Gå til innhold

Er det fryktelig frekt å be om dette på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir som å flytte nyttårsaften til 21.00, det blir ikke det samme.

Anonymkode: 72b6f...617

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir som å flytte nyttårsaften til 21.00, det blir ikke det samme.

Det er da overhodet ikke det samme. Vi går over til et nytt år ved midnatt 31. desember, der er det nettopp tidspunktet som teller. Tidspunktet for julemiddagen har derimot ikke noe som helst å si.  

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (Akkurat nå):

Det er da overhodet ikke det samme. Vi går over til et nytt år ved midnatt 31. desember, der er det nettopp tidspunktet som teller. Tidspunktet for julemiddagen har derimot ikke noe som helst å si.  

Julen ringes inn 17,00. Så 15.00 har ikke julaften startet, det er bare 24.desember enda. Så det blir absolutt som å startet feiringen av det nye året før tiden også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Julen ringes inn 17,00. Så 15.00 har ikke julaften startet, det er bare 24.desember enda. Så det blir absolutt som å startet feiringen av det nye året før tiden også.

Ts. Vi har spist før kl 17 mange ganger tidligere, og det har gått helt fint.. 

Anonymkode: 8f89c...110

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å mene man ikke kan spise middag før kl 17 på julaften fordi julen ikke har blitt ringt inn ennå er bare flisespikkeri. Hvis det er viktigere å spise middag kl 17 enn å kunne ha flere timer sammen med et familiemedlem på selve julaften har man et problem. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag skriver vi 1. november. Du har fått inn en sykemelding som går til Ove jul?

Det skal ikke være mulig for noen lege å skrive sykemelding for mer enn 7 og 1/2 uke. 

Anonymkode: 0facd...81b

Den går vel ikke til over jul enda, men jeg kjenner hun som er sykmeldt, og vet hun ikke er tilbake før på nyåret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde latt være å spørre og heller kommet tidlig for den sosiale delen og vært med på det jeg rakk. Klokken 15 har ikke julen startet og spise julemiddag da er altfor tidlig, jeg hadde aldri lagt den på alle de andre gjestene. Klokken 15 sitter jeg fremdeles i sofaen i koseklær og ser på tegnefilmer, og droppe det ødelegger hele julen for meg. 

Du rekker mye før du må dra 19,30, og det er dessutten ditt valg å jobbe jula for å få fri nyttårsaften. En rar beslutning hvis du tror det kan bli din far sin siste jul.

Så fordi du skal sitte i koseklær skal alle tilpasse seg deg da? 

Anonymkode: 3c87b...80b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig irrelevant hva ts skal nyttårsaften, det er spørsmål til hva man tenker om å starte julefeiringen kl 15 i stedet for 16. Det har vi gjort i familien vår flere år pga søsken som har småbarn. Bør vel kunne gjøre samme tilpasningen for andre scenarier og. Det viktigste er jo å feire sammen, ikke tidspunktet på dagen man gjør det.

Anonymkode: 68518...6f6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julemiddagen behøver da ikke starte tidligere fordi du kommer tidligere? Hvis du kommer kl 15 kan du sitte og prate med faren din eller eventuelt hjelpe til med noe før de andre gjestene kommer. Det blir mye hyggeligere!

Anonymkode: f4349...e95

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig_gravid skrev (På 1.11.2024 den 7.37):

I din situasjon hadde jeg prioritert far over mor, denne julen. Jeg hadde altså tatt fri julaften, og jobbet nyttårssaften. Det bør din mor tåle, oppmuntre og vise forståelse for, uten å bli sår.

Enig i dette. Jeg ville også prioritert syk far og feire julaften med ham i år. 

Anonymkode: 52aee...c37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kommer lenge før middagen på julaften. Dem sitter og snakker og leka med barna når dem var små. Kan du ikke bare komme tidlig så får du tid med faren din i tillegg. Ikke bare mat og pakker også hjem. 

Anonymkode: 7a9f6...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts. Vi har spist før kl 17 mange ganger tidligere, og det har gått helt fint.. 

Men hvorfor må dere spise kl 15 bare fordi du kommer tidlig? Kan du ikke komme på formiddagen, være sammen med dem, bli med å lage mat og stelle til og så spiser dere til vanlig tid? 

jeg forstår ikke valget ditt med å ha fri nyttårsaften og ikke julaften når du skriver at julaften er viktig i år pga faren din.

Anonymkode: e9ce9...9c5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så fordi du skal sitte i koseklær skal alle tilpasse seg deg da? 

Anonymkode: 3c87b...80b

Og det var det du fikk ut av innlegget...

Jeg sitter fremdeles i koseklærne klokken 15, for vi (dvs. min familie vil ha en formiddag sammen med kodis og tegnefilmer. Da hører koseklær med for min del, jeg hverken forventer eller tvinger andre til koseklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men hvorfor må dere spise kl 15 bare fordi du kommer tidlig? Kan du ikke komme på formiddagen, være sammen med dem, bli med å lage mat og stelle til og så spiser dere til vanlig tid? 

jeg forstår ikke valget ditt med å ha fri nyttårsaften og ikke julaften når du skriver at julaften er viktig i år pga faren din.

Ts her. Vi skal ikke være hjemme hos min far. Skal feire hos søskenbarnet mitt. Vi er en liten familie, så blir ikke kjempe mange. Jeg drar til min far lille julaften. Jeg kunne tenkt meg å åpnet gaver sammen, derfor jeg tenkte jeg rakk det hvis vi spiser kl 15.. 

Julaften er viktig, men også nyttårsaften. Og jeg er også med min far nyttårsaften. Får jo med meg en del av julekvelden selv om jeg må på jobb, mens nyttårsaften vil jeg ikke kunne få med meg.. sikkert vanskelig for andre å forstå, utfra svarene er det tydeligvis det, men jeg vet min mor syns det er trist vi nesten ikke sees i julen, og ser veldig frem til å samle alle nyttårsaften.. jeg ville helst ha fri begge, men må desverre jobbe en av de i år...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig_gravid skrev (På 1.11.2024 den 7.37):

I din situasjon hadde jeg prioritert far over mor, denne julen. Jeg hadde altså tatt fri julaften, og jobbet nyttårssaften. Det bør din mor tåle, oppmuntre og vise forståelse for, uten å bli sår.

Tenker akkurat det samme. Problemet til TS er at hun jobber natt og derfor må komme tidlig og også avslutte julefeiringen tidligere. 

Til TS: Jobber du natt til julaften? Har du i så fall tenkt på behovet for søvn før > 2 t kjøring til familien på julaften og så retur igjen for å rekke tilbake til nattevakt?

Dette er året du bør jobbe nyttår og informere din mor om at du heller tar igjen neste år. Det sier jo seg selv at planene dine er vel tidsoptimistiske og mulig også det gir stress for andre i familien, deriblant din syke far. Dra heller og besøk han i romjulen eller en annen dag du har bedre tid. Selv et digitalt møte kan gjøre susen på julaften så kan dere alle slappe av 😉 

Anonymkode: 8e86d...858

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Arkana skrev (På 1.11.2024 den 12.59):

Så julemiddagen kan spises 22. februar kl. 19.30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis middag når julen ringes inn, dra når du må må understrek at det ikke skal være noe fokus på at du skal rekke jobb eller må dra

Anonymkode: 8e97a...24d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her. Vi skal ikke være hjemme hos min far. Skal feire hos søskenbarnet mitt. Vi er en liten familie, så blir ikke kjempe mange. Jeg drar til min far lille julaften. Jeg kunne tenkt meg å åpnet gaver sammen, derfor jeg tenkte jeg rakk det hvis vi spiser kl 15.. 

Julaften er viktig, men også nyttårsaften. Og jeg er også med min far nyttårsaften. Får jo med meg en del av julekvelden selv om jeg må på jobb, mens nyttårsaften vil jeg ikke kunne få med meg.. sikkert vanskelig for andre å forstå, utfra svarene er det tydeligvis det, men jeg vet min mor syns det er trist vi nesten ikke sees i julen, og ser veldig frem til å samle alle nyttårsaften.. jeg ville helst ha fri begge, men må desverre jobbe en av de i år...

Jeg tenker det viktigste er å være sammen, og forstår ikke hvorfor du ikke kan komme tidlig selvom dere er hos søskenbarnet ditt. Middag tidlig eller ikke kan dere snakke om, men dere får mer tid sammen om du kommer tidlig uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere rekker jo julemiddag om du må dra kl 1930. Det er samværet som er det viktige, ikke gavene.

Anonymkode: 5e132...53e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...