AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Sover enten for mye eller for lite. Som oftest for lite. Nå ligger jeg på 2-3 timer om natten. Er våken en del timer og så legger jeg meg igjen fordi jeg er stuptrøtt. Sover da noen timer. Noen ganger får jeg ikke sove i det hele tatt. Våkner alltid utslitt. Jeg kan ikke huske å ha følt meg uthvilt på flere år. Våkner med kjempe vond smak i munnen, tror jeg puster med munnen åpen. Har prøvd å ta opp lyd om natten, jeg snorker ikke, noe jeg syns er rart for det kjennes ut i halsen som om jeg har snorket, om det gir mening? Søvnrestriksjon fungerer ikke. Legger meg ikke for tidlig fordi da våkner jeg bare tidlig, men nå opplever jeg at jeg sovner sent og våkner tidlig. Er overvektig. Sliter med å gå ned i vekt. Ganske vanskelig når jeg i tillegg ikke får sove ordentlig. Redd for at han skylder på det. Det er et ork nok å fungere normalt med for lite søvn. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre, er fortvilet, jeg vil sove som normalt, legge meg klokka 12 og våkne om morgenen klar for dagen. Anonymkode: 1ab75...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkSolsikke Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Fysisk aktivitet. Hvis du går deg en tur på kvelden, og bruker deg litt fysisk, så blir du mer sliten, og vil automatisk få bedre søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Hei, Jeg ville sjekket om Kommunen du bor i har RPH tilbud. Rask psykisk helsehjelp er et veldig lavterskeltilbud hvor det arrangeres kurs eller en til en samtaler på det med søvn. De følger en behandlingsmetode angående søvnproblemer som er svært effektiv. Ut i fra det jeg leser så høres det ut som at du er i målgruppen for veiledning og hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt med de. De skal ha telefontid hvor de screener innringer så du vil få raskt svar på om du er kandidat eller ikke. Anonymkode: 71417...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden FrkSolsikke skrev (1 time siden): Fysisk aktivitet. Hvis du går deg en tur på kvelden, og bruker deg litt fysisk, så blir du mer sliten, og vil automatisk få bedre søvn. Stemmer ikke her Anonymkode: dcd4a...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Siden du spør om noe før du ber om hjelp hos legen, og jeg ikke klarer å lese det ut fra innlegget, men hvordan er søvnrutinene dine? Jeg har hørt andre få anbefalt å alltid legge seg og stå opp til samme tid. F. eks hvis du bør ha 8t søvn legger du deg kl 23 og står opp kl 7. stå opp kl 7 uansett hvordan natta har vært. Det kan være fryktelig tungt i starten, men hvis det hjelper så vil det hjelpe kroppen med å skjønne når det er natt og når det er dag Men jeg er ingen ekspert og vet ikke hva du gjør til vanlig Anonymkode: 6b62e...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Har du fulgt ulike deler av «god søvnhygiene» ganske slavisk over tid? Det er alt fra å få godt med lys tidlig på morgenen (ikke så lett nå på vinteren, men så tidlig som mulig om du ikke bor helt i nord), kutte nikotin og koffein, ihvertfall fra ettermiddagen av. Koffein har en veldig lang halveringstid. Soverommet er luftet, passe temperatur, sengetøy skiftet på regelmessig, soverommet kun til å sove (og hygge 😉), ikke skjerm på kvelden/natten, spist noe, men ikke for mye. Ikke selvmedisinere med alkohol eller annet. Listen er lang, og jeg bare ramser opp. Sier ikke at du ikke har gjort alt dette, men nevner det. Lurt å sette av en tid for bekymringer på dagtid om du sliter med det. Hjelper også å ha penn og papir på nattbordet, både til ting du kommer på du må huske på, eller om det er noen tanker som kommer. Å heller legge seg tidligere, enn å sove lengre er også viktig, med mindre helsepersonell sier noe annet til deg. Stå opp til samme tid hver dag er viktigere enn å legge seg til samme tid hver dag. Ikke sove på dagen, samme hva. Fysisk aktivitet er viktig, men ikke hard trening for nærme leggetid. Jeg har slitt med søvnen siden jeg var barn, og er utredet for det og har flere diagnoser. Min erfaring, og jeg sier ikke det stemmer her, er at mange ikke er veldig konsekvente. Jeg sover selv maks 4 timer i døgnet, normalt mindre. Gjort over flere år nå. Jeg legges inn på sykehus innimellom for å få sove. Jeg må ta en tidlig kveld. Roe ned, og dempe lyset. Jeg er anbefalt å ikke ha noen faste aktiviteter på kveldstid. Kan gå meg en tur eller gjøre litt hjemme selvsagt, men jeg kan ikke gå på noe fast på kveldstid. Litt kjipt, men jeg bruker for lang tid på å roe ned. En biting, men er du tett i nesen/bihuler? Kan du prøve å legge en pute under overmadrassen så du kommer litt mer opp med hodet. Jeg bruker en 65x65 stor pute til formålet, så det blir en mer myk overgang. Jeg har mye problemer med bihuler, så tenkte på det med at du våkner sånn med munnen. Det å ha noen halslinser på nattbordet er også fint, gjerne en vannflaske også. Overvekt kan også påvirke dette, uten at jeg kan så mye om akkurat det. En blir helt utmattet så jeg forstår godt du er sliten. Ikke lett å ta tak heller når en lever livet i en tåke på grunn av altfor lite søvn. Anonymkode: 8349a...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå