Gå til innhold

HJELP! Hva er dette på hendene mine som klør helt sykt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns ikke det ser ut som skabb, skabb lager vel mer sånne "ganger" i huden?

Har du kortisonkrem? Prøv det frem til mandag og oppsøk lege. 

Anonymkode: af288...cb8

Det er texbook skabb, både med tanke på lokasjon, ekstrem kløe, utseende… de gangene i huden ser du aldri. Vent til mandag? Hadde dratt til Dr Dropin 

Anonymkode: 9de69...83c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror absolutt at det er skabb. Så helt likt ut som vi hadde. Klør ekstra etter dusj og når man er varm.

Uansett, sjekk med hudlege så får du riktig svar og behandling

Anonymkode: ca6bc...d1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Æææ

IMG_4935.jpeg

IMG_4932.jpeg

Anonymkode: f464d...3f1

Du trenger ikke å fortsette å spamme tråden med bilder, du har fått frem budskapet ditt.

Anonymkode: 31838...142

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skabb, det ville spredd seg. Har samme, er en type eksem. Syns ikke noe hjelper heller egentlig🤷‍♀️ Når det tørker ut, så flasser det litt der nuppene har vært. Kommer og går

Anonymkode: 34b71...353

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke skabb, det ville spredd seg. Har samme, er en type eksem. Syns ikke noe hjelper heller egentlig🤷‍♀️ Når det tørker ut, så flasser det litt der nuppene har vært. Kommer og går

Gitt at det er skabb kan det ta 2+ uker fra man ser det på hendene til det sprer seg noe særlig. Vanligvis har man bare 5-10 skabbmidd på kroppen. Hvorfor skriver du om ting du åpenbart ikke har greie på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skyller du hendene og tørker dem veldig godt? 

Jeg fikk sånn under gifteringen. Den begynte å bli for trang så at det var såperester og vått under den. Når jeg passet på å holde det såpefritt og tørt under der så hjalp det (og forstørret ringen) 

Anonymkode: 974c3...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eksem holder segikke bare mellom fingrene. Eksem kan begynne mellom fingrene men hele hånden og hele fingrene blir relativt raskt rammet. Skadd derimot holder seg mellom fingrene en stund før de kryper til neste hudfolde, håndleddet eller albueleddet. 

Anonymkode: f659e...478

Eksem kan være ett sted, jo, uten å "spre seg". Jeg har flekkvis eksem som varer hele vinteren. Har to flekker på armene, på fingrene (knoka, og så ned imellom) og av-og-på på oversiden av underarmene. Google håndeksem. Mange av bildene viser mer ekstreme tilfeller, men noen av dem er som dine bilder.

https://sml.snl.no/pompholyx Dette får jeg i stressende perioder i livet, men på fingrene. Dukket opp først i 30 årene, så det oppsto helt brått.

Jeg har aldri hatt skabb, og bilder fra google viser litt mer rødlighet og større områder eller? 

Anonymkode: 2ba7a...5f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er dyshidrotisk eksem - har det samme. Bruk Mildison Lipid 1% morgen og kveld, hold det tørt fra vann - men brukt fuktighetskrem utenom lipidem da hydrokortison tørker ut huden. Ikke bruk Mildison over tid(bruk aldri hydrokortison over tid), om det ikke blir bedre etter et ar dager med mildisonen, bør du snakke med legen. 

Anonymkode: 65ba5...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser helt likt ut som min eksem. Forverres av hyppig håndvask eller annet hvor jeg har hendene i vann, og på høsten når temperaturen daler, det er kaldt, vind og tørt ute. Vinteren er noe bedre når jeg bruker hansker hele tiden.

Anonymkode: e214a...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skriver du om ting du åpenbart ikke har greie på?

Skriver ut i fra min erfaring og det har jeg greie på, så vet ikke helt hva du sikter til?

Det er ikke skabb iallefall, vet ikke hvorfor du er skråsikker på det🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høyre hånden minner alltid slik ut om vinteren. Den klør og svir. Blir alltid slik når det begynner å bli kaldt ute. Skjer bare med den høye for de det er den jeg bruker ute for å se på mobil, ta tak i ting osv. Venstre er alltid i lommen og bedre beskyttet. Så ikke ta sorgene helt på forskudd. Det kan ha med årstiden å gjøre, eksem av noe slag eller skabb. Dra en tur til legen så finner du ut av hva det er. 

Anonymkode: b1f81...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden fastleger stadig vekk feildiagnostiserer skabb og mener det er eksem, mener jeg bestemt du burde dra til hudlege og sjekke nøye. Jo lenger du går med eventuell skabb, jo vanskeligere kan det være å bli kvitt.

Som sagt, fastlegen mente datteren min hadde eksem som viste seg å være skabb. Og vårt tilfelle med feilvurdering av lege er langt ifra det eneste jeg har hørt om.

Anonymkode: ca6bc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å bytt såpe. Og bruk hansker når du driver med sånt. Jeg får sånne utslett, med prikker og hud som flasser, av aloe vera og timotei.

Men jeg får også sånn av å spise paprika. 

Så det kan være et eller annet du reagerer på. Det kan  du enkelt teste ut med reseptfri allergi medisin på apoteket.  Selv bruker jeg citricin. 

En tur til legen er nok også lurt. Spesielt om det ikke blir bedre med alergi medisin

Anonymkode: 38f37...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...