AnonymBruker Skrevet 1. november #1 Del Skrevet 1. november Blir den strømløs da og ikke mulig å kjøre eller hvor lenge holder strømmen når bilen blir stående? Og hva gjør man om bilen står et sted uten strøm? Anonymkode: aeacf...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #2 Del Skrevet 1. november Sett bilen fra deg med 50-80% ladestrøm og det går helt fint. Svært lite strøm vil brukes på tre uker. Unngå å parkere enn helt fulladet bil så lenge. Det vil bryte ned celleveggene i batteriet og redusere batteriets helsetilstand (SOH). Anonymkode: 58916...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. november #3 Del Skrevet 1. november (endret) En elbil skal klare å stå parkert like godt som en bensin eller dieselbil. Selve hovedbatteriet har svært liten selv utlading. Snakker vi over lang tid, flere måneder og år vil batteriet lades ut før eller siden. Over så lang tid vil gjerne dekkene bli flate der bilen står på den, og bremser setter seg fast osv. Bilen liker å bevege seg litt av og til. Over kortere tidsrom, som tråden omhandler: Det som kan lage utfordringer ved lengre parkering av moderne biler er at nyere biler gjerne har online funksjoner via APP. Slike funksjoner har en tendens til å tappe ned 12V batteriet. De aller fleste nyere elbiler vil lade 12V batteri fra hovedbatteri. Men, for å spare hovedbatteri, stopper de gjerne på ca 30%. Varierer mellom merker og produsent. Ideelt skal bilen slå av app funksjonen før 12V batteriet tappes ned, ikke alle gjør dette. Noen merker kan en velge at bilen skal spare på strømmen i en meny i bilen. Kan også være en "transport bryter" i sikrings panelet for å koble ifra 12V. Innen for 3 uker, som står omtalt her bør ikke dette være noe problem. At en del opplever problemer, er 12V batteriet svekket fra før kan fort oppstå problemer. Kan legge til at ikke alle merker og modeller har vært like flinke til å lade 12V batteriet tilstrekkelig. For lite lading fører til at batteriet raskt svekkes. Benyttes bilen regelmessig opplever en ikke nødvendigvis noe, men står den over noe lengre tid kan det oppstå start problem. Nå er det enkelt å starte en elbil, en liten batteripakke, koble den på 12V batteriet, slik at systemene våkner. Så snart hovedbatteri er koblet inn lades 12V igjen, og en kan benytte bilen. Men, står 12V utladet over lang tid vil kapasiteten svekkes, slik det kan skje på nytt. Oppsummert: - Skadelig for hovedbatteri, neppe. Unngå å parkere bilen med svært høy eller lavt nivå på hovedbatteri, så skal bilen stå lenge før det oppstår noen problemer. - Skadelig for 12V batteri, kan være. Spesielt om batteriet er svekket fra før, eller bilen ikke "sparer" på strømmen nok og tømmer 12V batteriet. Endret 1. november av TBL12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. november #4 Del Skrevet 2. november Om du parkerer en Tesla i 3 uker med Centry Mode aktivert i en trafikkert gate vil du kunne risikere at batteriet tappes en del. Men det er fordi bilen filmer alt rundt seg hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #5 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sett bilen fra deg med 50-80% ladestrøm og det går helt fint. Svært lite strøm vil brukes på tre uker. Unngå å parkere enn helt fulladet bil så lenge. Det vil bryte ned celleveggene i batteriet og redusere batteriets helsetilstand (SOH). Anonymkode: 58916...750 Ladestrøm, hva er det? Anonymkode: 3494b...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #6 Del Skrevet 2. november newman01 skrev (11 minutter siden): Om du parkerer en Tesla i 3 uker med Centry Mode aktivert i en trafikkert gate vil du kunne risikere at batteriet tappes en del. Men det er fordi bilen filmer alt rundt seg hele tiden. Sentry Mode deaktiveres automatisk hvis batteri blir for lavt (20%). Det bør holde til å finne en lader. Anonymkode: cb27b...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #7 Del Skrevet 2. november Det kommer an på bilen og temperaturen. Jeg har e-up, og den tappes for strøm på vinteren når det er kaldt. Kan forsvinne 50% batteri mens den står parkert en uke i jula. Er det plussgrader derimot forsvinner kanskje 5% i løpet av 2-3 uker. Anonymkode: d511c...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #8 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sentry Mode deaktiveres automatisk hvis batteri blir for lavt (20%). Det bør holde til å finne en lader. Anonymkode: cb27b...59f Gjør det sikkert om den står langt pokkerivold utenfor allfarvei😄 Anonymkode: 873b8...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. november #9 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kommer an på bilen og temperaturen. Jeg har e-up, og den tappes for strøm på vinteren når det er kaldt. Kan forsvinne 50% batteri mens den står parkert en uke i jula. Er det plussgrader derimot forsvinner kanskje 5% i løpet av 2-3 uker. Anonymkode: d511c...9fd Har utført målinger på en 2014 e-up. Den lader 12V batteri svært ofte om temperaturen blir lav. Den har bare 18 kWh fremdrifts batteri så kan tenkes fremdrifts batteriet tappes raskt. Testet ikke hvor langt ned det tappes før bilen stopper ladingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 2. november #10 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ladestrøm, hva er det? Anonymkode: 3494b...bc2 SOC. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. november #11 Del Skrevet 2. november SOC = state of charge Norsk oversettelse kan være batterinivå. Har også sett omtalt som batteriprosent. Oppgis ofte i prosent eller i kWh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #12 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kommer an på bilen og temperaturen. Jeg har e-up, og den tappes for strøm på vinteren når det er kaldt. Kan forsvinne 50% batteri mens den står parkert en uke i jula. Er det plussgrader derimot forsvinner kanskje 5% i løpet av 2-3 uker. Anonymkode: d511c...9fd Tror jeg beholder fossilbilen min noen år til faktisk. Blir skremt av dette. Jeg parkerer bilen ute gjerne to-tre uker om vinteren, langt utenfor allfarvei og tilgang på strøm. Anonymkode: d5563...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. november #13 Del Skrevet 2. november Husk, e-up er en 10 år gammel modell. Mye har hendt på denne tiden. Det har vært mange utfordringer som i stor grad har blitt løst i nyere modeller. Uavhengig drivstoff er en starthjelp nyttig. Jeg har en slik i bilen, benyttet på flere bensin og diesel biler. Bare en elbil så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #14 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 19.42): Blir den strømløs da og ikke mulig å kjøre eller hvor lenge holder strømmen når bilen blir stående? Og hva gjør man om bilen står et sted uten strøm? Anonymkode: aeacf...5f9 Skal bilen stå mer enn en uke skal batteriet være mellom 40 og 60%, da skal de gå bra med nyere biler å a dem stående. Unntaket er naturligvis hva bilen kan bli utsatt for utenfra. Anonymkode: 6a519...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #15 Del Skrevet 2. november Parkerte min EV6 med 90% i garasjen i 7 mnd. over vinteren. Når jeg kom tilbake så hadde den 89% strøm og fungerte son før. Det går an å sette fra seg biler også med høye prosent. Anonymkode: c4b6c...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #16 Del Skrevet 2. november TBL12 skrev (4 timer siden): Har utført målinger på en 2014 e-up. Den lader 12V batteri svært ofte om temperaturen blir lav. Den har bare 18 kWh fremdrifts batteri så kan tenkes fremdrifts batteriet tappes raskt. Testet ikke hvor langt ned det tappes før bilen stopper ladingen. Hvilken lading snakker du om her? Det er jo ikke snakk om biler som står å lader, men biler som står parkert uten tilfang på strøm. AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror jeg beholder fossilbilen min noen år til faktisk. Blir skremt av dette. Jeg parkerer bilen ute gjerne to-tre uker om vinteren, langt utenfor allfarvei og tilgang på strøm. Anonymkode: d5563...672 Hvis e-up er eneste alternativet du har utenom fossilbil, så ja, da bør du absolutt vurdere beholde fossilbilen. Men så er e-upen også en av de elbilene med absolutt minst batteri og lavest rekkevidde. Hvis du kjører en del utenfor allfarvei på vinteren, så har neppe e-up verken rekkevidde eller bagasjeplass nok til ditt bruk. E-up er klassifisert som en bybil til småkjøring. Jeg har knapt 7000km årlig i kjørelengde, kun bykjøring. Anonymkode: d511c...9fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #17 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Parkerte min EV6 med 90% i garasjen i 7 mnd. over vinteren. Når jeg kom tilbake så hadde den 89% strøm og fungerte son før. Det går an å sette fra seg biler også med høye prosent. Anonymkode: c4b6c...ebc Alt går an, men anbefaling fra selger av nye biler er som skrevet over, batteriet mellom 40 og 60% for best batterihelse på sikt. Anonymkode: 6a519...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet 2. november #18 Del Skrevet 2. november TBL12 skrev (På 1.11.2024 den 22.53): En elbil skal klare å stå parkert like godt som en bensin eller dieselbil. Selve hovedbatteriet har svært liten selv utlading. Snakker vi over lang tid, flere måneder og år vil batteriet lades ut før eller siden. Over så lang tid vil gjerne dekkene bli flate der bilen står på den, og bremser setter seg fast osv. Bilen liker å bevege seg litt av og til. Over kortere tidsrom, som tråden omhandler: Det som kan lage utfordringer ved lengre parkering av moderne biler er at nyere biler gjerne har online funksjoner via APP. Slike funksjoner har en tendens til å tappe ned 12V batteriet. De aller fleste nyere elbiler vil lade 12V batteri fra hovedbatteri. Men, for å spare hovedbatteri, stopper de gjerne på ca 30%. Varierer mellom merker og produsent. Ideelt skal bilen slå av app funksjonen før 12V batteriet tappes ned, ikke alle gjør dette. Noen merker kan en velge at bilen skal spare på strømmen i en meny i bilen. Kan også være en "transport bryter" i sikrings panelet for å koble ifra 12V. Innen for 3 uker, som står omtalt her bør ikke dette være noe problem. At en del opplever problemer, er 12V batteriet svekket fra før kan fort oppstå problemer. Kan legge til at ikke alle merker og modeller har vært like flinke til å lade 12V batteriet tilstrekkelig. For lite lading fører til at batteriet raskt svekkes. Benyttes bilen regelmessig opplever en ikke nødvendigvis noe, men står den over noe lengre tid kan det oppstå start problem. Nå er det enkelt å starte en elbil, en liten batteripakke, koble den på 12V batteriet, slik at systemene våkner. Så snart hovedbatteri er koblet inn lades 12V igjen, og en kan benytte bilen. Men, står 12V utladet over lang tid vil kapasiteten svekkes, slik det kan skje på nytt. Oppsummert: - Skadelig for hovedbatteri, neppe. Unngå å parkere bilen med svært høy eller lavt nivå på hovedbatteri, så skal bilen stå lenge før det oppstår noen problemer. - Skadelig for 12V batteri, kan være. Spesielt om batteriet er svekket fra før, eller bilen ikke "sparer" på strømmen nok og tømmer 12V batteriet. Godt oppsummert. Har opplevd tomt 12V batteri selv, etter 2mnd + uten kjøring. Litt styrete, men vha lader eller enkelt batteridrift er du i gang igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. november #19 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvilken lading snakker du om her? Det er jo ikke snakk om biler som står å lader, men biler som står parkert uten tilfang på strøm. Anonymkode: d511c...9fd Refererer til e-up lader 12V batteriet fra fremdriftsbatteriet uten bilen står til lading. De fleste elbiler lader 12V batteriet etter behov eller regelmessig. Noen modeller kan velge å redusere hvor mye bilen er "på nett" og dermed redusere forbruket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå