Gå til innhold

Kalte datteren min for en "idiotunge" når jeg var sint? Var det for langt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble veldig sint på den 14 år gamle datteren min og kjeftet på henne også glapp det ut "din idiotunge!". Jeg lurer på om det egentlig var litt for langt? Om hun kanskje ble såret av det? Jeg vet ikke for hun sa ingenting. Hva tenker dere?

Anonymkode: 66a02...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er for langt. 

Anonymkode: 8627e...1e2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en av de tingene hun kommer til å tenke på selv når hun er blitt voksen. 

Anonymkode: 9368f...7e7

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble veldig sint på den 14 år gamle datteren min og kjeftet på henne også glapp det ut "din idiotunge!". Jeg lurer på om det egentlig var litt for langt? Om hun kanskje ble såret av det? Jeg vet ikke for hun sa ingenting. Hva tenker dere?

Hvorfor spør du hele verden om noe du viser langt mer modenhet ved å spørre datteren din om?

Har du sagt unnskyld? Hva har du tenkt å gjøre med ordforrådet ditt og sinnet ditt i fremtiden for å ikke gjenta en slik språkbruk?

Anonymkode: 5eb04...412

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var drøyt. Du må be om unnskyldning og legge deg flat. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjon er tingen nå. Vis at du klarer å innrømme at du har gått for langt og kom med en åpenhjertig unnskyldning. 

Anonymkode: 56c0e...981

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok helt fint både nå og livet etter. Jeg sa til barna mine noen ganger at hvis dere ikke hører nå, så oppfører dere dere som drittunger. De ville ikke være drittunger, så da hørte de.

De har det helt fint nå idag uten traumer fra barndommen.

Anonymkode: 4b53c...596

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ble veldig sint på den 14 år gamle datteren min og kjeftet på henne også glapp det ut "din idiotunge!".

Det går nok bra. Hun vet jo hvor hun har det fra.

Anonymkode: 2b105...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte mye  "utskjemte drittunger" utrykk da vi var ungdom  på 80-90 tallet. ( fortjente sikkert å høre det- var stygg i munnen for å ikke få levisbuksa)

Det er helt ok med sånne utblåsning  så lenge du sier unnskyld  etterpå.  ( Er  du en god foreldre utenom så " tåler" de upedagogisk  utblåsning"innimellom.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, altså, mamma har også lov å bli sint og frustrert. Og kanskje hun faktisk var en drittunge. Hun må lære at oppførselen hennes noen ganger kan gjøre folk fly forbanna og at selv om du er mamman hennes, så får du også nok. Så lenge du sier unnskyld og snakker skikkelig med henne når dere begge har roet dere, så bør det gå helt fint.

Anonymkode: f3580...920

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, altså, mamma har også lov å bli sint og frustrert. Og kanskje hun faktisk var en drittunge. Hun må lære at oppførselen hennes noen ganger kan gjøre folk fly forbanna og at selv om du er mamman hennes, så får du også nok. Så lenge du sier unnskyld og snakker skikkelig med henne når dere begge har roet dere, så bør det gå helt fint.

Vet ikke hvorfor jeg leste drittunge og ikke "idiotunge". Det er kanskje en annen liga enn drittunge. Men som sagt, du har også en grense. Snakk med henne, det går nok bra likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var for langt? Hva da for langt? 

Du mente om "du dro den for langt"?

Anonymkode: 0b657...420

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går helt fint. Så lenge du ikke kaller henne slike ting til daglig, så er det bare til å si unnskyld og gå videre :) 

Anonymkode: f9996...52c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om det var for langt? Hva da for langt? 

Du mente om "du dro den for langt"?

Anonymkode: 0b657...420

Vanskelig for deg å forstå? Eller bare artig å plukke på grammatikken til folk som spør om råd?

Anonymkode: 372e8...73f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hyggelig sagt, men går nok bra så lenge du ber om unnskyldning. Alle kan si ting de ikke mener om de blir irriterte.

Samtidig tilhører dagens unge generasjon Krenk, så de tåler mye mindre enn hva vi som vokste opp på 80 og 90-tallet gjorde. Jeg har verdens beste foreldre og mamma sa en gang at «du er så dum at det lukter dumskap av deg». Jeg har ikke fått varige mén og ler fortsatt av det idag. Husker ikke hva jeg hadde gjort/sagt, men jeg fortjente det garantert. Og før noen drar inn at før i tiden ga man barna ris og blablabla, jeg har aldri fått ris og kjenner ingen som har fått det. Ris var ikke greit på den tiden det var «lov» heller, men det er heldigvis veldig lenge siden nå. 

Anonymkode: 84c3d...942

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig! Vi sier ting vi ikke mener når vi blir provoserte og får nok. Hun kan komme til å oppleve det fra flere, og hun erfarer slikt selv med årene også.

Det viktige her er å si unnskyld og ta en prat om hvorfor mamma reagerte som hun gjorde.

Anonymkode: c91d5...027

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hyggelig sagt, men går nok bra så lenge du ber om unnskyldning. Alle kan si ting de ikke mener om de blir irriterte.

Samtidig tilhører dagens unge generasjon Krenk, så de tåler mye mindre enn hva vi som vokste opp på 80 og 90-tallet gjorde. Jeg har verdens beste foreldre og mamma sa en gang at «du er så dum at det lukter dumskap av deg». Jeg har ikke fått varige mén og ler fortsatt av det idag. Husker ikke hva jeg hadde gjort/sagt, men jeg fortjente det garantert. Og før noen drar inn at før i tiden ga man barna ris og blablabla, jeg har aldri fått ris og kjenner ingen som har fått det. Ris var ikke greit på den tiden det var «lov» heller, men det er heldigvis veldig lenge siden nå. 

Anonymkode: 84c3d...942

Den var faktisk litt morsom🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Vi sier ting vi ikke mener når vi blir provoserte og får nok. Hun kan komme til å oppleve det fra flere, og hun erfarer slikt selv med årene også.

Det viktige her er å si unnskyld og ta en prat om hvorfor mamma reagerte som hun gjorde.

Anonymkode: c91d5...027

Nemlig. Jeg har også sagt ting jeg i teorien ikke burde til mitt barn. Men vi har fortsatt et nært og fint forhold, og hun er veldig åpen og ærlig med meg. For hun vet alltid hvor hun har meg, jeg sier selvsagt unnskyld hvis jeg er en dust. Så hun har lært at mamma bare er et menneske som alle andre. God lærdom, tror jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig for deg å forstå? Eller bare artig å plukke på grammatikken til folk som spør om råd?

Anonymkode: 372e8...73f

Vel det er jo noe galt i samfunnet når det er helt greit å skrive masse feil. Du skriver for øvrig feil du og.

«Vanskelig for deg å forstå, eller bare artig å plukke på grammatikken til folk som spør om råd?»

Anonymkode: 0c630...e50

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er jo noe galt i samfunnet når det er helt greit å skrive masse feil. Du skriver for øvrig feil du og.

«Vanskelig for deg å forstå, eller bare artig å plukke på grammatikken til folk som spør om råd?»

Anonymkode: 0c630...e50

Vi sitter på et forum, det er heldigvis ikke noe krav her om å skrive helt korrekt norsk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...