AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:53 #61 Del Skrevet lørdag kl 16:53 Helene skrev (47 minutter siden): Jeg ble rasende da datter fylte 18 og sendte henne kredittkort. Dette var DnB. Da bestilte din datter studentprogrammet inkludert et kredittkort med lav grense. Mulig hun sa det kom av seg selv til deg. Anonymkode: 4d5ff...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surdeig Skrevet lørdag kl 17:01 #62 Del Skrevet lørdag kl 17:01 jeg ville gjort det, men det hadde blitt til en nedbetalingsplan. For jeg har blitt hjulpet selv da jeg var ung med 50 k Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet lørdag kl 17:33 #63 Del Skrevet lørdag kl 17:33 Nei ville ikke det, man gjør ungen en enorm bjørnetjeneste i så fall. Har man klart å rote bort 500k så får de jobbe hardt og leve spartansk noen år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet lørdag kl 17:35 #64 Del Skrevet lørdag kl 17:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg hadde hjulpet min datter med dette fordi jeg vet hvor lett det er å trå feil økonomisk og fordi jeg vet at hun er ryddig ellers og fordi vi har et åpent og godt forhold der vi hjelper hverandre. Men ikke uten å ha en ordentlig skriftlig nedbetalingsavtale i boks først, der vi begge blir enige om en sum i mnd vi vet hun har råd til Anonymkode: 8c8c6...d76 Det er «lett» å rote bort en halv million? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:41 #65 Del Skrevet lørdag kl 17:41 Hvorfor skulle jeg det? Anonymkode: a4bbf...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:49 #66 Del Skrevet lørdag kl 17:49 Hvis jeg kunne hatt rammelån, ja. Men med en hel rekke betingelser og påtvungen rådgivning. Han må i tillegg ha generelt vist stor vilje og rettferdighetssans ellers. At hvis han har lånt noe av meg før, så betales det asap. Man kan havne i uføre og ta dumme valg. Og hvis jeg kan hjelpe med å komme på rett kjøl, gjør jeg gjerne det. Men jeg må altså ha sett tidligere at han holder avtaler. Mannen min har fått låne penger av egne foreldre og har en holdning som tilsier «det haster ikke betale tilbake det» og det hadde altså vært så uaktuelt. Anonymkode: fb306...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:58 #67 Del Skrevet lørdag kl 17:58 Dette skjedde med min bror. Han pådrog seg nesten 400 000kr i kredittgjeld, mye på grunn av ubehandlet bipolar lidelse. Mine foreldre bakte inn dette i lånet sitt, slik at fikk starte med blanke ark OG medisinering. Han har i løpet av siste 5 årene betalt inn ca 1/4 av det, og det er greit for mine foreldre. Og greit for meg også; bryr meg null om å jevne ut dette med tanke på arv osv. Og ja, jeg ville ha bistått mitt barn for å rydde opp i en kreittkortgjeld. Livet er for kort og når alt kommer til alt betyr det materielle ikke stort. Hadde ikke ønsket at mitt barn hadde slitt med en slik gjeld i åresvis, samt havne utenfor boligmarked osv. Og klart, hadde stilt krav og forventninger. Hvordan jeg/vi hadde gjort det, vet jeg ikke, men det hadde vi funnet ut. Jeg er ikke så bombastisk som mange andre her. Kreve inn, inkassovarsel, ikke hjelpe. Anonymkode: db7ec...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:02 #68 Del Skrevet lørdag kl 18:02 Eksen hadde null kontroll på penger og fikk stadig hjelp av foreldre, så jeg er skeptisk. Håper ikke ungene går den veien. Anonymkode: b6f8c...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #69 Del Skrevet 8 timer siden Nei. Hadde hjulpet barnet med gjeldsrådgivning, gått over budsjett etc. Man må faktisk kjenne på konsekvensene av valgene en tar og stå i det. Jeg ville nok hjulpet i form av å handle litt ekstra innimellom som mat, uforutsette utgifter som om vaskemaskin røk e.l. Men gjelden må barnet selv nedbetale. Anonymkode: cd578...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #70 Del Skrevet 8 timer siden Nei. Hadde sannsyneligvis gjort det om det var snakk om vesentlige mindre penger jeg i værste fall kan tape. 40-70k. Men hadde stilt opp og hjulpet hen med å finne de beste rentene, samle lån, beste betingelser etc. Kan hende jeg hadde gitt beløpet over også som en slags hjelp. Anonymkode: 59adb...713 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 8 timer siden #71 Del Skrevet 8 timer siden Selvfølgelig ville jeg hjulpet barnet, men å la det låne penger av meg er på ingen måte å hjelpe. Hjelp er veiledning, støtte til psykologtimer eller hva det nå var han/hun trengte for å få struktur i livet igjen. Det å gi et nytt lån er som å kjøpe heroin til en narkoman, det er alt annet enn hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #72 Del Skrevet 8 timer siden Helene skrev (På 2.11.2024 den 17.05): Jeg ble rasende da datter fylte 18 og sendte henne kredittkort. Dette var DnB. Nå var min datter så oppegående. Vi snakket om dette. Jeg fikk forklart henne om kredittkort. Alt må betales tilbake. Men at banker sender kredittkort når man er 18 år. Det er stygt. ingen banker sender ut kredittkort, man må søke om å få det.. Anonymkode: edd30...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #73 Del Skrevet 7 timer siden Ja, jeg ville gjort det. Det skal jo selvsagt betales ned da, med renter. Men da blir det lavere rente og hun får meg som kreditor. Jeg tror nesten det er "verre", med banker kan man mikse og trikse og utsette avdrag, men ikke med mor. Med så mye kredittgjeld så kan det også være det blir helt uhåndterlig, og da løper fort rentene raskere enn man betaler ned, man tar opp nye lån for å betale gamle osv. Jeg vil jo ikke at hun skal støtte Bank Norwegian med alle pengene sine heller, at de skal tjene så jævlig mye penger på sånne som henne. Men: Hun måtte sperret seg selv for å få ta opp mer lån og kreditt. Å ta over lånet til en sånn person, bare fristiller denne til å ta opp mer kreditt og ende i samme i igjen. Det er et absolutt krav at hun ikke engang kan få noe på faktura fra Klarna. Når hun er tom for penger så er hun tom for penger. Det skal settes opp budsjett og nedbetalingsplanen er sånn at hun har nok til å leve for, og til å spare opp litt penger også. Hun vil kjenne på konsekvensene av skammen med å spørre mamma, at det at hun blir tvunget til å leve på de pengene hun faktisk har. Forhåpentligvis vil det å jekke ned forbruket og lære seg at det ikke bare er å låne når man vil ha noe, gjøre at vaner endres. Hun kommer til å føle seg blakk men det er akkurat den følelsen hun må få kjenne litt på. Anonymkode: 1c240...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #74 Del Skrevet 7 timer siden Amys skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig ville jeg hjulpet barnet, men å la det låne penger av meg er på ingen måte å hjelpe. Hjelp er veiledning, støtte til psykologtimer eller hva det nå var han/hun trengte for å få struktur i livet igjen. Det å gi et nytt lån er som å kjøpe heroin til en narkoman, det er alt annet enn hjelp. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg skjønner ikke denne enten/eller-tankegangen. Det er mulig å gi et lån OG sørge for veiledning/terapi eller annen nødvendig hjelp i tillegg. Dessuten, det er ikke all gjeldsproblematikk som handler om forbruk/shopping eller mangel på struktur. Da mitt barn holdt på med den økonomiske oppryddingen kom hun i kontakt med flere gjeldsrådgivere. Der fikk hun vite at veldig mange i alle aldere, og alle samfunnslag var i hennes situasjon, der de hadde stolt på noen, og blitt lurt av dem. Anonymkode: 3d5f3...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #75 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det ene utelukker ikke det andre. Jeg skjønner ikke denne enten/eller-tankegangen. Det er mulig å gi et lån OG sørge for veiledning/terapi eller annen nødvendig hjelp i tillegg. Dessuten, det er ikke all gjeldsproblematikk som handler om forbruk/shopping eller mangel på struktur. Da mitt barn holdt på med den økonomiske oppryddingen kom hun i kontakt med flere gjeldsrådgivere. Der fikk hun vite at veldig mange i alle aldere, og alle samfunnslag var i hennes situasjon, der de hadde stolt på noen, og blitt lurt av dem. Anonymkode: 3d5f3...e72 Og da skal det løses ved at noen skal stole på noen igjen...? Anonymkode: 1e6c2...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #76 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og da skal det løses ved at noen skal stole på noen igjen...? Anonymkode: 1e6c2...dfa Som jeg skrev tidligere i tråden, den økonomiske tilliten var på minussiden siden hun var vist seg å være ekstremt naiv, men jeg tok et valg om å stole på datteren min tross det. Men den skjøre tilliten kommer ikke uten betingelser. Vi fikk hjelp til å sette opp en låneavtale, og hun er fullstendig klar over, og har signert på at hun har forstått, konsekvensene hvis hun bryter den. Det har heldigvis gått bra frem til nå, og jeg håper det fortsetter slik. Anonymkode: 3d5f3...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #77 Del Skrevet 4 timer siden Jeg tenker man må se på årsaken til gjelden. Det er mange her inne som stiller seg kritisk til folk som har dratt på seg store forbrukslån og gjeld. Jeg ser flere skriver «dette har du fint klart å rote til selv, du får fikse det selv også». Har man aldri vært i situasjonen selv, er det vanskelig å forstå. Utenfra ser man et naivt, selvopptatt og idiotisk menneske. Jeg har selv vært i situasjonen hvor jeg klarte å dra på meg store forbrukslån og kredittkortgjeld. Jeg havnet j en dyp depresjon og hadde mye angst grunnet vanskelig oppvekst og mobbehistorikk. Når tankene var på det verste, kunne jeg kjøpe meg ting som en trøst. Det var det eneste som ga meg glede (kortvarig sådan). Jeg tenkte ofte at tingene jeg kjøpte ville gjøre at folk likte meg bedre. Det fortsatte over mange år. Mindre summer ble til store summer. Jeg brydde meg ikke om beløpene eller rentene. I stedet for å snakke om pronlemene mine med noen, ville jeg heller dø. Jeg opplevde at ingen forsto, eller ville komme til å forstå. I stedet for å ta mitt eget liv, kjøpte jeg noe nytt, som jeg tenkte kunne hjelpe meg til å føle meg bedre. På sikt ble jo dette bare en ekstra stor belastning oppå det som allerede var vanskelig. Jeg fortalte det til én av de få nære relasjonene jeg hadde, og jeg fikk hjelp. Det er ikke sikkert jeg hadde vært her i dag om det ikke var for vedkommende. Så - hadde mitt barn havnet i en økonomisk kredittkrise, ville jeg gjort alt for å hjelpe, men hvilken hjelp hadde vært veldig avhengig av årsaken bak. Anonymkode: a299a...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2 timer siden #78 Del Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): ingen banker sender ut kredittkort, man må søke om å få det.. Anonymkode: edd30...3ca Joda, banker sender ut kredittkort til unge mennesker i dag som fortsatt er i vgs alder, men passerer 18 år. Det første kredittkortet er som regel på 5000 kr. Mange tenker sikkert at dette ikke er en stor sum. Alt skal likevel betales tilbake. En ungdom går oftest på skole og har liten eller ingen inntekt. Må likevel innrømme at våre unge generelt i dag får liten realistisk opplæring i økonomi. Ja vi skal lære brøk og flere ukjente. Noe prosentlæring. Men praktisk økonomi er nesten helt fraværende i norsk skole, og hos foreldre. Skylden er delt. Å lære økonomi på ungdomsskolen er ikke nok. Det må gjentaes på videreskolealder. Like før de fleste skal velge høyere utdanning eller ikke. Unge voksne bør få innsikt i hva ting koster. Bo på hybel. Hva trenger man. Mat, forsikring, tlf, internett, et ønske om å ha et levelig liv som student. Flere og flere tyr til kredittkort. De skjønner ikke konsekvensen. Men vi som er voksne har heller ikke lært opp våre unge voksne. Så jeg mener ikke at unge er dumme mennesker. Jeg mener at vi voksne, foreldre, lærere, politikere har sviktet i opplæringen. Jeg prøver ikke å kritisere de som bruker kredittkort. Jeg gjør det selv i dag. Men gjennom år med ustabil og liten inntekt, hvis jeg hadde brukt kredittkort dengang, hadde aldri greid å betale faste utgifter, hadde aldri greid å betale ned. Ikke engang 5000 kr. I dag har jeg forutsigbar inntekt, så kan betale ned gjennom en viss tid. 5000 kr går fortsatt ikke på 2 mnd. Sorry Mack, sånn er det å være ufør. Men jeg har 1 kredittkort. Dette bruker jeg ved reiser eller større kjøp. Har alltid det klart hvordan betale tilbake. Det kan ta noen mnd, men aldri år. Det hadde jeg ikke orket. Nå gikk det bra med min datter. Jeg skremte henne, men var åpen og ærlig. Gav henne et økonomikurs. Det viste seg at hun hadde en vanskelig situasjon. Det var så enkelt, hun fikk maks av stipend pga av min lave inntekt. Men kunne ikke skjønne at hun alltid var blakk. Hun hadde jo mere lommepenger pr mnd enn hun noen gang hadde fått fra meg. Jeg tok henne for meg. Du trenger ikke bruke kredittkort for å kjøpe kaffe og matpakke i skolekontinen. Jeg dømte ikke. Jeg ba henne se over sine egne bankutskrifter. Jeg dømte fortsatt ikke. Ville bare at hun skulle våkne opp. Du trenger ikke kredittkort for å kjøpe kaffe og matpakke. Dette var en prosess, heldigvis lyttet datteren. Der er ingen garanti. Jeg prøvde veldig å ikke være fordømmende. Folk gjør jo feil noen ganger. Endret 2 timer siden av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #79 Del Skrevet 52 minutter siden Helene skrev (1 time siden): Joda, banker sender ut kredittkort til unge mennesker i dag som fortsatt er i vgs alder, men passerer 18 år. Det første kredittkortet er som regel på 5000 kr. Mange tenker sikkert at dette ikke er en stor sum. Alt skal likevel betales tilbake. En ungdom går oftest på skole og har liten eller ingen inntekt. Må likevel innrømme at våre unge generelt i dag får liten realistisk opplæring i økonomi. Ja vi skal lære brøk og flere ukjente. Noe prosentlæring. Men praktisk økonomi er nesten helt fraværende i norsk skole, og hos foreldre. Skylden er delt. Å lære økonomi på ungdomsskolen er ikke nok. Det må gjentaes på videreskolealder. Like før de fleste skal velge høyere utdanning eller ikke. Unge voksne bør få innsikt i hva ting koster. Bo på hybel. Hva trenger man. Mat, forsikring, tlf, internett, et ønske om å ha et levelig liv som student. Flere og flere tyr til kredittkort. De skjønner ikke konsekvensen. Men vi som er voksne har heller ikke lært opp våre unge voksne. Så jeg mener ikke at unge er dumme mennesker. Jeg mener at vi voksne, foreldre, lærere, politikere har sviktet i opplæringen. Jeg prøver ikke å kritisere de som bruker kredittkort. Jeg gjør det selv i dag. Men gjennom år med ustabil og liten inntekt, hvis jeg hadde brukt kredittkort dengang, hadde aldri greid å betale faste utgifter, hadde aldri greid å betale ned. Ikke engang 5000 kr. I dag har jeg forutsigbar inntekt, så kan betale ned gjennom en viss tid. 5000 kr går fortsatt ikke på 2 mnd. Sorry Mack, sånn er det å være ufør. Men jeg har 1 kredittkort. Dette bruker jeg ved reiser eller større kjøp. Har alltid det klart hvordan betale tilbake. Det kan ta noen mnd, men aldri år. Det hadde jeg ikke orket. Nå gikk det bra med min datter. Jeg skremte henne, men var åpen og ærlig. Gav henne et økonomikurs. Det viste seg at hun hadde en vanskelig situasjon. Det var så enkelt, hun fikk maks av stipend pga av min lave inntekt. Men kunne ikke skjønne at hun alltid var blakk. Hun hadde jo mere lommepenger pr mnd enn hun noen gang hadde fått fra meg. Jeg tok henne for meg. Du trenger ikke bruke kredittkort for å kjøpe kaffe og matpakke i skolekontinen. Jeg dømte ikke. Jeg ba henne se over sine egne bankutskrifter. Jeg dømte fortsatt ikke. Ville bare at hun skulle våkne opp. Du trenger ikke kredittkort for å kjøpe kaffe og matpakke. Dette var en prosess, heldigvis lyttet datteren. Der er ingen garanti. Jeg prøvde veldig å ikke være fordømmende. Folk gjør jo feil noen ganger. For at noen skal få tilsendt et kredittkort så har de inngått en avtale med banken. https://www.forbrukertilsynet.no/mottatt-uonsket-kredittkort-posten Anonymkode: ab7e7...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #80 Del Skrevet 47 minutter siden Nei, men jeg kunne nok ha bidratt økonomisk med mat og andre regninger i en periode mot at jeg fikk kontroll over økonomien hans slik at jeg hadde sørget for at hver en krone hadde gått til nedbetaling av gjeld. Anonymkode: 060a4...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå