AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #41 Del Skrevet 4. november 2024 Kan aldri innbille meg at en lærer har lov å ha vold og mobbing blandt elevene som underholdning og la vær å beskytte de utsatte barna. Da bør man bytte jobb. Anonymkode: c2299...cb6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #42 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan aldri innbille meg at en lærer har lov å ha vold og mobbing blandt elevene som underholdning og la vær å beskytte de utsatte barna. Da bør man bytte jobb. Anonymkode: c2299...cb6 Jeg forstår faktisk problemstillingen. Man hører også om elever med kniv på skolen. Det er på høy tid at det gjøres noen drastiske endringer, både for elever og lærere sin sikkerhet. Anonymkode: 31134...e0d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #43 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke ute etter hva du mener, men hva reglene sier. Ts Anonymkode: 89373...e3b Regelverket i Norge er klart, man har hjelpe plikt når noen er i nød. Så jo du må hjelpe, tror ikke lærere er unntatt denne plikten. Foreslår å høre med ledelsen, kanskje du er uegnet til å jobbe med barn over 6 år? Anonymkode: e4d9c...972 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #44 Del Skrevet 4. november 2024 Herregud. Redd for å bli skadet, men ikke så redd for at barna blir det altså? Få deg en annen jobb. Anonymkode: 1f9c4...46c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #45 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er ikke ts, men jeg er instruktør i kampsport. Svært mange av barna er fysisk større enn meg når de er 12 år, og flere også når de er 10 år. Jeg er en forholdsvis liten kvinne på 50 kilo, og jeg kjenner mange 10-åringer på over 50 kilo, og flere som er over 70 også. De har ikke så god motorisk kontroll enda, enda om ts ikke kan noe som helst om slossing er det absolutt risiko for skade. De 10-åringene som er typ 30 kilo er det jo mindre alvorlig skadepotensiale i, men får de tak i saks, stein, tunge skarpe gjenstander eller klarer å få inn et spark rett i nesa eller tennene kan de klare å lage skader de også. Min 10-åring på 30 kilo som har gått på kampsport siden han var 4 år ville tapt en slåsskamp mot en voksen, men mot en uatletisk eller uforberedt voksen ville han nok fint kunnet gjøre skade. Anonymkode: d6c27...feb Klart barn kan gjøre skade, likevel mener jeg du er fullstendig uegnet som lærer om du er så redd for 10 åringer at du velger å se på at andre barn skal skades for å redde deg selv. Lurer også på når ts ble lærer for når jeg gikk på skolen var det også vold på skolen og det er 25 år siden. Ja det har eskalert, men at en som utdannet og jobber som lærer mener det ikke var eksisterende før og spør virkelig om det er greit hun lar være å bryte inn er skremmende! De er fortsatt barn, det er ikke store voldsmenn på 90 kilo!! Jeg er ikke stor jeg heller, men bryter også inn angrep på alle å gjør mitt beste, melde så bryter mann inn. Man står ikke å ser på angrep på barn, da bør du jobbe i barnehage da du klarer å håndtere de enda. Anonymkode: e4d9c...972 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #46 Del Skrevet 4. november 2024 En vernepleier har vel heller ikke 30 pasienter å ta vare på samtidig. Jobben min som lærer er å ta meg av alle. Jeg har heldigvis ikke måttet gå mellom helt rabiate elever, "bare" måttet takle mildere vold og nå har jeg byttet jobb og arbeider med voksne. Men jeg hadde ikke gått mellom i en slik situasjon. Jeg hadde tilkalt hjelp, jeg hadde fått de andre elevene unna, jeg hadde prøvd å gripe inn muntlig, men jeg har ikke kampsporterfaring. Anonymkode: bcbd0...c22 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #47 Del Skrevet 4. november 2024 Finner det merkelig at du er redd for konflikter mellom så små barn. Barneskole er noe helt annet enn ungdomsskole og vgs. Kanskje læreryrket ikke er for deg. Anonymkode: 7fafb...3b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #48 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De andre lærerne er ikke redde for å stoppe slåsskamper, eller fysisk stoppe og holde fast eller sperre for utagerende elever. Så de fleste ber ikke om voldskurs. Jeg ønsker ikke å bli skadet, det er derfor jeg generelt holder meg unna aggressive mennesker og potensielt farlige situasjoner. Jeg holder meg unna dem i fritiden og vil gjerne holde meg unna dem i jobb også. Jeg får ikke byttet klasse. Kan godt hende jeg blir sykemeldt hvis det skjer noe..... Anonymkode: 89373...e3b Men, du underviser i mellomtrinnet, ikke i ungdomsskolen. Så å bli skadet av en utagerende elev skal jo mye til hvis denne eleven ikke har våpen. De er jo fortsatt prepubertale små barn og du en voksen, så det skal ikke så mye kraft til å røske en voldelig elev bort fra en annen. Anonymkode: c331f...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #49 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg er 100% sikker på at i fremtiden vil det bli ansatt vektere på skolene i alle trinn. Det vil også innføres metallsøkere på skolene. Det vil også bli laget det nye Bastøy for ungdommer som ikke klarer oppføre seg. Anatte i skoler og bare institusjoner hvor utagerende barn ferdes vil måtte få opplæring i selvforsvar. Jeg ønsker alt velkommen og barn som ikke klarer oppføre seg har ingenting på en vanlig skole å gjøre. La de barna være på egen skole, så kan de banke opp hverandre så mye de måtte orke. Barneverlsloven må skrives om. Det må være lov å kunne irettesette barn og ungdom uten at det skal sees på som trakassering eller mishandling. Barn og ungdom må lære seg respekt, noe de fleste hadde i gamledager. Anonymkode: 775d4...60a 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #50 Del Skrevet 4. november 2024 Alle som snakker om å «tilkalle hjelp» - det betyr vel bare at en annen må gå i mellom de som sloss? Så det er greit da altså? Så lenge det ikke er deg? Anonymkode: 1f9c4...46c 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #51 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du kommer langt med en god, gammeldags gymfløyte. Det er faktisk mer virkningsfullt enn man skulle tro, særlig om du bruker den riktig. Det kan være lurt å snakke med klassen på forhånd og "oppdra dem" slik at de vet hva fløyta betyr, hva de skal gjøre når de hører den, hvor de skal gå osv. Du kjenner elevene best. Jeg hadde mine trent etter gym fløyta og det ble sjelden at den måtte brukes. Hilsen også ansatt på skole og kjenner til problemet. Anonymkode: 86eeb...a6e Husker noen lærere brukte fløyte når de gikk vakt i friminutt på 80 tallet, det virket for vi lærte at enten ble vi stoppet av den læreren eller så kom det flere lærere til kjapt. Det største problemet for lærere i dag er det som skjer av vold i timene. Da står man alene. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg tror ikke folk forstår hvilken skade barn fysisk kan gjøre. Husker selv vi hadde en elev i klassen som knuste nesa på læreren. Dette var i 6 klasse… denne eleven var totalt ute av kontroll. Var du uheldig å stå i nærheten når ett utbrudd kom, så fikk du gjennomgå. Anonymkode: fca34...62d Mannen min knakk nesa på sin far som 8 åring, ikke var han spesielt sterk eller sint, han skulle bare vise ett triks. Anonymkode: 20b48...faa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #52 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Man skal ikke «la dem holde på», men man kan tilkalle hjelp, ringe foreldrene eller kontakte politiet. Det er ikke normalt å gå mellom voksne som slåss heller, spesielt ikke i arbeidstiden sin. Det at lærere stadig skal håndtere flere og flere oppgaver gjør ikke situasjonen bedre for noen. Hva hjelper det din unge at jeg går mellom og blir skadet og sykemeldt og barna må få vikar? Eller at det utagerende barnets foreldre oppretter sak mot meg? Det er mye bedre å la mennesker med utdannelse innen vold håndtere slikt, eller kontakte foreldrene til de som utagerer. Dersom alle lærere tenkte slikt ville man bli nødt til å iverksette hjelpetiltak som faktisk fungerer. Det er null poeng i at jeg skal gå mellom der og brannslukke og sette meg i fare, den utagerende ungen kommer bare til å gjøre det på nytt neste dag uansett. Anonymkode: 632cb...abd Hva gjør du etter du har tilkalt foreldrene og politiet? Det kan ta ganske lang tid før noen kommer, skal du da stå å se på et en på ti år blir fullstendig mishandlet??? Om et barn angriper en medelever så er medeleven mye mer utsatt enn deg, det er direkte farlig! Du er voksen, og det hjelper veldig mye for den som er angrepet at han/hun ser en voksen bryter inn å bryr seg. Spiller ingen rolle om man er lærer, nabo eller noe, men hjelper barn i trøbbel. Og om lærer er så redd for barna som de undervises så er det bedre med vikar, mulig vikarer ikke ser på at annet barn blir skadet. Anonymkode: e4d9c...972 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #53 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Finner det merkelig at du er redd for konflikter mellom så små barn. Barneskole er noe helt annet enn ungdomsskole og vgs. Kanskje læreryrket ikke er for deg. Anonymkode: 7fafb...3b2 Er ikke redd for konflikter, men vil ikke bli slått eller sparket eller kastet ting på. Anonymkode: 89373...e3b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #54 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husker noen lærere brukte fløyte når de gikk vakt i friminutt på 80 tallet, det virket for vi lærte at enten ble vi stoppet av den læreren eller så kom det flere lærere til kjapt. Det største problemet for lærere i dag er det som skjer av vold i timene. Da står man alene. Mannen min knakk nesa på sin far som 8 åring, ikke var han spesielt sterk eller sint, han skulle bare vise ett triks. Anonymkode: 20b48...faa Jeg tar gjerne en brekt nese isteden for et barn som blir kvalt av en medelev. Slik har det blitt da i samfunnet vi hjelper ikke hverandre mer, kanskje heller finne frem mobilen for å filme. Anonymkode: e4d9c...972 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #55 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men, du underviser i mellomtrinnet, ikke i ungdomsskolen. Så å bli skadet av en utagerende elev skal jo mye til hvis denne eleven ikke har våpen. De er jo fortsatt prepubertale små barn og du en voksen, så det skal ikke så mye kraft til å røske en voldelig elev bort fra en annen. Anonymkode: c331f...f22 En elev gikk rundt med balltre her om dagen. En annen holdt på å kaste en stor stein. En elev fant seg en tapetkniv en gang og truet med den. En voksen ble bitt så hardt en gang at en annen voksen måtte tvinge opp kjeven til barnet. Jeg har nesten fått baller i hodet, som er skutt med stor kraft. Litt veiving fra en tass på 30 kilo er jeg ikke redd for. Men vold der man faktisk kan bli skadet eller få veldig vondt. Hadde jeg fått skutt en ball i hodet hadde jeg ikke kunne jobbet resten av dagen. Likevel er det forventet at du kommer på jobb dagen etter og later som ingenting har skjedd. Hvorfor skal vi finne oss i sånt når det ikke blir opplyst i stillingsannonser en gang? Jeg spør igjen: er det lov å ansette f.eks en sykepleier uten å opplyse denne om at det er voldelige pasienter på huset? På ungdomshus og institusjoner for barn er de også flere voksne på utagerende og voldelige brukere. Men ikke i skolen. Hadde vært interessant å lese om regelverk og rutiner i slike jobber. Anonymkode: 89373...e3b 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #56 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Man skal ikke «la dem holde på», men man kan tilkalle hjelp, ringe foreldrene eller kontakte politiet. Det er ikke normalt å gå mellom voksne som slåss heller, spesielt ikke i arbeidstiden sin. Det at lærere stadig skal håndtere flere og flere oppgaver gjør ikke situasjonen bedre for noen. Hva hjelper det din unge at jeg går mellom og blir skadet og sykemeldt og barna må få vikar? Eller at det utagerende barnets foreldre oppretter sak mot meg? Det er mye bedre å la mennesker med utdannelse innen vold håndtere slikt, eller kontakte foreldrene til de som utagerer. Dersom alle lærere tenkte slikt ville man bli nødt til å iverksette hjelpetiltak som faktisk fungerer. Det er null poeng i at jeg skal gå mellom der og brannslukke og sette meg i fare, den utagerende ungen kommer bare til å gjøre det på nytt neste dag uansett. Anonymkode: 632cb...abd Det er litt sent hvis politiet kommer en halvtime senere og et barn er dødt. Er du ikke enig? Og med en halvtime var jeg ganske raus, det kan ta flere timer før politiet kommer fram hvis man bor litt grisgrendt til. Jeg har selv et yrke hvor man kan risikere skader fra både folk og dyr, og sånn er det faktisk. Jeg er dyrlege. Står ikke noe i min stillingsinstruks eller mine jobbutlysningef heller. Anonymkode: 0a174...485 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #57 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør du etter du har tilkalt foreldrene og politiet? Det kan ta ganske lang tid før noen kommer, skal du da stå å se på et en på ti år blir fullstendig mishandlet??? Om et barn angriper en medelever så er medeleven mye mer utsatt enn deg, det er direkte farlig! Du er voksen, og det hjelper veldig mye for den som er angrepet at han/hun ser en voksen bryter inn å bryr seg. Spiller ingen rolle om man er lærer, nabo eller noe, men hjelper barn i trøbbel. Og om lærer er så redd for barna som de undervises så er det bedre med vikar, mulig vikarer ikke ser på at annet barn blir skadet. Anonymkode: e4d9c...972 Derfor bør det sikkerhetsvakter inn i skolen. Synes denne artikkelen er verdt å lese, og synes snart at også lærere bør få litt forståelse https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/arbeidsmiljo/vold-og-trusler-pa-jobben/rad-for-kritiske-situasjoner/ Anonymkode: 31134...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #58 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En elev gikk rundt med balltre her om dagen. En annen holdt på å kaste en stor stein. En elev fant seg en tapetkniv en gang og truet med den. En voksen ble bitt så hardt en gang at en annen voksen måtte tvinge opp kjeven til barnet. Jeg har nesten fått baller i hodet, som er skutt med stor kraft. Litt veiving fra en tass på 30 kilo er jeg ikke redd for. Men vold der man faktisk kan bli skadet eller få veldig vondt. Hadde jeg fått skutt en ball i hodet hadde jeg ikke kunne jobbet resten av dagen. Likevel er det forventet at du kommer på jobb dagen etter og later som ingenting har skjedd. Hvorfor skal vi finne oss i sånt når det ikke blir opplyst i stillingsannonser en gang? Jeg spør igjen: er det lov å ansette f.eks en sykepleier uten å opplyse denne om at det er voldelige pasienter på huset? På ungdomshus og institusjoner for barn er de også flere voksne på utagerende og voldelige brukere. Men ikke i skolen. Hadde vært interessant å lese om regelverk og rutiner i slike jobber. Anonymkode: 89373...e3b Det gjøres nok rutinemessig. Gjelder på sykehjem og i hjemmesykepleien også. Jeg har for eksempel jobbet med en pasient som var så farlig for kvinner pga kognitiv svikt at man måtte være to stk der og alltid holde seg på en armlengdes avstand for å unngå å bli angrepet. Sto ikke i noen stillingsutlysning, det. Det er helt vanlig at demente kan være voldelige. Vi jobbet også med rusmisbrukere. Anonymkode: 0a174...485 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #59 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): J Jeg ønsker alt velkommen og barn som ikke klarer oppføre seg har ingenting på en vanlig skole å gjøre. La de barna være på egen skole, så kan de banke opp hverandre så mye de måtte orke. Anonymkode: 775d4...60a Kødder du? Så barn med diagnoser og traumer skal bare ta livet av hverandre så lenge det ikke er noen som ser det i vanlig skole? Hvem tenker du skal jobbe på de skolene, da? Slike «skoler» hvor det er fritt fram for vold og overgrep vil jo bare føre til at man slipper livsfarlige unge voksne ut i samfunnet. Anonymkode: 0a174...485 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #60 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjøres nok rutinemessig. Gjelder på sykehjem og i hjemmesykepleien også. Jeg har for eksempel jobbet med en pasient som var så farlig for kvinner pga kognitiv svikt at man måtte være to stk der og alltid holde seg på en armlengdes avstand for å unngå å bli angrepet. Sto ikke i noen stillingsutlysning, det. Det er helt vanlig at demente kan være voldelige. Vi jobbet også med rusmisbrukere. Anonymkode: 0a174...485 Jeg jobber også i hjemmesykepleien, og som du sier så er man alltid to i slike tilfeller og man holdet seg på avstand for og ikke bli angrepet. Det vi nå diskuterer er å bryte inn i voldelige situasjoner. Til det kreves det normalt spesialkompetanse i jobbsituasjoner. Anonymkode: 31134...e0d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå