AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #21 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørsmålet er jo hvor man har sine kontoer. Noen banker har gratis/kort uten gebyrer. Blant annet Obos banken dersom man er Obos medlem. Ikke en bank jeg bruker til dagligbank, men har en konto med kort der, og sparer opp til egenandeler hos lege gjennom året med noen hundredelapper i måned slik at jeg i januar har kontoen full til å betale inntil frikortet er på plass før mars måned kommer. Da bruker jeg bare det kortet. Her er mange måter å snu seg på for å planlegge økonomi. Anonymkode: 98a81...2a4 Om man ikke har bruk for OBOS-medlemsskapet til andre ting så blir det jo ikke et gratis kort likevel. Anonymkode: 459e8...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #22 Del Skrevet 3. november 2024 Jeg har ordnet en brukskonto og bestillt kort til den. Dette kortet blir da brukt til handling, tog, buss og vipps. Så er lønnskonto med kort kun til betaling av regninger og streaming. Overfører en fast sum hver gang jeg får lønn til ny konto som er det jeg har å bruke i mnd. Det ble det enkleste synes jeg. Anonymkode: d00f3...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3. november 2024 #23 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ordnet en brukskonto og bestillt kort til den. Dette kortet blir da brukt til handling, tog, buss og vipps. Så er lønnskonto med kort kun til betaling av regninger og streaming. Overfører en fast sum hver gang jeg får lønn til ny konto som er det jeg har å bruke i mnd. Det ble det enkleste synes jeg. Anonymkode: d00f3...bdc Men hvorfor skal du ha kort..til en konto du ikke skal bruke kortet til? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #24 Del Skrevet 3. november 2024 mommyaka skrev (18 minutter siden): Men hvorfor skal du ha kort..til en konto du ikke skal bruke kortet til? Jeg har betalinger som blir trukket direkte fra det kortet jeg har nå så derfor. Og da har jeg full oversikt på den nye kontoen og det nye kortet hvor mye jeg har tilgjengelig til handling, buss, tog og vipps. Anonymkode: d00f3...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #25 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 16.53): Jeg har betalinger som blir trukket direkte fra det kortet jeg har nå så derfor. Og da har jeg full oversikt på den nye kontoen og det nye kortet hvor mye jeg har tilgjengelig til handling, buss, tog og vipps. Anonymkode: d00f3...bdc Bare et kjapt lite tips; flere banker har "hva bruker du pengene på"-funksjon. Ikke alltid verdens beste, men DnB for eks. gir deg mulighet til å kategorisere dine ulike kjøp (det meste går automatisk), som videre gir mulighet for enkel oversikt over hvor mye du bruker for eksempel på "underholdning", hvor du vil få opp NetFlix og hva enn du måtte ha, osv. Anonymkode: a79cc...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #26 Del Skrevet 5. november 2024 mommyaka skrev (På 3.11.2024 den 16.31): Men hvorfor skal du ha kort..til en konto du ikke skal bruke kortet til? Man må jo bruke kortet. Jeg bruker svært mange tjenester som krever at man legger inn kortinformasjon, så da må jeg ha kort til f.eks. regningskontoen. Alle transporttjenester via app, alle streamingtjenester, og et lass med andre tjenester krever det. Også hvis man bruker f.eks Vipps eller PayPal for disse tjenestene så må jo kortet legges inn der og. Jeg har kort til alle mine kontoer unntatt sparekonto; personlig bruk, regninger, mat og bil. Jeg gidder ikke sitte hver dag og overføre 200 kr til bilkontoen, 300 kr til matkontoen, bare for å spare litt penger på kortavgift. Til og med i bilen har jeg abonnement på internett, og surprise surprise; det blir også trukket fra et kort. Man kommer liksom ikke unna det. Anonymkode: 3bba6...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 5. november 2024 #27 Del Skrevet 5. november 2024 Du har skjønt det. Men skal prøve å hjelpe. En konto er hvor du får pengene inn. En regningekonto krever at du har gjort noe forarbeid. Du overfører penger til regningekonto hver mnd. Der har du ikke kort. Dette er en konto hvor alle regninger går ut. Dette er penger du ikke kan bruke. Forarbeide, du må regne ut hva de faste utgiftene er. Da tenker jeg alt. Lån, husleie, forsikring, tlf, ja alt. Du vet dette i gjennomsnitt. Kanskje med unntak av strøm. Du overfører disse pengene til en regningekonto. Der har du ikke kort. Du lever på det som er til overs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #28 Del Skrevet 5. november 2024 Helene skrev (1 time siden): Du har skjønt det. Men skal prøve å hjelpe. En konto er hvor du får pengene inn. En regningekonto krever at du har gjort noe forarbeid. Du overfører penger til regningekonto hver mnd. Der har du ikke kort. Dette er en konto hvor alle regninger går ut. Dette er penger du ikke kan bruke. Forarbeide, du må regne ut hva de faste utgiftene er. Da tenker jeg alt. Lån, husleie, forsikring, tlf, ja alt. Du vet dette i gjennomsnitt. Kanskje med unntak av strøm. Du overfører disse pengene til en regningekonto. Der har du ikke kort. Du lever på det som er til overs Det som er greia er jo at jeg også har faste utgifter som blir trukket fra kortet. Så derfor MÅ jeg ha kort på regningskonto også. Men ny konto er opprettet og nytt kort bestilt så du skal se at det ordner seg. Anonymkode: d00f3...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skuteviken Skrevet 5. november 2024 #29 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 21.02): Har en brukskonto med tilhørende kort hvor alt fra konto og også det som blir trukket fra kortet går ut fra. Også e-fakturaer. Gikk inn på Nordea nå for å opprette en regningskonto. Da må jeg opprette en brukskonto og kalle den for regningskonto. Så da har jeg to kontoer med samme kort. Hvis jeg da overfører 15.000 til min nye regningskonto som skal gå til utgifter hvordan blir det da med det som blir trukket rett fra kortet? Det er b.l.a streaming. Eller kaller jeg den gamle brukskontoen for regningskonto og den nye for brukskonto? Og hvordan blir det når jeg handler i butikken, hvilken konto går pengene fra da? Som sagt helt nek når det gjelder dette så er takknemlig for hjelp. Anonymkode: d00f3...bdc Det er lov å spørre , men ikke lov å si man er dum ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #30 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det som er greia er jo at jeg også har faste utgifter som blir trukket fra kortet. Så derfor MÅ jeg ha kort på regningskonto også. Men ny konto er opprettet og nytt kort bestilt så du skal se at det ordner seg. Anonymkode: d00f3...bdc Så du mitt forslag om å bruke Mastercard for dette? Veldig oversiktelig og betaler ikke ekstra når man sjekker månedlig og har fast trekk inn til kredittkortet. Anonymkode: ef30e...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #31 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man må jo bruke kortet. Jeg bruker svært mange tjenester som krever at man legger inn kortinformasjon, så da må jeg ha kort til f.eks. regningskontoen. Alle transporttjenester via app, alle streamingtjenester, og et lass med andre tjenester krever det. Også hvis man bruker f.eks Vipps eller PayPal for disse tjenestene så må jo kortet legges inn der og. Jeg har kort til alle mine kontoer unntatt sparekonto; personlig bruk, regninger, mat og bil. Jeg gidder ikke sitte hver dag og overføre 200 kr til bilkontoen, 300 kr til matkontoen, bare for å spare litt penger på kortavgift. Til og med i bilen har jeg abonnement på internett, og surprise surprise; det blir også trukket fra et kort. Man kommer liksom ikke unna det. Anonymkode: 3bba6...059 Jeg trekker alt slikt fra kredittkort. Har ikke et eneste vanlig bankkort og har ikke hatt det på mange år. Anonymkode: 459e8...8e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #32 Del Skrevet 5. november 2024 AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 22.56): Jeg har også diverse sparekontoer, b.l.a microspar. Men har da bare en konto som lønn går inn på og regninger går ut fra. Siden jeg nå får penger en gang i mnd istedenfor hver 14 dag tenkte jeg det kunne være greit med både brukskonto og regningskonto. Men med avtalegiro, regninger som må legges inn og betalinger som blir trukket direkte fra kortet synes jeg det blir vanskelig å få det til på en enkel måte. Siden jeg også har ting som går direkte fra kortet så bør jeg vel ha regningskontoen tilknyttet dette kortet og heller ordne en konto og et nytt kort som bare er til handling, buss og tog. Ser for meg at dette er den beste måten å gjøre det på. Anonymkode: d00f3...bdc Jeg har lyst til å lage en liten illustrasjon: Tenk på bankavtalen din som en kommode med flere skuffer. I nettbanken kan du flytte penger mellom «skuffene»/kontoene 💰Lønna kommer inn i en «skuff» dette er en brukskonto med BANKKORT 💰En annen «skuff» /konto kalles regningekonto. Her legges alle faste trekk inn. Hver gang du får lønn flytter du en fast sum hit. Du har ikke bankkort til denne kontoen 💰Sparekonto/høyrente-konto/ «spare-skuff» 😉 er lurt, men du må selv flytte penger fra brukskonto hit. Ikke bankkort her 💰Noen har en ferie konto (uten kort) 💰En konto til hvert barn (ingen kort) Det meste av bevegelse inn/ut skjer i brukskonto- du må selv flytte pengene mellom kontoene/«skuffene». Dette gjør du i nettbanken. Hver konto vil også få et kontonummer, du kan oppgi barnets kontonummer til f.eks. slektninger for bursdagsgaver.. ol. Anonymkode: 3c7e7...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 8. november 2024 #33 Del Skrevet 8. november 2024 Det kan fort bli for mange kontoer også. Nå sier ikke jeg at det er forbudt å ha kort på regningekonto. Det anbefales ikke. Selv jeg skjønner at kort noen gang kan være nødvendig for å få betalt små regninger. Selv bruker jeg Klarna innimellom. Kredittkort kan være dyrere i bruk. Da er dette noen faste utgifter som går i å bestille noe på nett. Men, da setter jeg over pengene til regningekonto så jeg kan betale klarna innen 30 dager. Eier kun 1 kredittkort, som kan brukes til reiser og sånt. Hverdagen etter min mening bør bestå av 3 kontoer. En brukskonto, en regningekonto og en sparekonto. Dette er ikke noe fasit, kun et forslag for de som synes det er vanskelig å få/ha oversikt. Nå har jeg i dag også en feriekonto. Dette betyr ikke at jeg reiser ofte til utlandet eller charterturer. Bare å besøke nær familie i dag koster penger i transport. Nå har jeg en niese som har kontoer for alt 😅😅😅. En til bilutgifter, en til boutgifter, en annen til oppgraderinger for leiligheten, en matkonto, mm. Ja, jeg hadde blitt svett over så mange kontoer. Men, hun har satt seg ned og delt opp økonomien på denne måten. Dette fungerer for henne. Jeg har aldri hatt det sånn, eller kunne levd sånn. Folk er forskjellige. Man må finne sin måte. Nå har jeg regnet ut disse utgiftene på forhånd, uten å åpne konto for alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå