AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #101 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg mener at det skal være en selvfølge at lærere IKKE blir utsatt for vold på jobb. DERE FORELDRE MÅ BEGYNNE Å TA ANSVAR OG OPPDRA BARNA DERES! Anonymkode: 484ef...56f Det er vel en MINST like stor selvfølge at barna ikke blir utsatt for vold? Som voksen skal man blant annet passe på barna. Barna har forøvrig ikke noe valg når det gjelder å gå på skolen. Anonymkode: 1f9c4...46c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #102 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg jobber på vgs, går ikke i mellom. Kun med prating. Løper ikke unna, men prøver å fortelle at de må gi seg. Noen syns sikkert det er dustete. Men ærlig talt. Jeg vil ikke klare å dytte unna disse folkene uansett. Men jeg stikker ikke under trusler, så er ikke redd, men vet mine begrensninger Anonymkode: 8a601...a30 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #103 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg er lærer, snart lektor, og har fått 0 opplæring i å håndtere slike situasjoner. Jeg hadde grepet inn, men hadde også sett meg om etter ny jobb om det ikke tilhørte sjeldenhetene. Jeg har ikke lyst, og har heller ikke trening , til ha en hverdag preget med vold. Anonymkode: 11b58...166 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #104 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skal lærere finne seg i vold, så må jo resten av samfunnet, også barn, gjøre det. Det beste er jo å forebygge og sette inn nok ressurser. Ikke bare la elevene herje som de vil også sende lærerne inn i ilden etterpå. Dessverre blir det ikke satt inn tiltak og ressurser, så da må det jo bare skje. Når politikerne og kommunen ikke setter inn de ressurser som trengs for at elever og lærere skal ha det trygt på jobb, så bør ikke den enkelte lærer få skylda og ta støyten for det. Jobber du på demensavdeling og ikke ønsker å gå alene inn til en voldelig bruker, så kan ikke ledelsen tvinge deg til det vel? Jeg ser for meg overskriftene i media. Anonymkode: 89373...e3b Barn skal vel beskyttes skal de ikke? At lærere er så redd for 10 åringer at de nesten ikke tør å undervise er jo ganske skremmende! Helt enig at ting må gjøres, men det er ikke det som diskuteres nå. Det er ts som ikke tenker at hun skal gripe inn om barn blir skadet. Det er ikke kun i skolevesenet det er ressurs mangler, to per pasient i helsetjenesten høres ut som luksus. Og ta innover seg at samfunnet endres er vanskelig for mange å forstå hva menes, ta innover seg betyr ikke at man skal akseptere, tillate, se på eller ikke drive med forebyggende arbeid, sette inn ressurser. Anonymkode: e4d9c...972 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #105 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er vel en MINST like stor selvfølge at barna ikke blir utsatt for vold? Som voksen skal man blant annet passe på barna. Barna har forøvrig ikke noe valg når det gjelder å gå på skolen. Anonymkode: 1f9c4...46c Da blir spørsmålet, vil dere ha lærere på skolen? Er ikke uten grunn det er lærermangel. Hvorfor er det ikke snakk om at det heller ansettes folk som har hatt opplæring i å håndtere vold? Anonymkode: 11b58...166 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #106 Del Skrevet 4. november 2024 Voldelige elever burde sendes til militærskole! Anonymkode: 8d60d...3ca 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #107 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobber på vgs, går ikke i mellom. Kun med prating. Løper ikke unna, men prøver å fortelle at de må gi seg. Noen syns sikkert det er dustete. Men ærlig talt. Jeg vil ikke klare å dytte unna disse folkene uansett. Men jeg stikker ikke under trusler, så er ikke redd, men vet mine begrensninger Anonymkode: 8a601...a30 Ts jobber på barneskolen. Jeg forventer mer av barneskolelærere for å skape trygt sted for barn, du jobber med ganske store ungdommer. Da må man ringe politet å gjøre det man kan i situasjonen som oppstår. Anonymkode: e4d9c...972 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #108 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da blir spørsmålet, vil dere ha lærere på skolen? Er ikke uten grunn det er lærermangel. Hvorfor er det ikke snakk om at det heller ansettes folk som har hatt opplæring i å håndtere vold? Anonymkode: 11b58...166 Jeg vil ikke ha lærere som står å se på barn på barneskolen og er livredde for de. Så nei da bør de slutte, mange blir lærere vet også om mange lærere som ikke får annet enn vikariat pga lønn. Først og fremst er ikke lærermangel som er vårt største problem, men økonomien. Og nå handler denne diskusjonen om ts som er så redd for barn på mellomtrinnet. At man skal drive med forebygging, mer ressurser helt klart, men det er kanskje en annen diskusjon? Hva menes med å ha opplæring i å håndtere vold? Jeg har volds kurs, hva jeg lærte der var hvordan ikke eskalere en situasjon. Nå har vel denne situasjonen eskalert allerede? Eller mener folk selvforsvarskurs? Dette bør alle ta, det kan også ta på privaten. Anonymkode: e4d9c...972 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #109 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Barn skal vel beskyttes skal de ikke? At lærere er så redd for 10 åringer at de nesten ikke tør å undervise er jo ganske skremmende! Helt enig at ting må gjøres, men det er ikke det som diskuteres nå. Det er ts som ikke tenker at hun skal gripe inn om barn blir skadet. Det er ikke kun i skolevesenet det er ressurs mangler, to per pasient i helsetjenesten høres ut som luksus. Og ta innover seg at samfunnet endres er vanskelig for mange å forstå hva menes, ta innover seg betyr ikke at man skal akseptere, tillate, se på eller ikke drive med forebyggende arbeid, sette inn ressurser. Anonymkode: e4d9c...972 Om lærere får beskjed om å slutte fordi de ikke ønsker å bli sparket og slått, så blir det ikke mange lærere igjen. Det må jo være bedre å forebygge. Anonymkode: 89373...e3b 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #110 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg vil ikke ha lærere som står å se på barn på barneskolen og er livredde for de. Så nei da bør de slutte, mange blir lærere vet også om mange lærere som ikke får annet enn vikariat pga lønn. Først og fremst er ikke lærermangel som er vårt største problem, men økonomien. Og nå handler denne diskusjonen om ts som er så redd for barn på mellomtrinnet. At man skal drive med forebygging, mer ressurser helt klart, men det er kanskje en annen diskusjon? Hva menes med å ha opplæring i å håndtere vold? Jeg har volds kurs, hva jeg lærte der var hvordan ikke eskalere en situasjon. Nå har vel denne situasjonen eskalert allerede? Eller mener folk selvforsvarskurs? Dette bør alle ta, det kan også ta på privaten. Anonymkode: e4d9c...972 Så som lærer så kan man ikke kreve noe hjelp fra ledelse eller kommune når man har voldelige elever, man må håndtere det alene? Hvis jeg nekter å håndtere voldelige elever, så bør kanskje ledelsen sette inn ekstra ressurser, ikke be læreren om å slutte? Eller? Hvis lærere er nødt til å være psykisk sterke og kunne håndtere vold riktig, burde de ikke lære om det på studiet i så fall? Og bør det ikke være rutiner for hva man skal gjøre når det skjer sånt? Når det ikke finnes konkrete retningslinjer, så kan jo lærere tolke lovverket som de vil. Vi har paragraf 9a (heter vel 12 nå), men vi har også arbeidsmiljøloven: Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. Hvis ikke jobben klarer å beskytte meg mot dette, hvorfor skal jeg bare måtte ta i mot? Jeg kan komme på flere tiltak som kan gjøres, men det er ikke opp til meg å bestemme. Det trengs at flere drar lasset og bidrar, ikke kun den enkelte lærer. Anonymkode: 89373...e3b 2 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #111 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om lærere får beskjed om å slutte fordi de ikke ønsker å bli sparket og slått, så blir det ikke mange lærere igjen. Det må jo være bedre å forebygge. Anonymkode: 89373...e3b Jeg har ikke skrevet noe om at det ikke kreves forebygging, ts spør om hun kan nekte å håndtere voldelige elver, det svarer jeg på i mine innlegg. Hva som kan brukes til å forebygge er en annen diskusjon. Ja, da får vi ha få lærere om alle lærere er livredde for barneskoleelever og nekter å sørge for trygge skoler. Det er ikke trygt når lærer ikke skal gå i mellom elever for skolen ikke har gjort forebyggende tiltak først. Det er risiko å jobbe med mennesker, sånn er det. Vi kan ikke ha folk som jobber med barn som tenker det er helt greit at et annet barn banker opp en annen så lenge lærer ikke blir skadet. Alle skal ha trygt arbeidsmiljø, dette gjelder også barn. Likevel jobbe med mennesker er risiko. Er det så mange lærere der ute som tenker at det er bedre å nekte å hjelpe barn enn å faktisk hjelpe de? Alle mine venner er lærere, vet du alle ville gått i mellom barn for å beskytte barn. De fleste gjør sånt på instinkt for det er snakk om små barn, det er barneskole dette. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så som lærer så kan man ikke kreve noe hjelp fra ledelse eller kommune når man har voldelige elever, man må håndtere det alene? Hvis jeg nekter å håndtere voldelige elever, så bør kanskje ledelsen sette inn ekstra ressurser, ikke be læreren om å slutte? Eller? Hvis lærere er nødt til å være psykisk sterke og kunne håndtere vold riktig, burde de ikke lære om det på studiet i så fall? Og bør det ikke være rutiner for hva man skal gjøre når det skjer sånt? Når det ikke finnes konkrete retningslinjer, så kan jo lærere tolke lovverket som de vil. Vi har paragraf 9a (heter vel 12 nå), men vi har også arbeidsmiljøloven: Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. Hvis ikke jobben klarer å beskytte meg mot dette, hvorfor skal jeg bare måtte ta i mot? Jeg kan komme på flere tiltak som kan gjøres, men det er ikke opp til meg å bestemme. Det trengs at flere drar lasset og bidrar, ikke kun den enkelte lærer. Anonymkode: 89373...e3b Helt enig! Lag en ny tråd så diskuterer vi den saken også, jeg diskuterer om ts kan nekte å gå mellom barn, kan hun løpe lurer hun på. Det er ditt vi har kommer altså at lærere heller står å ser på at et annet barn blir mishandlet fordi de ønsker et trygt arbeidsmiljø. Lille 6 åringen som bli banket opp av 10 åringen som er fullstendig avhengig av voksene rundt skal beskytte han skal oppleve at en voksen står å ser på eller løper vekk. Det er diskusjonen nå, ikke hva som kan gjøres før for å forebygge. Anonymkode: e4d9c...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #112 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn skal vel beskyttes skal de ikke? At lærere er så redd for 10 åringer at de nesten ikke tør å undervise er jo ganske skremmende! Helt enig at ting må gjøres, men det er ikke det som diskuteres nå. Det er ts som ikke tenker at hun skal gripe inn om barn blir skadet. Det er ikke kun i skolevesenet det er ressurs mangler, to per pasient i helsetjenesten høres ut som luksus. Og ta innover seg at samfunnet endres er vanskelig for mange å forstå hva menes, ta innover seg betyr ikke at man skal akseptere, tillate, se på eller ikke drive med forebyggende arbeid, sette inn ressurser. Anonymkode: e4d9c...972 Så nedlatende du er. Du har tydeligvis ikke fått med deg hvor mye skade en 10 åring kan lage. Bare se tidligere i tråden om hun som skrev om læreren som fikk hjernerystelse og blåveis, og det var fra 2 klassing. Sånn blir det når lærerne ikke har lov til å bruke makt. Barna skal bare tas i forsiktig over en kort periode, hvis ikke blir læreren siktet for vold mot barn. Så alderen på barn har lite å si. En 6-8 åring kan slå og sparke hardt uten noe særlig motstand, og en 10 åring enda hardere. To per pasient i helsevesenet når man jobber med psykisk syke, voldelige og rusmisbrukere er ikke luksus, det er en selvfølge. Forstår ikke hvorfor du nevnte det med å ta innover seg når det gjelder vold i skolen. De aller fleste har jo det, og derfor vi diskuterer problemet i denne tråden blant annet. Anonymkode: 31134...e0d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #113 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så nedlatende du er. Du har tydeligvis ikke fått med deg hvor mye skade en 10 åring kan lage. Bare se tidligere i tråden om hun som skrev om læreren som fikk hjernerystelse og blåveis, og det var fra 2 klassing. Sånn blir det når lærerne ikke har lov til å bruke makt. Barna skal bare tas i forsiktig over en kort periode, hvis ikke blir læreren siktet for vold mot barn. Så alderen på barn har lite å si. En 6-8 åring kan slå og sparke hardt uten noe særlig motstand, og en 10 åring enda hardere. To per pasient i helsevesenet når man jobber med psykisk syke, voldelige og rusmisbrukere er ikke luksus, det er en selvfølge. Forstår ikke hvorfor du nevnte det med å ta innover seg når det gjelder vold i skolen. De aller fleste har jo det, og derfor vi diskuterer problemet i denne tråden blant annet. Anonymkode: 31134...e0d Er jeg nedlatende for jeg mener ts enten bør jobbe i barnehage der hun klarer å håndtere barn eller slutte som lærer? Vet du da er jeg gjerne det for når man er livredd for å gå på jobb når man jobber på mellomtrinnet så egner man seg faktisk ikke til det. Nei det er ikke to pr pasienten i helsevesenet, man vet aldri hvilke pasienter som er voldelige, demente kan plutselig bli voldelige. Lærere har det ikke jævligst i samfunnet vårt, og noe må helt klart gjøres når ting har eskalert. Det som ikke skal gjøres er å overlate barna til seg selv slik ts mener. Alle kan gjøre skade, heldigvis er det få lærere som har blitt alvorlig skadet. I mine innlegg har jeg ikke skrevet at det ikke må gjøres noe, jeg har heller ikke skrevet at barn ikke kan gjøre skade, jeg har heller ikke skrevet at vi skal godta at voksene skal angripes på jobb, jeg har ikke skrevet at lærere ikke skal ha et trygt arbeidsmiljø. Jeg har svart på ts sine spørsmål, hennes jobb er også å skape et trygt skolemiljø for barn. Da kan man ikke på forhånd bestemme at jeg skal ikke gripe inn, jeg skal hente en annen som heller skal gripe inn, jeg skal ringe politiet så står jeg å ser på så lenge. Vi har hjelpe plikt uavhengig av yrke også. I denne tråden er vi mer opptatt av faren for voksene, hva med barn når voksene som ts at det er ikke hennes jobb? Skremmende at man har slike holdninger som ts når man er lærer. Heldigvis vet jeg at ts ikke representerer lærere her, de fleste vil velge å gå i mellom å hjelpe det andre barnet. Anonymkode: e4d9c...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #114 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har ikke skrevet noe om at det ikke kreves forebygging, ts spør om hun kan nekte å håndtere voldelige elver, det svarer jeg på i mine innlegg. Hva som kan brukes til å forebygge er en annen diskusjon. Ja, da får vi ha få lærere om alle lærere er livredde for barneskoleelever og nekter å sørge for trygge skoler. Det er ikke trygt når lærer ikke skal gå i mellom elever for skolen ikke har gjort forebyggende tiltak først. Det er risiko å jobbe med mennesker, sånn er det. Vi kan ikke ha folk som jobber med barn som tenker det er helt greit at et annet barn banker opp en annen så lenge lærer ikke blir skadet. Alle skal ha trygt arbeidsmiljø, dette gjelder også barn. Likevel jobbe med mennesker er risiko. Er det så mange lærere der ute som tenker at det er bedre å nekte å hjelpe barn enn å faktisk hjelpe de? Alle mine venner er lærere, vet du alle ville gått i mellom barn for å beskytte barn. De fleste gjør sånt på instinkt for det er snakk om små barn, det er barneskole dette. Helt enig! Lag en ny tråd så diskuterer vi den saken også, jeg diskuterer om ts kan nekte å gå mellom barn, kan hun løpe lurer hun på. Det er ditt vi har kommer altså at lærere heller står å ser på at et annet barn blir mishandlet fordi de ønsker et trygt arbeidsmiljø. Lille 6 åringen som bli banket opp av 10 åringen som er fullstendig avhengig av voksene rundt skal beskytte han skal oppleve at en voksen står å ser på eller løper vekk. Det er diskusjonen nå, ikke hva som kan gjøres før for å forebygge. Anonymkode: e4d9c...972 Men når arbeidsplassen ikke tilrettelegger for at arbeidsmiljøloven blir fulgt, kan en arbeidstaker nekte å gjennomføre en oppgave? Om du skal på båt og arbeidsgiver ikke har laget sikkerhetsrutiner, så kan man da nekte å gå ombord? Hvis du som sykepleier blir sendt inn til en voldelig pasient alene, da kan man vel nekte? Hva sier regelverket i ulike yrker? Om ikke arbeidsplassen klarer å sette inn egnede tiltak, hva er rettighetene til arbeidstaker? Det eksisterer jo åpenbart tiltak som fungerer. Når de ikke blir satt inn, hva da? Anonymkode: 89373...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #115 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er jeg nedlatende for jeg mener ts enten bør jobbe i barnehage der hun klarer å håndtere barn eller slutte som lærer? Vet du da er jeg gjerne det for når man er livredd for å gå på jobb når man jobber på mellomtrinnet så egner man seg faktisk ikke til det. Nei det er ikke to pr pasienten i helsevesenet, man vet aldri hvilke pasienter som er voldelige, demente kan plutselig bli voldelige. Lærere har det ikke jævligst i samfunnet vårt, og noe må helt klart gjøres når ting har eskalert. Det som ikke skal gjøres er å overlate barna til seg selv slik ts mener. Alle kan gjøre skade, heldigvis er det få lærere som har blitt alvorlig skadet. I mine innlegg har jeg ikke skrevet at det ikke må gjøres noe, jeg har heller ikke skrevet at barn ikke kan gjøre skade, jeg har heller ikke skrevet at vi skal godta at voksene skal angripes på jobb, jeg har ikke skrevet at lærere ikke skal ha et trygt arbeidsmiljø. Jeg har svart på ts sine spørsmål, hennes jobb er også å skape et trygt skolemiljø for barn. Da kan man ikke på forhånd bestemme at jeg skal ikke gripe inn, jeg skal hente en annen som heller skal gripe inn, jeg skal ringe politiet så står jeg å ser på så lenge. Vi har hjelpe plikt uavhengig av yrke også. I denne tråden er vi mer opptatt av faren for voksene, hva med barn når voksene som ts at det er ikke hennes jobb? Skremmende at man har slike holdninger som ts når man er lærer. Heldigvis vet jeg at ts ikke representerer lærere her, de fleste vil velge å gå i mellom å hjelpe det andre barnet. Anonymkode: e4d9c...972 For det første. Jeg jobber i helsevesenet selv, så kan fortelle deg at ved kjente større psykiske problemer og rusmisbruk så er man alltid to der jeg jobber. Det kan oppstå uventede voldsepisoder eller utagering med andre pasienter også. Men da blir tiltaket endret deretter for sikkerhet. Du er klar over at tråder etterhvert kan endre seg. Selv om HI handler om problemstillingen til ts her og nå, så er det viktig og diskutere utover det. Dette er et viktig tema for både elever og lærere, og ingen av partene skal måtte utsettes for stadig vold på skolen eller arbeidsplassen. Og når lærere snakker om at de er redde for å bryte inn, så er det noe som bør respekteres. Da snakker man løsninger istedet og jeg synes ihvertfall det er viktig å beholde de lærerne vi har. Anonymkode: 31134...e0d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 4. november 2024 #116 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg jobber som lærer og jeg har ALDRI gått mellom barn som slåss. Jeg nekter å utsette meg selv for potensielle skader, det er ikke mitt problem. Du kan hente hjelp i stedet, det har jeg alltid pleid å gjøre. At uansvarlige foreldre ikke kan oppdra barna sine er ikke god nok grunn til at du skal utsette deg for skade. En kollega hos oss ble faktisk slått i magen mens hun var gravid fordi hun prøvde å stanse en rabiat gutt. Aldri i livet om jeg utsetter meg for noe slikt. Anonymkode: 632cb...abd Jeg har grepet inn i noen situasjoner, og har blitt bitt slik at halve armen ble blå i flere uker, blitt slått og sparket etter og spyttet på. Har lært at det gjør jeg aldri igjen. 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #117 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er jeg nedlatende for jeg mener ts enten bør jobbe i barnehage der hun klarer å håndtere barn eller slutte som lærer? Vet du da er jeg gjerne det for når man er livredd for å gå på jobb når man jobber på mellomtrinnet så egner man seg faktisk ikke til det. Nei det er ikke to pr pasienten i helsevesenet, man vet aldri hvilke pasienter som er voldelige, demente kan plutselig bli voldelige. Lærere har det ikke jævligst i samfunnet vårt, og noe må helt klart gjøres når ting har eskalert. Det som ikke skal gjøres er å overlate barna til seg selv slik ts mener. Alle kan gjøre skade, heldigvis er det få lærere som har blitt alvorlig skadet. I mine innlegg har jeg ikke skrevet at det ikke må gjøres noe, jeg har heller ikke skrevet at barn ikke kan gjøre skade, jeg har heller ikke skrevet at vi skal godta at voksene skal angripes på jobb, jeg har ikke skrevet at lærere ikke skal ha et trygt arbeidsmiljø. Jeg har svart på ts sine spørsmål, hennes jobb er også å skape et trygt skolemiljø for barn. Da kan man ikke på forhånd bestemme at jeg skal ikke gripe inn, jeg skal hente en annen som heller skal gripe inn, jeg skal ringe politiet så står jeg å ser på så lenge. Vi har hjelpe plikt uavhengig av yrke også. I denne tråden er vi mer opptatt av faren for voksene, hva med barn når voksene som ts at det er ikke hennes jobb? Skremmende at man har slike holdninger som ts når man er lærer. Heldigvis vet jeg at ts ikke representerer lærere her, de fleste vil velge å gå i mellom å hjelpe det andre barnet. Anonymkode: e4d9c...972 De fleste voldelige elever er kjente. Man vet at det kan skje. Når man har gått til ledelsen flere ganger for hjelp, men det ikke blir gjort noen ting. Hva da? Hvorfor kan man ikke si at nok er nok? Noen lærere sykemelder seg fordi de ikke blir hørt. Om man setter grenser i jobben så vil kanskje de høyere oppe i systemet forstå alvoret. Folk bør være trygge i alle yrker. Anonymkode: 89373...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 4. november 2024 #118 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kødder ikke nei. La disse drittungene denge hverandre, de lærer nok etterhvert da. De har ingenting i en vanlig skole å gjøre, først må de lære seg respekt. Anonymkode: 775d4...60a Uforståelig tankegang. Det er ikke alltid at en voldelig elev er voldelig mot en "likesinnet". Det kan like godt være et sårbart, engstelig, og ikke-voldelig barn som blir angrepet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #119 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første. Jeg jobber i helsevesenet selv, så kan fortelle deg at ved kjente større psykiske problemer og rusmisbruk så er man alltid to der jeg jobber. Det kan oppstå uventede voldsepisoder eller utagering med andre pasienter også. Men da blir tiltaket endret deretter for sikkerhet. Du er klar over at tråder etterhvert kan endre seg. Selv om HI handler om problemstillingen til ts her og nå, så er det viktig og diskutere utover det. Dette er et viktig tema for både elever og lærere, og ingen av partene skal måtte utsettes for stadig vold på skolen eller arbeidsplassen. Og når lærere snakker om at de er redde for å bryte inn, så er det noe som bør respekteres. Da snakker man løsninger istedet og jeg synes ihvertfall det er viktig å beholde de lærerne vi har. Anonymkode: 31134...e0d Helt klar over det, men du som sykepleier vet at ting oppstår. Det er ikke slik at alle barn på barneskolen er tikkende bomber som angripere lærere under en hver sko. Jeg diskuterer hi, jeg svarer på hi. Lag en ny tråd om hva man kan gjøre for tiltak for å hindre dette så er jeg gjerne med der. Det finnes dårlige sykepleiere, leger, lærere, politi, servitører osv Skjønner sikkert poenget, og jeg mener en som er så redd for å bidra til et trygt miljø for barn på barneskolen er uegnet. Vi trenger ikke å forsvare alle arbeidstakere som er på feil hylle i livet, disse skader også statusen til yrke. Lag gjerne en tråd om hva man kan gjøre for å forebygge, det er en helt annen diskusjon. Nå har tråden sporet helt av, og jeg blir tillagt mener jeg ikke har for at jeg mener ts absolutt skal bryte inn og sikre barn ek trygg skole dag. At det skal være sånn er jeg fullstendig i mot, at vi må gjøre noe helt enig. Anonymkode: e4d9c...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #120 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste voldelige elever er kjente. Man vet at det kan skje. Når man har gått til ledelsen flere ganger for hjelp, men det ikke blir gjort noen ting. Hva da? Hvorfor kan man ikke si at nok er nok? Noen lærere sykemelder seg fordi de ikke blir hørt. Om man setter grenser i jobben så vil kanskje de høyere oppe i systemet forstå alvoret. Folk bør være trygge i alle yrker. Anonymkode: 89373...e3b Ja, jeg får bare gi meg. Barna mine får holde seg på hjemmeskolen tror jeg, for når voksene mener det er helt greit å ikke bryte inn når et barn bli mishandlet så blir jeg skremt. Alle skal være trygge, i denne tråden er voksene viktigst og de er villig til å ofre barn for å få dette for å sette et eksempel for ledelsen. Lykke til, synd for jeg har alltid støtt lærere i kampen for bedre arbeidsvilkår, lønn, arbeidstid, miljø, flere på færre elever Jeg har alltid ment at lærere er tryggheten og den viktigste barna har på skolen. I dag har jeg lært at det viktigste for lærere er at de har det trygt og dermed kan de ofre noen barn for å oppnå det. Skremmende lesing. Dere får ha en god kveld Anonymkode: e4d9c...972 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå