Gå til innhold

Nekte å håndtere voldelige elever?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen i tråden som heller synes det er bekymringsverdig at vi har en skole der lærerne er redd for å gå på jobb? 

At vi nå har for mange elever, for lite lærere og burde hatt flere yrkesgrupper i skolen som kunne hjelpe disse elevene. 

Ja, det var vold før og. Men om man ringte hjem til foreldrene, så ble det som oftest tatt tak i, eleven kunne bli utvist og det som er. Om man nå havner i en sånn situasjon, så har garantert eleven en diagnose vi må ha forståelse for. Eleven kan ikke følge regler og det er nå bare sånn at han hopper på andre for den minste ting, det må vi akseptere. Er mye mer av det nå enn det var før.

Selvfølgelig skal elever med diagnoser få hjelp og støtte, men er en diagnose fritak fra alle regler og et frikort til å oppføre seg som man vil? En lærer er også alene med 30 elever, er ikke bare enkelt å følge opp én med en tung diagnose som kan bli aggressiv, hva med alle de andre i klassen, skal de gå for lut og kaldt vann? 

Det bør være mindre klasser, flere voksne, gjerne assistenter, psykologer, vernepleiere, sosialarbeidere og slikt i skolen slik det er nå. 

Anbefaler denne saken her, eller bare google "lærer slått av elev". 

https://www.nrk.no/nordland/xl/_-matte-be-om-unnskyldning-etter-a-ha-blitt-skadet-i-klasserommet-1.13989538

Synes dere dette virker som gode arbeidsforhold? 

Anonymkode: d7d9e...747

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tar gjerne en brekt nese isteden for et barn som blir kvalt av en medelev. 
Slik har det blitt da i samfunnet vi hjelper ikke hverandre mer, kanskje heller finne frem mobilen for å filme.

Anonymkode: e4d9c...972

Også om drittungen som angriper andre skader deg gjentatte ganger? Tror du skolen dekker tannlegeregningen din? Sannsynligvis blir su saksøkt av foreldrene til den voldelige ungen for å ha brukt makt/vold mot et barn.

Personlig hadde jeg brutt inn, men jeg kan sloss, det kan ikke ts, så det er ikke sammenlignbart. Jeg tenker at elever som stadig slår og sparker andre blr kastes ut fra skolen og så foreldrene entwn ha hjemmeskole eller sende dem på institusjon. Er drittlei av at lærere sin fysiske og mentale helse og medelevers læringsmiljø og trygghet ofres for å tekkes problembarn som ikke evner å oppføre seg, enten det skyldes traumer, diagnoser eller bare råtten personlighet kombinert med dårlig oppdragelse.

Anonymkode: d6c27...feb

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg får bare gi meg.
Barna mine får holde seg på hjemmeskolen tror jeg, for når voksene mener det er helt greit å ikke bryte inn når et barn bli mishandlet så blir jeg skremt. 
Alle skal være trygge, i denne tråden er voksene viktigst og de er villig til å ofre barn for å få dette for å sette et eksempel for ledelsen. 
Lykke til, synd for jeg har alltid støtt lærere i kampen for bedre arbeidsvilkår, lønn, arbeidstid, miljø, flere på  færre elever Jeg har alltid ment at lærere er tryggheten og den viktigste barna har på skolen. 
I dag har jeg lært at det viktigste for lærere er at de har det trygt og dermed kan de ofre noen barn for å oppnå det. Skremmende lesing. 
Dere får ha en god kveld

Hva tenker du er løsningen da? Når man gang på gang gir beskjed om at noe ikke fungerer, skal man bare fortsette med det som ikke fungerer? Jeg jobbet på en annen skole en gang. En sløydlærer hadde en klasse hvor en elev utagerte. Læreren kunne ikke fotfølge eleven da han måtte ikke bare undervise, men håndtere verktøy og potensielt farlige maskiner. Han gikk til ledelsen og ga beskjed om å få ekstra ressurser, for han kunne rett og slett ikke fotfølge den eleven i timen. Måtte ofte snu ryggen til for å kunne undervise andre elever. Han var heldig å få satt inn en assistent. Hadde han ikke fått det, er det ikke sikkert elevene kunne hatt sløyd likevel. Hvorfor kan ikke lærere kreve slike tiltak? Var det sløydlæreren gjorde feil?

Du må gjerne ta elevene dine ut, for det går ikke bra i den norske skolen nei. 

Anonymkode: 89373...e3b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialskoler er eneste svaret som kan fungere på utagerende elever. Men den kostnaden er ikke samfunn/myndighet villig til å ta. Her bør det finnes spes pedagoger, psykolog og et langt strengere regime enn det som har blitt på den norske dotte-modellen vi har på normalskolen. Det bør gis utvidede fullmakter til maktbruk overfor elever når det er tvingende nødvendig på disse spes skolene.

Hvordan fungerer en kostskole i Storbrittania? Ikke bombesikker, men helt sikkert langt bedre og strengere enn en hjelpesløs norsk skole. 

Mange elever viser seg å innfinne seg fort og sier at de liker det også. Altså her finnes noe som heter grensesetting. I Norge ble det inn med fri barneoppdragelse rundt nitti-tallet. Denne dritten har skolene fått slengt i fanget.

En tenåring som reguleres på kost/spes skole kan kanskje flyte rett inn i militærtjeneste. Gunstig rettesnor for disiplin og folkeskikk. Imidlertid vil mange sannsynligvis falle tilbake til gammelt mønster når den frie oppdragelse/oppfølgingen skal overta.

Men likevel. Mange vanskelige barn/ungdommer vil kunne regulere seg selv når relasjoner i voksenverdenen står for dør. Problemet er at så altfor mye verdifull tid har gått i dass på veien..

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om lærere får beskjed om å slutte fordi de ikke ønsker å bli sparket og slått, så blir det ikke mange lærere igjen. Det må jo være bedre å forebygge.

….fordi de ikke ønsker å avverge at barn blir sparket og slått, er vel en mer relevant formulering.

Bedre å forebygge, ja så klart. Og hvem skal gjøre det, om ikke lærerne?

Anonymkode: 1f9c4...46c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt klar over det, men du som sykepleier vet at ting oppstår. Det er ikke slik at alle barn på barneskolen er tikkende bomber som angripere lærere under en hver sko. 
Jeg diskuterer hi, jeg svarer på hi. Lag en ny tråd om hva man kan gjøre for tiltak for å hindre dette så er jeg gjerne med der.
Det finnes dårlige sykepleiere, leger, lærere, politi, servitører osv Skjønner sikkert poenget, og jeg mener en som er så redd for å bidra til et trygt miljø for barn på barneskolen er uegnet. 
Vi trenger ikke å forsvare alle arbeidstakere som er på feil hylle i livet, disse skader også statusen til yrke. Lag gjerne en tråd om hva man kan gjøre for å forebygge, det er en helt annen diskusjon. Nå har tråden sporet helt av, og jeg blir tillagt mener jeg ikke har for at jeg mener ts absolutt skal bryte inn og sikre barn ek trygg skole dag. At det skal være sånn er jeg fullstendig i mot, at vi må gjøre noe helt enig. 

Men du svarer jo ikke på spørsmålene som blir stilt. Lærere har en arbeidsmiljølov. Det finnes tiltak som kan bidra til at skolehverdagen blir bedre for både elever og lærere. Men når det ikke blir satt inn tiltak på en arbeidsplass der ting stadig går galt, hva da? Kan man tvinge en sykepleier til å gå helt alene inn til en voldelig bruker? Hvis et verksted ikke har sikkerhetsrutiner, da kan man vel nekte å gjennomføre arbeid? Hvis en sjåfør får en defekt bil, er det hans feil om han havner i en ulykke? Hvis det stadig er vold på en skole og ingen tiltsk blir satt inn, hva er lærerens rettigheter? Joda, elever har også rettigheter, men hvorfor skal det kun være den enkelte lærers ansvar? Har ikke ledelse, kommune og politikere et ansvar? Når ledere ikke gjør noen ting for å bedre hverdagen til arbeidstaker så er det ikke lov å si fra og sette grenser? Hva er regelverket i andre yrker når det oppstår lignende situasjoner?

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skriv en "avviksrapport". Dere lærere har kjempet for økt innvandring i alle år. Velkommen.

Anonymkode: 4946d...f36

Ho ho endelig en som tør si det som det er

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Bundy skrev (2 minutter siden):

De eneste truende og voldelige elevene jeg har opplevd,  er såkalte etnisk norske. I tillegg har jeg hørt om en norsk-tysk elev....

Anonymkode: bcbd0...c22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De eneste truende og voldelige elevene jeg har opplevd,  er såkalte etnisk norske. I tillegg har jeg hørt om en norsk-tysk elev....

Ja selvfølgelig... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva tenker du er løsningen da? Når man gang på gang gir beskjed om at noe ikke fungerer, skal man bare fortsette med det som ikke fungerer? Jeg jobbet på en annen skole en gang. En sløydlærer hadde en klasse hvor en elev utagerte. Læreren kunne ikke fotfølge eleven da han måtte ikke bare undervise, men håndtere verktøy og potensielt farlige maskiner. Han gikk til ledelsen og ga beskjed om å få ekstra ressurser, for han kunne rett og slett ikke fotfølge den eleven i timen. Måtte ofte snu ryggen til for å kunne undervise andre elever. Han var heldig å få satt inn en assistent. Hadde han ikke fått det, er det ikke sikkert elevene kunne hatt sløyd likevel. Hvorfor kan ikke lærere kreve slike tiltak? Var det sløydlæreren gjorde feil?

Du må gjerne ta elevene dine ut, for det går ikke bra i den norske skolen nei. 

Som skrevet tidigere i tråden, jeg diskuterer hi. Vi må gjøre noe i skolen, men når lærere har holdninger som utvises i denne tråden så blir jeg skremt! Jeg vet at lærene til mine barn foreløpig bryter inn, jeg vet det jobbes med skolemiljø der, jeg vet at kommunen er på. J Helt for at slike elever du beskriver ikke skal ha sløyd, veldig bra at denne læreren krevde noe. Lurer på om man misforstår med vilje i denne tråden? At man virkelig tror at jeg er i mot forebyggende tiltak, flere ansatt i skolen, barnevern som støtter opp elendige foreldre. Jeg er ikke det, jeg står side om side med lærer for å kjempe for bedre skole. Jeg står ikke side om side med lærere som mener at man ikke bryter inn når en elev blir mishandlet på skolen. 
Ser man ikke forskjell så kan jeg faktisk ikke bidra mer i diskusjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Bundy skrev (10 minutter siden):

Ja selvfølgelig... 

Muligens annerledes andre steder, her er det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Helt klar over det, men du som sykepleier vet at ting oppstår. Det er ikke slik at alle barn på barneskolen er tikkende bomber som angripere lærere under en hver sko. 
Jeg diskuterer hi, jeg svarer på hi. Lag en ny tråd om hva man kan gjøre for tiltak for å hindre dette så er jeg gjerne med der.
Det finnes dårlige sykepleiere, leger, lærere, politi, servitører osv Skjønner sikkert poenget, og jeg mener en som er så redd for å bidra til et trygt miljø for barn på barneskolen er uegnet. 
Vi trenger ikke å forsvare alle arbeidstakere som er på feil hylle i livet, disse skader også statusen til yrke. Lag gjerne en tråd om hva man kan gjøre for å forebygge, det er en helt annen diskusjon. Nå har tråden sporet helt av, og jeg blir tillagt mener jeg ikke har for at jeg mener ts absolutt skal bryte inn og sikre barn ek trygg skole dag. At det skal være sånn er jeg fullstendig i mot, at vi må gjøre noe helt enig. 

Nei, tråden sporer ikke av og har hele tiden blitt holdt innenfor tema. Og hvis du skal være så firkantet i forhold til hva som er avsporing, så gjør du jo det selv. Du svarer ikke på det ts spør om. Hun etterspør klare regler rundt slike situasjoner da hun ikke får ordentlige svar av skoleledelsen, og har også vært tydelig på at hun ikke ønsker andres meninger rundt dette her inne. Skolen har heller ikke egne rutiner på dette, og hun har heller ikke opplæring/kurs i hvordan håndtere voldelige situasjoner. Noe arbeidsmiljøloven krever at man skal ha.

Synes derimot det er skikkelig avsporing å snakke om helsevesenet, politi og servitører oppi det hele.

Bra du er enig i at noe må gjøres. Og for at det skal skje, så må lærere sette tydelige grenser, for slik det er nå blir de heller ikke hørt. Barna skal selvfølgelig også ha en trygg hverdag, og det er det skoleledelsen som først og fremst må sørge for ved å ha gode og klare rutiner.

Anonymkode: 31134...e0d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Bundy skrev (28 minutter siden):

Den jeg snakket om som ga læreren hjernerystelse, blåveis og nakkeproblemer er etnisk norsk. Jeg vet du har et poeng i noen saker, men det er ikke alltid det er det du poengterer som er bakgrunnen.

Anonymkode: bbc4d...f8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 12.51):

Du har en plikt til å gripe inn, så det betyr at du må gjøre NOE. Du må ikke nødvendigvis gå i mellom hvis det utsetter deg for fare, men plikten til å gripe inn omfatter også å for eksempel hente hjelp. Har selv håndtert mange voldelige elver, og i de situasjonene kollegaer ikke har hjulpet til blir de ikke akkurat applaudert for av ledelse og andre kollegaer. Viktig å tenke at vi er et team som jobber sammen, og at vi hjelper hverandre. Det er jo ingen som ønsker å bli slått, gå inn i slåsskamper og lignende.

Anonymkode: 246e3...e72

Skal man akseptere å bli slått ned på sin arbeidsplass for å bli applaudert av kolleger ? Da har det gått for langt. 

Anonymkode: d111a...a3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 100% sikker på at i fremtiden vil det bli ansatt vektere på skolene i alle trinn. Det vil også innføres metallsøkere på skolene.

Det vil også bli laget det nye Bastøy for ungdommer som ikke klarer oppføre seg. 

Anatte i skoler og bare institusjoner hvor utagerende barn ferdes vil måtte få opplæring i selvforsvar. 

Jeg ønsker alt velkommen og barn som ikke klarer oppføre seg har ingenting på en vanlig skole å gjøre. La de barna være på egen skole, så kan de banke opp hverandre så mye de måtte orke.

Barneverlsloven må skrives om. Det må være lov å kunne irettesette barn og ungdom uten at det skal sees på som trakassering eller mishandling. Barn og ungdom må lære seg respekt, noe de fleste hadde i gamledager. 

Anonymkode: 775d4...60a

Det er en myte. Mulig du mener frykt. Frykt og respekt er ikke det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 20.12):

Jeg jobber som lærer og jeg har ALDRI gått mellom barn som slåss. Jeg nekter å utsette meg selv for potensielle skader, det er ikke mitt problem. Du kan hente hjelp i stedet, det har jeg alltid pleid å gjøre. At uansvarlige foreldre ikke kan oppdra barna sine er ikke god nok grunn til at du skal utsette deg for skade. En kollega hos oss ble faktisk slått i magen mens hun var gravid fordi hun prøvde å stanse en rabiat gutt. Aldri i livet om jeg utsetter meg for noe slikt. 

Anonymkode: 632cb...abd

Uansvarlige foreldre?? Altså Hallo. Å skylde på foreldrene for hvordan barna kan oppføre seg på skolen er i overkant frekt synes jeg.

Jeg jobber på SFO selv, og noen barn er verre enn andre. Mens noen av disse barna har de skjønneste foreldre( men som jeg ikke tviler på kan sette de på plass heller). Kunne ikke falt meg inn å skylde på de for det ungene gjør på skolen. Hva skal foreldre gjøre egentlig? De kan jo ikke akkurat bruke metoder fra gamle dager. Det er jo bare ord man har til verktøy i dag. Så er det bare å håpe at barna tar det som de burde.

Det er jo de som jobber på skole som har bakgrunn og mer kompetanse på slikt enn vanlige foreldre. Så om det skjer hjemme kunne jo foreldrene tenkt likt da om hvordan de følges opp på skolen(hvor de er flest våken timer ila en uke).

Anonymkode: d017c...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde mitt barn blitt angrepet av et voldelig barn og du bare hadde stått der og sett på så hadde jeg møtt opp på døra di og fått deg til å ønske at du heller hadde fått et slag av en 9-åring.

Du skulle aldri hatt en jobb med ansvar for noen som helst.

Anonymkode: 761aa...44f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde mitt barn blitt angrepet av et voldelig barn og du bare hadde stått der og sett på så hadde jeg møtt opp på døra di og fått deg til å ønske at du heller hadde fått et slag av en 9-åring.

Håper du ikke lærer dine barn samme holdninger. Bare sånn når vi snakker om voldelige barn.

Anonymkode: 31134...e0d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og hva hjelper kurs på når man står i situasjonen? Jeg har kurs nå etter 20 år med masse vold, vil si lære ikke voldsomt mer på kurset enn det jeg faktisk kunne fra før. Vil kurs gjøre at lærere tør å bryte inn? 

Nei gud, hva hjelper vel kurs..... Så ingenting hjelper da tenker du?

Bare la de holde på? La de sterke slå ut de svake, være seg elever eller lærere... Kan vel bare kutte ut hele lærerutdanningen da, det finnes jo barn som sloss🙄

Eller kanskje det må bli de mange nyutdanna politistudentene som ikke får jobb i politiet som må hive seg på lærerutdanning også (for en ekstra slump penger) siden ingen tør å være med disse elevene som det kryr av.  Med politibakgrunn må de vel tørre å stoppe voldelige barn/hverdagshendelser i skolen.

Anonymkode: d017c...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvis det er din unge som angriper en annan og læreren må gripe inn, så møter du vel opp på døra og hevner deg da også.

Anonymkode: d6c27...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...