AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har en venninne hvor jeg mistenker at mannen kanskje er alkoholiker. De har tre barn sammen og derfor tenker jeg mer på dette. Vi bor i nærheten og pleier å handle på samme butikk. Jeg har sett at hun har kjøpt øl på formiddagen i ukedager, på kvelden ukedager. Hun jobber turnus og et par av gangene har jeg vist om at hun skulle på aftenvakt. Tenker derfor det er usannsynlig at ølen var til henne. Det er snakk om 4-8øl hver gang. Jeg vet også at han er mye ute på byen eller fest med venner, kolleger, lønningspils osv. Hun er stort sett hjemme med barna. Vet hun siste par årene kun har deltatt på julebord i regi av jobben og ellers et par runde dager. Hvis jeg er innom på kaffe før alltid mannen på loftet og skal jobbe/se tv/game. Barna leker for seg selv med mindre de er i stuen med oss. De er 2, 4 og 7år. Jeg har sett poser med tomme ølbokser på kjøkkenet, stående i gangen, utenfor inngangsdøren. Det er ikke snakk om mange poser, men det er alltid en eller to poser (lagt merke til at type øl varierer, derfor ikke samme poser som er stående). Er der ukentlig, så legger merke til slikt. Jeg har ellers lagt merke til at han har litt kort lunte med barna, feks om det er litt støy (ikke så mye støy at jeg reagerer). Det er stort sett hun som kjører barna til aktiviteter, venner osv. Hun har fortalt at han ofte sitter litt lenge oppe på kvelden selv om han skal pø jobb, også klager han på tretthet dagen etter. Hun sier han ikke bidrar så mye og klager tidvis på dette. Det kan være å handle, lage middag, smøre matpakker, vaske klær, generelt renhold, og at han utsetter ting. Jeg syns selv han virker sliten, sier knapt hei når jeg kommer, vil ikke alltid bli med om vi inviterer på middag osv. Da vil han heller være alene og jeg vet han drikker da (hun har sagt det). Jeg vet det bare er spekulasjoner, men jeg er litt bekymret for han. Tenker også på barna. Man kan jo fint være "fungerende" alkoholiker, men det er jo barn i bildet. Jeg syns han virker fraværende i forhold til barna. Jeg vet han drikker en del i høytider og ferier da vi har reist med de. Nivået er betydelig høyere enn et par glass. Han er synlig beruset, men klarer å oppføre seg. Har lurt på å sende bekymring anonymt til BV. Tenker først og fremst på veiledning og hjelp. Men samtidig er dette en god venninne, og hvordan skal andre vite det jeg vet? Blir vanskelig å være anonym, samtidig er kanskje ikke dette nok for å melde til BV. Hun er generelt privat av seg, deler lite om det som skjer personlig. Hun lever veldig på autopilot slik jeg kjenner henne, og jeg vet hun ikke liker "negativ" oppmerksomhet. Syns derfor det kan være ubehagelig å ta opp temaet. Hva tenker dere? Anonymkode: 58942...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Må også legge til at jeg vet BV kan feilvurdere, og da er jeg redd for at det vil bli betydelig mer innblanding enn nødvendig. Anonymkode: 58942...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Så lenge barna blir godt ivaretatt, for eksempel av mor, så er ikke dette en sak for BV. Alkoholiker er ikke synonymt med monster. Hvis det stemmer at det er han du bekymrer deg for (du skriver det) så må du jo ta det opp med han eller moren. Anonymkode: 6d7f9...455 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Ikke kontakt bv. Du kan ødelegge mer enn det gjør godt! Ta det opp med dem. Litt til dette! Bv har ødelagt masse for mange. Du må være sikker. Anonymkode: 8da58...ce3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke kontakt bv. Du kan ødelegge mer enn det gjør godt! Ta det opp med dem. Litt til dette! Bv har ødelagt masse for mange. Du må være sikker. Anonymkode: 8da58...ce3 Lytt til dette. Anonymkode: 8da58...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Syns ikke dette hørtes bekymringsverdig ut i det hele tatt. Litt dumt, men ikke bv-mat. Anonymkode: 21fab...38f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Nei.... Er du ikke helt i vater? Anonymkode: 2b264...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Jeg ville ikke kontaktet BV men jeg ville snakket med mor som du tilsynleatende har en god relasjon til, si rett ut at du IKKE ønsker å tåkke over noen grenser men at du har lagt merke til at han drikker en del / Eller om samtalen kommer innpå det siden du skriver at hun har nevnt det tidligere, i en slik setting der hun har åpnet for å snakke om det spør om HUN er OK eller om det er noe hun trenger fra deg for å få det bedre, og så lar du det ligge hvis hun avviser deg, hun har garantert hørt deg og jobber med seg selv, ha tålmodighet og vent til hun er klar. Skulle ting bli verre ved at du stenges ute eller ser at barna faktisk lider så kan du ta opp igjen tanken på å kontakte BV men slik du beskriver det nå lever far litt på siden av familien, ikke alene om det - mange fedre lever slik uten at de nødvendigvis drikker av den grunn og ingen melder dem til BV.. Det ar han drikker øl er ikke alene en grunn for BV å gripe inn. Endret 2 timer siden av Carrot 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en venninne hvor jeg mistenker at mannen kanskje er alkoholiker. De har tre barn sammen og derfor tenker jeg mer på dette. Vi bor i nærheten og pleier å handle på samme butikk. Jeg har sett at hun har kjøpt øl på formiddagen i ukedager, på kvelden ukedager. Hun jobber turnus og et par av gangene har jeg vist om at hun skulle på aftenvakt. Tenker derfor det er usannsynlig at ølen var til henne. Det er snakk om 4-8øl hver gang. Jeg vet også at han er mye ute på byen eller fest med venner, kolleger, lønningspils osv. Hun er stort sett hjemme med barna. Vet hun siste par årene kun har deltatt på julebord i regi av jobben og ellers et par runde dager. Hvis jeg er innom på kaffe før alltid mannen på loftet og skal jobbe/se tv/game. Barna leker for seg selv med mindre de er i stuen med oss. De er 2, 4 og 7år. Jeg har sett poser med tomme ølbokser på kjøkkenet, stående i gangen, utenfor inngangsdøren. Det er ikke snakk om mange poser, men det er alltid en eller to poser (lagt merke til at type øl varierer, derfor ikke samme poser som er stående). Er der ukentlig, så legger merke til slikt. Jeg har ellers lagt merke til at han har litt kort lunte med barna, feks om det er litt støy (ikke så mye støy at jeg reagerer). Det er stort sett hun som kjører barna til aktiviteter, venner osv. Hun har fortalt at han ofte sitter litt lenge oppe på kvelden selv om han skal pø jobb, også klager han på tretthet dagen etter. Hun sier han ikke bidrar så mye og klager tidvis på dette. Det kan være å handle, lage middag, smøre matpakker, vaske klær, generelt renhold, og at han utsetter ting. Jeg syns selv han virker sliten, sier knapt hei når jeg kommer, vil ikke alltid bli med om vi inviterer på middag osv. Da vil han heller være alene og jeg vet han drikker da (hun har sagt det). Jeg vet det bare er spekulasjoner, men jeg er litt bekymret for han. Tenker også på barna. Man kan jo fint være "fungerende" alkoholiker, men det er jo barn i bildet. Jeg syns han virker fraværende i forhold til barna. Jeg vet han drikker en del i høytider og ferier da vi har reist med de. Nivået er betydelig høyere enn et par glass. Han er synlig beruset, men klarer å oppføre seg. Har lurt på å sende bekymring anonymt til BV. Tenker først og fremst på veiledning og hjelp. Men samtidig er dette en god venninne, og hvordan skal andre vite det jeg vet? Blir vanskelig å være anonym, samtidig er kanskje ikke dette nok for å melde til BV. Hun er generelt privat av seg, deler lite om det som skjer personlig. Hun lever veldig på autopilot slik jeg kjenner henne, og jeg vet hun ikke liker "negativ" oppmerksomhet. Syns derfor det kan være ubehagelig å ta opp temaet. Hva tenker dere? Anonymkode: 58942...3b2 Snakk heller med venninna di om muligheter hun har. Jeg kjenner til lignende tilfelle der faren var alkoholiker og moren gjorde alt alene. Barna manglet aldri noe og har høy utdanning nå. Ene er lege og andre er noe innenfor økonomi og ledelse. Barnevernet hadde ikke kunne hjulpet de på noen måte, han var streng og likte ikke lyd, men han var aldri siem. Jeg vet dette fordi jeg var der nesten daglig. Bare si at du legger merke til alkoholen og spør om hun trenger noe fra deg. Anonymkode: 5c5cf...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 55 minutter siden #10 Del Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge barna blir godt ivaretatt, for eksempel av mor, så er ikke dette en sak for BV. Alkoholiker er ikke synonymt med monster. Hvis det stemmer at det er han du bekymrer deg for (du skriver det) så må du jo ta det opp med han eller moren. Anonymkode: 6d7f9...455 Alkoholisme har absolutt en negativ innvirkning på barna🙄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 44 minutter siden #11 Del Skrevet 44 minutter siden Reign skrev (9 minutter siden): Alkoholisme har absolutt en negativ innvirkning på barna🙄 Absolutt. Selv med en fungerende forelder i hus, vil det påvirke barna i stor grad at det er en alkoholiker i hus. Noen av oss har gått i terapi i årevis etter en slik oppvekst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 42 minutter siden #12 Del Skrevet 42 minutter siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Snakk heller med venninna di om muligheter hun har. Jeg kjenner til lignende tilfelle der faren var alkoholiker og moren gjorde alt alene. Barna manglet aldri noe og har høy utdanning nå. Ene er lege og andre er noe innenfor økonomi og ledelse. Barnevernet hadde ikke kunne hjulpet de på noen måte, han var streng og likte ikke lyd, men han var aldri siem. Jeg vet dette fordi jeg var der nesten daglig. Bare si at du legger merke til alkoholen og spør om hun trenger noe fra deg. Anonymkode: 5c5cf...097 Det kan du ikke vite. Du aner ikke hvilke traumer barna kan sitte med i dag pga dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 41 minutter siden #13 Del Skrevet 41 minutter siden Carrot skrev (1 time siden): Det ar han drikker øl er ikke alene en grunn for BV å gripe inn. Om du er alkoholiker så går det nødvendigvis utover omsorgskompetansen din. Og det er barnevernets kjerneoppgave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 39 minutter siden #14 Del Skrevet 39 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke kontakt bv. Du kan ødelegge mer enn det gjør godt! Ta det opp med dem. Litt til dette! Bv har ødelagt masse for mange. Du må være sikker. Anonymkode: 8da58...ce3 Du sier at BV har ødelagt masse for mange. Hva med alle de barna de har hjulpet? Eller alle de barna som ikke fikk hjelp, fordi voksne tenkte som deg? Om man har god omsorgsevne er det helt uproblematisk å få en bekymringsmelding rettet mot seg. Da vil det løse seg raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #15 Del Skrevet 37 minutter siden Kålrota skrev (4 minutter siden): Absolutt. Selv med en fungerende forelder i hus, vil det påvirke barna i stor grad at det er en alkoholiker i hus. Noen av oss har gått i terapi i årevis etter en slik oppvekst. Jepp, men hvor mange fikk det ikke verre under bv? Hvis jeg skulle levd på nytt, ville jeg og mange med meg heller tatt det semifunksjonable hjemmet fremfor kaoset i bv. Sier ikke at de ikke kan være bra og nyttig. Men i mange tilfeller gjør de det verre. Men hey, kanskje en samtale er hva som skal til for at han oppsøker hjelp...? Anonymkode: 64a8a...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #16 Del Skrevet 36 minutter siden Kontakt barnevernet. Barna påvirkes i stor grad av at far er beruset og at lunta er kort. For mange barn kan den korte lunta oppleves som å gå i beredskap konstant. De som sier annet bør lese seg litt opp på nyere hjerneforskning, vold, traumer og barns utvikling. De trenger veiledning, og det kan de få av barnevernet om de ønsker. Så får barnevernet ta vurderingen om det er behov for pålagt veiledning om de nekter. Anonymkode: 14956...c22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #17 Del Skrevet 35 minutter siden Reign skrev (1 minutt siden): man har god omsorgsevne er det helt uproblematisk å få en bekymringsmelding rettet mot seg. Da vil det løse seg raskt. Dette er jo feil..historisk blir man straffet hardere av bv om man mangler ressurser, er aleine, utenlandsk etc.. Du fikk kanskje hjelp av bv. For mine søsken og meg ble det nesten vår død. Heldigvis var jeg stor nok til å ivareta dem, men vi var alle skadelidende. Anonymkode: 64a8a...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 34 minutter siden #18 Del Skrevet 34 minutter siden Høres ikke ut som en BV sak Hva med å snakke med denne ‘gode’ veninnen og spørre hvordan det går? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #19 Del Skrevet 32 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke kontakt bv. Du kan ødelegge mer enn det gjør godt! Ta det opp med dem. Litt til dette! Bv har ødelagt masse for mange. Du må være sikker. Anonymkode: 8da58...ce3 Bv har reddet mange! Anonymkode: c3e5f...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 32 minutter siden #20 Del Skrevet 32 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo feil..historisk blir man straffet hardere av bv om man mangler ressurser, er aleine, utenlandsk etc.. Du fikk kanskje hjelp av bv. For mine søsken og meg ble det nesten vår død. Heldigvis var jeg stor nok til å ivareta dem, men vi var alle skadelidende. Anonymkode: 64a8a...09f Om det nesten ble deres død så var garantert foreldrene deres problemet. Ikke barnevernet. At du ikke klarer å se dette som voksen, og fortsatt frikjenner dine foreldre, er utrolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå