AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #21 Del Skrevet 3. november 2024 Det er såpass stort avvik at noen ville reagert på veien - både takstmann, selger, megler eller andre interessenter. Personlig holder jeg en knapp på at TS har gjort ett eller annet feil i sin kalkulasjon Anonymkode: 10d2a...f1a 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #22 Del Skrevet 3. november 2024 Min var også feil, husker jeg søkte på det den gang jeg fant det ut. Jeg fikk leiligheten uansett under prisantydning så det er ikke noe jeg hadde gjort noe med. Men 5–10% avvik er ansett som en mangel. https://tonsbergadvokatene.no/fagomrader/eiendom/arealavvik-hva-kan-du-kreve-prisavslag Anonymkode: 52880...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #23 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er takstmannens plantegning jeg tar utgangspunkt i. Jeg har allerede tatt kontakt på e-post for å be om en ny måling Anonymkode: 698eb...3c4 Plantegningene i en takst pleier da ikke være målbare? Det pleier jo stå at de ikke er nøyaktige når det kommer mål. Anonymkode: 8caaf...2ad 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #24 Del Skrevet 3. november 2024 Hva står i opprinnelige godkjente byggetegninger? Anonymkode: 8fc6c...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #25 Del Skrevet 4. november 2024 Du må ta mål selv, TS. Kjøp en sånn lasermåler. Anonymkode: c3102...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. november 2024 #26 Del Skrevet 4. november 2024 Du får en lasermåler på Jernia. Kjøp en og sjekk ordentlig i hele leiligheten. Lasermåleren er uansett et kjekt verktøy å ha. Hvis dine foreløbige beregninger stemmer og avviket av oppgitt, solgt areal og de faktiske kvadratmeterne er på over 20 prosent, har du klagegrunnlag og rett på penger tilbake. Men mål skikkelig først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #27 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Min var også feil, husker jeg søkte på det den gang jeg fant det ut. Jeg fikk leiligheten uansett under prisantydning så det er ikke noe jeg hadde gjort noe med. Men 5–10% avvik er ansett som en mangel. https://tonsbergadvokatene.no/fagomrader/eiendom/arealavvik-hva-kan-du-kreve-prisavslag Anonymkode: 52880...5b2 Helt feil. Det som står på den siden er også helt feil. Avhendingsloven § 3-3 annet ledd: (2) Det er ein mangel dersom bygningar på eigedomen har mindre areal enn det som er opplyst av seljaren eller medhjelparane til seljaren, så framt avviket er større enn to prosent og utgjer minst ein kvadratmeter. Det er likevel ikkje ein mangel dersom seljaren godtgjer at kjøparen ikkje la vekt på opplysninga. Anonymkode: 05810...59d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #28 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt feil. Det som står på den siden er også helt feil. Avhendingsloven § 3-3 annet ledd: (2) Det er ein mangel dersom bygningar på eigedomen har mindre areal enn det som er opplyst av seljaren eller medhjelparane til seljaren, så framt avviket er større enn to prosent og utgjer minst ein kvadratmeter. Det er likevel ikkje ein mangel dersom seljaren godtgjer at kjøparen ikkje la vekt på opplysninga. Anonymkode: 05810...59d Er du utdannet jurist? Anonymkode: 52880...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #29 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du utdannet jurist? Anonymkode: 52880...5b2 Kanskje. Men trenger man å være det for å ha fått med seg at avhendingsloven ble endret for snart tre år siden? Det er tilnærmet nulltoleranse for innendørs arealsvikt etter lovendringen. Anonymkode: 05810...59d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #30 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 21.22): Det er takstmannens plantegning jeg tar utgangspunkt i. Jeg har allerede tatt kontakt på e-post for å be om en ny måling Anonymkode: 698eb...3c4 Måler du ut i fra plantegningene, eller har du målt med laser i leiligheten? Plantegninger pleier ikke å være nøyaktige og målbare. Står det oppgitt mål på disse? Anonymkode: 8d136...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #31 Del Skrevet 4. november 2024 Vesentlig mangel ja. Et så høyt avvik er uhørt. Er det snakk om kvm pris på 50 K så begynner vi å snakke om millionsvindel. Anonymkode: 347c2...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #32 Del Skrevet 4. november 2024 Million skrev (9 timer siden): Du får en lasermåler på Jernia. Kjøp en og sjekk ordentlig i hele leiligheten. Lasermåleren er uansett et kjekt verktøy å ha. Hvis dine foreløbige beregninger stemmer og avviket av oppgitt, solgt areal og de faktiske kvadratmeterne er på over 20 prosent, har du klagegrunnlag og rett på penger tilbake. Men mål skikkelig først. Og hvis man ikke vil bruke 1100,- på noe man bare behøver en sjelden gang, sjekk om du kan få lånt på biblioteket der du bor. Det er mange bibliotek rundt om i landet som nå låner ut verktøy gratis. Jeg synes det er helt genialt og har benytta meg av det, da jeg har nok stæsj i leiligheten min fra før. Og om man likevel skal kjøpe, så finnes det langt billigere lasermålere enn det som det ble linka til her. Anonymkode: daf2f...efe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #33 Del Skrevet 4. november 2024 Million skrev (9 timer siden): Du får en lasermåler på Jernia. Kjøp en og sjekk ordentlig i hele leiligheten. Lasermåleren er uansett et kjekt verktøy å ha. Hvis dine foreløbige beregninger stemmer og avviket av oppgitt, solgt areal og de faktiske kvadratmeterne er på over 20 prosent, har du klagegrunnlag og rett på penger tilbake. Men mål skikkelig først. Som jeg allerede har skrevet: hvis avviket er større enn 2% er det en mangel, og du har rett til prisavslag. Dette følger uttrykkelig av avhendingsloven § 3-3 annet ledd. Anonymkode: 05810...59d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. november 2024 #34 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Som jeg allerede har skrevet: hvis avviket er større enn 2% er det en mangel, og du har rett til prisavslag. Dette følger uttrykkelig av avhendingsloven § 3-3 annet ledd. Anonymkode: 05810...59d Ja, og? Skal du sitte her i tråden og være den eneste som får lov å si noe om bestemte saker? Det er ikke normalt i en tråd på nettforum. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #35 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 21.22): Det er takstmannens plantegning jeg tar utgangspunkt i. Jeg har allerede tatt kontakt på e-post for å be om en ny måling Anonymkode: 698eb...3c4 Ville absolutt målt selv først. Hvis takstmannen kommer og måler, og det viser seg at de første målingene var riktig, må du med all sannsynlighet betale for den nye målingen. Anonymkode: 9064c...89f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4. november 2024 #36 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 10.40): Det er såpass stort avvik at noen ville reagert på veien - både takstmann, selger, megler eller andre interessenter. Personlig holder jeg en knapp på at TS har gjort ett eller annet feil i sin kalkulasjon Anonymkode: 10d2a...f1a Dette tenkte jeg også. Noen må ha oppdaget et så stort avvik. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #37 Del Skrevet 4. november 2024 Brunello skrev (52 minutter siden): Dette tenkte jeg også. Noen må ha oppdaget et så stort avvik. Kan ikke forstå at en megler ikke har oppdaget dette, det kan ikke stemme. Jeg har vært på visning på maaaange leiligheter, og selv jeg som er lekmann ser enkelt forskjell på 50 og 65 m2. Med eller uten møbler. Anonymkode: dd77a...20b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #38 Del Skrevet 4. november 2024 Million skrev (1 time siden): Ja, og? Skal du sitte her i tråden og være den eneste som får lov å si noe om bestemte saker? Det er ikke normalt i en tråd på nettforum. Du skrev: "Hvis dine foreløbige beregninger stemmer og avviket av oppgitt, solgt areal og de faktiske kvadratmeterne er på over 20 prosent, har du klagegrunnlag og rett på penger tilbake. " Det riktige er at hvis avviket er på over 2 prosent, ikke 20 prosent, foreligger det en mangel. Anonymkode: 05810...59d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #39 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje. Men trenger man å være det for å ha fått med seg at avhendingsloven ble endret for snart tre år siden? Det er tilnærmet nulltoleranse for innendørs arealsvikt etter lovendringen. Anonymkode: 05810...59d Enten så er man det eller ikke. Jeg hadde tegnet opp og målt selv ts. Jeg har ikke målt min enda, men i følge tegningene er det et lite avvik fra det som ble opplyst i prospektet, men ikke like stort som ditt antageligvis er. Anonymkode: 52880...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. november 2024 #40 Del Skrevet 4. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du skrev: "Hvis dine foreløbige beregninger stemmer og avviket av oppgitt, solgt areal og de faktiske kvadratmeterne er på over 20 prosent, har du klagegrunnlag og rett på penger tilbake. " Det riktige er at hvis avviket er på over 2 prosent, ikke 20 prosent, foreligger det en mangel. Anonymkode: 05810...59d Jeg skrev ikke hva loven gir rett til, jeg skrev hva ts skrev hun hadde kommet frem til. "Hvis du har...." Du mistolket det jeg skrev, eller jeg formulerte det klønete. Jeg burde kanskje ha lagt til "....så er du langt over det avviket som blablabla". Endret 4. november 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå