AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Har nylig begynt å jobbe i bolig for psykisk utviklingshemmede. I boligen er det en fellesstue der brukere kan samles, der har de tilgang på kaffe og te, noe de også er med å betale for. Ofte er personal sammen med dem i stuen, men det er ikke alltid man har tid eller mulighet. Det jeg reagerer på er at brukerne ikke har lov til å gå og hente seg en kopp i skapene på stua, de må vente til et personal kommer og skjenker i kaffe eller te til dem. Hvorfor? Fordi mange personal mener brukerne er «ekle» og har dårlig hygiene. De er altså så «ekle» at de ikke får lov til å åpne en skapdør en gang. Hvorfor er det så mye eklere at de åpner en skapdør enn at de tar i et dørhåndtak?? jeg mener at dette er dårlige holdninger mot mennesker med utviklingshemming. Personal sier rett ut på møter at de er ekle og urenslige. Men stuen er jo der for dem ikke for oss ansatte. Jeg mener at vi heller kan bli flinkere til å vaske over håndtak, eventuelt ha vår kopp et annet sted hvis det er så fryktelig ekkelt at en beboer åpner samme skapdør som oss. Men flertallet på jobb mener altså at de ikke skal få lov til å skjenke seg en enkel kopp kaffe… Anonymkode: 2efd5...090 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Absolutt ikke greit! Jeg hadde meldt fra oppover i systemet. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden Lorieen skrev (8 minutter siden): Absolutt ikke greit! Jeg hadde meldt fra oppover i systemet. Avdelingsleder er med på møtene der disse tingene blir sagt, så virker ikke som hun reagerer noe særlig på det. I begynnelsen sa jeg til brukerne at de bare skulle hente seg en kopp når de spurte meg om kaffe, men det var tydelig at det turte de ikke. Og et annet personal så strengt på meg og sa at de ikke skulle hente selv, men det var noe vi måtte gjøre, og så hvisket hun til meg at de er så urenslige at derfor må vi gjøre det Dette skaper et unødvendig hierarki, og vi er med på å få brukerne til å føle seg mindreverdige. Anonymkode: 2efd5...090 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden Hygiene er veldig viktig. Denne regelen har blitt laget av en god grunn. Jeg tror dessuten ikke at psykisk utviklingshemmede går og reflekterer og føler at de står lavt i hierarkiet fordi de ikke får hente seg kaffe. Om de var så mentalt oppegående ville de også greid å være renslige. Du overtenker dette. Anonymkode: 054b7...b34 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Dette er et helt vanlig hygienetiltak rundt fordi, inkludert på både sykehjem og dps. Så lenge de ikke blir fortalt at de er skitne og ekle og regelen er lik for alle så kan jeg forstå regelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden Er du helt sikker på at det skyldes hygiene, og ikke at de trenger hjelp med å begrense inntaket? Har jobbet en del med utviklingshemmede, og flere sluker jo kaffen, ofte glovarm, hvis man ikke venter til den er lunken med å gi den. Anonymkode: 362b4...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du helt sikker på at det skyldes hygiene, og ikke at de trenger hjelp med å begrense inntaket? Har jobbet en del med utviklingshemmede, og flere sluker jo kaffen, ofte glovarm, hvis man ikke venter til den er lunken med å gi den. Anonymkode: 362b4...c37 Ja, for dette har blitt tatt opp på møter. De som trenger hjelp med begrensning har et personal med seg til en hver tid. Flere av brukerne her er relativt oppgående og fullt i stand til å sjenke seg en kopp kaffe. Daisy-love skrev (3 minutter siden): Dette er et helt vanlig hygienetiltak rundt fordi, inkludert på både sykehjem og dps. Så lenge de ikke blir fortalt at de er skitne og ekle og regelen er lik for alle så kan jeg forstå regelen. sykehjem og dps er litt annerledes da det er institusjon. Jeg jobber jo i hjemmene til folk… AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hygiene er veldig viktig. Denne regelen har blitt laget av en god grunn. Jeg tror dessuten ikke at psykisk utviklingshemmede går og reflekterer og føler at de står lavt i hierarkiet fordi de ikke får hente seg kaffe. Om de var så mentalt oppegående ville de også greid å være renslige. Du overtenker dette. Anonymkode: 054b7...b34 Det er ganske mange mennesker uten utviklingshemming som er veldig urenslige, som ikke vasker hendene etter toalettbesøk og lignende. flere av brukerne i boligen er relativt oppegående og fullt i stand til å merke at det er et hierarki. Anonymkode: 2efd5...090 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden Altså om de har så dårlig hygiene at personalet ikke ta kopp fra samme skap, så er det jo personalet som feiler. De skal jo hjelpe dem med å opprettholde god hygiene. Anonymkode: 64f6f...11f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså om de har så dårlig hygiene at personalet ikke ta kopp fra samme skap, så er det jo personalet som feiler. De skal jo hjelpe dem med å opprettholde god hygiene. Anonymkode: 64f6f...11f De har ikke så dårlig hygiene, alle vasker seg hver dag. De fleste dusjer hver eneste dag, og de blir påmint at de må vaske hendene etter dobesøkene. Men det er holdningene blant personalet at de er «ekle» Anonymkode: 2efd5...090 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Inne i sine egne leiligheter er én ting, men stuen er felles. Da må det være noen enkle regler. Eller mener du at jeg kan gå på kafé og forlange å komme inn på kjøkkenet der og hente det jeg vil ha? Jeg betaler jo for maten, og jeg er ganske flink til å vaske meg på hendene, og jeg har ikke lyst til å føle at jeg er under de ansatte i rang, så det må jeg ha lov til. Eller kanskje ikke? Anonymkode: 054b7...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De har ikke så dårlig hygiene, alle vasker seg hver dag. De fleste dusjer hver eneste dag, og de blir påmint at de må vaske hendene etter dobesøkene. Men det er holdningene blant personalet at de er «ekle» Anonymkode: 2efd5...090 Det virker veldig spesielt. Da tror jeg ikke personalet vet hvor mange personer uten div. diagnoser som ikke vasker seg på hendene etter dobesøk. Men hvis de virkelig er så urenslige, må det da gå an å minne dem på å vaske hendene før de spiser eller drikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hygiene er veldig viktig. Denne regelen har blitt laget av en god grunn. Jeg tror dessuten ikke at psykisk utviklingshemmede går og reflekterer og føler at de står lavt i hierarkiet fordi de ikke får hente seg kaffe. Om de var så mentalt oppegående ville de også greid å være renslige. Du overtenker dette. Anonymkode: 054b7...b34 Du undervurderer de med PU kraftig. De kan helt klart være veldig, veldig obs på dette med at de ikke får ta kopper selv! Det kan være ganske sårende. Daisy-love skrev (33 minutter siden): Dette er et helt vanlig hygienetiltak rundt fordi, inkludert på både sykehjem og dps. Så lenge de ikke blir fortalt at de er skitne og ekle og regelen er lik for alle så kan jeg forstå regelen. Du kan ikke sammenligne noens hjem (over et helt liv) med en institusjon. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Inne i sine egne leiligheter er én ting, men stuen er felles. Da må det være noen enkle regler. Eller mener du at jeg kan gå på kafé og forlange å komme inn på kjøkkenet der og hente det jeg vil ha? Jeg betaler jo for maten, og jeg er ganske flink til å vaske meg på hendene, og jeg har ikke lyst til å føle at jeg er under de ansatte i rang, så det må jeg ha lov til. Eller kanskje ikke? Anonymkode: 054b7...b34 Er det bare 8 faste gjester i denne kafeen som de 8 har leilighet i tilknytning til? Hvis du drifter en bolig som en kafé med tilsvarende servicenivå har du feilet big time. Hvis ikke er det en fullstendig irrelevant sammenligning. Anonymkode: a0e3b...d94 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du undervurderer de med PU kraftig. De kan helt klart være veldig, veldig obs på dette med at de ikke får ta kopper selv! Det kan være ganske sårende. Anonymkode: a0e3b...d94 Og som jeg skrev: i så fall er de også smarte nok til å forstå at de må vaske seg. Det er logisk. Anonymkode: 054b7...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Hvis det er hjemmene til folk, er dette ulovlig. Da snakker vi om ulovlig tvang. Anonymkode: cc888...086 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå