BobbySocks Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Som et lite tankeeksperiment. Sønnen/datteren din har levd livets glade dager og har dratt på seg rundt 500.000 i kredittgjeld. Hun/han kommer må hjem til deg og vil ha hjelp. Du har ikke disse pengene på konto, men kan få lån i banken med huset som sikkerhet. Gjør du det? Og mange sier nok ja, fordi de gjerne vil, men sånn helt seriøst; gjør du det? Jeg kan starte da. Nei. Fordi jeg er ikke villig til å sette egen økonomi på spill. Jeg ville hjulpet praktisk, med gjeldsrådgiver, hjelp til nedbetalingsplan og oppmuntring til hardt arbeid de neste fem år. Man roter det til - man rydder. Jeg har ikke noe tro på at man lærer om mor rydder opp. Jeg hadde ikke stolt på at vedkommende hadde betalt meg, og så satt jeg der med gjelden. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Ja, det hadde jeg gjort. Mot at han nedbetalte lånet til meg hver mnd med et fast fratrekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Nei, selvfølgelig ikke Anonymkode: b72ce...48f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Nei. Absolutt ikke. Jeg kunne vært med på møter med eventuelt namnsmannen, kreditorer, NAV, gjeldsrådgiver etc. Men hun måtte ordnet møtene selv og bidra aktivt til å rydde opp. Jeg hadde støttet (hjelper lite å kjefte og jeg hadde vært glad for at hun klarte å være åpen med meg og fortelle om problemene. ligger mye skam i å ha økonomiske vansker) og jeg kunne bidratt med litt "matpenger" i en krise eller to. Men jeg hadde aldri satt meg selv i gjeld for å rydde opp etter henne. Anonymkode: 43b44...be0 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Nei, selvfølgelig ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden exictence skrev (2 minutter siden): Ja, det hadde jeg gjort. Mot at han nedbetalte lånet til meg hver mnd med et fast fratrekk Og hva hadde du gjort når han/hun sluttet å betale? 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Jeg hadde nok også bidratt med støtte og rådgivning, samt handlet inn matvarer en gang i blant etter behov og ønsker. Men reine penger hadde jeg nok ikke bidratt med. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Nei. På samme måte som jeg ikke stiller som kausjonist. Vi har for mange barn og vil ikke forskjellsbehandle dem, og vi hadde ikke hatt mulighet til å kunne stille opp med lån til alle. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden asterix skrev (Akkurat nå): Og hva hadde du gjort når han/hun sluttet å betale? Veldig vanskelig å si. Jeg tror jeg hadde sikret meg et signert krav om at dersom han ikke betalte ned på lånet til meg etter avtale, kunne jeg dermed innkreve det resterende lånet tilbake igjen til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden Tja. Denne var kinkig. Jeg hadde kanskje hjulpet til med å fikse henne hjelp. Slik at hun hadde de beste rentene. Så hadde jeg gitt henne en jobb. Slik at hun kan spe på med penger for å blir fort hvitt den gjelden. Slik er det hadde jeg sagt. Du må jobbe ræva av deg. Det blir ikke noe hvile hjem før gjelden er bort. Anonymkode: f5b90...d3b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden exictence skrev (Akkurat nå): Veldig vanskelig å si. Jeg tror jeg hadde sikret meg et signert krav om at dersom han ikke betalte ned på lånet til meg etter avtale, kunne jeg dermed innkreve det resterende lånet tilbake igjen til meg. Og hvordan hadde du tenkt å kreve inn det...? 4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden Ja det har jeg gjort, men det er gjort på en slik måte at jeg ikke setter egen økonomi på spill. (Jeg har rammelån, og benyttet meg av det siden hun ikke er kredittverdig lenger) Men jobben måtte hun gjøre selv. Vi har signert en privat låneavtale med nedbetalingsplan. Hun har selv måttet ringe kreditorer for å ordne opp, inngå frivillig kredittsperre, klippe kredittkort osv. Siden den økonomiske tilliten er på minussiden har jeg stilt strenge krav til nedbetaling, klare konsekvenser ved manglende innbetaling, samme rente som jeg må betale, og fullstendig økonomisk åpenhet. Anonymkode: 3d5f3...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden Jeg vil jo være sikkerhetsnett for barnet. Men jeg tror ikke det klokeste her vil være å rydde opp for barnet, uten at det må bidra selv. Det gir lite læring. Barnet får bare ny kreditor - meg. Jeg ville derfor prioritert læring for at det skal gå bedre på sikt. I tillegg oppmuntret, støttet, gitt handleposer med mat når det er trangt, og slikt. Anonymkode: 7139e...071 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden asterix skrev (1 minutt siden): Og hvordan hadde du tenkt å kreve inn det...? Jeg var ikke den du spurte, men jeg svarer for egen del. Hos oss er konsekvensene en del av den signerte låneavtalen. Ved manglende innbetaling følger vi vanlig prosedyre for inndrivelse av gjeld. Først advarsel, videre inkassokrav, namsmann, og lønnstrekk. Anonymkode: 3d5f3...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 10 timer siden #15 Del Skrevet 10 timer siden asterix skrev (Akkurat nå): Og hvordan hadde du tenkt å kreve inn det...? Hm, du har rett. Jeg kan ikke få tilbake penger som ikke finns. Tror derfor jeg hadde gitt halve lånet av gangen. Hadde barnet sluttet å nedbetale, så var det ikke mer økonomisk rydde opp hjelp fra meg, utenom det andre nevner her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden Ja jeg ville ha hjulpet. Det er mye tøffere i dag enn på F eks nittitallet både det å overleve (ting er tre ganger så dyrt i F t lønn) økonomisk og å kunne tjene nok. Anonymkode: 2274b...57f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 10 timer siden #17 Del Skrevet 10 timer siden Aldri i livet! Jeg har en 18 åring. Kødder hu det til, så får a stå i det alene. Mulig faren gjør det, men jeg risikerer ikke pensjonen min for noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Del Skrevet 10 timer siden Nei, det hadde jeg ikke gjort. Når mine flytter hjemmefra kommer jeg til å gjøre det klart at om de pådrar seg kredittgjeld så kommer ikke mor og redder dem. Spesielt eldste er en ekte shopaholiker, hun kan ikke skaffe seg kredittkort, det ville gått helt galt. Jeg har venner som har blitt «reddet» av foreldrene, og de lære aldri, de fortsetter å leve over evne for det er jo alltid noen som ordner opp. Jeg kommer til å hjelpe til med egenkapital til første bolig og gi tips om sparing og investering, det gir en trygghet i bunn, etter det må de finne sin egen vei. Anonymkode: 5708b...5d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Del Skrevet 10 timer siden Et eldre par i slekta mi mistet huset sitt på den måten. Kausjonister for sin sønn som hadde dratt på seg mye gjeld, med pant i huset. De hadde ikke så mye å rutte med så de måtte i en alder av 65/70 år selge og flytte. Anonymkode: 2b2c6...244 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg var ikke den du spurte, men jeg svarer for egen del. Hos oss er konsekvensene en del av den signerte låneavtalen. Ved manglende innbetaling følger vi vanlig prosedyre for inndrivelse av gjeld. Først advarsel, videre inkassokrav, namsmann, og lønnstrekk. Anonymkode: 3d5f3...e72 Lykke til... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå