Gå til innhold

Late menn som ikke tok det tredje skiftet, hvordan gikk det med dem når de ble single?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tredje skiftet som du kaller det er jo noe en skaper selv.

Med orden og sunn fornuft så rydder en fortløpende. Tredje skift høres mer ut som rykk og napp mentalitet 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PhilosopherSe7en skrev (5 minutter siden):

Med orden og sunn fornuft så rydder en fortløpende. Tredje skift høres mer ut som rykk og napp mentalitet 

Det tredje skiftet er alt det, ofte «usynlige» arbeidet, som skal til for å få A/S heimen og familien sin logistikk til å gå opp. Planlegging, administrering, skoleavslutninger, bursdager, legge frem finklær og treningstøy, bake til tilstelninger barna skal delta på osv. 

Anonymkode: 0cf24...dd2

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan svare siden jeg har førstehåndserfaring som skilt mann.

Det tredje skiftet har jeg aldri ofret en tanke, hverken før eller etter bruddet.

Ungene kommer seg i barnebursdager med gave under armen nå som før, og de er med på de samme aktivitetene. Huset er dobbelt så ryddig og rent som før. Ungene blir stilt krav til i mitt hus, mens mor fortsatt er curlingforelder.

Mye mindre stress med alt fordi jeg slipper en overtenkende og kontrollfreakete mor i hverdagen.

Det tredje skiftet er i beste fall 90% bortkastet tid på ting som kan løses på en mye mer effektiv måte av en mann.

Anonymkode: a3e74...fbe

Jeg synes du har gjort gode vurderinger. 
En trenger ikke å være curlingforelder .
Det funker bedre å stole på at barna tåler krav og oppgaver 

Anonymkode: 9e67b...42b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes du har gjort gode vurderinger. 
En trenger ikke å være curlingforelder .
Det funker bedre å stole på at barna tåler krav og oppgaver 

Anonymkode: 9e67b...42b

Det er ikke akkurat det det tredje skiftet handler om. 

Anonymkode: 0cf24...dd2

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan jeg fortelle deg, det var en kar som fikk en brå oppvåkning. Dette er min stefar da men, mamma fikk til slutt nok. Greit nok at han ikke var noe omsorgsfull ovenfor meg som hans stedatter selv om han kom busende inn i livet mitt før jeg fylte 3 år.  Men han var ikke noe involvert med de 3 han fikk med mamma heller, vel utenom å kjefte da.

Han løfta aldri en finger hjemme, og bare mokket om ting ikke ble gjort. Men å gjøre noe selv var uaktuelt!

Tok utrolige 20 år men til slutt sa mamma stopp å kasta han ut. 

Gikk ikke lange stunda før han var fullblods narkoman, med 3 selvmordsforsøk. Men han klarte ikke å få gjort det skikkelig heller.

Men nå sitter han i fengsel da, fikk en 3 års dom for omfattende omsorgssvikt og familievold.  Når hans biologiske barn fikk opp øynene for hvem han egentlig var, og at jeg ikke var spikk spenna gæren for at jeg sto på mitt om at han var en ondskapsfull jævel. Så anmeldte barna han, han da og det gikk ikke så greit for han da.  Men fikk en fin 100 tusen inn på konto etter rettssaken, så burde vel være fornøyd, selv om jeg har søvnproblemer pga mareritte fremdeles som 33 åring, mm.

Men ingen fare, mamma klarte å finne seg en ny kar. Hakk bedre, men ikke mye å skryte av.  Han hjelper noe til og lar ikke sine egene problemer gå fult så utover andres fysiske og mentale helse.

Anonymkode: 35a12...2b4

• Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det kan jeg fortelle deg, det var en kar som fikk en brå oppvåkning. Dette er min stefar da men, mamma fikk til slutt nok. Greit nok at han ikke var noe omsorgsfull ovenfor meg som hans stedatter selv om han kom busende inn i livet mitt før jeg fylte 3 år.  Men han var ikke noe involvert med de 3 han fikk med mamma heller, vel utenom å kjefte da.

Han løfta aldri en finger hjemme, og bare mokket om ting ikke ble gjort. Men å gjøre noe selv var uaktuelt!

Tok utrolige 20 år men til slutt sa mamma stopp å kasta han ut. 

Gikk ikke lange stunda før han var fullblods narkoman, med 3 selvmordsforsøk. Men han klarte ikke å få gjort det skikkelig heller.

Men nå sitter han i fengsel da, fikk en 3 års dom for omfattende omsorgssvikt og familievold.  Når hans biologiske barn fikk opp øynene for hvem han egentlig var, og at jeg ikke var spikk spenna gæren for at jeg sto på mitt om at han var en ondskapsfull jævel. Så anmeldte barna han, han da og det gikk ikke så greit for han da.  Men fikk en fin 100 tusen inn på konto etter rettssaken, så burde vel være fornøyd, selv om jeg har søvnproblemer pga mareritte fremdeles som 33 åring, mm.

Men ingen fare, mamma klarte å finne seg en ny kar. Hakk bedre, men ikke mye å skryte av.  Han hjelper noe til og lar ikke sine egene problemer gå fult så utover andres fysiske og mentale helse.

Anonymkode: 35a12...2b4

Åå trodde du sa han fikk en oppvåkning?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huset og hagen har forfalt, det ser helt forferdelig ut. Vinduene er stablet fulle av søppel og bøker som synes fra utsiden, gardinene henger i laser, han har ikke vasket siden jeg dro for tre år siden, heller ikke klipt plenen eller noe annet, ungene vil ikke være der. 

Anonymkode: 3cc93...d63

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her gikk det ikke så bra. Når jeg ikke var der til å stille krav forfalt han enda mer. Boligen hans ser ut som en svinesti, eks skikkelige møkkete gulv (går med utesko inne). Og nei, jeg har ikke ryddemania. Han har dårlig boevne. Rutiner til barna sklir ut. Glemmer alt av avtaler og oppfølging. Vi har ikke 50/50 for å si det sånn.

Det eneste positive er at han faktisk innser sine begrensninger og motsatte ikke når jeg sa jeg ønsket hovedomsorgen. Han sier at han ikke klarer ting, men vil være i barnas liv og det er han.

Anonymkode: f5142...f9b

♥️

Anonymkode: 0bcc6...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjer med late menn/fedre etter de blir single og ikke har noe samboer som tar det tredje skiftet og har styr på hus og hjem?

jeg snakker om menn som feks aldri vasket badet eller skiftet på senga uten mas, som slang klærne sine på gulvet , ikke spontanryddet av seg selv. Når de da blir singel vasker de da badet eller lever de i en svinesti? Skuffer de på senga? Rydder de huset som kjærringa alltid rydda før til hun blir lei?

har de ting på stell med utstyr og stell av barna? Husker de barnebursdag i sin uke? Er vinterklær kjøpt FØR den første kalde vinterdagen eller drar de i panikk første snødag på butikken ?

Er så mange late menn og fedre der ute som driter i det tredje skiftet. Er spent på om noen har historier om hvordan det går med med dem etter damene ikke gidder mer og drar?

Anonymkode: 83d48...4de

Vi har da mødre.

Anonymkode: 18d99...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamman hans vasket, han arvet klær fra familie og jeg minnet han på det aller viktigste, men mye ble glemt. Barna gikk i for små klær, dusjet sjeldent, glemte tannlegetimer, ble lagt for seint og forsov seg til skolen osv. Tror aldri han har klippet neglene til barna. Tørr ikke engang å tenke på hvor sjeldent sengetøyet ble vasket. 

Nå har han ny dame som har fått ansvar for absolutt alt.

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det tredje skiftet har jeg aldri ofret en tanke, hverken før eller etter bruddet.

Ungene kommer seg i barnebursdager med gave under armen nå som før, og de er med på de samme aktivitetene. Huset er dobbelt så ryddig og rent som før. Ungene blir stilt krav til i mitt hus, mens mor fortsatt er curlingforelder.

Mye mindre stress med alt fordi jeg slipper en overtenkende og kontrollfreakete mor i hverdagen.

Det tredje skiftet er i beste fall 90% bortkastet tid på ting som kan løses på en mye mer effektiv måte av en mann.

Det er jo helt tydelig at du ikke aner hva det tredje skiftet handler om, og viktigheten av at det blir utført. Sannsynligvis utfører du mye av det tredje skiftet allerede, hverdagen går ikke rundt uten. Hvis ikke tenker jeg ekskona di fortsatt trår til, enten du er klar over det eller ei.

Hvem sorterer klær og sko, selger/gir vekk for smått, kjøper inn nytt? Ungene? Ekskona?

Hvem rydder og selger vekk leker og bøker som barna er vokst fra, og sørger for at de får nytt?

Hvem leser beskjeder fra bhg/skole, bestiller legetime, følger til tannlegen og følger opp alt helserelatert? Hvem bestiller og følger til frisørtime?

Hvem handler inn kostyme til det årlige karnevalet i bhg, og sender med nytt skiftetøy når det forrige kom hjem vått i en plastpose?

Hvem pynter til halloween og jul, kjøper og pakker inn julegaver og lager og sender julekort?

Hvem sjekker flyreiser og hoteller for neste ferie? Sjekker opp aktiviteter i nærheten, hvem som leier ut bilstol og vogn, og hvor det er barnevennlige restauranter?

Hvem sjekker opp forsikringer, pruter renta i banken og sørger for at regningene i nettbanken blir betalt? 

Hvem bestiller EU-kontroll og følger opp service på bilen? 

Hvem sjekker, planlegger og utfører når det er behov for et nytt møbel eller tørketrommelen må byttes ut?

Hvem kontakter håndverkere ved behov, avtaler tidspunkt, skriver det inn i kalenderen og er hjemme på valgt tidspunkt?

Hvem holder kontakten med familie og venner, inviterer til søndagsmiddag, planlegger, handler inn og forbereder nevnte middag? 

Hvem holder styr på allergier og at alle tar d-vitamin i vinterhalvåret?

Hvem sørger for at bestemor på sykehjemmet får besøk noen ganger årlig?

Anonymkode: 3c3cc...43a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (1 time siden):

Rydding og vasking hører innunder det andre skiftet. 

Det første skiftet: lønnet arbeid. 
Det andre skiftet: husarbeid og barneoppdragelse. 
Det tredje skiftet: Planlegging og organisering. 

Et hjem AS går ikke rundt om ett av disse punktene faller ut. 

Anonymkode: 3c3cc...43a

• Liker 6
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjer med late menn/fedre etter de blir single og ikke har noe samboer som tar det tredje skiftet og har styr på hus og hjem?

jeg snakker om menn som feks aldri vasket badet eller skiftet på senga uten mas, som slang klærne sine på gulvet , ikke spontanryddet av seg selv. Når de da blir singel vasker de da badet eller lever de i en svinesti? Skuffer de på senga? Rydder de huset som kjærringa alltid rydda før til hun blir lei?

har de ting på stell med utstyr og stell av barna? Husker de barnebursdag i sin uke? Er vinterklær kjøpt FØR den første kalde vinterdagen eller drar de i panikk første snødag på butikken ?

Er så mange late menn og fedre der ute som driter i det tredje skiftet. Er spent på om noen har historier om hvordan det går med med dem etter damene ikke gidder mer og drar?

Han mener selv at det alltid er ryddig hos han nå, så det betyr at jeg ikke gjorde en god nok jobb. 

Men jeg hadde også hatt et ryddig hjem om verken jeg eller barna sjeldent var hjemme. 

Han har lite samvær fordi jobben er så viktig for han, som før akkurat det der. Ryddig ja, men utrolig møkkete hos han. Jeg vasket doen hans før jeg brukte den en gang. Fikk da høre at nabojenta vasker hos han i blant, men hun syns doen var for ekkel. Nabojenta er ung, så det eneste hun gjør er å støvsuge, vaske stuebordet og kjøkkenbenken. Det er fukt av døde fluer og støv i vinduskarmene, andre møbler er fylt med støv. Og faktisk skifter han kun på sengen annen hver måned. 

I kjøleskapet er det ikke lengre fylt opp med juice, brus, melk, egg, ost, 5 andre ulike pålegg. Det er kun ost, skinke, smør og syltetøy. Melken har utløpt og han kaster halve brød hver uke. Fordi det er ikke lengre noen som deler opp brødet i flere poser for å slippe matsvinn. Skuffene er fylt med rask toromat, de potetene som ligger der, gror det masse rart på for han har ikke kastet de siden jeg dro. 

Klesvasken blir vasket når det er helt tomt, så henger han det opp og tar fra snora når han skal kle på seg. Han bruker ikke kommoden lengre  for det er ingen som bretter og legger vekk for han. Spisestuestolene har nå blitt knagg for ukas jakker, ingen rydder dette lengre. Sånn ellers er det ryddig, for han er bare hjemme for å spise, sove, skifte klær, bruke doen og ta en dusj. Det står forresten 5 tomme shampo flasker i dusjen, ingen rydder vekk det tomme lengre. 

Så joda, han trives nå som det ikke er så mye lyd i huset lengre. Han trenger ikke bli sur for at noen vekker han med lek. Han får tvn i fred og slipper å se på tegnefilm. Han kan komme og gå som han vil utenat noen blir irritert på han. 

Samtidig hater han dette, for i blant savner han NOEN å komme hjem til. Ikke meg, men noen. 

Anonymkode: 47433...748

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig du ikke tenker på det bevisst som det tredje skiftet. Men hvis ungene kommer seg i bursdager i tide, med passende klær og gave under armen i dine uker, uten at mor har vært involvert i prosessen, så vil nå jeg si at du tar din del av det tredje skiftet likevel. Selv om du ikke ofrer det en tanke. Det tredje skiftet handler om oversikt og planlegging, logistikk og alt det der. Putte i den (digitale/fysiske/mentale) kalenderen dato og klokkeslett for bursdagen. Å sørge for at selskapsklærne er rene og tørre tidsnok til at ungen kan ta dem på seg når den skal i bursdagen. Ha valgt ut, kjøpt inn og pakket inn gaven som ungen skal gi til bursdagsbarnet. (Eller hvis barnet er stort nok; delegere oppgaven med innkjøp og innpakking til barnet.) Alle de trinnene der, som bare synes når de ikke blir gjort.

Anonymkode: 1a160...830

• Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. "Det tredje skiftet". Nok en gang klapper damer seg på ryggen og påstår noe så absurd som "det tredje skiftet".

Ser for meg samtalene på diverse kafeer rundt omkring i byen. Noe så dumt. 
Sikkert sant i noen få tilfeller altså men gud bedre for et mas om dette. 

Anonymkode: 12c63...3be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa var dårlig på å følge opp slikt da de gikk fra hverandre. Det har jeg bevis på i form av et klassebilde hvor jeg er den eneste ungen med bustete hår, mat i ansiktet og et helt grusomt utslitt antrekk 😅 Jeg ler av det i dag, men husker mamma ble så flau og forbanna. Han klarte seg helt greit altså, men jeg husker også at jeg på egen initiativ vasket både kopper, hus og bil, for det var flaut å ta med besøk hjem. Det var jo ikke helt bra.

Min eks gjorde ingenting da jeg gikk. Vi hadde heldigvis ikke barn. Men leiligheten så ikke ut, han tok ikke kattekassa og hun tissa derfor i senga hans. Han kastet bort alle pengene sine og fikk massiv forbruksgjeld. Til slutt ble den skitne leiligheten tvangssolgt. Så han fikk virkelig smake konsekvensene av å aldri bidra og aldri bli voksen. 

Anonymkode: 12c4e...507

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er også spent, på hvordan det går med disse kvinnene som endelig lærer seg å ta ansvar og å sette grenser for seg selv. Går de i samme fella igjen, eller lærer de seg hvordan de skal luke ut ugress?

Å gi opp menn er ikke det samme som å luke ugress, forresten.

Anonymkode: e2f60...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er også spent, på hvordan det går med disse kvinnene som endelig lærer seg å ta ansvar og å sette grenser for seg selv. Går de i samme fella igjen, eller lærer de seg hvordan de skal luke ut ugress?

Jeg ble værende alene. Jeg har vært alene siden 2022 og fortsetter å være alene. Jeg har ikke en gang vært på en date. 

Anonymkode: 47433...748

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet med å forlate han før ungen var 7 år. Da var hun såpass selvstendig. 

Nå er hun 12 og vil ikke være der. Pappa sitter kun og spiller pc spill, røyker inne ( gjorde ikke det da vi var gift) 

Anonymkode: 9f6a7...42a

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt singel. Er 16 år siden vi gikk fra hverandre. Og jeg har vært i 2 forhold, som varte en stund. Men de tok slutt, da jeg ikke ønsket å bo med de. Har og datet litt, men føler jeg bare møter menn, som enten er ute etter sex, eller noe seriøst, men da og samboerskap innen 1-2 år. Og jeg orker ikke tanken på å bo med en mann igjen. 

Anonymkode: 82dd6...199

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...