Gå til innhold

Dere som har tatt ut silikon og ikke lagt inn nytt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kanskje du vet om den allerede, men vil tipse deg om Facebook siden ‘Syk av silikon- breast implant illness Norge. Der er flere tusen damer med ulike typer dårlige erfaringer med silikon proteser, som garantert vil gi deg mange gode råd, inkludert administratoren selv❤️

Skremmende hvor mange som lider som følge av å ha satt inn silikon og ikke minst skremmende at sykdom som følge av silikon ikke er annerkjent og at disse kosmetiske operasjonene derfor ikke har blitt stoppet. Her står nok altfor mye pengemakt bak. Litt på samme måte som legemiddelindustrien. Heldigvis er det

Lykke til❤️

Anonymkode: bd79b...591

Takk for utfyllende svar og tips. Visste ikke om siden på Facebook, men skal sjekke det ut. 

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til kosmetiske operasjoner og skulle gjerne beholdt de i noen år til. Men jeg lurer rett og slett på om de må ut for at jeg kan sammenligne helse før og etter før jeg tar en vurdering om jeg vil legge inn på nytt. Har så små bryster uten silikon at jeg ikke kan bruke nesten vanlig bh. Jeg har under 300gr innlegg nå og er fornøyd. Men om de må ut så plager det meg. For meg så er det "bare" pupp. 

Men ja, det er skummelt at slike ting kan påvirke kropp og helse i så stor grad at mennesker blir syke! 

Ts

Anonymkode: 84ed3...ce1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal fjerne mine innlegg om noen uker. Skal ikke ha løft etterpå heller, uansett resultat, så er spent på hvordan det blir. Jeg orker rett og slett ikke mer av dem, og vil ikke ha enda flere arr, i tillegg til at tilhelingstiden blir kortere når en ikke tar løft eller legger inn nytt. Noen dager vondt må en regne med, men ikke samme restriksjoner. 

Anonymkode: 3294f...05f

Lykke til! 

Kanskje du kan skrive litt om opplevelsen din når du har utført operasjonen? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok silikon i 2002 og angrer bittert. Har så lyst til å ta de ut. De er ikke gigantiske, men syns likevel de er for store for min kropp. La inn 340 ml (altfor mye for min spede kropp) og endte opp med 65E. Hadde 65B/70A i utgangspunktet. Var fornøyd de første 5-10 årene, men de siste årene har jeg angret bare mer og mer. Mistenker breast implant illness siden jeg sliter med ekstrem utmattelse, hjernetåke, muskelsmerter,mageproblemer uten noen spesiell grunn, hårtap, konsentrasjonsvansker, glemsomhet osv. De siste 4-5 årene har jeg mistet mye hår. Jeg har ingen vitaminmangel og er ikke i overgangsalderen enda. 

Jeg har i tillegg en alvorlig medfødt sykdom som gir utmattelse, men tenk om utmattelsen kunne bedret seg bare litt om jeg tok ut implantatene. Den ene puppen er også mer «spent» enn den andre siden nevøen min klemte meg veldig hardt, så hardt at det nesten kjentes ut som puppen sprakk. Han vet ikke at jeg har silikon, så var ikke hans skyld. Dette var i 2019 og den er fortsatt mer spent enn den andre, men er fortsatt myk. Men likevel redd den har sprukket eller fått kapsel.

Jeg angrer så jævlig og må bare få dem ut. Selv ikke min samboer gjennom 17 år vet at jeg har silikon, så naturlige ser de ut, men må jo selvfølgelig si det om jeg skal ta de ut. Heldigvis er han ikke sammen med meg pga puppestellet, så det går nok fint. Bare jeg som får dårlig samvittighet for å bruke masse penger på å ta de ut selv om vi har delt økonomi. Skulle ønske jeg aldri hadde tatt silikon. 

Anonymkode: 712d6...a1d

Det høres ut som at du er klar for at de skal ut. Synd du angrer så på den avgjørelsen du tok, både helsemessig og økonomisk. 

Lurer på hvordan mannen din reagerer når han hører at du faktisk har silikon. Bare det at du har hatt de i så mange år og at han ikke vet noe. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut etter 10 år, da var jeg 30. Innen et år hadde huden trukket seg fullstendig sammen igjen, men spesielt første halvåret var det ille slapt og rynkete og jeg nektet å se meg i speilet og har heller ingen bilder dessverre (hadde ikke delt dem her, men burde dokumentert det for min egen del!). Nå er jeg 45 og har ikke antydning til heng. Jeg er helt fascinert over hvor fantastisk huden faktisk er!

Følelsen i beystvortene kom aldri tilbake, så jeg angrer uansett veldig på det og anser det som er form for selvskading. Ber på mine knær om at min datter aldri legger seg under kniven for utseende.

Anonymkode: 4eeba...90d

Tusen takk for svar! Så bra det gikk så fint for deg og at det trakk seg så greit sammen igjen. Om jeg får spørre. Hadde du en grei str før du valgte operasjon? 

Frytkten min som flat før operasjon er at jeg blir sittende igjen med null pupp eller vare skrukkete hud siden de har vært strekt. Jeg har under 300gr og 75b nå så jeg har ikke veldig store pupper. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ble en halvferdig setning over der. Dette skulle stå:

Heldigvis er det ganske mange leger/kirurger som tror på tilstandene som følge av silikon og ikke bare feier det bort som tilfeldig revmatisk eller autoimmun sykdom. Det  gjelder å finne disse legene. De kan feks hjelpe deg med legeerklæring og henvisninger for å få dekket operasjonen offentlig. Dette vil du også få tips om i gruppa.

Du vil nok få råd om å ikke legge inn nye ihvertfall. Så deles litt erfaringer med løft og evt fylle på med eget fett. Sistnevnte blir forøvrig også frarådet av mange pga smerter og ofte klumpete resultat på sikt.

Anonymkode: bd79b...591

Jeg forhørte meg om eget fett før jeg tok valget om silikon. Årsaken til at det ikke ble fett er fordi jeg har ikke så mye ekstra fett. Hvis jeg tar de ut så blir det ikke lagt inn nye før jeg vet hva som er hva ift helsa.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lykke til! 

Ts

Tusen takk! Om jeg husker det og finner igjen tråden, så kan jeg gjøre det. 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det høres ut som at du er klar for at de skal ut. Synd du angrer så på den avgjørelsen du tok, både helsemessig og økonomisk. 

Lurer på hvordan mannen din reagerer når han hører at du faktisk har silikon. Bare det at du har hatt de i så mange år og at han ikke vet noe. 

Ts

Ja. Var jo billigere den gang (ca 25,000), men pengene var jo mer verdt og lønningene lavere. Så tilsvarer jo mye mer idag.

Nå gir du meg enda dårligere samvittighet enn jeg allerede har… Noen vil sikkert mene at jeg er et dårlig menneske. Samtidig tok jeg det 5 år før hans tid og det var ikke puppene mine han falt for. Heldigvis er han ikke så utseendefiksert som mange andre menn.

Men tro meg, jeg har hatt lyst til å si det i mange år, men ikke funnet noen passende anledning og kviet meg siden jeg syns det er så flaut… Men jeg vet at han vil at jeg skal ha det best mulig. Og det er veldig mange symptomer som stemmer med breast implant illness. 

Vet det ikke er sammenliknbart, men jeg fortalte her om dagen at jeg har så store komplekser for en dyp bekymringsrynke jeg har ved det ene øyebrynet og egentlig hadde lyst til å prøve å dempe den med litt botox, men at jeg følte meg så dobbeltmoralsk siden jeg egentlig er imot sånt. Da sa han at hvis det kan få meg til å føle meg litt bedre med meg selv var det helt ok for han, men han presiserte også at han ikke bryr seg om rynka og at jeg måtte gjøre det kun for min egen del og ikke for hans om jeg gjør det. De andre linjene mine og de smale leppene mine får være som de er, er den rynka som plager meg mest. Har små øyne også og de ser enda mindre ut med den.

Jeg er helt sikker på at han vil mene det samme om puppene når jeg tar det opp. Han er som sagt ikke en utseendefiksert person og elsker meg for den jeg er og ikke hvordan jeg ser ut. Heldigvis, for i egne øyne er jeg ikke pen.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. Var jo billigere den gang (ca 25,000), men pengene var jo mer verdt og lønningene lavere. Så tilsvarer jo mye mer idag.

Nå gir du meg enda dårligere samvittighet enn jeg allerede har… Noen vil sikkert mene at jeg er et dårlig menneske. Samtidig tok jeg det 5 år før hans tid og det var ikke puppene mine han falt for. Heldigvis er han ikke så utseendefiksert som mange andre menn.

Men tro meg, jeg har hatt lyst til å si det i mange år, men ikke funnet noen passende anledning og kviet meg siden jeg syns det er så flaut… Men jeg vet at han vil at jeg skal ha det best mulig. Og det er veldig mange symptomer som stemmer med breast implant illness. 

Vet det ikke er sammenliknbart, men jeg fortalte her om dagen at jeg har så store komplekser for en dyp bekymringsrynke jeg har ved det ene øyebrynet og egentlig hadde lyst til å prøve å dempe den med litt botox, men at jeg følte meg så dobbeltmoralsk siden jeg egentlig er imot sånt. Da sa han at hvis det kan få meg til å føle meg litt bedre med meg selv var det helt ok for han, men han presiserte også at han ikke bryr seg om rynka og at jeg måtte gjøre det kun for min egen del og ikke for hans om jeg gjør det. De andre linjene mine og de smale leppene mine får være som de er, er den rynka som plager meg mest. Har små øyne også og de ser enda mindre ut med den.

Jeg er helt sikker på at han vil mene det samme om puppene når jeg tar det opp. Han er som sagt ikke en utseendefiksert person og elsker meg for den jeg er og ikke hvordan jeg ser ut. Heldigvis, for i egne øyne er jeg ikke pen.

Det var absolutt ikke ment for så du skulle få dårlig samvittighet. Beklager det! Det var hellet motsatt for min del, nesten litt humoristisk at han ikke vet det. Men jeg skjønner det kom ut feil. Beklager. 

Mannen din høres ut som en fin mann og det virker ikke ut som at han vil ta det ille den dagen du forteller det. 

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var absolutt ikke ment for så du skulle få dårlig samvittighet. Beklager det! Det var hellet motsatt for min del, nesten litt humoristisk at han ikke vet det. Men jeg skjønner det kom ut feil. Beklager. 

Mannen din høres ut som en fin mann og det virker ikke ut som at han vil ta det ille den dagen du forteller det. 

Ts

Nei, nei, ikke tenk på det, går så fint så 😊 Ja, det er jo nesten litt humoristisk at han ikke vet det, men har ikke funnet noen anledning til å si det og så har bare årene gått. Kan ikke akkurat sitte ved middagsbordet og bare « døh, jeg har silikon i tatti!» :hoho: Men hadde man kunnet kjenne at det var silikon og han hadde spurt hadde jeg selvfølgelig svart ja.

Ja, han er en veldig fin fyr, glad jeg har han. Kunne aldri vært sammen med en som var så utseendefiksert at han var sammen med meg pga puppene og ikke godtok at jeg fikk mindre. Men har dårlig samvittighet likevel, mye fordi det koster så mye å fjerne dem. Vi har alle vært unge og dumme, men dette er det dummeste jeg har gjort. Selv om jeg var kjempefornøyd de første 8-10 årene. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet mine, gjorde det for tre år siden. Hadde knapt en AA-cup før operasjonen, nå er jeg nok en B etter at jeg fjernet de. Har lagt på meg en 10 kg siden jeg la inn. Er mer fornøyd nå enn jeg var da jeg hadde silikon. 

Anonymkode: ed821...35a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 år her, ammet to barn. La inn 350cc + brystløft som 20 åring. Fjernet alt på lokalsykehus i 2017. Mammografi viste kapseldannelseog ruptur, og jeg fikk derfor dekket fjerning på sykehus. Jeg er superfornøyd med resultatet, oghar blitt kvitt mye smerter og ubehag.

Anonymkode: 2c794...7a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har akkurat fjernet mine, hadde de i 15 år. Veldig godt å ha det overstått! Men huden henger en del da, håper virkelig de strammer seg opp noe. Dere som har fjernet, tok det lang tid før dere så synlige endringer? Akkurat nå (på dag 3) er jeg ikke så veldig estetisk fornøyd. Men tror det uansett var verdt det. 

Anonymkode: 5bef2...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har akkurat fjernet mine, hadde de i 15 år. Veldig godt å ha det overstått! Men huden henger en del da, håper virkelig de strammer seg opp noe. Dere som har fjernet, tok det lang tid før dere så synlige endringer? Akkurat nå (på dag 3) er jeg ikke så veldig estetisk fornøyd. Men tror det uansett var verdt det. 

Hvordan var formen din dagen etter operasjonen?
Følger denne da jeg skal fjerne mine neste uke. 

Anonymkode: b7167...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan var formen din dagen etter operasjonen?
Følger denne da jeg skal fjerne mine neste uke. 

Anonymkode: b7167...65f

Veldig bra. Har nesten ikke hatt smerter, glemmer meg litt ift løfting osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 20.16):

Veldig bra. Har nesten ikke hatt smerter, glemmer meg litt ift løfting osv. 

Hadde du innleggene over eller under muskelen? Og hvordan var det med innkapsling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde du innleggene over eller under muskelen? Og hvordan var det med innkapsling?

Over muskelen. Kirurgen sa de var helt fine og uten hard kapsel. 

Noen som har erfaring med hvor fort huden trekker seg tilbake? Ser allerede litt endring på en uke, men håper på mer endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 14.17):

Lykke til! 

Ts

Da er innleggene ute, for et par uker siden. 
Ble fjernet uten problemer, knapt noen kapsel, og innleggene var hele og fine. Noe smerter må en regne med, men lettere enn å legge inn.

De ser forholdsvis ok ut, mindre og flatere selvsagt, men de vil endre seg i opptil 1 år fremover. Uansett vil jeg ikke legge inn nye, og helt ærlig var det en lettelse å ta de ut. Føler meg som meg selv igjen 😉

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Verdt å lese, og høre podcasten som følger:

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9oKp/det-finnes-ingen-oversikt-over-silikonpupper-i-norge

"Helene Kristiansen mener hun og andre kvinner som har gått med denne typen grovteksturerte implantater, ikke har fått god nok informasjon om risiko.
Derfor ønsker hun å fronte denne saken.

– Jeg synes at det er uetisk. Det føltes uetisk at bilindustrien tilbakekaller biler fordi det er en eller annen feil. Mens kvinner med ting i kroppen som er tilbakekalt fra markedet, de hører ingenting. Da følte jeg at kvinnekroppen ikke er verdt noe.

Hun mener det mangler krav fra myndighetene. Og at det bør lages et register. Slik at kvinnene kan få beskjed om det skulle dukke opp noe."

Anonymkode: e6daf...ccf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Verdt å lese, og høre podcasten som følger:

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9oKp/det-finnes-ingen-oversikt-over-silikonpupper-i-norge

"Helene Kristiansen mener hun og andre kvinner som har gått med denne typen grovteksturerte implantater, ikke har fått god nok informasjon om risiko.
Derfor ønsker hun å fronte denne saken.

– Jeg synes at det er uetisk. Det føltes uetisk at bilindustrien tilbakekaller biler fordi det er en eller annen feil. Mens kvinner med ting i kroppen som er tilbakekalt fra markedet, de hører ingenting. Da følte jeg at kvinnekroppen ikke er verdt noe.

Hun mener det mangler krav fra myndighetene. Og at det bør lages et register. Slik at kvinnene kan få beskjed om det skulle dukke opp noe."

Anonymkode: e6daf...ccf

Skremmende lesning… Skal høre på podkasten i morgen.

Jeg aner ikke hva slags implantater jeg har, men vekk skal dem. Har hatt dem i over 20 år og angrer intenst på at jeg var så dum å legge dem inn. Hadde komplekser for små pupper og hadde vurdert silikon lenge og da venninna mi la inn var jeg ikke sen med å gjøre det samme. Ikke fordi hun gjorde det, jeg hadde jo ønsket meg større pupper lenge, men det påvirket nok valget litt likevel. 340 ml la jeg inn, enda så tynn jeg var. 170 høy og 52 kg. Puppene mine er ikke gigantiske (65E) men syns likevel de er for store for kroppen min. Veier 5 kg mer nå enn da. Mistenker at jeg har breast implant illness også. Omtrent alle symptomer stemmer.

Faen som jeg angrer på dette… Håper ikke det er så dyrt å fjerne dem. Tror jeg skal fjerne eventuell kapsel og. Er sikkert lurt. Har hørt om folk som fjerner kun implantatene og ikke kapselen, men er nok best å fjerne begge deler. Ble litt redd for den sjeldne kreftformen. Håper bare ikke jeg får skikkelig hengepupper selv om de er små naturlig. Blir dyrt om jeg skal ta brystløft også. Har råd til det, men har ikke lyst med mindre jeg «må». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som veit hvor dyrt det er å fjerne implantatene. Jeg ønsker så inderlig å fjerne mine ,men har dårlig økonomi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...