindre å ta livet av voksne folk, matpakkesmøring (skikkelig gøy å måtte sende hjem "hvordan smøre en sunn og næringsrik matpakke" til folk som er dobbelt så gamle som deg), søvn (!), ting som skjer på fotballtrening (!!), ungdomsklubb (!!!) eller hundre andre ting som på ingen måte har noe med fag, pedagogikk eller didaktikk å gjøre. Ikke at disse tingene ikke er viktige - men hvordan i all verden ble alt dette LÆRERENS ansvar...? Jeg er lektor med tilleggsutdanning, og da jeg tok PPU i sin tid hadde vi totalt ca. 4-5 timer om spes.ped-relaterte problemstillinger. Disse 4-5 timene bestod i at en foreleser raskt sa noe om hva som skulle stå i en IOP, og hva som stod i (den gamle) Opplæringslova §5. Det var det hele. Ingenting om diagnoser, tiltak, forebygging, håndtering, eller noe av praktisk betydning for utførelsen av lærergjerningen. Praksissjokket var reelt, kan man si.. 😅 Det som er utfordringen for meg, hvis jeg skulle havne i en slik situasjon, er at jeg ikke har noen opplæring i å håndtere utagerende atferd. Hvis en elev enten går på meg eller to elever flyr på hverandre så blir min løsning 100% improvisasjon, og jeg har ikke lyst til å få skader for livet selv om jeg er glad i elevene mine (tenk bare på Saers-saken - han ble skadet for livet og arbeidsufør med alvorlig PTSD og ødelagt talerør fordi han gikk imellom; og hva er takka han fikk - arbeidsgiver gikk FRI i rettsapparatet og Saers satt igjen med tidenes regning!), samtidig som jeg heller ikke har lyst til å skade elevene mine for livet. Det er klart at dersom en godt voksen og noen kilo for tung kvinne må sette seg på en krakilsk elev for å hindre skade på medelever eller seg selv er det overveiende sannsynlig at det kan bli noen skader på den eleven (f.eks. brukne bein..) - og da er selvfølgelig alt 100% lærerens feil uavhengig av hva som skjedde i forkant eller hva alternative konsekvenser kunne ha vært. Læreren vil få svarteper: nesten garantert miste jobben, ikke få noen som helst støtte i ledelsen eller kommunen/fylket (omdømmet er jo viktigst for alle i disse tider), og kanskje ha illsinte foresatte (til den krakilske eleven) på nakken som både politianmelder deg, ødelegger ryktet ditt og finner på alskens spetakkel for å "ta igjen". Og blir du skadet selv, som lærer, mens du går imellom, så kan jo en eller begge de du gikk imellom føle seg KRENKET, og da har du kanskje hjernerystelse, brekt bein OG en §9A-sak mot deg som takk for at du ikke lot de rive hverandre i fillebiter.. Slik jeg ser det handler egentlig hovedproblemet om to ting: 1) Manglende opplæring i håndtering av utagerende atferd. Og da mener jeg ikke "sitt i fellestida og se en video på nett", men at skolene/kommunene/fylkene leier inn profesjonelle instruktører som sørger for at vi får opplæring i reelle teknikker 2) Manglende rutiner i forkant, under og etter slike hendelser. Hvis ingen ansatte vet hvem som skal gjøre hva eller hva man absolutt ikke skal gjøre i en gitt situason, så kan usikkerheten medføre at man gjør for mye, for lite, eller direkte feil - med de konsekvenser det kan få. Problemet ligger med andre ord, slik jeg ser det, på arbeidsgiversiden. Skolene må forventes å ha rutiner, ikke bare for forebygging (det har vel de fleste, de er forholdsvis enkle å lage eller å kopiere fra en såkalt vellykket kommune..), men også for hva de ulike personene/aktørene skal gjøre når en situasjon går så langt at det blir en voldsutøvelse og/eller en større håndgemeng mellom elever. Og disse rutinene må øves på i praksis! Hvis alle vet hva de skal, kan og må gjøre, og har trent og trener kontinuerlig på det samtidig som skolen har en ansvarsfordeling som er godt kjent for alle ansatte, så vil også håndteringen (inkludert forebyggingen) bli bedre på sikt. Trygge ansatte vil gi trygge elever, tror jeg. Også må man selvfølgelig ikke gå i den fella og tenke at lærerne skal gjøre alt dette alene. Vi trenger vernepleiere, sykepleiere, miljøarbeidere og andre yrkesgrupper inn i skolen som kan bistå med å jobbe for det psykososiale miljøet til elevene, og som kan hjelpe enkeltelever som strever med psyken (disse blir det jo ikke akkurat færre av - og det er ikke flust av verken helsesykepleiere eller psykologer som står klare for å hjelpe disse elevene når det trengs), og som kan veilede oss på disse tingene - som jo de har kompetanse om gjennom sitt utdanningsløp, i motsetning til oss. Endret 4. november 2024 av Strixvaria 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #143 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En elev gikk rundt med balltre her om dagen. En annen holdt på å kaste en stor stein. En elev fant seg en tapetkniv en gang og truet med den. En voksen ble bitt så hardt en gang at en annen voksen måtte tvinge opp kjeven til barnet. Jeg har nesten fått baller i hodet, som er skutt med stor kraft. Litt veiving fra en tass på 30 kilo er jeg ikke redd for. Men vold der man faktisk kan bli skadet eller få veldig vondt. Hadde jeg fått skutt en ball i hodet hadde jeg ikke kunne jobbet resten av dagen. Likevel er det forventet at du kommer på jobb dagen etter og later som ingenting har skjedd. Hvorfor skal vi finne oss i sånt når det ikke blir opplyst i stillingsannonser en gang? Jeg spør igjen: er det lov å ansette f.eks en sykepleier uten å opplyse denne om at det er voldelige pasienter på huset? På ungdomshus og institusjoner for barn er de også flere voksne på utagerende og voldelige brukere. Men ikke i skolen. Hadde vært interessant å lese om regelverk og rutiner i slike jobber. Anonymkode: 89373...e3b Ja. Du aner ikke hvor mye vold og seksuell trakassering vi opplever, fra voksne mennesker. En ganske stor andel av sykehuspasienter får delir og kan gjøre mye rart. Jeg har blitt utsatt for ganske mye utagering, også fra voksne spreke menn på 90 kilo. Så kan være derfor jeg ikke er så redd for et barneskolebarn Anonymkode: c331f...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #144 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 10.18): Leste mye om det i media for en stund siden. Var glad for at sånt ikke skjedde på skolen der jeg jobber. Men nå har det altså skjedd en del av det i det siste. Ikke mot meg, men kolleger. Voldelige elever, både mot medelever og lærere. Flere av kollegene mine er ikke redd for å ta tak i, bære bort eller legge voldelige elever i bakken. Men jeg tør det ikke. Da vil jeg heller bare løpe langt bort. Hva sier egentlig reglene om dette? Kan jeg nekte å håndtere voldelige elever? Det vil jo bety at jeg i situasjoner vil nekte å stoppe elev som angriper en annen elev. Så det er jo et dilemma. Men med økningen av vold som er nå, så vil jeg jo vite hva jeg kan og ikke kan gjøre om det plutselig skjer meg. For sånn som det er nå, er det vel bare et spørsmål om tid før jeg havner i en slik situasjon. Anonymkode: 89373...e3b Jeg har fått kurs i aggresjonsmestring av skoleeier. Ville forlangt dette om dere ikke har stående tilbud om det. Anonymkode: bf641...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg-er-anonym Skrevet 4. november 2024 #145 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 20.17): Herregud, du er jo lærer. Du skal fikse alt. Du trenger da ikke opplæring eller avsatt tid for noe som helst, bare gjør det. Det inngår i arbeidstidsavtalen din. I tillegg til alt annet som ikke har tidsramme. Ekstra ressurser? Nei, dette fikser du. Du er jo lærer! Hilsen eks-lærer som vet altfor godt hvor tøft det er å være lærer 😉 Anonymkode: 79859...fd7 Inntil jeg leste siste setning trodde jeg du var en av dem som ikke hadde grep på hvor mye ansvar blir lagt på lærere som egentlig ikke burde vært på dem 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 4. november 2024 #146 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hadde mitt barn blitt angrepet av et voldelig barn og du bare hadde stått der og sett på så hadde jeg møtt opp på døra di og fått deg til å ønske at du heller hadde fått et slag av en 9-åring. Du skulle aldri hatt en jobb med ansvar for noen som helst. Anonymkode: 761aa...44f Og så lurer man på hvorfor barn er voldelige, når det er foreldre med slike holdninger 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #147 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Uansvarlige foreldre?? Altså Hallo. Å skylde på foreldrene for hvordan barna kan oppføre seg på skolen er i overkant frekt synes jeg. Jeg jobber på SFO selv, og noen barn er verre enn andre. Mens noen av disse barna har de skjønneste foreldre( men som jeg ikke tviler på kan sette de på plass heller). Kunne ikke falt meg inn å skylde på de for det ungene gjør på skolen. Hva skal foreldre gjøre egentlig? De kan jo ikke akkurat bruke metoder fra gamle dager. Det er jo bare ord man har til verktøy i dag. Så er det bare å håpe at barna tar det som de burde. Det er jo de som jobber på skole som har bakgrunn og mer kompetanse på slikt enn vanlige foreldre. Så om det skjer hjemme kunne jo foreldrene tenkt likt da om hvordan de følges opp på skolen(hvor de er flest våken timer ila en uke). Anonymkode: d017c...722 Dette må jo være kødd?? Mener du virkelig at foreldre ikke har ansvar for hva barna deres gjør så fort de er utenfor foreldrenes synsfelt? Det er jo helt sykt, og forklarer jo NETTOPP problemet vi har i dag med frekke og voldelige elever. Det er IKKE min jobb å lære barn helt grunnleggende normal adferd. Min jobb er å undervise i FAG, stimulere til læring, diskutere faglige saker, og selvsagt være en støtte for elevene mine. Jeg har ikke tall på hvor mange skrubbsår jeg har blåst på, hvor mange tårer jeg har tørket eller hvor mange klemmer jeg både har fått og gitt. Skolen er både en utdannelse og en dannelsesinstitusjon, men innefor RIMELIGHETENS grenser. Det betyr altså ikke at jeg skal utsette meg selv for vold eller skader, ei heller for trakassering. Det er uhyre sjeldent at er helt oppegående og veloppdragent barn ut av det blå blir voldelig, det har jeg aldri opplevd. De voldelige barna er det allerede på småskolen, og det får utvikle seg gradvis og blir verre og verre. Vi lærere kan ikke gjøre NOENTING med dette. Stopper vi voldsutøveren risikerer vi sparken, snakker vi med voldsutøveren får vi så ørene flagrer av foreldrene. Og nå skal vi pokker meg også få kjeft for å beskytte oss selv. Nei fy, jeg håper virkelig ikke noen unge i dag velger læreryrket. Anonymkode: 632cb...abd 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #148 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Du aner ikke hvor mye vold og seksuell trakassering vi opplever, fra voksne mennesker. En ganske stor andel av sykehuspasienter får delir og kan gjøre mye rart. Jeg har blitt utsatt for ganske mye utagering, også fra voksne spreke menn på 90 kilo. Så kan være derfor jeg ikke er så redd for et barneskolebarn Anonymkode: c331f...f22 Vet ikke hva du er utdannet som innen helse, men forskjellen er at vi som helsepersonell stort sett har gode kunnskaper om håndtering av ulike diagnoser, utagering, trakassering og voldelige pasienter gjennom utdanningen, samt gode rutiner i forhold til vold og utagering på arbeidsplassen. Anonymkode: 31134...e0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #149 Del Skrevet 4. november 2024 Strixvaria skrev (7 minutter siden): Ikke meg du siterer her, men følte for å svare deg. Jeg tror jeg forstår hovedbekymringen din, da du gir uttrykk for at du tenker det er en korrelasjon mellom at læreren ikke ønsker å utsette seg for vold og at alternativet da er å la elevene gjennomgå i stedet - og det er en slutning som absolutt ville vært hårreisende. Jeg tror ikke det finnes belegg for å mene at lærere flest ønsker at elevene sine skal utsettes for vold. Samtidig tenker jeg det er mer fruktbart å snakke om hvordan vi har havnet der at enkelte foresatte (som f.eks. deg?) og kanskje også samfunnet som sådan har utviklet et så normalisert forhold til barn som utøver vold at du tenker (?) at dette er noe man må finne seg i? Noe man må forvente? Og i utstrekning av det, at læreren skal "ofre seg" for den volden man nå mener at man må forvente at vil finne sted i skolen som en del av normaltilstanden? Det er i så fall en skole jeg tror det blir svært utfordrende å rekruttere og beholde arbeidskraft i, for det finnes svært få (sannsynligvis ingen) som velger lærerutdanningen fordi de har en stor drøm om å spille russisk rulett med helsa si på daglig basis - slik det nå er på en del skoler rundt om i landet. Snarere tvert imot er vel hovedmotivasjonen til å velge lærerutdanning at man ønsker å lære og å lære bort fag, at man liker barn og ungdom og ønsker å bidra til noe positivt i deres liv, og at man har et engasjement for andre - en iboende omsorg og empati og et ønske om å hjelpe andre ved å støtte dem på veien mot å bli kunnskapsrike samfunnsborgere som har så gode forutsetninger som mulig for å kunne lykkes og oppleve mestring og glede i egne liv.. Samtidig kan det se ut som det hos ganske mange skorter litt på kunnskap (og/eller interesse?) knyttet til lærernes faktiske arbeidsinstruks og hva utdanningsløpet består i - dette er kanskje ikke så rart når man daglig kan lese om alt som skolen skal "fikse"/trylle med; enten det er ekstreme former for voldsutøvelse der relativt små barn har et skadepotensiale til mer eller mindre å ta livet av voksne folk, matpakkesmøring (skikkelig gøy å måtte sende hjem "hvordan smøre en sunn og næringsrik matpakke" til folk som er dobbelt så gamle som deg), søvn (!), ting som skjer på fotballtrening (!!), ungdomsklubb (!!!) eller hundre andre ting som på ingen måte har noe med fag, pedagogikk eller didaktikk å gjøre. Ikke at disse tingene ikke er viktige - men hvordan i all verden ble alt dette LÆRERENS ansvar...? Jeg er lektor med tilleggsutdanning, og da jeg tok PPU i sin tid hadde vi totalt ca. 4-5 timer om spes.ped-relaterte problemstillinger. Disse 4-5 timene bestod i at en foreleser raskt sa noe om hva som skulle stå i en IOP, og hva som stod i (den gamle) Opplæringslova §5. Det var det hele. Ingenting om diagnoser, tiltak, forebygging, håndtering, eller noe av praktisk betydning for utførelsen av lærergjerningen. Praksissjokket var reelt, kan man si.. 😅 Det som er utfordringen for meg, hvis jeg skulle havne i en slik situasjon, er at jeg ikke har noen opplæring i å håndtere utagerende atferd. Hvis en elev enten går på meg eller to elever flyr på hverandre så blir min løsning 100% improvisasjon, og jeg har ikke lyst til å få skader for livet selv om jeg er glad i elevene mine (tenk bare på Saers-saken - han ble skadet for livet og arbeidsufør med alvorlig PTSD og ødelagt talerør fordi han gikk imellom; og hva er takka han fikk - arbeidsgiver gikk FRI i rettsapparatet og Saers satt igjen med tidenes regning!), samtidig som jeg heller ikke har lyst til å skade elevene mine for livet. Det er klart at dersom en godt voksen og noen kilo for tung kvinne må sette seg på en krakilsk elev for å hindre skade på medelever eller seg selv er det overveiende sannsynlig at det kan bli noen skader på den eleven (f.eks. brukne bein..) - og da er selvfølgelig alt 100% lærerens feil uavhengig av hva som skjedde i forkant eller hva alternative konsekvenser kunne ha vært. Læreren vil få svarteper: nesten garantert miste jobben, ikke få noen som helst støtte i ledelsen eller kommunen/fylket (omdømmet er jo viktigst for alle i disse tider), og kanskje ha illsinte foresatte (til den krakilske eleven) på nakken som både politianmelder deg, ødelegger ryktet ditt og finner på alskens spetakkel for å "ta igjen". Og blir du skadet selv, som lærer, mens du går imellom, så kan jo en eller begge de du gikk imellom føle seg KRENKET, og da har du kanskje hjernerystelse, brekt bein OG en §9A-sak mot deg som takk for at du ikke lot de rive hverandre i fillebiter.. Slik jeg ser det handler egentlig hovedproblemet om to ting: 1) Manglende opplæring i håndtering av utagerende atferd. Og da mener jeg ikke "sitt i fellestida og se en video på nett", men at skolene/kommunene/fylkene leier inn profesjonelle instruktører som sørger for at vi får opplæring i reelle teknikker 2) Manglende rutiner i forkant, under og etter slike hendelser. Hvis ingen ansatte vet hvem som skal gjøre hva eller hva man absolutt ikke skal gjøre i en gitt situason, så kan usikkerheten medføre at man gjør for mye, for lite, eller direkte feil - med de konsekvenser det kan få. Problemet ligger med andre ord, slik jeg ser det, på arbeidsgiversiden. Skolene må forventes å ha rutiner, ikke bare for forebygging (det har vel de fleste, de er forholdsvis enkle å lage eller å kopiere fra en såkalt vellykket kommune..), men også for hva de ulike personene/aktørene skal gjøres når en situasjon går så langt at det blir en voldsutøvelse og/eller en større håndgemeng mellom elever. Og disse rutinene må øves på i praksis! Hvis alle vet hva de skal, kan og må gjøre, og har trent og trener kontinuerlig på det samtidig som skolen har en ansvarsfordeling som er godt kjent for alle ansatte, så vil også håndteringen (inkludert forebyggingen) bli bedre på sikt. Trygge ansatte vil gi trygge elever, tror jeg. Også må man selvfølgelig ikke gå i den fella og tenke at lærerne skal gjøre alt dette alene. Vi trenger vernepleiere, sykepleiere, miljøarbeidere og andre yrkesgrupper inn i skolen som kan bistå med å jobbe for det psykososiale miljøet til elevene, og som kan hjelpe enkeltelever som strever med psyken (disse blir det jo ikke akkurat færre av - og det er ikke flust av verken helsesykepleiere eller psykologer som står klare for å hjelpe disse elevene når det trengs), og som kan veilede oss på disse tingene - som jo de har kompetanse om gjennom sitt utdanningsløp, i motsetning til oss. Du får lese mine innlegg engang til! Har ikke skrevet at lærere skal forvente vold, ikke skrevet at vi må akspetere vold, ikke skrevet at jeg som mor synes vold blant barn er normalt. Jeg har svart på ts sitt innlegg om hun kan nekte å blande seg når barn blir mishandlet. Det er helt grusomt at en lærer spør om dette, at samfunnet har blitt slik, men det er der vi er nå. Står vi å ser på barn blir banket opp nei. Trumfer barns trygghet arbeidsmiljøloven for voksene ja. Nå orker jeg faktisk ikke å skrive mer i denne tråden, helt utrolig hvordan noen leser innlegg skrevet å tolker innlegg for den som skriver skal "tas". Siste over og ut, god kveld! Håpe vi klarer å snu utviklingen i samfunnet vårt. Jeg tror ikke det når til og med voksene ikke lenger bryr seg om barna som opplever denne volden fra andre. For fakta er at det er medelever som opplever mest vold i skolen. Det tar liv og har tatt liv. Anonymkode: e4d9c...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #150 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En elev gikk rundt med balltre her om dagen. En annen holdt på å kaste en stor stein. En elev fant seg en tapetkniv en gang og truet med den. En voksen ble bitt så hardt en gang at en annen voksen måtte tvinge opp kjeven til barnet. Jeg har nesten fått baller i hodet, som er skutt med stor kraft. Litt veiving fra en tass på 30 kilo er jeg ikke redd for. Men vold der man faktisk kan bli skadet eller få veldig vondt. Hadde jeg fått skutt en ball i hodet hadde jeg ikke kunne jobbet resten av dagen. Likevel er det forventet at du kommer på jobb dagen etter og later som ingenting har skjedd. Hvorfor skal vi finne oss i sånt når det ikke blir opplyst i stillingsannonser en gang? Jeg spør igjen: er det lov å ansette f.eks en sykepleier uten å opplyse denne om at det er voldelige pasienter på huset? På ungdomshus og institusjoner for barn er de også flere voksne på utagerende og voldelige brukere. Men ikke i skolen. Hadde vært interessant å lese om regelverk og rutiner i slike jobber. Anonymkode: 89373...e3b Tja, det er ikke noe bedre å være sykepleier på demensavdeling.. Anonymkode: dec45...