Gå til innhold

Unødvendig å skifte undertøy hver dag!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan vet du det? Var du der? Menneskene på 1800 tallet luktet nok nøytralt og ikke ille i det hele tatt. Klart i dagens vaskehysteri vil hår og kropp luktet grusomt etter få dager. Men du skal huske at en person på 1800 tallet hadde aldri og fikk aldri vasket seg skikkelig. Et bad en meget sjelden gang ja. Men ingen ordentlig rensesåpe som virkelig rensker opp, shampo, for ikke å snakke om intimsepe. 

For det kan du tro,hadde intimsepen fantes på den tiden skal jeg love deg det hadde luktet stram skitten kjønnsorgan av alle. For det er et tulleprodukt.

Kroppene til mennesker på 1800 tallet var nøytraliserte, de luktet sikkert littegrann. Men ikke så ille som du skal ha det til

Anonymkode: 3d818...e08

De hadde lutsåpe, som renser mer enn bra nok (altfor bra, avhengig av hvordan man lager den), og de hadde til og med 'balsam' i form av diverse låg, f.eks av einer. Folk hadde da, som nå, forskjellig kroppslukt. Noen svetter lite, andre svetter mye. Noen har aromatiske armhuler, mens andre lukter kattepiss.

I pubertet og overgangsalder er det normalt at det lukter ekstra ille, og det er som regel i puberteten man begynner med deodorant - fordi det begynner å lukte intenst og er til sjenanse for alle rundt en. Kjønnshår holder på mye mer (u)lukt også, så de hadde det å slite med i tillegg (jeg er pro-kjønnshår selv, men det endrer ikke fakta om lukt).

Det er ikke farlig å vaske underlivet med bare vann, men det vil jo lukte kjønn - svakt eller sterkt, avhengig av hva man personlig er velsignet/forbannet med. Som kvinner er vi i den artige situasjonen at både overdreven vask og for sjelden/dårlig vask av underlivet kan føre til soppinfeksjon. En fordel de hadde i gamledager var at tøy var laget av naturmaterialer. Det vil utvikle seg svettelukt i det og, men det er ingenting sammenlignet med polyester. 

Bestemor ble født i 1921, og var alltid nøye med daglig klutvask. Jeg husker desverre ikke alt hun fortalte meg om gammeldagse metoder, men jeg husker godt at hun brukte ting som potetmel, sitron, og talkum hun hadde lagt furuskudd i for å få det til å lukte ekstra friskt i armhulene (ikke alt på en gang :P). Parfyme var også et alternativ for å kamuflere vond lukt, men det var gjerne for de mer velstående om man går lenger tilbake i tid.

Anonymkode: c458e...096

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det en selvfølge at det er en mann? Det kunne like så godt ha vært meg. Jeg er kvinne og dusjer hver 3. dag, og det kan fint gå to dager uten at jeg bytter truse. Men bruker intimservietter etter do besøk. Ser virkelig ikke problemet. Folk som bytter hver dag er unaturlig hygeniske.

Anonymkode: 84ab1...404

Fordi han ikke fatter at kvinner har utflod og menstruasjon som setter spor i undertøyet. 
At du ikke har behov for å bytte undertøy betyr ikke at det er fasiten for andre. 
Det kommer også an på hva slags jobb en har og hvilken aktivitet en har om dagene. 
Jeg dusjer og bytter undertøy hver dag fordi det er NØDVENDIG for å kunne være ren og for å slippe svett undertøy med flekker etter minidråper med urin (?) og  merker etter utflod (bruker seff truseinnlegg), men en kan ikke gå med innlegg hele døgnet.  
Jeg vasker meg ikke med intimservietter . 
Sprit tørker ut huden 

Anonymkode: 1f127...39c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det en selvfølge at det er en mann? Det kunne like så godt ha vært meg. Jeg er kvinne og dusjer hver 3. dag, og det kan fint gå to dager uten at jeg bytter truse. Men bruker intimservietter etter do besøk. Ser virkelig ikke problemet. Folk som bytter hver dag er unaturlig hygeniske.

Anonymkode: 84ab1...404

Du burde skamme deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så den norske filmen Søndagsengler som tenåring, og det som festet seg aller mest at hun hadde bare brukt truse to dager, ikke vrengt den enda 😄

Jeg tenker det er fornuftig, både for miljøet og klærne å ikke vaske dem for mye. Men truser tar ikke akkurat mye plass i vaskemaskinen. 7 truser er vel som én singlett i stoff. Ser ingen grunn til å spare vask av truser altså. 

Anonymkode: a674d...947

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det? Var du der? Menneskene på 1800 tallet luktet nok nøytralt og ikke ille i det hele tatt. Klart i dagens vaskehysteri vil hår og kropp luktet grusomt etter få dager. Men du skal huske at en person på 1800 tallet hadde aldri og fikk aldri vasket seg skikkelig. Et bad en meget sjelden gang ja. Men ingen ordentlig rensesåpe som virkelig rensker opp, shampo, for ikke å snakke om intimsepe. 

For det kan du tro,hadde intimsepen fantes på den tiden skal jeg love deg det hadde luktet stram skitten kjønnsorgan av alle. For det er et tulleprodukt.

Kroppene til mennesker på 1800 tallet var nøytraliserte, de luktet sikkert littegrann. Men ikke så ille som du skal ha det til

Nei, jeg var ikke der. 
Jo, det har luktet. Avføring, søppel og møkk luktet da som nå. Har du noengang vært med på og tømme en utedo eller septiktank? Ja, kroppene til menneskene var nøytraliserte , de hadde nok luktet litt i dag, men du hadde ikke kjent « stanken « av dem om du gikk forbi en fiskebutikk fordi stanken rundt var mye sterkere enn deres kroppslukt. De badet på lørdager og på slutten av 1800- tallet fikk de såpe. 
på 50 tallet som noen påstår, hadde de shampo , såpe, kremer , parfyme, vaskepulver  osv så det skjedde veldig mye på de årene. Nei, jeg var ikke der da heller, ble født noen år senere . 

Anonymkode: 070c5...b1b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du burde skamme deg

Det er vel heller du som må skamme deg for å shame andre slik! Vi er hysterisk idag,tåler ikke at folk lukter kropp, nå overdøves med sterke såper og parfymer. Og så påstår noen at å lukte kropp er det samme som å være uhygieniske! Vi må slutte med det. 

Anonymkode: 2e748...136

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bytter truse minst to ganger om dagen, hver gang etter dusj eller bad. Har egne nattruser som er behagelige, og dagtruser som ikke vises under bukser eller skjørt. Forstår ikke at folk klarer å ta på seg en brukt truse etter å ha vasket seg. Ungene må også bytte truse morgen og kveld. Ikke snakk om lukt eller bremsespor heller. Vasker også alt av klær, utenom ullgenser og ytterklær, etter en dag. Eneste er bh eller nattskjorte som jeg bruker flere ganger. Dusjer eller bader morgen og kveld hver eneste dag. 

Anonymkode: b6118...a70

Vasker du hende og bukse etter 1 gangs bruk? Følger stoffet i klærne klokka, slik at man ikke kan bruke dem mer Max 12 timer før vask?! 

Anonymkode: 0ddeb...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke unødvendig. Det er faktisk nødvendig. 

Anonymkode: 02436...4d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine truser er alltid fulle av størknet utflod etter en lang dag (noe som er helt normalt for kvinner i fruktbar alder), så helt uaktuelt å ikke bytte hver dag. Bytter noen ganger i løpet av dagen også. 

Jeg er enig i at man ofte kan bruke andre plagg flere ganger, men akkurat truser (og sokker) vil jeg ha nytt hver dag, altså. 

Anonymkode: 04c04...99b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine truser er alltid fulle av størknet utflod etter en lang dag (noe som er helt normalt for kvinner i fruktbar alder), så helt uaktuelt å ikke bytte hver dag. Bytter noen ganger i løpet av dagen også. 

Jeg er enig i at man ofte kan bruke andre plagg flere ganger, men akkurat truser (og sokker) vil jeg ha nytt hver dag, altså. 

Anonymkode: 04c04...99b

Jeg skifter ikke flere ganger om dagen. Jeg er ufruktbar 🤣. Men å ha nytt undertøy og sokker er et must for meg. Det var sikkert ikke sånn på 1950 tallet. Men sånn er det i dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bytter annenhver dag, og dusjer annenhver dag. Det har jeg gjort i alle år, det samme gjør datteren min på 19 år. Er bare tull å skifte undertøy hver dag. De som sier det er ekkelt får stå for det de sier, men de tar feil og litt barnslige. 

Anonymkode: 170e6...673

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skamme deg

Nei, det bør hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg lest hele tråden. MEN ER DU DUM?  

Nei,er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke unødvendig. Det er faktisk nødvendig. 

Anonymkode: 02436...4d4

Ikke ukritisk og uten å vurdere om det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter annenhver dag, når jeg dusjer. Det har jeg gjort i alle år og kommer til å fortsette med. Bytter selvfølgelig oftere når jeg har mensen og bruker bind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tror du man bader i kloakk på et renseanlegg?

Nei, da ville byttebehovet nok vært større.

Anonymkode: 5c6ed...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter truse minst to ganger om dagen, hver gang etter dusj eller bad. Har egne nattruser som er behagelige, og dagtruser som ikke vises under bukser eller skjørt. Forstår ikke at folk klarer å ta på seg en brukt truse etter å ha vasket seg. Ungene må også bytte truse morgen og kveld. Ikke snakk om lukt eller bremsespor heller. Vasker også alt av klær, utenom ullgenser og ytterklær, etter en dag. Eneste er bh eller nattskjorte som jeg bruker flere ganger. Dusjer eller bader morgen og kveld hver eneste dag. 

Anonymkode: b6118...a70

Tuller du? Beklager, men dette er jo helt sprøtt. En ting er at du gjør det selv, men du overfører uvanene dine til ungene som vokser opp i den tro at det faktisk er nødvendig å drive med dette! Det miljøfiendtlig, det er dyrt, det sliter på klærne (vasker alt etter en gangs bruk?!?)  og det har absolutt ikke noe som helst med god hygiene å gjøre.

Anonymkode: 43c5d...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet truser hver dag i hele mitt liv. Har ikke tatt skade av det, og planlegger å fortsette med rene truser hver dag.

Anonymkode: 1c164...6ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på TS sitt spørsmål:

Nei det er ikke nødvendig.

Anonymkode: 5c6ed...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...