Gå til innhold

Nekte å håndtere voldelige elever?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dere får kurs, dere er vanligvis sammen med andre, dere har gode rutiner på det, det føres avvik og statistikk, det legges ingen skyld på dere, dere får erstatning for ødelagte eiendeler og tøy, dere får yrkesskade-erstatning etterpå uten å måtte gå til rettssak og media, dere får debrief og dere har kollegaer som står sammen med dere. 

Lærere har ingenting av dette. Vi må takle det alene uten å vite hvordan, gjør vi noe feil eller blir skadet får vi skylda selv, avvik lukkes av ledelsen og gjør at vi ikke får lokale lønnstillegg og fast jobb, ødelagte eiendeler og tøy erstattes ikke, ingen debrief og vi har kollegaer som sier «har du problemer med det? Det har aldri jeg hatt!» I de tilfellene der lærere har taklet vold og blitt skadet selv gis ingen erstatning, de må gå til media og gjennom rettssaker og drit for å bli hørt. 

Dette kan overhode ikke sammenlignes. 

Ts: Skriv avvik. På alt. Selvsagt trenger du ikke utsette deg selv for fare. Skolene bør ansette vektere eller annet fagpersonale, eventuelt kurse lærere og gi dem goder tilsvarende andre yrkesgrupper som må forvente vold i jobben sin. 

Anonymkode: 74257...5d4

Kurs fikk jeg aldri, og var jo alene på brukere hele tiden. Og flere av de andre ansatte, var jo selv redde, og til liten hjelp- Flere nektet også og jobbe på de mest voldelige. Er jo en grunn til at jeg sluttet. 

Anonymkode: 563d5...3a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Derfor bør det sikkerhetsvakter inn i skolen.

Synes denne artikkelen er verdt å lese, og synes snart at også lærere bør få litt forståelse

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/arbeidsmiljo/vold-og-trusler-pa-jobben/rad-for-kritiske-situasjoner/

Anonymkode: 31134...e0d

Det er ikke tilfelle nå, så man ønsker at andre barn skal bli drept for den voksene skal beskytte seg selv først! Altså det føles utrygt å sende barn på skolen fra før, men leser man denne tråden blir jeg direkte redd. Lærere har altså nå en arbeidsvilkår kamp og er villig til å ofre andre elever? 
Så klart man må ha en endring etterhvert, man får ikke det ved at lærere nekter å passe på barna. 
Jeg gikk på skolen som sagt for 25 år siden, lærere sørget for trygt miljø for barna den gangen også, de gjorde mer enn kun å undervise. Det var slåsskamp mer eller mindre hver dag i skolegården, det var rus, det var våpen. De lærerne ringte ikke bare politiet, mens de ventet så de bare på en som banket løs på andre eleven.  

Anonymkode: e4d9c...972

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva hjelper kurs på når man står i situasjonen? Jeg har kurs nå etter 20 år med masse vold, vil si lære ikke voldsomt mer på kurset enn det jeg faktisk kunne fra før. Vil kurs gjøre at lærere tør å bryte inn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke tilfelle nå, så man ønsker at andre barn skal bli drept for den voksene skal beskytte seg selv først! Altså det føles utrygt å sende barn på skolen fra før, men leser man denne tråden blir jeg direkte redd. Lærere har altså nå en arbeidsvilkår kamp og er villig til å ofre andre elever? 
Så klart man må ha en endring etterhvert, man får ikke det ved at lærere nekter å passe på barna. 
Jeg gikk på skolen som sagt for 25 år siden, lærere sørget for trygt miljø for barna den gangen også, de gjorde mer enn kun å undervise. Det var slåsskamp mer eller mindre hver dag i skolegården, det var rus, det var våpen. De lærerne ringte ikke bare politiet, mens de ventet så de bare på en som banket løs på andre eleven.  

Derfor retter jeg fokus på hvordan det bør bli. Slik det er nå er ikke holdbart for verken elever eller lærere. Det må en drastisk forandring til, og vi ønsker vel ikke at lærere skal slutte som det blir oppfordret til her i tråden?

Jeg gikk også på skolen for 25 år siden, og det vi så da kan du nok nesten doble nå. Det har eskalert i stor grad.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Derfor retter jeg fokus på hvordan det bør bli. Slik det er nå er ikke holdbart for verken elever eller lærere. Det må en drastisk forandring til, og vi ønsker vel ikke at lærere skal slutte som det blir oppfordret til her i tråden?

Jeg gikk også på skolen for 25 år siden, og det vi så da kan du nok nesten doble nå. Det har eskalert i stor grad.

Vi snakker om akkurat nå, vi har ikke noen vakter på skolen. Her vi bor så har vi heller ikke behov for det. Vi snakker mer om det, deles det gjorde det ikke før. Ts sier hun ante ikke at det var vold i skolen når hun tok jobben, derfor lurer jeg på når hun begynte som lærer. 
 Når min far gikk på skolen så hang de lærer på klesknaggen. Vold er ikke nytt blant barn. 
Og jeg mener oppriktig at ta bør søke jobb som noe annet når hun tenker det er innafor å se på andre elever bli mishandlet. 
Jeg har hatt barn i skolen i 14 år jeg vet hva som skjer i skolen, det er også overalt. 
Sånn er det, noe må gjøres. Løsningen for at noe skal gjøres er ikke at lærere putter henda i lomma å ser på. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så da mener du at jeg er nødt til å risikere min egen helse i løpet av arbeidsdagen? At jeg skal utsettes for vold, ikke føle meg trygg mens jeg gjør jobben min? I hvilke andre yrker kreves dette? Tenk om kontormedarbeidere fikk beskjed om at «han nyansatte Pål er litt gal, han sliter psykisk så han utagerer og dere må tåle at han angriper dere for det er hva gode medmennesker gjør». INGEN ville akseptert det. Dersom barnet ditt sliter så voldsomt som du sier må du jo skjerme omverdenen for han. Ha han hjemme, planlegg for hjemmeskole. Evnt plassere han i institusjon. Eller flytt til en annen kommune hvor det er vedre hjelpetilbud. Min jobb er ikke å være politi eller fengselsarbeider, jeg er LÆRER. Jeg vil lære barn, lage pedagogiske opplegg og ha hyggelige dager og timer med elevene mine. Ikke slåss med dem. 

Anonymkode: 632cb...abd

Nettopp!! Er fullstendig sinnsykt hvor mange i denne tråden som mener man bare må forvente vold på jobb hvis man har valgt å bli lærer. Jeg kaster opp, ikke faen om lærere får nok lønn til å skulle håndtere dette. 

Anonymkode: 8213a...c68

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det gjøres nok rutinemessig. Gjelder på sykehjem og i hjemmesykepleien også. Jeg har for eksempel jobbet med en pasient som var så farlig for kvinner pga kognitiv svikt at man måtte være to stk der og alltid holde seg på en armlengdes avstand for å unngå å bli angrepet. Sto ikke i noen stillingsutlysning, det. Det er helt vanlig at demente kan være voldelige. Vi jobbet også med rusmisbrukere. 

Anonymkode: 0a174...485

To på én pasient altså. Ikke én på 30. 

Anonymkode: bcbd0...c22

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp!! Er fullstendig sinnsykt hvor mange i denne tråden som mener man bare må forvente vold på jobb hvis man har valgt å bli lærer. Jeg kaster opp, ikke faen om lærere får nok lønn til å skulle håndtere dette. 

Anonymkode: 8213a...c68

Ingen har skrevet at man MÅ forvente vold, men de fleste har skrevet at ts må bryte inn ja om andre elever er utsatt for fare. Ser du ikke forskjellen? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hadde blitt løst om disse barna ble sendt på trollskolen

Anonymkode: 34797...84c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi snakker om akkurat nå, vi har ikke noen vakter på skolen. Her vi bor så har vi heller ikke behov for det. Vi snakker mer om det, deles det gjorde det ikke før. Ts sier hun ante ikke at det var vold i skolen når hun tok jobben, derfor lurer jeg på når hun begynte som lærer. 
 Når min far gikk på skolen så hang de lærer på klesknaggen. Vold er ikke nytt blant barn. 
Og jeg mener oppriktig at ta bør søke jobb som noe annet når hun tenker det er innafor å se på andre elever bli mishandlet. 
Jeg har hatt barn i skolen i 14 år jeg vet hva som skjer i skolen, det er også overalt. 
Sånn er det, noe må gjøres. Løsningen for at noe skal gjøres er ikke at lærere putter henda i lomma å ser på. 

Skrev ts at hn ikke ante at det var vold på skolen? Ser kun at ts lurer på reglene rundt det?

Tenker at man skal ta det ts skriver til ettertanke, og med håp om at det skjer noen forandringer. Det er lett å glemme at barn oppover i skolealder i flere tilfeller kan være både større og sterkere enn læreren også. Og i tilfeller hvor elever kaster stoler, har balltre, kaster steiner og i verste fall har kniv, mener du at læreren skal læreren bryte inn da også?

Det er viktig at lærere sier sin mening rundt dette, og jo flere som gjør det, jo fortere må det skje noe. Slik det er nå er ikke holdbart for noen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skrev ts at hn ikke ante at det var vold på skolen? Ser kun at ts lurer på reglene rundt det?

Tenker at man skal ta det ts skriver til ettertanke, og med håp om at det skjer noen forandringer. Det er lett å glemme at barn oppover i skolealder i flere tilfeller kan være både større og sterkere enn læreren også. Og i tilfeller hvor elever kaster stoler, har balltre, kaster steiner og i verste fall har kniv, mener du at læreren skal læreren bryte inn da også?

Det er viktig at lærere sier sin mening rundt dette, og jo flere som gjør det, jo fortere må det skje noe. Slik det er nå er ikke holdbart for noen.

Ja, hun har skrevet det senere i tråden. 
Å si i fra, varsle, og gå i media med dette er helt innafor. Ikke bryte inn er noe annet. 
Reglene er klare i Norge, vi har hjelpe plikt uavhengig av yrke. 
Og nei det er ikke greit å stå å se på en ti åring slå en annen elev med balltre uten å bryte inn. Det er ikke greit at en lærer står å ser på mens en medelev bli kastet stol på. 
Ja, det er noen barn som både er sterke og store, men det er fortsatt barn. 
Lærer har ansvaret for å skape et trygt miljø for barn, det er ikke et nytt ansvar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette står i lenken du kommenterer på:

Sitat

Eleven bør få en mulighet til å komme ut av situasjonen. Hvordan? Det beste er å unngå tvang, det er strenge krav til tvang i Norge. Men om eleven står i fare for å skade seg selv eller andre, så må du gripe inn.

Jeg kan heller ikke skjønne at man kan stå og se på et annet barn bli skadet eller drept fordi man ikke vil gripe inn, selv om det ikke var det man så for seg da man ble lærer.

Det er grusomt at dette skal være lærerens hverdag, for det hører ikke til jobben, mener nå jeg. Likevel er de potensielt de eneste voksne i en situasjon hvor barn kan bli skadet, og da må de også agere som en voksen.

Vektere i skolen er kanskje noe som må vurderes, alarmer, ekstra personell i klasserommet osv..

Anonymkode: 7212d...3e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæringsloven § 9 A-4 pålegger læreren «å gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogeleg». 

Helt uavhengig av dette bør du vurdere en annen jobb, og jeg sier ikke dette for å være slem. Om du er så tafatt at du lar barn bli skadet mens du står å se på så er du en trussel mot de sårbare barna. De har bare deg til å beskytte seg, da du er den eneste voksenpersonen. Alle yrker passer ikke for alle, og læreryrket er tydeligvis ikke for deg. Det kan uansett være lurt at du tar et selvforsvarskurs, sånn for din egen del for å være SÅ redd er ikke normalt.

Med det sagt er det selvsagt ikke holdbart at lærere skal ende opp i disse situasjonene. Den økonomiske situasjonen for mange skoler er så prekær at de ikke engang har råd til å ansette nok folk for å oppfylle forpliktelser som ekstra timer til elever med utfordringer, langt mindre ha vakter eller ekstra personell tilgjengelig. Når vi nå har konseptet "fellesskolen" hvor de som trenger det ikke får hjelp, men ender opp med å utagere så vil det bare bli stadig mer av hendelser med vold i skolen. Skolene har blitt bygget gradvis ned over tid, og om det er på grunn av fordelingen mellom kommune, fylke og stat og at man mister oversikten over det store bildet vet jeg ikke, men at man ikke forstår at det vi putter inn i de unge er det vi får ut er meg en gåte. 

Selvsagt er det her midlene bør legges, å sørge for at alle får en god skolehverdag (både barn og ansatte), får den hjelpen man trenger og får kjenne på mestring. Man får det også igjen i andre enden - færre dropper ut av skolen, færre havner på NAV og færre ender opp som kriminelle. 

Anonymkode: f60b0...65c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 100% sikker på at i fremtiden vil det bli ansatt vektere på skolene i alle trinn. Det vil også innføres metallsøkere på skolene.

Det vil også bli laget det nye Bastøy for ungdommer som ikke klarer oppføre seg. 

Anatte i skoler og bare institusjoner hvor utagerende barn ferdes vil måtte få opplæring i selvforsvar. 

Jeg ønsker alt velkommen og barn som ikke klarer oppføre seg har ingenting på en vanlig skole å gjøre. La de barna være på egen skole, så kan de banke opp hverandre så mye de måtte orke.

Barneverlsloven må skrives om. Det må være lov å kunne irettesette barn og ungdom uten at det skal sees på som trakassering eller mishandling. Barn og ungdom må lære seg respekt, noe de fleste hadde i gamledager. 

Anonymkode: 775d4...60a

Enig

Anonymkode: c2299...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja det er jo ikke holdbart slik det er nå. Det er også lærere som har fått klager fra foreldre når de har grepet inn i en situasjon med elever. Du skal være rimelig tøff for å stå imot enkelte foreldre. På min jobb er det hvertfall ikke noe rutiner rundt det, og foreldre er ikke informert om noe heller. Så det er også skummelt. Jeg har hatt kolleger som har blitt beskyldt for det ene og det andre når de har grepet inn. Og da følger det samtaler og møter. Som om de har gjort noe galt. Jeg orker ikke det heller. 

Jeg har jobbet i skolen i rundt 11-12 år, husker ikke helt eksakt. Det var ikke sånn da jeg startet å jobbe. Men så klart, skoler er ulike også. Men jeg syns det er verre i år enn alle andre tidligere år. 

Men det virker ikke som noen vet om noe regler rundt dette i skolen. Noen som vet hva reglene er i andre yrker, som vernepleier e.l? Ser at flere skriver at man alltid er to på voldelig bruker/ pasient. Hvilke flere tiltak har dere? Før? Under? Etter?

Anonymkode: 89373...e3b

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men den objektive risikoen er betydelig høyere for en vernepleier, så jeg mener absolutt sammenligningen er relevant. Jeg er verken vernepleier eller sykepleier, forresten. 

Anonymkode: 0a174...485

Man har en høyere risiko for utagering med enkelte brukere, men disse vil man aldri jobbe alene på, man vil ha kurs, man vil kunne holde avstand osv. 

Å stå alene med 30 er noe helt annet! 

Anonymkode: 74257...5d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, hun har skrevet det senere i tråden. 
Å si i fra, varsle, og gå i media med dette er helt innafor. Ikke bryte inn er noe annet. 
Reglene er klare i Norge, vi har hjelpe plikt uavhengig av yrke. 
Og nei det er ikke greit å stå å se på en ti åring slå en annen elev med balltre uten å bryte inn. Det er ikke greit at en lærer står å ser på mens en medelev bli kastet stol på. 
Ja, det er noen barn som både er sterke og store, men det er fortsatt barn. 
Lærer har ansvaret for å skape et trygt miljø for barn, det er ikke et nytt ansvar. 

Det er ingen plikt i Norge å bryte inn i slåsskamper, eller å redde andre på bekostning av eget liv eller helse. Det som derimot er en plikt er å varsle.

Lærere står selvfølgelig ikke å ser på at elever slår rundt seg med balltre, kaster stoler, steiner osv, men da varsler man og henter inn forsterkninger. En lærer vil være sjanseløs i slike situasjoner.

Når det gjelder reglene ellers med tanke på at lærere skal gripe inn fysisk, så er de også strenge. Og det kan ikke være lett å forholde seg til bestandig med en utagerende elev i fullt raseri.

Kopiert fra regjeringen.no:

Reglene slår fast at hvis man griper inn fysisk må det være egnet til å hindre eller begrense skaden og måten man griper inn på skal være så kortvarige og skånsom som mulig. For eksempel kan en lærer holde elever fast for å bryte opp en slåsskamp, men grepet skal ikke være sterkere eller vare lengre enn det som er nødvendig for å avverge skaden. All form for fysisk maktbruk overfor barn som har karakter av avstraffelse, er straffbart

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja det er jo ikke holdbart slik det er nå. Det er også lærere som har fått klager fra foreldre når de har grepet inn i en situasjon med elever. Du skal være rimelig tøff for å stå imot enkelte foreldre. På min jobb er det hvertfall ikke noe rutiner rundt det, og foreldre er ikke informert om noe heller. Så det er også skummelt. Jeg har hatt kolleger som har blitt beskyldt for det ene og det andre når de har grepet inn. Og da følger det samtaler og møter. Som om de har gjort noe galt. Jeg orker ikke det heller

Dere lærere har virkelig min fulle støtte, og det kan jammen ikke være enkelt å stå i. Dessverre så er det foreldrene til disse barna som som oftest er det største problemet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått imellom flere ganger. Ikke nødvendigvis ved slåsskamp, men hadde en utagerende elev (2.trinn!) som angrep andre elever (og voksne). For å unngå at de andre barna ble slått med pinner, fikk kastet sko eller bøker i hodet, fikk en knyttneve i ansiktet osv, så var det bedre at jeg tok den støyten. Det var ikke alltid jeg rakk fram, men jeg prøvde bestandig. Kontaktlæreren til denne klassen ble sykemeldt pga hjernerystelse (hun fikk også en fantastisk blåveis) og nakkesmerter.

En ting er oss voksne, men barn skal ikke måtte ha en sånn hverdag. 

I mine øyne bør man gripe inn, ihvertfall så lenge det ikke er større barn. Men ja, jeg har sett at selv så små barn kan være såpass fysisk voldelige at det får ganske alvorlige konsekvenser.

Anonymkode: bbc4d...f8b

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått imellom flere ganger. Ikke nødvendigvis ved slåsskamp, men hadde en utagerende elev (2.trinn!) som angrep andre elever (og voksne). For å unngå at de andre barna ble slått med pinner, fikk kastet sko eller bøker i hodet, fikk en knyttneve i ansiktet osv, så var det bedre at jeg tok den støyten. Det var ikke alltid jeg rakk fram, men jeg prøvde bestandig. Kontaktlæreren til denne klassen ble sykemeldt pga hjernerystelse (hun fikk også en fantastisk blåveis) og nakkesmerter.

En ting er oss voksne, men barn skal ikke måtte ha en sånn hverdag. 

I mine øyne bør man gripe inn, ihvertfall så lenge det ikke er større barn. Men ja, jeg har sett at selv så små barn kan være såpass fysisk voldelige at det får ganske alvorlige konsekvenser.

Anonymkode: bbc4d...f8b

Du skrev at denne læreren fikk hjernerystelse og blåveis. Hvordan er oppfølgingen og kartlegging av risiko i etterkant av slike hendelser?

Eller er det bare i læreryrket at hms ikke er viktig?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...