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #151 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Uansvarlige foreldre?? Altså Hallo. Å skylde på foreldrene for hvordan barna kan oppføre seg på skolen er i overkant frekt synes jeg. Jeg jobber på SFO selv, og noen barn er verre enn andre. Mens noen av disse barna har de skjønneste foreldre( men som jeg ikke tviler på kan sette de på plass heller). Kunne ikke falt meg inn å skylde på de for det ungene gjør på skolen. Hva skal foreldre gjøre egentlig? De kan jo ikke akkurat bruke metoder fra gamle dager. Det er jo bare ord man har til verktøy i dag. Så er det bare å håpe at barna tar det som de burde. Det er jo de som jobber på skole som har bakgrunn og mer kompetanse på slikt enn vanlige foreldre. Så om det skjer hjemme kunne jo foreldrene tenkt likt da om hvordan de følges opp på skolen(hvor de er flest våken timer ila en uke). Anonymkode: d017c...722 Foreldrene har ikke lov til å slå, nei, men de har lov til å bedrive sin foreldrerolle aktivt til å styre barnas goder, gi belønning for god oppførsel, gi straff/konsekvens for dårlig oppførsel, bruke mye tid på å jobbe nært med barnet siden de stort sett er med dem i helger og ferier. Og foreldre er personlig ansvarlig for og til sitt barn. Foreldre har ansvaret for barnets utdanning, og kan velge å delegere dette til den offentlige skolen. De kan forvente at lærere vil veilede deres barn, men ikke oppdra dem... Anonymkode: bf641...ac9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #152 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du får lese mine innlegg engang til! Har ikke skrevet at lærere skal forvente vold, ikke skrevet at vi må akspetere vold, ikke skrevet at jeg som mor synes vold blant barn er normalt. Jeg har svart på ts sitt innlegg om hun kan nekte å blande seg når barn blir mishandlet. Det er helt grusomt at en lærer spør om dette, at samfunnet har blitt slik, men det er der vi er nå. Står vi å ser på barn blir banket opp nei. Trumfer barns trygghet arbeidsmiljøloven for voksene ja. Nå orker jeg faktisk ikke å skrive mer i denne tråden, helt utrolig hvordan noen leser innlegg skrevet å tolker innlegg for den som skriver skal "tas". Siste over og ut, god kveld! Håpe vi klarer å snu utviklingen i samfunnet vårt. Jeg tror ikke det når til og med voksene ikke lenger bryr seg om barna som opplever denne volden fra andre. For fakta er at det er medelever som opplever mest vold i skolen. Det tar liv og har tatt liv. Anonymkode: e4d9c...972 Det er igjen ingen som har ment at noen skal stå å se på at barn blir banket opp. Og hvordan klarer du å snu dette til å handle om at voksne ikke bryr seg om at barna opplever denne volden? Ærlig talt. Ts etterspør klare regler rundt det å gripe inn, eller om hun kan varsle andre siden skolen ikke har gode rutiner rundt slike hendelser. Så diskuterer vi hvordan det kan bli bedre sikkerhet på skolene i forhold til vold, slik at det blir tryggere både for elver og lærere. Anonymkode: 31134...e0d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #153 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva tenker du lærerne skal gjøre, da? La elevene holde på? Et av mine barn kom hjem med store blåmerker på halsen og sår i hodebunnen etter at han hadde blitt angrepet av et barn i klassen. Dette var også på mellomtrinnet. Barnet hadde tatt kvelertak på ham, og læreren måtte rive ham løs fra mitt barn med makt. Hva mener du er alternativet her, at barn skal dø? Skulle barnet mitt blitt kvalt fordi du nekter å utsette deg selv for risiko for skader? Gjør du sånn i privatlivet ditt også? Nekter å hjelpe til ved bilulykker, fordi du kan få psykiske traumer etterpå, eller de du hjelper kan ha HIV eller hepatitt C? Dette var åpenbart et barn med store (kjente) problemer. Det hadde ikke noe med uansvarlige foreldre eller dårlig oppdragelse å gjøre, men faktisk traumer barnet hadde blitt påført på skolen. Jeg tenker her ikke på gravide, det er midlertidig og de kan omplasseres eller få svangerskapspenger hvis klassen er ille. Anonymkode: 0a174...485 Ikke TS, men er lærer selv og har aldri gått inn i en slosskamp. Kommer ikke til å gjøre det heller. Det får noen andre ta seg av. Jeg har ansvar min kropp, ikke andres. Tidligere kollega mistet noen tenner fordi noen foreldre og systemet ikke er godt nok. Jeg bare orker ikke. Sorry! Holder meg unna😌 Anonymkode: 40595...97a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #154 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er så trist å lese om lærere som uttaler sånt. Forstår dere virkelig ikke at foreldre og lærere må samarbeide om å få flere ressurser til barna? At verden og livet er så mye mer utfordrende nå, at man må koble inn helse, miljøterapeuter og lærere sammen? At alle klasser og skoler skulle hatt stand by lærer klar hvis noen må på do, at alle skulle hatt en psykisk sykepleie samt miljøarbeider i klassen hele tiden? At så mange opplever vonde ting de ikke kan håndtere og prosessere, at så mange sliter og ikke får hjelp, at dette aldri noensinne bør handle om det er foreldre eller lærere som skal oppdra barna, men at man sammen må sørge for nok voksenpersoner og kompetente helsepersonell til å kunne ta tak i utfordringer før de forverres? Hilsen mor til en fireåring som allerede er ekstremt voldelig, slår, sparker, biter etc, der jeg i to år har tryglet om hjelp, da jeg som firebarnsmor ser barnet sliter med noe vanlig «oppdragelse» ikke hjelper på. Jeg bekymrer meg så ekstremt for skolegangen og å møte på lærere som deg, som ikke evner å se at det kan ligge komplekse historier bak utagering, der skyldfordeling kun forverrer skam og forhindrer bedring. Anonymkode: 45f45...33f Kanskje du burde ta deg jobb som lærer? Anonymkode: 9d7f5...4b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #155 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva tenker du lærerne skal gjøre, da? La elevene holde på? Et av mine barn kom hjem med store blåmerker på halsen og sår i hodebunnen etter at han hadde blitt angrepet av et barn i klassen. Dette var også på mellomtrinnet. Barnet hadde tatt kvelertak på ham, og læreren måtte rive ham løs fra mitt barn med makt. Hva mener du er alternativet her, at barn skal dø? Skulle barnet mitt blitt kvalt fordi du nekter å utsette deg selv for risiko for skader? Gjør du sånn i privatlivet ditt også? Nekter å hjelpe til ved bilulykker, fordi du kan få psykiske traumer etterpå, eller de du hjelper kan ha HIV eller hepatitt C? Dette var åpenbart et barn med store (kjente) problemer. Det hadde ikke noe med uansvarlige foreldre eller dårlig oppdragelse å gjøre, men faktisk traumer barnet hadde blitt påført på skolen. Jeg tenker her ikke på gravide, det er midlertidig og de kan omplasseres eller få svangerskapspenger hvis klassen er ille. Anonymkode: 0a174...485 Ikke mitt problem. Sorry! Da får dere foreldre gjøre jobben deres. Ikke f om jeg skal utsette meg for skade og kanskje bli ufør. Anonymkode: 40595...97a 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #156 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Foreldrene har ikke lov til å slå, nei, men de har lov til å bedrive sin foreldrerolle aktivt til å styre barnas goder, gi belønning for god oppførsel, gi straff/konsekvens for dårlig oppførsel, bruke mye tid på å jobbe nært med barnet siden de stort sett er med dem i helger og ferier. Og foreldre er personlig ansvarlig for og til sitt barn. Foreldre har ansvaret for barnets utdanning, og kan velge å delegere dette til den offentlige skolen. De kan forvente at lærere vil veilede deres barn, men ikke oppdra dem... Anonymkode: bf641...ac9 Hva skal riktig straff/konsekvens fra foreldre være for et barn som fløy på et annet barn (og slo og spente mens den andre lå nede)fordi de var uenige i fotballkampen? For at man skal være ansvarlige foreldre som får en slutt på den slags oppførsel.. Bare lurer.? Anonymkode: d017c...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #157 Del Skrevet 4. november 2024 Den 18 år gamle eleven har tatt tak på hver side av strupehodet til Saers, dratt til og vridd rundt. Læreren er urørlig og rød i ansiktet da jentene i rommet oppfatter at det står om livet. Farhiya kjenner igjen «dødsgrepet» fra en film hun har sett. Resolutt skriker hun høyt til guttene, griper tak i en feiekost, truer og kaster kosten mot gutten som holder rundt strupen på Saers. Han slipper taket, og sammen greier jentene å få guttegjengen ut av klasserommet før de låser døren. Bak dem hiver lærer Saers etter pusten. https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2017/05/18/clemens-saers-ble-skadet-for-livet-av-en-elev-na-krever-han-250000-i-oppreisning-fra-kommunen/ Anonymkode: 9d7f5...4b0 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #158 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke TS, men er lærer selv og har aldri gått inn i en slosskamp. Kommer ikke til å gjøre det heller. Det får noen andre ta seg av. Jeg har ansvar min kropp, ikke andres. Tidligere kollega mistet noen tenner fordi noen foreldre og systemet ikke er godt nok. Jeg bare orker ikke. Sorry! Holder meg unna😌 Anonymkode: 40595...97a Hvem er disse andre du mener skal ta seg av det om det skjer midt i spise timen deres? Hvordan skal du finne riktig vedkommende? Om du skal springe fra klasserom til klasserom kan det jo være alle de 3 lærerne tenker likt deg... blir det til neste mulige dør da å prøve lykken og håpe at alle barna fortsatt er i live når du omsider har fått tak i et dådskraftig mennesk? Anonymkode: d017c...722 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #159 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem er disse andre du mener skal ta seg av det om det skjer midt i spise timen deres? Hvordan skal du finne riktig vedkommende? Om du skal springe fra klasserom til klasserom kan det jo være alle de 3 lærerne tenker likt deg... blir det til neste mulige dør da å prøve lykken og håpe at alle barna fortsatt er i live når du omsider har fått tak i et dådskraftig mennesk? Anonymkode: d017c...722 Ikke meg du svarer. Men det er ikke den enkelte lærers problem, men systemet! Hvis barna i dette tilfellet blir skadet er det ene og alene skolen og avvik i systemet sin feil, ikke en lærer uten noe å forsvare seg med annet enn hendene. Farlige/voldelige barn burde tas rett inn i spesialskoler ved første voldstilfelle. Skoler hvor de har store sterke menn med kursing i hvordan takle vold. Sorry not sorry. Anonymkode: bc2ab...a07 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #160 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke mitt problem. Sorry! Da får dere foreldre gjøre jobben deres. Ikke f om jeg skal utsette meg for skade og kanskje bli ufør. Anonymkode: 40595...97a Håper at sånne personer som tenker likt deg holder seg unna alle jobber som inkluderer menneskehåndtering. Få deg jobb som renholderske så folk slipper å måtte forholde seg til deg, og du til de! Anonymkode: d017c...722 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå