Gå til innhold

Sterke menssmerter - vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer paa om jeg er "hardt angrepet" av menssmerter eller om det er vanlig aa ha saa vondt at man foeler for aa ligge rett ut. Foerste mensdag i dag og jeg sitter paa jobb, vet ikke om jeg holder ut og maa hjem (men orker ikke kjoere hjem, saa jeg blir vel her). Har mest lyst til aa jamre og syte, men det tar seg jo ikke saa godt ut (og hjelper sikkert ikke heller! :ler: ). Har det heldigvis saann bare dag 1 av mensen...

Hvor ille har dere det under mensen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

både jeg, søstern og mamma har alltid vært sånn.

jeg begynte på p-piller når jeg var 16 pga menssmerter, og har gått på p-piller frem til nå for noen mnd siden (er nå 31).

de gangene jeg har endret syklusen pga reiser eller slikt, har jeg alltid hatt smertene tilbake med en gang.

virkelig slik at jeg ikke dro på jobb første dagen av mensen, kastet innpå fire smertestillende flere ganger om dagen, til jeg sloknet og sov av meg smertene.

nå er jeg uten p-piller og har knapt nok ubehag under mensen, takket være akupunktur.

jeg har hatt tre skikkelige menstruasjoner etter p-pilleslutt, og har ikke hatt vondt på noen av dem.

den siste nå, kjente jeg, men det holdt fint med å ta EN ibux, mer trengte jeg ikke.

alt pga akupunktur.

har også ei venninde som hadde så smerter at ho har vært innlagt til utredning på sykehus pga enorme smerter, hun er også smertefri nå for første gang, pga akupunktur.

så sliter smerter på, prøv akupunktur!

Skrevet

Uff, det hoertes ut som du hadde det ille...Sitter her og orker knapt aa snakke (eller taste!) og haaper inderlig de to paracetamolene skal virke snart...

Jeg gaar allerede til fotsoneterapi (pg.a manglende el og tullete sykluser)...men skal vurdere akupunktur dersom ikke fotsoneterapien virker. Tusen takk for tipset!

Skrevet

Vet ikke hvordan det er der borte(du bor vel i Storbritannia om jeg ikke husker feil), men man kan få sterkere smertestillende(Naproxen) uten resept på apotek.

Hadde det også slik som deg kombinert med massive blødninger. Har gått mye til og fra på p-piller fordi jeg alltid har blitt rammet av bivirkninger når det har vært østrogen inne i bildet og ved hver pille pause har smertene returnert for fullt.

I dag tar jeg Cerazette og har værken blødninger eller smerter og er strålende fornøyd med det.

Utover det har jeg hørt flere ha god erfaring etter besøk hos homeøpat.

Skrevet

Jeg har det ikke ille, jeg føler meg en smule nummen i underlivet den første og til dels andre dagen, og kjenner murringer nederst i magen, men utover det har jeg ingenting å klage over.

Skrevet

Blir litt kvalm, jeg, men ikke noe spesielt mer. Kan hende jeg får vondt i korsryggen også, men det er bare de 2 første dagene. :)

Skrevet

Etter at jeg sluttet på p-pillene (som ga meg fantastsik fri fra smertene, jeg følte det mer som om jeg var utsulten bare!) opplever jeg to ulike typer mens-smerter.

Når jeg har "mens" uten å ha hatt EL, da føles det omtrent som når jeg gikk på p-piller. Når jeg har hatt EL, da er den første dagen ikke noe festlig nei. Jeg sitter på jobb (for disse dagene presterer selvsagt å komme på en arbeidsdag, mens disse "liksommensene" gjerne kommer i helga, urettferdig nok) og bare "eksisterer". Et par paracet kan gi noen timers fri, om jeg husker å ta den tidelig nok da, før smertene "fester taket".

Venter bare rett og slett på at jeg kan gå hjem. Og må ærlig si at når den tida endelig kommer og jeg går hjem, så aner jeg ikke hva jeg har gjort på jobb den dagen. NOE er det jo selvsagt, men... hva? Greit å bare kunne jobbe etter rutiner da, i alle fall.

Jeg håper dette "går seg til" etterhvert, ellers vil jeg forøke å få tak i noe som fungerer bedre mot smertene enn paracet... Jeg kan ikke huske at det var så ille før jeg begynte på p-piller. Da klarte jeg meg fint med paracet, mener jeg å huske.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Har det skikkelig ille første dagen. Det er den eneste dagen i mnd jeg helt seriøst skulle ønske jeg var mann.

De neste dagene føler jeg ingenting.

Skrevet

Jeg fikk mensen veldig tidlig, og hadde voldsomme smerter i flere år, det hjelpte meg å begynne på p-piller, men det hender fremdeles at smertene er så store at jeg føler for å sove meg gjennom de(før var det bare ibux/paracet og rett i seng med en gang). Men det er veldig sjeldent slik nå(og takk for det!). :) Mamma har også hatt veldige menssmerter kombinert med migrene, så det virker som om det ligger til familien.

Nå kjenner jeg bare en skygge av de smertene. Et ubehag, liksom. Synes det er morsom, jeg. "Å, nå har jeg mensen". :)

Kan vel også nevne at jeg før hadde mensen i 5-6 dager, nå har jeg i 3.

Gikk en periode på cerazette-pillen. Da var det ingen mens og ingen menssmerter.

Skrevet

Har man veldig, veldig vondt bør man få det sjekket! Jeg hadde forferdelig vondt slik du beskriver og fikk smertestillende på ressept (husker ikke hvilke). Det har i ettertid vist seg at jeg har endometriose noe som kan fikses med et enkelt inngrep. Det kunne noen fortalt meg i stede for å dytte i meg piller i årevis!!! Gå til gynekolog og be om å få en sjekk!

Skrevet

Før jeg begynte på p-piller hadde jeg også voldsomme smerter og blødde kjempemye :tristbla: Det er litt bedre nå, men fortsatt er det vondt i magen og i korsryggen den dagen jeg får mensen og ofte dagen før også. Men, ikke hver måned. Jeg får også vondt i hodet i forbindelse med mens. Vurderer å slutte med p-pillen, men er redd jeg får tilbake de kraftige menstruasjonene jeg hadde før :forvirret:

Skrevet

Jeg har også slitt med veldig store menssmerter i alle år. Prøvde p-piller fra og til etter at jeg fylte 17, men tålte de dårlig, og fikk heller et humør og sinne som ikke var til å leve med.

De siste par årene har jeg gått på Yasmin. Humøret er ganske bra, og menssmertene er bedre. De er fortsatt plagsomme, men likevel mindre enn når jeg ikke går på p-piller. Blødde også veldig mye, så p-pillene har hjulpet på det og. Nå har jeg mensen i 3 dager istedenfor 7-8.

Måtte ta puse fra p-pillene i noen uker i fjor sommer pga en operasjon, og vurderte å ikke begynne på de igjen..helt til neste menstruasjon kom. Ombestemte meg brått da ja.

Håper tablettene har begynt å virke hos deg nå ;)

Skrevet

Jeg har hatt "paralgin forte-vondt", men går på p-piller uten avbrudd så jeg slipper mensen og vondter

Skrevet

Bortsett fra den aller første mensen jeg fikk hvor jeg hadde så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, har jeg omtrent aldri noen plager i forbindelse med mensen. Det hender kanskje en gang i året eller så at jeg har noen svake smerter, men ikke noe som krever smertestillende. Jeg har ikke inntrykk av at de jeg kjenner plages av det heller, noen av dem får litt ekstra søthunger og kanskje kortere lunte, men jeg kjenner i allefall ingen som har så store smerter som et par over her beskriver.

Skrevet

Jeg har aldri vært plaget med smerter under mensen, jeg har vært av typen som knapt merket noe som helst. Men de siste par årene kjenner jeg smertene kommer snikende, det blir gradvis vondere. Enda så er det slik at jeg klarer meg fint med paracet. Føler meg heldig, vet om flere som ligger rett ut i et par dager på grunn av voldsomme smerter.

Skrevet

Hos meg begynner det en ukes tid før mensen kommer. Sitter her og kjenner på det nå. Får menskramper av å anstrenge meg, gå på do, spise mat...

Når mensen kommer, som regel om morgenen, ja da kan jeg få så vondt at jeg spyr. Jeg får diarè, vondt i korsryggen og magen, og oppover lårene. Kjennes ikke ut som jeg skal klare å gå. Tar to ibux og sover litt til så de kan begynne å virke. Går da kontinuerlig i rus i to dager før smertene slipper slik at jeg akn droppe dem. Resten av tiden går det greit..

Jeg klarer å gå på jobb, men må sette vekkerklokka på et par timer tidligere enn vanlig for å komme meg avgårde da. Har prøvd p-piller, men det ble ikke bedre... Håper det blir bedre når jeg har fødd, det ble det for mora mi...

Skrevet
Vet ikke hvordan det er der borte(du bor vel i Storbritannia om jeg ikke husker feil), men man kan få sterkere smertestillende(Naproxen) uten resept på apotek.

Hadde det også slik som deg kombinert med massive blødninger. Har gått mye til og fra på p-piller fordi jeg alltid har blitt rammet av bivirkninger når det har vært østrogen inne i bildet og ved hver pille pause har smertene returnert for fullt.

I dag tar jeg Cerazette og har værken blødninger eller smerter og er strålende fornøyd med det.

Utover det har jeg hørt flere ha god erfaring etter besøk hos homeøpat.

Siden jeg er proever vil jeg ikke ta noe sterkere enn paracet....Og derfor er selvsagt p-piller helt ute av bildet ogsaa! ;) Hadde ikke noe saerlig smerter da jeg gikk paa p-piller jeg heller.

Har man veldig, veldig vondt bør man få det sjekket! Jeg hadde forferdelig vondt slik du beskriver og fikk smertestillende på ressept (husker ikke hvilke). Det har i ettertid vist seg at jeg har endometriose noe som kan fikses med et enkelt inngrep. Det kunne noen fortalt meg i stede for å dytte i meg piller i årevis!!! Gå til gynekolog og be om å få en sjekk!

Jeg skal til spesialist om to uker pg.a manglende e.l. og uregelmessige sykluser, saa jeg kan jo nevne det da....

I dag maatte jeg rett og slett dra hjem fra jobb, jeg var helt utafor. Etter noen timers soevn er jeg litt bedre, det er foerste dagen som er verst uansett...Over en maaned (eller mer/mindre, har jo uregelmessig mens saa jeg aner ikke) til neste gang - jippi!

Skrevet

Akkurat der er det nesten en fordel med såpass lange (men uregelmessige) sykluser som jeg har, det er 2 måender siden jeg hadde mens sist, og jeg forventer den ikke igjen før neste uke :)

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 12, og de første par årene hadde jeg ikke noe særlig plager, men fra jeg var ca 14 hadde jeg voldsomme smerter, spesielt den første dagen, og noen ganger også dag to. Det var ikke snakk om å komme seg ut av huset de dagene. Og det falt meg heller aldri inn at dette var noe jeg burde gå til legen med, for selv om mamma hadde hatt det like ille selv og var veldig forståelsesfull, så har jenter på min alder fått banket inn i hodet hele livet at mensen, den er så naturlig så. Det er ikke en sykdom, og man kan gjøre alt det man vanligvis gjør, og trening, det er bare bra mot smerter. Jo takk. :roll: Man er liksom pysete hvis man ikke holder ut...

Gjest Sukkerert
Skrevet
Jeg fikk mensen da jeg var 12, og de første par årene hadde jeg ikke noe særlig plager, men fra jeg var ca 14 hadde jeg voldsomme smerter, spesielt den første dagen, og noen ganger også dag to. Det var ikke snakk om å komme seg ut av huset de dagene. Og det falt meg heller aldri inn at dette var noe jeg burde gå til legen med, for selv om mamma hadde hatt det like ille selv og var veldig forståelsesfull, så har jenter på min alder fått banket inn i hodet hele livet at mensen, den er så naturlig så. Det er ikke en sykdom, og man kan gjøre alt det man vanligvis gjør, og trening, det er bare bra mot smerter. Jo takk. :roll: Man er liksom pysete hvis man ikke holder ut...

Gikk du til lege til slutt da? Hvordan gikk det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...