AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #41 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg hadde nok hjulpet på et vis. Men barnet mitt hadde ikke sluppet unna summen i ettertid. Eneste grunnen til at jeg hadde hjulpet, er fordi summen fort kan bli det dobbelte. Anonymkode: bd052...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #42 Del Skrevet 2. november 2024 Det kommer veldig an på situasjonen rundt det. Hva grunnen til gjelden er, hva vedkommende har gjort for å klare å betale selv, om hen har jobb, er ansvarsfull ellers etc. Vi har i utgangspunktet mulighet til å kunne hjelpe, men vi kommer aldri til å servere barna hjelp på en sølvfat. Å ta opp lån med sikkerhet i huset hadde jeg ikke gjort. Dersom det voksne barnet ikke har egen familie så kunne jeg tilbudt å bo hjemme mot at hen jobber og betaler ned gjeld. Det er nok lettere å svare når en ikke er i en sånn situasjon og jeg håper mine barn aldri havner der, men hvis det skulle skje så kan det hende jeg tenker helt annerledes. Anonymkode: 66f19...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #43 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg har hjulpet et familiemedlem. Angret på det, jeg stilte for få krav. Skulle heller overtatt noen av regningene og betalt dem for vedkommende. Ja, vi hadde låneavtale. Men da den ble misligholdt så var det så synd, for barna hans måtte jo ha mat...osv. Så jeg var snill og tålmodig, og visste at det ville løse seg med en kommende arv. Og da fikk jeg tilbake pengene mine. Hadde ikke gjort det igjen. Anonymkode: 6b852...1bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #44 Del Skrevet 2. november 2024 Vanskelig spørsmål. I utgangspunktet så tenker jeg nei, siden vi har forpliktelser overfor alle fem barna. Men det kommer an på omstendighetene. Rent sløseri, så nei. Men livet kan tulle det til for en på mange måter. Anonymkode: fb5af...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #45 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg hadde ikke tatt opp lån, men jeg har 500k tilgjengelig og kunne gitt det som forskudd på arv. Men jeg hadde kun gjort det hvis det var en reell plan om hvordan hen skulle unngått å ta opp mer kredittgjeld i fremtiden. Hvis aktivt rusmisbruk var inne i bildet ville jeg ikke gjort det. Anonymkode: 61393...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenserdame Skrevet 2. november 2024 #46 Del Skrevet 2. november 2024 Nei. Nå jobber jeg med dette og jeg ser hvilken konsekvens det medfører. Dersom vedkommende har èn kreditor har de ofte flere. Likevel møter jeg flere familier som har gjort nettopp dette og som blir overrasket over andre kreditorers tvangstrekk og bedre prioritet jf dekningsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. november 2024 #47 Del Skrevet 2. november 2024 Nope, det jeg kunne hjupet med var en gjennomgang av økonomien og en refinansiering for å få bedre renter samt en knallhard nedbetalingsplan å følge, men penger som jeg måtte låne for å løse ut med sikkerhet? Hell no! Ikke en gang om jeg hadde de stående ville jeg latt dem slippe så lett fra det ansvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2. november 2024 #48 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg ble rasende da datter fylte 18 og sendte henne kredittkort. Dette var DnB. Nå var min datter så oppegående. Vi snakket om dette. Jeg fikk forklart henne om kredittkort. Alt må betales tilbake. Men at banker sender kredittkort når man er 18 år. Det er stygt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #49 Del Skrevet 2. november 2024 Ja, jeg hadde hjulpet min datter med dette fordi jeg vet hvor lett det er å trå feil økonomisk og fordi jeg vet at hun er ryddig ellers og fordi vi har et åpent og godt forhold der vi hjelper hverandre. Men ikke uten å ha en ordentlig skriftlig nedbetalingsavtale i boks først, der vi begge blir enige om en sum i mnd vi vet hun har råd til Anonymkode: 8c8c6...d76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #50 Del Skrevet 2. november 2024 Har bestemt meg for å hjelpe barna mine så godt jeg kan, men med kredittgjeld?? Tviler! Det er en grunn til at det har gått så langt, og jeg hadde ikke hjulpet før de hadde vært kurert for det de enn lider av. Kunne hjulpet dem med å skaffe hjelp da. Anonymkode: b420a...101 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #51 Del Skrevet 2. november 2024 Så klart ☺️ Har en sønn jeg som måtte ha hjelp til dette for noen år siden Anonymkode: af92e...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #52 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg har ikke barn, men jeg ville ha gjort det ja. På samme måte som jeg ville gjort det for min bror eller mine foreldre. Det ville selvsagt blitt satt krav til tilbakebetaling, endring av livsstil/holdning og full innsikt i vedkommendes økonomi. Ja, det er en risiko, men jeg velger å tro at min familie bryr seg nok om meg til å overholde en avtale vi inngår, og ikke risikere bryte familiebåndene. At noen tar dumme valg med økonomien betyr ikke at de gir fullstendig faen i familien sin. Noen gjør det, men ikke alle... Anonymkode: b6042...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #53 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke barn, men jeg ville ha gjort det ja. På samme måte som jeg ville gjort det for min bror eller mine foreldre. Det ville selvsagt blitt satt krav til tilbakebetaling, endring av livsstil/holdning og full innsikt i vedkommendes økonomi. Ja, det er en risiko, men jeg velger å tro at min familie bryr seg nok om meg til å overholde en avtale vi inngår, og ikke risikere bryte familiebåndene. At noen tar dumme valg med økonomien betyr ikke at de gir fullstendig faen i familien sin. Noen gjør det, men ikke alle... Anonymkode: b6042...ef6 Hvis de hadde brydd seg om deg så hadde de ikke spurt om noe sånt. Anonymkode: 1e6c2...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 2. november 2024 #54 Del Skrevet 2. november 2024 Nei. Jeg skal strekke meg langt for barna men kredittkortgjeld får de selv ordne opp i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #55 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis de hadde brydd seg om deg så hadde de ikke spurt om noe sånt. Anonymkode: 1e6c2...dfa Jeg vil heller at mine nærmeste skal tørre be meg om hjelp, enn å havne i fullstendig krise... Anonymkode: b6042...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #56 Del Skrevet 2. november 2024 Ja, jeg hadde nok hjulpet, men ikke med å betale gjelda. Jeg har ringt kreditorer og hjulpet med oversikt og nedbetalingsplan. Hvis det var mulighet for reduksjon av renter, så kanskje hjulpet med 100 000. Men det hadde jo ikke skjedd over natten, og ikke uten mye prat og gode planer for å forsikre meg om at noe har festet seg i hjernen. Men jeg tror jeg skal ta en sånn liten prat i jula, slik at de kommer FØR det er 500 000..... Anonymkode: a6582...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #57 Del Skrevet 2. november 2024 BobbySocks skrev (8 timer siden): Som et lite tankeeksperiment. Sønnen/datteren din har levd livets glade dager og har dratt på seg rundt 500.000 i kredittgjeld. Hun/han kommer må hjem til deg og vil ha hjelp. Du har ikke disse pengene på konto, men kan få lån i banken med huset som sikkerhet. Gjør du det? Og mange sier nok ja, fordi de gjerne vil, men sånn helt seriøst; gjør du det? Jeg kan starte da. Nei. Fordi jeg er ikke villig til å sette egen økonomi på spill. Jeg ville hjulpet praktisk, med gjeldsrådgiver, hjelp til nedbetalingsplan og oppmuntring til hardt arbeid de neste fem år. Man roter det til - man rydder. Jeg har ikke noe tro på at man lærer om mor rydder opp. Jeg hadde ikke stolt på at vedkommende hadde betalt meg, og så satt jeg der med gjelden. Nei. Jeg har lært opp barna bedre enn det. Og viktigere: barna har lært at alle deres handlinger har konsekvenser fra de var i barnehagen. Og at de konsekvensene? De gidder ikke jeg ta bare fordi jeg er moren deres. Konsekvenser tar den som velger å utføre handlingen. Og konsekvenser kan som voksen ødelegge livet ditt. Det er en risiko alle gode mennesker lever med. Jeg kan ikke fordra mennesker som først velger å gjøre noe og som så griner og bærer seg når de må håndtere de helt forutsigbare konsekvensene. Og at det var mine egne unger ville bare gjort meg enda mer irritert. Og siden dette er et tankeeksperiment: jeg har de pengene på konto. Spiller ingen rolle. Et godt menneske tar sine konsekvenser, og holder seg for god til å klage på dem. Et dårlig menneske klager. Anonymkode: 587ff...5cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #58 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så enkelt er det ikke. Du som privat står sist i køa for å kreve penger. Det er staten som står først. Så bedrifter. Så privat. Anonymkode: f5b90...d3b Dette er helt feil. Et gjeldsbrev har gjeldsbrev prioritet uansett hvem som måtte være saksøker, være seg en bedrift, stat eller en privatperson. Hvem som kommer først kommer ann på 1) hva er tvangsgrunnlag, 2) når er det motatt namsmannen 3) det finnes prioriterte krav som legge av andre særnamsmenn som skattekrav. Anonymkode: ab7e7...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #59 Del Skrevet 2. november 2024 Absolutt, har ikke barna mine det bra så har ikke jeg det heller. Anonymkode: 4d7fc...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #60 Del Skrevet 2. november 2024 Aldri i verden. Ikke for noen, partner inkludert. Jeg hadde hjulpet med praktiske ting, gjerne bidratt til feks matinnkjøp og viktige ting slik at det ikke var full krise mens den med gjelda betalte ned men jeg kommer aldri noensinne til å sette egen økonomi på spill for noen andre. Jeg rota til egen økonomi i ung alder så jeg er fullstendig klar over hvor lett det går utforbakke og hvor kjipt det er å streve med tilbakebetaling. Anonymkode: 00d0f...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå