Gå til innhold

Permisjon i bedrift som skal avvikles

Smofie_82

Anbefalte innlegg

Jeg er i foreldrepermisjon. Bedriften jeg jobber i skal avvikles 31.12.24.

Foreldrepermisjonen min slutter 12/2/25.

Jeg har én mnd oppsigelsestid.

Vil det ved avvikling være slik at min oppsigelsestid først begynner å løpe når foreldrepermisjonen er over?

Hvis ikke, hvordan løses dette økonomisk/ praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smofie_82 skrev (På 31.10.2024 den 22.52):

Jeg er i foreldrepermisjon. Bedriften jeg jobber i skal avvikles 31.12.24.

Foreldrepermisjonen min slutter 12/2/25.

Jeg har én mnd oppsigelsestid.

Vil det ved avvikling være slik at min oppsigelsestid først begynner å løpe når foreldrepermisjonen er over?

Hvis ikke, hvordan løses dette økonomisk/ praktisk?

Ekspander  

Du blir vel sagt opp pr 31.12 siden bedriften opphører da.

NAV betaler vel foreldrepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Permisjon i bedrift som skal avvikles - Advokaten hjelper deg
Her har du ett svært tydelig og helt konkret svar fra advokater om en helt identisk situasjon... 
Du kan ikke kreve å få avvikle oppsigelsestid i en bedrift som ikke eksisterer. Du kan ikke være ansatt i en ikke-eksisterende bedrift. Du kan ikke kreve å få lønn fra noe som ikke eksisterer. 

For å sette det litt på spissen, dine kolleger i bedriften har nå 2 måneder på å finne seg ny jobb før de eventuelt må over på dagpenger. Du derimot er så heldig at du har 6 uker lengre tid enn alle dine kolleger... Du får foreldrepenger fra NAV til permisjonen er over, så du stiller langt sterkere enn alle dine kolleger økonomisk og praktisk. 

Anonymkode: 09388...213

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Når en bedrift avvikles uten å gå konkurs, vil det være bedriftens ansvar å forholde seg til arbeidsavtalene, herunder oppsigelsestid.»

Altså vesentlig forskjell på om det er frivillig avvikling eller konkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Smofie_82 skrev (På 1.11.2024 den 8.03):

«Når en bedrift avvikles uten å gå konkurs, vil det være bedriftens ansvar å forholde seg til arbeidsavtalene, herunder oppsigelsestid.»

Ekspander  

Da regner jeg med at de sier dere opp 1 måned for bedriften opphører. Har du tatt kontakt med fagforeningen om du trenger mer informasjon enn det du har fått?

Anonymkode: 56dc0...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oppsigelsestiden løper som normalt i permisjonstiden, gitt at du har mottatt skriftlig oppsigelse. Nav tar over utbetaling av foreldrepenger dersom arbeidsgiver har betalt ut fram til nå. Du bør begynne å søke ny jobb.

Anonymkode: 709c5...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Smofie_82 skrev (På 1.11.2024 den 8.03):

Ekspander  

Det er vesentlig forskjell ja, men du kan vel ikke mene at bedriften ikke skal få lov til å avvikle fordi du er i fødselspermisjon?

De må forholde seg til arbeidsavtalene ja, det vil si varsle oppsigelse til rett tid og i riktig form, og de må betale eventuell lønn i hele oppsigelsestiden. De kan ikke avvikle på dagen og si opp alle ansatte uten å betale lønn.

Ved en konkurs derimot kan man få varsel på dagen om at arbeidsplassen forsvinner med øyeblikkelig virkning, og lønnsgarantien gir deg lønn en måned fra konkursåpning uansett når den skjer og uansett hvor lang oppsigelsestid du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 16.09):

Oppsigelsestiden løper som normalt i permisjonstiden, gitt at du har mottatt skriftlig oppsigelse. Nav tar over utbetaling av foreldrepenger dersom arbeidsgiver har betalt ut fram til nå. Du bør begynne å søke ny jobb.

Anonymkode: 709c5...1b5

Ekspander  

Nei dette stemmer ikke.

Ved foreldrepermisjon starter oppsigelse etter endt permisjon når bedriften sier opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 16.45):

Det er vesentlig forskjell ja, men du kan vel ikke mene at bedriften ikke skal få lov til å avvikle fordi du er i fødselspermisjon?

De må forholde seg til arbeidsavtalene ja, det vil si varsle oppsigelse til rett tid og i riktig form, og de må betale eventuell lønn i hele oppsigelsestiden. De kan ikke avvikle på dagen og si opp alle ansatte uten å betale lønn.

Ved en konkurs derimot kan man få varsel på dagen om at arbeidsplassen forsvinner med øyeblikkelig virkning, og lønnsgarantien gir deg lønn en måned fra konkursåpning uansett når den skjer og uansett hvor lang oppsigelsestid du har.

Ekspander  

Ja, du er inne på noe her:» De må forholde seg til arbeidsavtalene ja, det vil si varsle oppsigelse til rett tid og i riktig form, og de må betale eventuell lønn i hele oppsigelsestiden. De kan ikke avvikle på dagen og si opp alle ansatte uten å betale lønn.«

I foreldrepermisjon starter oppsigelse etter endt permisjon, så derfor må de forholde seg til arbeidsavtalen, der jeg har én mnd oppsigelsestid, riktig?

Jeg mener ikke nødvendigvis at de ikke får avvikle, men jeg skal i utgangspunktet starte å jobbe igjen 12/2. Da er jeg ferdig med foreldrepermisjon og pappaen skal overta. Men jeg har ingen jobb å gå til. Hele vitsen med oppsigelsestid er forberedelse/tid til å gå på intervjue og en økonomisk sikkerhet.

Og før noen kommer med et herlig forslag om at det må jeg begynne med nå- nei, det er ikke enkelt å starte den prosessen med en 3,5 mnd gammel baby nå.

Derfor( og her kan gjerne noen med kunnskap og erfaring svare skikkelige svar) trenger jeg råd om hva jeg kan kreve.

Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Smofie_82 skrev (På 2.11.2024 den 23.06):

Ja, du er inne på noe her:» De må forholde seg til arbeidsavtalene ja, det vil si varsle oppsigelse til rett tid og i riktig form, og de må betale eventuell lønn i hele oppsigelsestiden. De kan ikke avvikle på dagen og si opp alle ansatte uten å betale lønn.«

I foreldrepermisjon starter oppsigelse etter endt permisjon, så derfor må de forholde seg til arbeidsavtalen, der jeg har én mnd oppsigelsestid, riktig?

Jeg mener ikke nødvendigvis at de ikke får avvikle, men jeg skal i utgangspunktet starte å jobbe igjen 12/2. Da er jeg ferdig med foreldrepermisjon og pappaen skal overta. Men jeg har ingen jobb å gå til. Hele vitsen med oppsigelsestid er forberedelse/tid til å gå på intervjue og en økonomisk sikkerhet.

Og før noen kommer med et herlig forslag om at det må jeg begynne med nå- nei, det er ikke enkelt å starte den prosessen med en 3,5 mnd gammel baby nå.

Derfor( og her kan gjerne noen med kunnskap og erfaring svare skikkelige svar) trenger jeg råd om hva jeg kan kreve.

Ekspander  

Du mener helt seriøst at bedriften ikke skal få lov til å avvikle før du er tilbake?

Du er ikke fullstendig immun mot oppsigelse bare fordi du er i permisjon. Hvis bedriften avvikles ved nyttår og din permisjon slutter i februar, hvem skal du få lønn fra mener du? En bedrift som ikke eksisterer? Som betaler lønn i ikke-eksisterense valuta, fra en ikke-ekisterende konto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Da kontakter du fagforeningen for juridisk råd, ikke tilfeldige anonyme personer på kvinneguiden. 

Anonymkode: 56dc0...d66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Smofie_82 skrev (På 2.11.2024 den 22.54):

Nei dette stemmer ikke.

Ved foreldrepermisjon starter oppsigelse etter endt permisjon når bedriften sier opp.

Ekspander  

Starte oppsigelse i en bedrift som ikke eksisterer? 

Hva var det du ikke forsto av at bedriften opphører?

Etter permisjonstiden er vedkommende arbeidsledig

Anonymkode: e6267...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekspander  

Det er ikke umulig, heller. Pappaen får ta babyen en times tid hver kveld, som du bruker på å finne og søke på jobber. 

Anonymkode: bd5e7...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Smofie_82 skrev (På 2.11.2024 den 22.54):

Nei dette stemmer ikke.

Ekspander  

Jurist fra livets harde skole? Anbefaler deg oppfriskningskurs innen arbeidsrett. 

Anonymkode: fe396...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 0.23):

Jurist fra livets harde skole? Anbefaler deg oppfriskningskurs innen arbeidsrett. 

Anonymkode: fe396...8bf

Ekspander  

Er vel kanskje heller du som skulle hatt deg et kurs…

Om du blir sagt opp mens du er i foreldrepermisjon så starter ikke oppsigelsestiden å løpe før permisjonen er over. 

«Ved lovlig oppsigelse med fratredelse innenfor foreldrepermisjonen begynner oppsigelsestiden først etter at permisjonen er over.»

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/opphor-av-arbeidsforhold/sarskilt-vern-mot-oppsigelse/

I en bedrift som skal avvikles stiller nok saken seg annerledes.

Anonymkode: f1931...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 9.22):

Er vel kanskje heller du som skulle hatt deg et kurs…

Om du blir sagt opp mens du er i foreldrepermisjon så starter ikke oppsigelsestiden å løpe før permisjonen er over. 

«Ved lovlig oppsigelse med fratredelse innenfor foreldrepermisjonen begynner oppsigelsestiden først etter at permisjonen er over.»

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/opphor-av-arbeidsforhold/sarskilt-vern-mot-oppsigelse/

I en bedrift som skal avvikles stiller nok saken seg annerledes.

Anonymkode: f1931...98e

Ekspander  

Men det er jo snakk om en bedrift som skal avvikles! Det er ikke vits blande inn fullstendig irrelevante regler som ikke har noe å si for denne situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...