MrsPiggyBank Skrevet 15. november 2024 #181 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg er i 40-åra og har aldri ønsket å bli mor. Hadde jeg kunne blitt helgepappa, så hadde jeg kanskje vært åpen for å få barn, bortsett fra at jeg ville ikke ønsket det for barnet. At man søker med lupe for å finne ut hvorfor det fødes færre barn virker nesten absurd for meg som aldri har kjent ønsket om å gå gravid, amme, og sjonglere våkenetter, henting, jobb og husarbeid. Vi ser jo at over hele verden, nesten uavhengig av støtteordninger, så velger færre å få barn når det er fysisk mulig. Så kanskje det rett og slett ikke er noe alle trekkes mot? Hvis man kunne forsørget en familie på to deltidsjobber, tilsvarende førtidens familier som ble forsørget av én, så lurer jeg derimot på om flere fra begge kjønn hadde vært interessert i flere barn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 15. november 2024 #182 Del Skrevet 15. november 2024 Tått skrev (1 time siden): Har du ingenting med men kan avsløre så mye at jeg slår gjenomsnittet for dagens kvinner med god margin. Hvor mange barn har du som kvinne ? 4. Jeg tror jeg allerede har skrevet det tidligere i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 15. november 2024 #183 Del Skrevet 15. november 2024 Skyblue7 skrev (1 time siden): Min konklusjon…. Det krever mye arbeid og penger å oppdra ett barn. I tidligere generasjoner var ikke foreldre så egosentrere som vi er nå. Vi skal ha tid å penger til alt mulig annet, oppnå egne mål, dyrke hobbyer, bo over evne, reise, ta mastergrader, ha karriere ++ Dette gjelder nok de fleste av oss, også meg og mine. Ved å få barn får du mindre tid og penger får du mindre tid til alt dette. Barnet skal helst ikke være mer enn 6 timer i barnehagen, og foreldrene må jobbe fulltid for å ha tak over hodet. Det går ikke helt opp det der… Selv har jeg 3 barn, flott bolig, en herlig mann og 2 gode inntekter. Krever sykt mye innsats for å få til dette. Vi vurderer barn nr 4, men vet folk synes vi kommer til å være «sjuke»! Ett annet problem, som jeg observerer hos mine fantastiske, single og barnløse damene er som følger: - Kvinner har blitt for kresne/storkrevende kombinert med at… -Antall bra menn har gått ned. Stor fremvekst i Incels med kvinnefiendtlige holdninger. Leste kommentarfeltet under artikkelen «Kvinner tjener 13% mindre enn menn» i går, og blir sjokkert over nivået. Her var kommentarfeltet fullt av menn som trolig kommer til å ende opp både «kjerringlaus og barnlaus»… Det finnes altså fortsatt en del bra menn, men man må lete lenger etter de. Dette fører til en del «ufrivillig barnløshet» Ikke nødvendigvis. Jeg tok mastergrad med to små barn, og bachelorgrad mens nummer tre var liten. Jeg har også reist masse sammen med barna. Dyrke hobbyer går an å gjøre når man har barn. Oppnå egne mål likeså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 15. november 2024 #184 Del Skrevet 15. november 2024 Rosalilje84 skrev (15 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Jeg tok mastergrad med to små barn, og bachelorgrad mens nummer tre var liten. Jeg har også reist masse sammen med barna. Dyrke hobbyer går an å gjøre når man har barn. Oppnå egne mål likeså. Ja jeg vet godt at det kan kombineres, vi satser på karriere og reiser mye med 3 barn vi og, men krever mye jobb og penger - mange velger den enkleste veien, gjøre disse tingene UTEN barn på slep.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 15. november 2024 #185 Del Skrevet 15. november 2024 Barbiebabe skrev (9 timer siden): Bare tull, det finnes løsninger, er bare å motivere folk til å få barn det. Så enkelt er det ikke. Det er flere faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 15. november 2024 #186 Del Skrevet 15. november 2024 (endret) Rosalilje84 skrev (8 timer siden): Ja, det er sikkert sosiale medier skyld at fødselsomsorgen er ræva, og alt er dyrt. Når man ser hvor himla perfekt alt fremstilles på sosiale medier, når man utsettes for det ekstreme jaget og presset som finnes der, så er det ikke rart at man blir såpass deprimert og apatisk at man til slutt ikke klarer å jobbe. Stadig flere sykemeldes og uføretrygdes på grunn av psykiske plager, og hele 20 % av landets unge mellom 18 og 27 år er hverken i jobb eller studerer. 20 %! DET hadde vært mange ekstra hender i helsevesenet det! Jeg sier ikke at SoMe har all skyld, men det er ingen tvil om at folk blir stadig mer stressa, sure og nedstemte av skjermbruk. Rosalilje84 skrev (7 timer siden): Altså. For min del kunne jeg gjerne ha flere barn, men ikke med den fødselsomsorgen som er i dag. Når man kjøres rundt som kveg under fødselen i flere timer, fordi flere av fødeavdelinger er lagt ned, så blir man tuppet på hodet ut 24 timer etter fødselen. Nei takk. Selv hadde jeg ikke turt å føde på ei lokal fødestue hvor jordmor tar imot 15-16 barn i året og ikke har tilgang på intensivhjelp eller forløsning via keisersnitt hvis noe går galt underveis. Hadde heller ikke operert hjertet mitt hos en hjertekirurg som opererte 15-16 hjerter i året og ikke hadde tilgang til intensivhjelp eller andre spesialiteter om noe gikk galt underveis. Det er gode grunner til å sentralisere spesialiteter, spesielt da helsevesenet umiddelbart korsfestes og brennes om noe går galt i Norge, på tross av stadig mer overvektige og syke pasienter. Endret 15. november 2024 av Rastebenk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 15. november 2024 #187 Del Skrevet 15. november 2024 Skyblue7 skrev (3 timer siden): kombinert med at… -Antall bra menn har gått ned. Stor fremvekst i Incels med kvinnefiendtlige holdninger. Leste kommentarfeltet under artikkelen «Kvinner tjener 13% mindre enn menn» i går, og blir sjokkert over nivået. Her var kommentarfeltet fullt av menn som trolig kommer til å ende opp både «kjerringlaus og barnlaus»… Dette mener jeg er irrelevant. Om du er en barnløs kvinne, er virkelig problemet at du ikke kan finne en feministisk mann? Og det er mange feministiske menn som sliter med å finne en partner og konservative menn som ikke sliter. Men jeg er enig at antall bra menn har falt, men det handler om menn som bare sitter hjemme, ikke om menn med "feil" verdier. Verken feminister eller konservative damer er interessert i menn som gjør ingenting med livet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 16. november 2024 #188 Del Skrevet 16. november 2024 (endret) Camlon skrev (20 timer siden): Dette mener jeg er irrelevant. Om du er en barnløs kvinne, er virkelig problemet at du ikke kan finne en feministisk mann? Og det er mange feministiske menn som sliter med å finne en partner og konservative menn som ikke sliter. Men jeg er enig at antall bra menn har falt, men det handler om menn som bare sitter hjemme, ikke om menn med "feil" verdier. Verken feminister eller konservative damer er interessert i menn som gjør ingenting med livet sitt. Hadde aldri kunne fått barn med en mann som ikke var feminist nei. De aller fleste jeg kjenner ønnsker seg ett likestilt samfunn med like muligheter for menn og kvinner. Ett likestilt forhold er viktig. En mann som ikke bidro like mye som meg mot barn og familie er uaktuelt. En mann som mente at kvinner fortjener mindre lønn for samme jobb er selvsagt også uaktuelt. Endret 16. november 2024 av Skyblue7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 16. november 2024 #189 Del Skrevet 16. november 2024 Skyblue7 skrev (9 timer siden): Hadde aldri kunne fått barn med en mann som ikke var feminist nei. De aller fleste jeg kjenner ønnsker seg ett likestilt samfunn med like muligheter for menn og kvinner. Ett likestilt forhold er viktig. En mann som ikke bidro like mye som meg mot barn og familie er uaktuelt. En mann som mente at kvinner fortjener mindre lønn for samme jobb er selvsagt også uaktuelt. Nå beviser du egentlig mitt poeng, fordi dette handler om dine preferanser. F.eks. hadde du vært amerikaner så ville du sagt det samme om menn som er trump-supportere, men det er allikavel de som i større grad blir gift og får barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 17. november 2024 #190 Del Skrevet 17. november 2024 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 17. november 2024 #191 Del Skrevet 17. november 2024 Rosalilje84 skrev (På 15.11.2024 den 9.11): Du har null sympati med fødende kvinner. Ja, det blir problematisk når man blir tuppet ut av sykehuset bare noen timer etter fødselen. Og at man må reise langt med uutholdelige rier. Prøv selv, da vel. De fleste får vel vært på sykehuset i minimum 2 døgn, da. Så de rekker å ta prøver og sånt. Måtte reise 140 km med rier, det var ikke noe jeg tenkte på eller har tenkt på i det hele tatt. Altså..man får jo ikke gjort så mye når fødselen begynner, så kan vel likevel sitte i bilen😅 Blir samme leksa nå når nr 3 kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. november 2024 #192 Del Skrevet 17. november 2024 tunaen skrev (51 minutter siden): De fleste får vel vært på sykehuset i minimum 2 døgn, da. Så de rekker å ta prøver og sånt. Måtte reise 140 km med rier, det var ikke noe jeg tenkte på eller har tenkt på i det hele tatt. Altså..man får jo ikke gjort så mye når fødselen begynner, så kan vel likevel sitte i bilen😅 Blir samme leksa nå når nr 3 kommer! Mange må reise hjem og komme tilbake for prøvene... Får håpe man slipper det om man bor langt vekke... Og bor man to timer unna og det er styrtfødsel risikerer man å fø i bilen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 17. november 2024 #193 Del Skrevet 17. november 2024 Camlon skrev (20 timer siden): Nå beviser du egentlig mitt poeng, fordi dette handler om dine preferanser. F.eks. hadde du vært amerikaner så ville du sagt det samme om menn som er trump-supportere, men det er allikavel de som i større grad blir gift og får barn. Å bli gift har aldri jeg sett på som ett mål i seg selv. Handler vel heller om å få ett bærekraftig antall barn sånn sett. Vi vil vel ikke hvere verken Korea eller Nigeria.. Jeg tenker ikke bare mine preferanser, men de fleste kvinner i min omgangskrets/kollegaer/studievenner. Tror der er få av de unge Norske kvinnene i dag som ville valgt hverken en Trump supporter eller en «anti-feminist»… 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 17. november 2024 #194 Del Skrevet 17. november 2024 Skyblue7 skrev (8 minutter siden): Å bli gift har aldri jeg sett på som ett mål i seg selv. Handler vel heller om å få ett bærekraftig antall barn sånn sett. Vi vil vel ikke hvere verken Korea eller Nigeria.. Jeg tenker ikke bare mine preferanser, men de fleste kvinner i min omgangskrets/kollegaer/studievenner. Tror der er få av de unge Norske kvinnene i dag som ville valgt hverken en Trump supporter eller en «anti-feminist»… Som vi kan se fra USA, så er det republikanerene som får flest barn. Anti-feminisme er derfor ikke årsaken til at fruktbarheten faller. For mange kvinner så er det mye som er langt viktigere enn politikk, og hvis din omgangskrets bryr seg så mye om politikk, så sier det nok mer om deg enn om det norske samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 17. november 2024 #195 Del Skrevet 17. november 2024 Camlon skrev (2 timer siden): Som vi kan se fra USA, så er det republikanerene som får flest barn. Anti-feminisme er derfor ikke årsaken til at fruktbarheten faller. For mange kvinner så er det mye som er langt viktigere enn politikk, og hvis din omgangskrets bryr seg så mye om politikk, så sier det nok mer om deg enn om det norske samfunnet. Ellers i verden er det jo de mest undertrykte og minst frie som får flest barn (eller sterkt religiøse), og der gjelder nok republikanere også…. Om frie, likestilte kvinner skal ha barn (som er hovedandelen i Norge), så kreves det en annen type mann… Det er jo denne gruppen kvinner som bør få flere barn. Mange mormoner og andre religiøse sekter innen republikanske velgere. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 17. november 2024 #196 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) Skyblue7 skrev (47 minutter siden): Ellers i verden er det jo de mest undertrykte og minst frie som får flest barn (eller sterkt religiøse), og der gjelder nok republikanere også…. Om frie, likestilte kvinner skal ha barn (som er hovedandelen i Norge), så kreves det en annen type mann… Det er jo denne gruppen kvinner som bør få flere barn. Mange mormoner og andre religiøse sekter innen republikanske velgere. Her avslører du ditt egentlige motiv: Det handler ikke om å øke fruktbarheten generelt, men om å sikre at de 'riktige' menneskene får barn. En slik tilnærming vitner om en mangel på respekt for andres valg og livsstil. Og når vi først snakker om grupper, la oss se på fakta. Mormonene, som du avfeide som undertrykte er blant de lykkeligste menneskene i USA. På den andre siden har venstrevridde kvinner, den laveste rapporterte livstilfredsheten. Kanskje det er på tide å være litt mer ydmyk før du hever deg over andre grupper. Lykkelige samfunn bygges ikke på en politisk agenda, men på verdier som fremmer trivsel og fellesskap. https://www.aei.org/articles/why-are-liberals-less-happy-than-conservatives/ Endret 17. november 2024 av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 18. november 2024 #197 Del Skrevet 18. november 2024 Camlon skrev (8 timer siden): Her avslører du ditt egentlige motiv: Det handler ikke om å øke fruktbarheten generelt, men om å sikre at de 'riktige' menneskene får barn. En slik tilnærming vitner om en mangel på respekt for andres valg og livsstil. Og når vi først snakker om grupper, la oss se på fakta. Mormonene, som du avfeide som undertrykte er blant de lykkeligste menneskene i USA. På den andre siden har venstrevridde kvinner, den laveste rapporterte livstilfredsheten. Kanskje det er på tide å være litt mer ydmyk før du hever deg over andre grupper. Lykkelige samfunn bygges ikke på en politisk agenda, men på verdier som fremmer trivsel og fellesskap. https://www.aei.org/articles/why-are-liberals-less-happy-than-conservatives/ Å øke fruktbarheten til en gruppe er faktisk akkurat det samme som å fruktbarheten generelt, uansett hvordan du vrir å vender på det. Som nevnt over er det de minst frie og mest undertrykte som for flest barn nå, ønsket må vel være å komme på ett bærekraftig snitt? Hvorfor får de mest undertrykte flest barn? Kanskje en sammenheng at de i mindre grad bestemmer over egen kropp og eget liv? Om man ser på hvilke land som er lykkeligst i verden (FN2024), så er det kun land med relativt høy grad av likestilling (og lav andel religiøse, med unntak av Israel) som havner der. USA er jo nesten å regne som ett U-land i forhold til velferdsgoder, hadde det ikke vært for en relativt stor andel innvandring av personer fra land der de får mer barn enn snittet hadde de kommet langt ned på listen de også. USA har jo samme problemer for oss med fødselstall under reproduksjonsnivået. 1. Finland 2. Danmark 3. Island 4. Sverige 5. Israel 6. Nederland 7. Norge USA er jo nesten å regne som ett U-land i forhold til velferdsgoder, hadde det ikke vært for en relativt stor andel innvandring av personer fra land der de får mer barn enn snittet hadde de kommet langt ned på listen de også. USA har jo samme problemer sol oss med fødselstall under reproduksjonsnivået. Nå er det ganske sært å kalle demokratiske kvinner i USA for «venstrevridd», da demokratene omtrent ville vært Høyre politisk i Norge.. Spørsmålet er hvordan man skal øke fruktbarheten i den likestillte delen av verden.. og de kvinnene har andre krav til partner, på godt og vondt. Men som nevnt så tror jeg også der at noen Norske kvinner har blitt for kravstore i jakten på partner (eventuelt trives for godt med singellivet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 18. november 2024 #198 Del Skrevet 18. november 2024 Normenn er dummet ned. Bare India ligger an til å bli 127 mill flere nærmeste år. Mer enn befolkning i hele nord-europa. Tror det hjelper "klimaet"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 18. november 2024 #199 Del Skrevet 18. november 2024 thomH skrev (På 2.11.2024 den 9.47): Problemet er todelt. Den viktigste årsaken er at kvinner/feminisme har endret verdigrunnlag de siste 50 årene. Tidligere var familie, barn, hjem osv det viktigste kvinner kunne ha i livet. Nå er det selvrealisering i form av utdanning, karriere, økonomi og andre mindre viktige ting som "kulturopplevelser". Dette har gjort at kvinner i langt større grad enn tidligere venter til 30-årene før de leter etter "mann og barn". Men da er det i mange tilfeller for sent - i hvert fall på samfunnsnivå. Der kvinner tidligere slo seg til ro i 20-årene og fikk 2-4 barn, forsøker de å slå seg til ro i 30-årene og ender opp med 0-2 barn. Kvinners fertilitet begynner å synke allerede i andre halvdel av 20-årene, og allerede ved 35 års alder er 80% av kvinner "subfertile". Mao, det tar lang tid før de blir gravide.. Den andre årsaken er at menn har blitt mer individualistiske og barnslige, men dette er nok i stor grad en respons på at kvinner har prioritert "frigjøring". Menn trenger kvinner og ansvar (ved f.eks. familie) for å vokse opp og bli modne. hehehe jeg synes det er veldig morsomt at du skylder på KVINNER for at menn er barnslige. 🤣 Vi kan begynne med at før i tiden, vi snakker 120+ år siden, lønnet det seg økonomisk å skaffe flest barn som mulig. Man bodde på en gård, barn begynte å jobbe på gård tidlig, hvis ikke, så passet de på andre, mindre barn. Du visste aldri hvor mange av dine barn overlevde frem til 5 års alder. Og, prevensjon var ikke lett. Så alt i ett,samfunnet har endret seg for mye siden, og vi kommer ikke til å komme tilbake til de tilstandene. Vi kan glemme tider der snitt antall barn pr et par voksne var på 3+ barn. Barna er nå blitt en åpenbar økonomisk utgift, og ikke fordel. Prevensjon er enklere. Og, vaksiner er tilgjengelig, det er en stor sjanse at alle barn du føder, overlever frem til voksen alder. Voksne, både kvinner og menn, er mer "barnslige" pr say. Eller du kan heller si, at voksne bruker nå lengre tid for å etablere seg - og Norge er absolutt ikke verst her men ja, det tar tid å få utdannelse, få jobb, få bolig. Du flytter ikke hjemmefra som en 16-åring og begynner i jobb, nå i 2024. Man lever lengre, man jobber lengre, ja, et er ikke lengre vanlig å starte i hard jobb som 16 åring, men det er også blitt uvanlig å måtte slutte å jobbe i 35-40 årene fordi man pensjonerer seg pga helsa, eller dør. Man starter sent i jobb, lever lengre, jobber lengre. DERFOR er vi alle lengre "barnslige". Vi har lengre liv, vi kan (og burde) starte hard jobbing senere, bruker mer tid på utvikling og etablering. Det er ikke noe å streve for, å få barn tidligst. Det er heller ikke klar direkte sammenheng mellom å få barn tidlig og å få mange barn. Det er noen samfunn, f.eks. Russland spesifikt, der man tradisjonelt får første barnet mye tidligere enn i generelt i Europa, men man får ikke flere barn for det. Faktisk får en snitt kvinne i Norge nå flere barn enn snitt kvinne i Russland. Russland er av flere årsaker i en dyp demografisk krise og er derfor kanskje et dårlig eksempel, men som sagt, direkte sammenheng mellom hvor tidlig man får barn, og hvor mange barn kvinnen ender opp med å få, finnes ikke. Sitat og allerede ved 35 års alder er 80% av kvinner "subfertile". Mao, det tar lang tid før de blir gravide.. dette her er rett og slett ikke sant. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 18. november 2024 #200 Del Skrevet 18. november 2024 Camlon skrev (21 timer siden): Her avslører du ditt egentlige motiv: Det handler ikke om å øke fruktbarheten generelt, men om å sikre at de 'riktige' menneskene får barn. En slik tilnærming vitner om en mangel på respekt for andres valg og livsstil. Og når vi først snakker om grupper, la oss se på fakta. Mormonene, som du avfeide som undertrykte er blant de lykkeligste menneskene i USA. På den andre siden har venstrevridde kvinner, den laveste rapporterte livstilfredsheten. Kanskje det er på tide å være litt mer ydmyk før du hever deg over andre grupper. Lykkelige samfunn bygges ikke på en politisk agenda, men på verdier som fremmer trivsel og fellesskap. https://www.aei.org/articles/why-are-liberals-less-happy-than-conservatives/ Den statistikken der viser kun at liberale er mindre lykkelige enn konservative i USA. Ikke overraskende, siden USA er et konservativt land. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå