AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:08 #61 Del Skrevet søndag kl 14:08 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke den du siterer, men det du sier er jo bare fraskrivelse av ansvar. Både her og i temaet som diskuteres. Du er et godt eksempel på noen jeg hadde kuttet kontakt med i det virkelige liv. Før øvrig er jeg enig i sammenligningen over; et barn som blir banket opp. Det vil skape trøbbel og drama til den familien, ja, men det vil på sikt gagne den fornærmede part, da smerten av å bli såret av dem man elsker mest vil stoppe. Helt likt med utroskap. Anonymkode: aa29c...c7a Hvilket ansvar mener du jeg fraskriver meg? For jeg ser det jo helt annerledes, at de som ikke sier noen ting fraskriver seg alt ansvar. Den som tier samtykker. Vi trenger ikke å være venner for å diskutere saklig. Anonymkode: 4cb94...b54 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:10 #62 Del Skrevet søndag kl 14:10 Blir helt oppgitt av folk i tråden som ikke vil si fra, sier mye om dere selv 👎 Anonymkode: 6113f...74f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:16 #63 Del Skrevet søndag kl 14:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir helt oppgitt av folk i tråden som ikke vil si fra, sier mye om dere selv 👎 Anonymkode: 6113f...74f Du forstår bare ikke hvordan de tenker. Fordi du tenker annerledes og tenker at alle burde tenke som deg (sikkert fordi du tenker det er det eneste rette), og klarer derfor ikke å sette deg inn i en annen tankegang. Det sier ikke noe mer enn det... altså, det sier mest om deg selv. Anonymkode: 3c493...dec 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:39 #64 Del Skrevet søndag kl 14:39 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du forstår bare ikke hvordan de tenker. Fordi du tenker annerledes og tenker at alle burde tenke som deg (sikkert fordi du tenker det er det eneste rette), og klarer derfor ikke å sette deg inn i en annen tankegang. Det sier ikke noe mer enn det... altså, det sier mest om deg selv. Anonymkode: 3c493...dec Jeg tror de tenker veldig mye på hvordan de selv vil bli oppfattet. Er redd for å handle riktig i frykt for at andre vil oppfatte dem negativt. Men jeg kan absolutt ta feil, så gjerne forklar så godt du kan. Hva tror du vi som mener det er riktig å si ifra tenker? For vi tenker jo absolutt ulikt og legger fokuset på ulike ting. Anonymkode: 4cb94...b54 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:11 #65 Del Skrevet søndag kl 15:11 Jeg ville tenke at det kom litt an på. Om jeg hadde en kollega som lå rundt så fort muligheten bød seg, kunne jeg vurdert å si fra til ektefellen. Kanskje. Men jeg kjenner også en som har hatt et langvarig forhold til en kollega, hvor begge er gift, men ingen vil gå fra partneren pga de ikke vil splitte opp et hjem med barn. Venninnen min er i et vanskelig forhold til mannen, som har et sinneproblem. Så lenge hun går stille i dørene, fungerer ting greit nok hjemme. Og bedre etter at hun innledet et forhold til en hun var forelsket i. Så hvis noen hadde oppdaget det og sagt fra til mannen hennes, ville jeg syns det var veldig dårlig gjort. Kanskje hun går fra mannen når barna blir eldre, men det er uaktuelt for henne nå. Og selv om jeg egentlig er i mot utroskap, syns jeg ikke venninnen min er den «slemme» her. Det er ikke alltid den som sitter hjemme er det største offeret heller. Og dette vet man ofte ikke, så jeg ville som utgangspunkt vært litt forsiktig med å leke moralens vokter i slike saker. Anonymkode: fc77e...82d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet søndag kl 15:24 #66 Del Skrevet søndag kl 15:24 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oppegående folk sier naturligvis ifra. Blir oppriktig satt ut av dere som sier noe annet. Er det sånn jalla bygde-kultur å bare se en annen vei? Anonymkode: ca70b...84d Tror nok de er mer bykultur i så fall, for på bygda er det mindre forhold og vanskeligere å komme unna med sånt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:24 #67 Del Skrevet søndag kl 15:24 Mei, jeg ville ikke sagt noe dersom jeg ikke kjenner partner. Det ville føles feil å ta kontakt med en ukjent dame (eller mann) for å påstå at ektefellen deres er utro. Jeg ville nok heller ikke fått en slik beskjed selv. Hvorfor skulle jeg trodd på en total fremmed? Mannen min ville vel nektet og jeg hadde stått der med en uggen følelse som verken ble avkreftet eller bekreftet. Jeg tror jeg kunne blitt smågal. Dersom det forelå bevis ville jeg gjerne fått beskjed, men det gjør det vel sjelden. Anonymkode: 5b61f...4ff 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet søndag kl 16:23 #68 Del Skrevet søndag kl 16:23 katties skrev (23 timer siden): Ei jeg kjenner sa hun innimellom ser kolleger som er gift være utro på jobbarrangementer og reiser, men at hun blander seg ikke i det, for det ville jo ikke ført til noe godt om hun sa ifra. Det stemmer jo at det er risikabelt - den man eventuelt sier ifra stil trenger ikke tro på noe som helst, og det bare går ut over henne selv. Eller kanskje noen har åpent forhold. Men hva tenker dere: ville dere at folk skulle sagt ifra stil dere hvis noe slikt skjedde? Nei, jeg tenker de kan svare på et ærlig spørsmål fra meg om jeg har mine mistanker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:33 #69 Del Skrevet søndag kl 17:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ...jeg kjenner også en som har hatt et langvarig forhold til en kollega, hvor begge er gift, men ingen vil gå fra partneren pga de ikke vil splitte opp et hjem med barn. Venninnen min er i et vanskelig forhold til mannen, som har et sinneproblem. Så lenge hun går stille i dørene, fungerer ting greit nok hjemme. Og bedre etter at hun innledet et forhold til en hun var forelsket i. Så hvis noen hadde oppdaget det og sagt fra til mannen hennes, ville jeg syns det var veldig dårlig gjort. Kanskje hun går fra mannen når barna blir eldre, men det er uaktuelt for henne nå. Og selv om jeg egentlig er i mot utroskap, syns jeg ikke venninnen min er den «slemme» her. Det er ikke alltid den som sitter hjemme er det største offeret heller. Og dette vet man ofte ikke, så jeg ville som utgangspunkt vært litt forsiktig med å leke moralens vokter i slike saker. Anonymkode: fc77e...82d Om venninne di ikke er "den slemme" blir hun likevel fort "den skadede" eller "den døde" når mannen med sinneproblemene finner ut at hun har vært langvarig utro. Og alle barna tør jeg ikke tenke på hva som kan skje med....Hun ikke bare leker med ilden, men lever på "grillmat". Dette ender stygt... Anonymkode: c3f0a...514 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:42 #70 Del Skrevet søndag kl 17:42 For første gang ever, så observerte jeg to kollegaer kline på dansegulvet, begge gift på hver sin kant. Jeg personlig ble helt lamslått, men så at alle de andre kollegaene våre overså det og ikke snakket noe om det senere. Dermed konkluderte jeg med at slikt overser man og man snakker aldri om det 🤷♀️ Og jeg aner jo ikke, kanskje de begge lever i åpne ekteskap, kanskje de har avtale om at alt er lov på julebord. Jeg vil nok ikke stikke nesa mi oppi det... Anonymkode: 8a5b1...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:42 #71 Del Skrevet søndag kl 17:42 Jeg er glad for at jeg så langt i livet aldri har måttet forholde meg til slikt. Jeg hadde ikke orka å ha noe med folk jeg visste var utro å gjøre. Det er ikke ulovlig, men likevel verre enn alt bortsett fra tre ting man faktisk kan komme i fengsel for. Jeg respekterer ikke folk med så til de grader dårlig moral og mangel på empati. Anonymkode: c95a1...4c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet søndag kl 18:46 Forfatter #72 Del Skrevet søndag kl 18:46 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle jeg kjenner og har møtt som har opplevd å bli ført bak lyset hvor andre rundt visste, er alle sammen enige: Et av de største traumene er rundt sviket om at INGEN sa noe. Det er den biten som er vanskeligst for mange å komme over. Det ødelegger tilliten man har i alle relasjoner resten av livet. Jeg er ikkke i tvil om hva jeg ville gjort, eller hva jeg ønsker: fortell. På så barmhjertig måte som mulig, selvsagt - men fortell. Anonymkode: aa29c...c7a Det jeg synes er rart er at denne personen selv har opplevd å hatt en partner som har vært utro mot henne i jobbsammenheng. De fikk til og med et barn ETTER at han hadde vært utro. Jeg lurer på om hun hadde valgt å få det barnet om hun hadde visst at han hadde vært utro i flere år før dette. Vi er ikke så nær at jeg føler jeg kan spørre om slikt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:35 #73 Del Skrevet søndag kl 21:35 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du forstår bare ikke hvordan de tenker. Fordi du tenker annerledes og tenker at alle burde tenke som deg (sikkert fordi du tenker det er det eneste rette), og klarer derfor ikke å sette deg inn i en annen tankegang. Det sier ikke noe mer enn det... altså, det sier mest om deg selv. Anonymkode: 3c493...dec Jeg håper du iallfall ser ironien i hva du skriver her og hva du skriver her? 😂😂😂 Anonymkode: aa29c...c7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:37 #74 Del Skrevet søndag kl 21:37 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilket ansvar mener du jeg fraskriver meg? For jeg ser det jo helt annerledes, at de som ikke sier noen ting fraskriver seg alt ansvar. Den som tier samtykker. Vi trenger ikke å være venner for å diskutere saklig. Anonymkode: 4cb94...b54 Jeg blandet deg med en annen bruker! Beklager! Er ikke vant til å bruke KG fra mobil og jeg må ha gått i surr. Mtp trådens tema ser jeg jo at du og jeg er enige - jeg trodde du var personen jeg var uenig med. Fullstendig min misforståelse Anonymkode: aa29c...c7a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet søndag kl 21:39 #75 Del Skrevet søndag kl 21:39 (endret) Jeg blander med ikke bort i det hvis jeg ikke kjenner kjæresten til den som er utro. Endret søndag kl 21:40 av Wilma89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:58 #76 Del Skrevet søndag kl 21:58 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg blandet deg med en annen bruker! Beklager! Er ikke vant til å bruke KG fra mobil og jeg må ha gått i surr. Mtp trådens tema ser jeg jo at du og jeg er enige - jeg trodde du var personen jeg var uenig med. Fullstendig min misforståelse Anonymkode: aa29c...c7a Det går så fint. Ble litt overrasket over hva du reagerte på når jeg gikk igjennom kommentaren dine, som var helt i tråd med min overbevisning. Selv trodde jeg at jeg kommenterte en her som ville diskutere mye med meg, men så viste det seg å være en annen. Det kan fort gå i surr dette Anonymkode: 4cb94...b54 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:11 #77 Del Skrevet søndag kl 22:11 Både og. Hvis jeg hadde hatt sterke bevis, så ville jeg definitivt ha gjort det. Bekjent eller ei. Jeg føler et personlig ansvar, fordi ingen fortjener å leve utviten med en utro partner. Man bryter ikke en juridisk lov, men man bryter en moralsk lov. Anonymkode: 109ef...9a5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:23 #78 Del Skrevet i går, 04:23 katties skrev (På 2.11.2024 den 18.17): Ei jeg kjenner sa hun innimellom ser kolleger som er gift være utro på jobbarrangementer og reiser, men at hun blander seg ikke i det, for det ville jo ikke ført til noe godt om hun sa ifra. Det stemmer jo at det er risikabelt - den man eventuelt sier ifra stil trenger ikke tro på noe som helst, og det bare går ut over henne selv. Eller kanskje noen har åpent forhold. Men hva tenker dere: ville dere at folk skulle sagt ifra stil dere hvis noe slikt skjedde? Utroskap er kun et utbredt problem fordi folk ikke sier ifra. Ved å holde kjeft bidrar du til problemet. Anonymkode: ed3b2...8f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:44 #79 Del Skrevet i går, 04:44 Har det rambla helt for folk her inne? Du skal selvfølgelig si ifra ts, noe annet er direkte forkastelig. Hvor er deres moralske kompass? Er dette samme fjortiser som klager på at dating og kjærlighet er dritt i 2024? Vel, dere dyrker jo denne kulturen selv i så fall. I vår omgangskrets er det et direkte svik å ikke si ifra om noe sånt, uavhengig om du er en kjenning eller venn av vedkommende. Anonymkode: 4c64a...91c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:40 #80 Del Skrevet i går, 06:40 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke min erfaring i det hele tatt. Forholdene til mine kollegaer er slett ikke noe abstrakt som skjer utenfor vår verden, det er en del av det livet de forteller om i pausene. Absolutt alle gjør det, eller det forventes at man gjør det. Har faktisk også tenkt over dette, at jeg trekker meg unna dersom jeg vet noen har en partner og de likevel sier ‘jeg’ om noe de burde sagt ‘vi’. Så nei, det er ikke sånn at Oslo er et slags umoralsk og fordervet hull, en syndens bule. Anonymkode: 6dca7...17e Jeg mener ikke det nødvendigvis, bare prøver å si at det å tie om utroskap på ingen måte er et "bygde-fenomen" som noen påsto og som jeg besvarte. Blir jo bare synsing, men jeg vil tro det er vanligere i byen siden det er større avstand mellom folk og miljøer. Jeg har jobbet i bedrifter med opp mot 1000 ansatte. Jeg vet ikke hvem som er samboere/ektefeller til alle, jeg vet ikke hvem alle er engang. Og jeg har lunsjet med mange kolleger og ikke hørt om den der hjemme, det er jo ikke noe absolutt alle snakker om hver gang man åpner kjeften. Det er stort sett de man snakker aller mest med, man vet om sivilstatusen til. Igjen, litt det med store og små kår.... stor vs liten bedrift, Oslo vs bygda. Sist vi var en gjeng som la merke til romantikk mellom to kolleger på et jobbarrangement, så ble det en diskusjon om de hadde samboere eller ikke, folk var ikke helt sikre. Men kommentarene var litt at man heiet på kjærligheten, ingen som var i nærheten av å tenke på å si fra itl noen. Selvfølgelig blir en eventuell navneløs partner mer abstrakt enn personer man kjenner. Anonymkode: ba9af...7bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå