Gå til innhold

Er jeg veldig dum eller er slike små misforståelser vanlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hactar skrev (14 minutter siden):

Om du hørte ham riktig i tilfellet med hamburgeren, svarte han jo litt «goddag mann, økseskaft». Kan det være at det var han som ikke hørte deg ordentlig, og derfor ble svaret tvetydig? For å svare at dere blir «bare fem» er jo hull i hodet når du spør om dere blir fire. 

Kan det være du ofte føler du har «skylda» for misforståelser som den andre også bidrar til? Det er jo ikke bare du som skal skjønne svaret du får. Den som gir svaret må jo også ha forstått rett hva den svarer på, så svaret ikke blir tvetydig, som i eksempelet med hamburgeren. 

Ville tenkt at denne kompisen mulig har barn som gjerne er med, og at det i samboerens hode derfor ble til "vi blir bare fem i dag". 

Derfor bekreftelse er viktig når man snakker med hverandre på farten slik. Om TS, eller mannen, hadde avsluttet med "så da blir det bare oss fire til middag i dag", eller "da kommer vi sammen med Ole klokka 18", så hadde misforståelsen blitt avklart. 

Anonymkode: 0ad4e...279

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ville tenkt at denne kompisen mulig har barn som gjerne er med, og at det i samboerens hode derfor ble til "vi blir bare fem i dag". 

Derfor bekreftelse er viktig når man snakker med hverandre på farten slik. Om TS, eller mannen, hadde avsluttet med "så da blir det bare oss fire til middag i dag", eller "da kommer vi sammen med Ole klokka 18", så hadde misforståelsen blitt avklart. 

Ja, ikke sant? Jeg tror TS unødvendig gir seg selv eneansvar for å ha misforstått en kommunikasjon som begge kunne gjort tydeligere.

Jeg liker å ta slike spørsmål på sms, for da ser man lettere om det er noen potensielle misforståelser. Det blir fort litt utydelig på telefon når det er mye annet som skjer rundt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 18.37):

Samboer, sønnen vår og en kompis var ute på noe greier sammen i går. Jeg ringte samboer for å høre om de skulle spise der eller om jeg skulle lage hamburgere til dem også. Jeg hørte ikke hva han sa så jeg spurte «Skal jeg lage til fire?» og da svarte han «Vi blir bare fem.». Der og da la jeg ikke merke til at han sa fem, jeg hørte «bare» og tenkte derfor at det ble bare oss fire i familien og at kompisen skulle hjem. Litt senere gikk det opp for meg at han faktisk hadde sagt fem så jeg fikk heldigvis laget en ekstra porsjon i siste liten.

Jeg skjønner jo at jeg var dum som ikke lyttet bedre og spurte ham om han mente «bare oss fire» eller om kompisen skulle bli med. Og han ordla seg kanskje litt dumt.

Det jeg egentlig lurer på er hvor ofte slike misforståelser skjer hos andre. Dette var jo en bagatell, men jeg synes det skjer ganske ofte og jeg irriterer meg over det.
Men, er det vanlig med slike misforståelser? Eller er jeg bare veldig dum og dårlig til å lytte? 

Anonymkode: 537e5...ef0

Her er da ingen misforståelse, du skriver jo klart og tydelig at du ikke hørte skikkelig etter.

Enten må du begynne å høre etter når du snakker med andre, eller du må sende melding og ikke ringe dersom du leser bedre enn du hører. Eller du må selv finne andre løsninger slik at du får med deg informasjonen du søker. 
Dette blir for dumt.

Anonymkode: 9cdd3...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (54 minutter siden):

Om du hørte ham riktig i tilfellet med hamburgeren, svarte han jo litt «goddag mann, økseskaft». Kan det være at det var han som ikke hørte deg ordentlig, og derfor ble svaret tvetydig? For å svare at dere blir «bare fem» er jo hull i hodet når du spør om dere blir fire. 

Det kommer vel rett beset an på hva han sa i setningen før, som TS ikke hørte (Og heller ikke fortalte ham hun ikke hørte). 

Men uansett om 'bare' var litt malplassert eller ikke, så betyr «bare FEM» ikke fire. På noen som helst måte. Han sa det rette antall, setningen var fire ord lang. Problemet er at TS ikke hører skikkelig etter. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her er da ingen misforståelse, du skriver jo klart og tydelig at du ikke hørte skikkelig etter.

Enten må du begynne å høre etter når du snakker med andre, eller du må sende melding og ikke ringe dersom du leser bedre enn du hører. 

Anonymkode: 9cdd3...0e0

Dette. Det er tydeligvis ikke en enkeltstående hendelse. 

Anonymkode: ea4ea...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din er dårlig til å kommunisere. Det er ikke vanlig å si "vi blir bare fem", hvis kameraten kommer og det blir en ekstra. Da sier man at "vi blir fem, for Per kommer også". 

Er det sånn at mannen din ofte kommuniserer uklart? Noen gjør det i passiv aggresjon, fordi de er irriterte og derfor ikke ønsker å gi et klart svar. 

Jeg er enig med flere her som synes det er underlig at du stresser så mye over en så liten misforståelse. Er det sånn at dere har kommet inn i et mønster der han kommuniserer utydelig og du er redd for å spørre ham hva han egentlig mener, fordi han da blir sur og irritert? 

Har han et mønster med å være passiv aggressiv? Eller er du kanskje sliten og stresset? 

Anonymkode: 9fb2a...eee

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (42 minutter siden):

Ja, ikke sant? Jeg tror TS unødvendig gir seg selv eneansvar for å ha misforstått en kommunikasjon som begge kunne gjort tydeligere.

Jeg liker å ta slike spørsmål på sms, for da ser man lettere om det er noen potensielle misforståelser. Det blir fort litt utydelig på telefon når det er mye annet som skjer rundt. 

Nettopp. Her er det nok et par der begge er dårlig på denne bekreftelsen, enten via sms, eller ved å oppsummere hva det er enighet om før man legger på. Det er så lett å misforstå når man snakkes i farten. 

Mulig TS er av typen som aldri gjør dette, og derfor blir det raskt misforståelser når hun møter på andre som heller ikke bekrefter. Med det resultat at hun føler seg dum. Mens faktum bare er at hun trenger å endre vaner litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kommer vel rett beset an på hva han sa i setningen før, som TS ikke hørte (Og heller ikke fortalte ham hun ikke hørte). 

Men uansett om 'bare' var litt malplassert eller ikke, så betyr «bare FEM» ikke fire. På noen som helst måte. Han sa det rette antall, setningen var fire ord lang. Problemet er at TS ikke hører skikkelig etter. 

Eller problemet er at det var så mye støy at ingen av dem hørte ordentlig.

Slik jeg ser det, er eneste grunnen til å svare bare fem, at mannen trodde TS spurte om de ble flere enn fem, ikke sant? Så han misforstod spørsmålet, eller hørte ikke ordentlig etter, om du vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne feil gjør jeg hele tiden. Sa muntlig til samboer i hele går at han skulle hente mamma på stasjonen klokka kvart på tolv i dag. Da han sendte melding midt i et møte på jobb og spurte om tidspunktet på nytt ble jeg irritert og svarte 12.45, slutt å mas! 😂 Så der ble mamma stående alene.

Du kan jo prøve å dobbeltsjekke / kontrollere info litt grundigere, men vi er mange som har sånne glipper og noen ganger skjer det bare uansett 😅

Anonymkode: 182b0...3dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 18.37):

Samboer, sønnen vår og en kompis var ute på noe greier sammen i går. Jeg ringte samboer for å høre om de skulle spise der eller om jeg skulle lage hamburgere til dem også. Jeg hørte ikke hva han sa så jeg spurte «Skal jeg lage til fire?» og da svarte han «Vi blir bare fem.». Der og da la jeg ikke merke til at han sa fem, jeg hørte «bare» og tenkte derfor at det ble bare oss fire i familien og at kompisen skulle hjem. Litt senere gikk det opp for meg at han faktisk hadde sagt fem så jeg fikk heldigvis laget en ekstra porsjon i siste liten.

Jeg skjønner jo at jeg var dum som ikke lyttet bedre og spurte ham om han mente «bare oss fire» eller om kompisen skulle bli med. Og han ordla seg kanskje litt dumt.

Det jeg egentlig lurer på er hvor ofte slike misforståelser skjer hos andre. Dette var jo en bagatell, men jeg synes det skjer ganske ofte og jeg irriterer meg over det.
Men, er det vanlig med slike misforståelser? Eller er jeg bare veldig dum og dårlig til å lytte? 

Anonymkode: 537e5...ef0

Ingen av delene. Dette er en IKKE- sak som du ikke bør bruke energi på. 

Anonymkode: 5ee1d...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt at du tenker over noe sånn… «jeg trodde jeg skulle lage 4 hamburgere, men så var det en misforståelse, og jeg fikk heldigvis lagd 5» slike ting kan skje, og folk lager den femte hamburgeren uten å tenke mer over det. 

Anonymkode: a9665...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne feil gjør jeg hele tiden. Sa muntlig til samboer i hele går at han skulle hente mamma på stasjonen klokka kvart på tolv i dag. Da han sendte melding midt i et møte på jobb og spurte om tidspunktet på nytt ble jeg irritert og svarte 12.45, slutt å mas! 😂 Så der ble mamma stående alene.

Du kan jo prøve å dobbeltsjekke / kontrollere info litt grundigere, men vi er mange som har sånne glipper og noen ganger skjer det bare uansett 😅

Anonymkode: 182b0...3dd

Dette er jo bare veldig mye mas, og frustrasjon, som likevel fører til misforståelser, og enda dårligere stemning.

Hvorfor har dere ikke elektronisk kalender? 

Vi må ha handverker innom neste uke. Jeg ringte mannen, hørte om 9. tirsdag passet, la det så inn i kalenderen med invite til begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du opplever dette ofte er det mulig fordi du er for dårlig til å bekrefte forståelse. 

Jeg avslutter samtalen med "da var vi enige om at du handler, og så blir vi fire til middag kl 19 i dag?" Da man gjerne snakker litt frem og tilbake underveis. Eller; "supert, da kjøper du med gave til bursdagsbarnet, så møtes vi på busstopp x kl 18"

Samme i jobbsammenheng. Både samtaler og møter. Passer alltid på å kort oppsummere hvem som skal følge opp hva. Da er det nesten alltid noen som har misforstått noe, eller glemt å notere noe. 

Dette er god kommunikasjon. Må gjøre det selv med en ordknapp samboer og f.eks. min sjef som tror det er nok å tenke svaret inne i eget hode. 

Anonymkode: e4bfc...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hører dårlig, så venner hjernen din seg til å fylle "hullene" med logisk gjetting. Da mannen din sa "bare" så gjettet hjernen din at han sa det som var mest logisk at han sa. Hans feil var at setningen hans ikke var korrekt.

På jobb tenker jeg at du kanskje var ufokusert og gjettet den delen av setningen du ikke fikk med deg. Kan være stress, dårlig hørsel, støy, eller at du rett og slett ikke hører etter.

Anonymkode: ac106...336

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...