Kjetil E Skrevet 3. november 2024 #21 Del Skrevet 3. november 2024 Normalt er vel disse filmene regnet høyt opp, øverst på den lista Tatt av vinden Ben Hur Lavrence of Arabia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 5. november 2024 #22 Del Skrevet 5. november 2024 Mye rare svar her. Top 250 på IMDB er jo en bra pekepinn, men skal man regne etter rating eller antall Oscar vunnet? Film er en smakssak. Noen liker komedie, andre action eller sci-fi. Jeg syns f.eks at Ringenes Herre og Star wars er svært oppskrytt, mens andre elsker dem. Personlig elsker jeg historiske filmer. Frihetens regn er i følge IMDB filmen med best rating med 9.3 av 10.0, med over 3 million stemmer. Forrest Gump er også helt der oppe. Gudfaren 1 og 2 det samme. Back to the future- trilogien regnes av mange som av de beste filmene som er laget. Alle de som er uthevet er favoritter også hos meg. Jeg kan også nevne Saving Private Ryan, The Usual suspects, Der Untergang, Gladiator, Shutter Island, No country for old men, The Shining, Goodfellas, The Patriot (med Mel Gibson), Braveheart, Point Break, Pearl Harbor, Platoon, Full metal jacket, Greven av Monte Cristo, Lidenskapens pris, Cast away, Dum og Dummere, Into the Wild, Black Hawk down, Falling down, Catch me if you can, The Substitute, Cinderella man, Den grønne mil. Men her er vi inne på personlige favoritter, ikke nødvendigvis de med best kritikker eller rating (selv om de fleste er på 7-8 tallet). Av norske filmer vil jeg si at Orions belte fra 1985 er en av de beste. Svært spennende og god film til å være nesten 40 år gammel. Hodejegerne er bra, sammen med Max Manus og en rekke andre krigsfilmer (Kongens nei, Kampen om Narvik, Kovoi, Krigsseileren, Den største forbrytelsen, Den 12.mann). Fjolls til fjells fra 1957 er utrolig morsom til tross for snart 70 år gammel. Elling-trilogien skal man heller ikke glemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 7. november 2024 #23 Del Skrevet 7. november 2024 (endret) Altså, subjektivt, men også litt objektivt? Metropolis 2001: A Space Odyssey The Shining Psycho Vertigo Fargo Life of Brian Snow White [1937] Trollmannen fra OZ A Place in the Sun Smoke Gjøkeredet Landstrykere [Fellini] Rosemary's Baby Manhattan Murder Amadeus ET Goodbye Mr Chance Pulp Fiction Fried Green Tomatoes Sacred Deer Blue Velvet Diktatoren (Mye amerikansk her. Dårlig på andre titler) Endret 7. november 2024 av FORFAR 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. november 2024 #24 Del Skrevet 7. november 2024 Japanske Tokyo Story (1953) regnes av mange som en av filmhistoriens beste filmer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #25 Del Skrevet 7. november 2024 Mange av mine favoritter er allerede nevnt, men kan legge til: Come and See (russisk, 2 verdenskrig, 1985) Victoria (tysk, low budget, one take, 2015) Why don’t you just die! (Russisk, dark comedy, 2018) Anonymkode: 153b8...43b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evot_i_skogen Skrevet 7. november 2024 #26 Del Skrevet 7. november 2024 Min favoritt av norske filmer er "Den brysomme mannen". Måtte tråle Finn.no for å få tak i den på DVD. Herlig absurd med litt sammfunnsstikk i tillegg. Liker også filmen "De uskyldige", den lå tilgjengelig på NRK en stund (usikker på om den fremdeles er tilgjengelig der. Ellers liker jeg godt den svenske "La den rette komme inn". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havspeil Skrevet 7. november 2024 #27 Del Skrevet 7. november 2024 The stoning of Soroya M . 🥲,- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #28 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 7.07): Da har du ikke sett Hodejegerne Anonymkode: 6d3ec...9a6 Enig, den er fantastisk! Anonymkode: 88f7d...3ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå