Gå til innhold

Hjelper du barnet ditt i økonomisk kredittkrise?

BobbySocks

Anbefalte innlegg

Helene skrev (47 minutter siden):

Jeg ble rasende da datter fylte 18 og sendte henne kredittkort. Dette var DnB. 

Da bestilte din datter studentprogrammet inkludert et kredittkort med lav grense. Mulig hun sa det kom av seg selv til deg.

Anonymkode: 4d5ff...176

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville gjort det, men det hadde blitt til en nedbetalingsplan.

For jeg har blitt hjulpet selv da jeg var ung med 50 k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ville ikke det, man gjør ungen en enorm bjørnetjeneste i så fall. Har man klart å rote bort 500k så får de jobbe hardt og leve spartansk noen år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg hadde hjulpet min datter med dette fordi jeg vet hvor lett det er å trå feil økonomisk og fordi jeg vet at hun er ryddig ellers og fordi vi har et åpent og godt forhold der vi hjelper hverandre. 

Men ikke uten å ha en ordentlig skriftlig nedbetalingsavtale i boks først, der vi begge blir enige om en sum i mnd vi vet hun har råd til  

Anonymkode: 8c8c6...d76

Det er «lett» å rote bort en halv million?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne hatt rammelån, ja. Men med en hel rekke betingelser og påtvungen rådgivning. Han må i tillegg ha generelt vist stor vilje og rettferdighetssans ellers. At hvis han har lånt noe av meg før, så betales det asap. Man kan havne i uføre og ta dumme valg. Og hvis jeg kan hjelpe med å komme på rett kjøl, gjør jeg gjerne det. Men jeg må altså ha sett tidligere at han holder avtaler. 

Mannen min har fått låne penger av egne foreldre og har en holdning som tilsier «det haster ikke betale tilbake det» og det hadde altså vært så uaktuelt. 

Anonymkode: fb306...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjedde med min bror. Han pådrog seg nesten 400 000kr i kredittgjeld, mye på grunn av ubehandlet bipolar lidelse. Mine foreldre bakte inn dette i lånet sitt, slik at fikk starte med blanke ark OG medisinering. Han har i løpet av siste 5 årene betalt inn ca 1/4 av det, og det er greit for mine foreldre. Og greit for meg også; bryr meg null om å jevne ut dette med tanke på arv osv.

Og ja, jeg ville ha bistått mitt barn for å rydde opp i en kreittkortgjeld. Livet er for kort og når alt kommer til alt betyr det materielle ikke stort. Hadde ikke ønsket at mitt barn hadde slitt med en slik gjeld i åresvis, samt havne utenfor boligmarked osv.

Og klart, hadde stilt krav og forventninger. Hvordan jeg/vi hadde gjort det, vet jeg ikke, men det hadde vi funnet ut. Jeg er ikke så bombastisk som mange andre her. Kreve inn, inkassovarsel, ikke hjelpe.

Anonymkode: db7ec...923

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen hadde null kontroll på penger og fikk stadig hjelp av foreldre, så jeg er skeptisk. Håper ikke ungene går den veien. 

Anonymkode: b6f8c...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...