Gå til innhold

Er jeg veldig dum eller er slike små misforståelser vanlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer, sønnen vår og en kompis var ute på noe greier sammen i går. Jeg ringte samboer for å høre om de skulle spise der eller om jeg skulle lage hamburgere til dem også. Jeg hørte ikke hva han sa så jeg spurte «Skal jeg lage til fire?» og da svarte han «Vi blir bare fem.». Der og da la jeg ikke merke til at han sa fem, jeg hørte «bare» og tenkte derfor at det ble bare oss fire i familien og at kompisen skulle hjem. Litt senere gikk det opp for meg at han faktisk hadde sagt fem så jeg fikk heldigvis laget en ekstra porsjon i siste liten.

Jeg skjønner jo at jeg var dum som ikke lyttet bedre og spurte ham om han mente «bare oss fire» eller om kompisen skulle bli med. Og han ordla seg kanskje litt dumt.

Det jeg egentlig lurer på er hvor ofte slike misforståelser skjer hos andre. Dette var jo en bagatell, men jeg synes det skjer ganske ofte og jeg irriterer meg over det.
Men, er det vanlig med slike misforståelser? Eller er jeg bare veldig dum og dårlig til å lytte? 

Anonymkode: 537e5...ef0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, man kan jo høre feil uten at man er dum. Selv om jeg har kraftig nedsatt hørsel, er jeg ikke dum.

Anonymkode: 1b6f4...c70

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Lyttefeil er nok vanlig. Og ofte om tall!

Derfor pleier jeg å dobbeltsjekke klokkeslett, dager og antall personer/porsjoner. Og mannen er tumghørt, så med ham tar jeg alltid tall skriftlig.

Anonymkode: e6c43...1a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum på grunn av dette her. Veldig vanlig å ikke få med seg alt om det er mye lyder i bakgrunnen og en er på telefonen. Legg på ør i hodet etter en lang dag/uke, og annet som står på i livet (for oss alle), og en del ting glipper. For noen glipper det for mer enn andre, men det gjør en ikke dum 💚

Om dette skjer ofte så kan det være lurt å gjenta hva som blir sagt i telefonen, eller ellers for å sjekke at det er oppfattet riktig. Litt som at en gjentar andres navn når en møter nye folk for å huske det bedre. «Vi blir bare fem»/ «ok da lager jeg til fire». Kan blir det rettet på. Godt det ordnet seg, og sånn kan skje den beste. 

(Jeg synes folk er harde i klypa her. Mulig litt kjip uke på flere her 😵‍💫🤪🙈)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har hørt sånn feil i 20 år. Nylig var jeg møkk lei av å gjenta alt flere ganger, så sendte ham til legen. Det endte med høreapparat på begge ørene. Sier seg selv at han ikke er dum, men har nedsatt hørsel. 

Selv får jeg med meg det meste, men det koker rimelig greit i hodet når et av barna begynner å gi beskjeder mens jeg f eks hører en podcast. Eller når jeg er i egne tanker. 

Anonymkode: 052fe...a7b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din mann sa nå det på en litt rar måte, så ikke rart at du hørte feil/misforstår.

Bare - det svarer en normalt når e sier et lavere antall, ikke høyere.

Når du spør:

- skal jeg lage til fire

Så skal han svare:

- nei, vi blir fem

Bruker en ‘bare’, så innebærer det å benekte at vennen blir med - det gir ikke mening på norsk å svare ‘vi blir bare fem’ på ditt spørsmål. ‘

Anonymkode: 00cbb...302

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg føler meg så dum for det skjer sånne småting flere ganger i uken. Senest i dag misforstod jeg noe en kollega sa. Jeg trodde hun sa at hun hadde gjort en ting, og først senere på dagen da jeg spurte om en detalj ved den oppgaven skjønte jeg at jeg hadde misforstått og at hun ikke hadde gjort den oppgaven enda.

Jeg føler at jeg prøver å stille kontrollspørsmål, sånn som da jeg spurte samboer om jeg skulle lage til fire, men så skjer det jo misforståelser likevel så jeg gjør det jo åpenbart feil.

Det rare er at det virker ikke som at andre blir særlig brydd av misforståelser. Eller misforstår jeg det også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Jeg føler meg så dum for det skjer sånne småting flere ganger i uken. Senest i dag misforstod jeg noe en kollega sa. Jeg trodde hun sa at hun hadde gjort en ting, og først senere på dagen da jeg spurte om en detalj ved den oppgaven skjønte jeg at jeg hadde misforstått og at hun ikke hadde gjort den oppgaven enda.

Jeg føler at jeg prøver å stille kontrollspørsmål, sånn som da jeg spurte samboer om jeg skulle lage til fire, men så skjer det jo misforståelser likevel så jeg gjør det jo åpenbart feil.

Det rare er at det virker ikke som at andre blir særlig brydd av misforståelser. Eller misforstår jeg det også? 

Synes det du skriver er helt vanlige ting som alle av og til gjør. Vi er kanskje opptatt med noe, og oppfatter bare deler av det som blir sagt. Jeg har blant annet en venninne som av og til plaprer både på inn- og utpust, og så ser jeg plutselig at hun kikker spørrende på meg, og skjønner at jeg ikke har fulgt med :fnise: 

Spør deg selv om det er noen krise at du for eksempel oppdaget at han vennen ble med. Det er jo ikke det. Ingenting som ikke kan løses ved litt improvisering. Da hadde jeg bare tatt lite mat selv, og ordnet så han fikk min mat, tatt meg noe annet senere. Det er ikke verre.

Still spørsmål hvis det er noe du tenker du ikke har fått med deg. Du er helt vanlig, og ikke dum i det hele tatt.

Det er en annen sak om du ikke får med deg ting fordi du hører dårlig, faktisk er det enkelte som ikke har vært klar over dette før de har fått en aha-opplevelse der de ikke oppfattet viktig informasjon. Her må man da ta en sjekk hos legen :)

Anonymkode: 590b3...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ‘bare’ er jo ikke et svar. Det må jo ha en kontekst. 

Anonymkode: 75cf7...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke dum. Det høres ut som du er stresset eller litt ufokusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du overtenker litt. Du er i alle fall ikke dum fordi det blir misforståelser. Det er ok å høre feil eller tolke feil. Det meste ordner seg likevel. Når det er sagt så er det mange som er utydelige når de kommuniserer, stresset, mumler eller svarer unnvikende. Selv forsøker jeg å stille kontrollspørsmål, eller spørre igjen dersom jeg er usikker eller ikke får med meg hva som ble sagt. Men noen ganger glipper det likevel. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum nei, men samboeren din er det

Anonymkode: ef6b9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er døv og hører feil hele tiden. Jeg har også høy utdannelse så er ikke dum😁

Grunnen til at du hørte feil, kan jo være mange. Bakgrunnsstøy hos deg, hos han, hos begge. Stress fordi du ikke hørte hva han sa første gang. Gjetting fordi du ikke hørte hva han sa første gangen. Han kan ha snakket utydelig. Fort gjort å høre feil.

Anonymkode: e5e59...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du er lutt mye stressa? Da er det lett å bli ufokusert og ikke høre helt/klare å ta inn over seg hva folk sier. Og da blir det naturligvis misforståelser 

Anonymkode: 82c12...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...