Gå til innhold

Gi brukt undertøy til Fretex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg leverer alt til tekstilgjenvinning.

Anonymkode: 0a64c...190

Hvor finner du tekstilgjenvinning? Her i kommunen sier de at de ikke vil ha noe tøy fordi det ødelegger maskinene. Det blir sagt at Fretex er pliktig å ta imot tekstilavfall. Fretex derimot vil ikke ha avfallet. Så resultatet er at vi har ingen steder å levere det. 

Anonymkode: 8497f...f98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingenting annet enn at tissen min har gnidd seg mot undertøyet gjennom flere år. Å levere til gjenvinningsstasjon blir noe helt annet, det gjør jeg gjerne. Du må gjerne bruke andres brukte truser hvis du syns det er allright. 

Anonymkode: 009b5...88c

Når tusenvis av Danske kvinner er komfortable med å kjøpe og bruke brukte truser,- hva er feil eller farlig med tissen din? Alt blir jo selvfølgelig vasket grundig først? Blir du plaget av at eventuelt noen andre helt ukjente skulle bruke ditt brukte undertøy?

Anonymkode: f2897...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når tusenvis av Danske kvinner er komfortable med å kjøpe og bruke brukte truser,- hva er feil eller farlig med tissen din? Alt blir jo selvfølgelig vasket grundig først? Blir du plaget av at eventuelt noen andre helt ukjente skulle bruke ditt brukte undertøy?

Finner ingen slike annonser på nettsiden du nevner.

Anonymkode: 78358...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt undertøy?! Nei.

Fretex slutta jeg å gi til etter de avviste splitter nye klær med merkelappene på, uåpnede leker og en kasse med bøker.

Fretex slutta jeg å gå på etter å ha gjentatte ganger funnet klær og nips til langt over markedspris.

Fretex er ikke det det var.

Anonymkode: ce58b...7e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer også alt av undertøy til tekstgjennvinning. Det står på Fretex sine sider at klær også kan leveres som tekstil. Vasker det og legger det i en låspose og skriver tekstil på den.

Anonymkode: 2aa6a...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Finner ingen slike annonser på nettsiden du nevner.

Du fikk sett at det stemmer det jeg refererte til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor finner du tekstilgjenvinning? Her i kommunen sier de at de ikke vil ha noe tøy fordi det ødelegger maskinene. Det blir sagt at Fretex er pliktig å ta imot tekstilavfall. Fretex derimot vil ikke ha avfallet. Så resultatet er at vi har ingen steder å levere det. 

Alle innsamlingsbokser for tekstiler er for tekstilgjenvinning. 
Fretex skal ta i mot tekstiler, så da får de det, så får de bestemme hva de gjør med det videre. 
Renovasjonsetaten her sier tydelig at tekstiler ikke skal i restavfall, men i tekstilbokser, og at Fretex/UFF sorterer dette videre. 

Anonymkode: 0a64c...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav bort bher på finn en gang. Ble gitt bort til en hyggelig dame samme dagen.

Anonymkode: 8501d...9c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du fikk sett at det stemmer det jeg refererte til?

Ja, og takk for link. Jeg ser nå at man kan få tak i pent brukte truser der, men da kun som en del av et sett. Søker man på kategorien truser, er ikke engang «brukt» et søkealternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, og takk for link. Jeg ser nå at man kan få tak i pent brukte truser der, men da kun som en del av et sett. Søker man på kategorien truser, er ikke engang «brukt» et søkealternativ.

Det er riktig, selv om trusa er den samme enten med eller uten bh. Blir nok solgt en del hver for seg. Så er det fire kategorier, nytt, nesten som ny, god men brukt, og slitt. Den siste kategorien kunne ikke jeg tenkt meg heller.. Men for de som ikke bryr seg og vil ha det billig, så er det jo et alternativ. Noen av settene er jo ganske dyre nye også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her. Jeg har verken bil eller førerkort, og har ikke mulighet for å dra på noen gjenvinningsstasjon for å levere gamle klær og undertøy som "spesialavfall" der. Jeg prøver å selge eller gi bort vanlige klær, eller jeg donerer dem i Fretex containeren vi har rett borti gata.

Gammelt undertøy har jeg kastet i restavfallet, av grunnen nevnt ovenfor. Har ikke noe annet sted å kaste det, og jeg donerer ikke undertøy til noen for det blir nok ikke "gjenbrukt". Kunne aldri selv tenkt meg å bruke brukt undertøy, uansett hvor godt folk har vasket det. Et sted går grensen for gjenbruk og kjøpe brukt.

Anonymkode: 5d06f...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samme her. Jeg har verken bil eller førerkort, og har ikke mulighet for å dra på noen gjenvinningsstasjon for å levere gamle klær og undertøy som "spesialavfall" der. Jeg prøver å selge eller gi bort vanlige klær, eller jeg donerer dem i Fretex containeren vi har rett borti gata.

Gammelt undertøy har jeg kastet i restavfallet, av grunnen nevnt ovenfor. Har ikke noe annet sted å kaste det, og jeg donerer ikke undertøy til noen for det blir nok ikke "gjenbrukt". Kunne aldri selv tenkt meg å bruke brukt undertøy, uansett hvor godt folk har vasket det. Et sted går grensen for gjenbruk og kjøpe brukt.

Skal det være noen mening med tekstilgjenvinning så må jo dette kanaliseres gjennom boksene til Fretex eller noen av de andre som tar i mot brukte klær. (tror de er pliktig til det)  Man får kjøpt strømpebukser av gjenvunnet polyamid. De er jo i prinsipp like kroppsnære som ei truse (noen bruker den som truse). Så får du bære over med at det kan være andre som ikke er så pripne på det med å kjøpe/bruke brukt undertøy. Du gjør selvfølgelig det du vil selv. Til slutt; tenk hvor mange "mus" en vanlig mann har vert/kan ha vert borti før deg, men her er det kanskje ikke så farlig med "pent brukt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal det være noen mening med tekstilgjenvinning så må jo dette kanaliseres gjennom boksene til Fretex eller noen av de andre som tar i mot brukte klær. (tror de er pliktig til det)  Man får kjøpt strømpebukser av gjenvunnet polyamid. De er jo i prinsipp like kroppsnære som ei truse (noen bruker den som truse). Så får du bære over med at det kan være andre som ikke er så pripne på det med å kjøpe/bruke brukt undertøy. Du gjør selvfølgelig det du vil selv. Til slutt; tenk hvor mange "mus" en vanlig mann har vert/kan ha vert borti før deg, men her er det kanskje ikke så farlig med "pent brukt"?

Nå prater du bare om sånn du ØNSKER at det skal være, ikke sånn det faktisk er. Nei, Fretex er verken pliktig til eller ønsker å ta i mot undertøy. Det vil de ikke ha!

Tar Fretex imot undertøy? Nei takk. Det blir verken solgt eller delt ut brukt undertøy, så det er ikke noe Fretex ønsker å få.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå prater du bare om sånn du ØNSKER at det skal være, ikke sånn det faktisk er. Nei, Fretex er verken pliktig til eller ønsker å ta i mot undertøy. Det vil de ikke ha!

Tar Fretex imot undertøy? Nei takk. Det blir verken solgt eller delt ut brukt undertøy, så det er ikke noe Fretex ønsker å få.

Er flere tidligere i tråden her som sier de leverer det i boksene til Fretex, så tydeligvis ulik praksis. Men det er kanskje ikke ønsket ditt at vi må være mye flinkere til gjenbruk og ikke ødelegge miljøet enda mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er flere tidligere i tråden her som sier de leverer det i boksene til Fretex, så tydeligvis ulik praksis. Men det er kanskje ikke ønsket ditt at vi må være mye flinkere til gjenbruk og ikke ødelegge miljøet enda mer? 

Kan du roe ned den gjenbruk-fanatismen din et par hakk? Hva folk ellers i tråden dumt nok har fått seg til å stappe i Fretex-containerne er jo veldig synd og dumt, da Fretex ikke vil ha det. Fretex ender bare med å kaste det fordi folk ikke evner eller gidder å kaste det selv. La den organisasjonen få slippe og kaste det gamle undertøyet ditt for deg, gjør det selv.

Du leste vel sitatet ovenfor fra Fretex sine nettsider? De vil ikke ha undertøy! Så slutt å bable om gjenbruk. Et sted går grensen, og den er satt ved undertøy.

Vi får tåle at de mest tilgrisede og intime plaggene går i restavfallet.

Du får klippe opp og veve filleryer av dine gamle truser. Det blir fin gjenbruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er tredje gangen du nevner Danmark. Kommer sikkert en fjerde og femte også. Norge er Norge, ikke Danmark 

Anonymkode: e712c...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du roe ned den gjenbruk-fanatismen din et par hakk? Hva folk ellers i tråden dumt nok har fått seg til å stappe i Fretex-containerne er jo veldig synd og dumt, da Fretex ikke vil ha det. Fretex ender bare med å kaste det fordi folk ikke evner eller gidder å kaste det selv. La den organisasjonen få slippe og kaste det gamle undertøyet ditt for deg, gjør det selv.

Du leste vel sitatet ovenfor fra Fretex sine nettsider? De vil ikke ha undertøy! Så slutt å bable om gjenbruk. Et sted går grensen, og den er satt ved undertøy.

Vi får tåle at de mest tilgrisede og intime plaggene går i restavfallet.

Du får klippe opp og veve filleryer av dine gamle truser. Det blir fin gjenbruk.

Jøss, det var da voldsomt! Men ta en tur til miljøstasjonen i Oslo da, og spør om de vil ha dine tekstiler i søpla. Hva tror du?? Som sagt, polyamid og andre syntetiske stoffer går det an å gjenbruke, noe det også blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss, det var da voldsomt! Men ta en tur til miljøstasjonen i Oslo da, og spør om de vil ha dine tekstiler i søpla. Hva tror du?? Som sagt, polyamid og andre syntetiske stoffer går det an å gjenbruke, noe det også blir gjort.

Gjenvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle fall sett at sokker fra Norge, og t-skjorter og fotballdrakter sendes utenlands. Har sett bilder av barn i Asia og Afrika med fotballstrømper etc fra norske idrettslag. Gensere og treningsdresser også. Så noe undertøy sendes nok ut. Kan selvsagt hende det ble gitt ubrukt også. Samme med sokker som bare ble solgt i Skandinavia. (Jeg vet det fordi jeg kontaktet produsenten for å prøve å få kjøpt nye). Har også sett masse brukt treningstøy til salgs i utenlandske bruktbutikker fra alle mulige idrettsklubber land og strand rundt. Men knapt sett noe fra en svensk eller dans eller tusk klubb. Vi forbruker utrolig mye klær her i landet. 

Enig med flere over, absolutt alle tekstiler bør gjenvinnes, også undertøy og sokker. 

Anonymkode: cfc15...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...