Gå til innhold

Hund, katt og tannhelse

AnonymBruker

Hund og tannhelse  

19 stemmer

1. 1. Jeg har hund og

• pusser tennene hver dag
      1
    • pusser tennene noen ganger i uken
      1
    • pusser tennene noen ganger i måneden
      1
    • pusser aldri tennene
      8
    • Har ikke hund
      8
  2. 2. Jeg har katt og

• pusser tennene hver dag
      0
    • pusser tennene noen ganger i uken
      0
    • pusser tennene noen ganger i måneden
      2
    • pusser aldri tennene
      9
    • Har ikke katt
      8
  3. 3. Min hund/katt får årlig tannundersøkelse under narkose hos veterinær

• Ja
      7
    • Nei
      12
    • Har ikke hund eller katt
      0

Anbefalte innlegg

+Artikkel om temaet i dagens VG. Ingvild Mæhle, som er universitetslektor ved Kirurgisk enhet på Dyresykehuset Smådyr ved NMBU Veterinærhøgskolen uttaler seg:
"Noen trenger årlig tannrens i anestesi, andre hver sjette måned, andre igjen sjeldnere intervaller." Rens under anestesi koster 3000-5000 kr.

Og videre:
Den beste måten å forebygge at kjæledyret ditt får smertefulle tannproblemer, og du selv høyere veterinærregninger på, er å pusse tennene. Hver dag.

Nysgjerrig på hvordan hund og katteeiere forholder seg til dette.

(KG tillater maks 3 spørsmål pr meningsmåling. Meningsmålingen er anonym, andre kan ikke se at du har stemt)

Anonymkode: a3037...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får "manuell" sjekk av  tennene ved vaksine hvert år. Det har alltid vært nok, hun har hatt sterke tenner. I år måtte en trekkes og de tok da også litt tannstein. Hun blir 10 og vi har aldri pusset tennene utenom. Vi prøvde tannpuss når hun var valp, men jeg føler vi kommer så dårlig til at det knapt utgjorde noe, og hun så det som ren tortur i tillegg. 

Anonymkode: cbd91...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har katt, hun er over 10 år nå, og med tannpuss 3-4 ganger i uken så slipper hun å rense tennene hos veterinæren. Veterinæren sjekker tennene hvert år ved den årlige helsesjekken og vaksinene. Katten vår er ikke glad i å pusse tennene, men hun godtar det. Bruker en myk babytannbørste og tannkrem fra veterinæren, og det tar knapt 1 min. 

Anonymkode: 71a54...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har/har hatt katter som er ute og fanger/spiser en del vilt, og jeg har aldri pusset tenner på noen av de. Ingen av de har hatt problemer med tennene annet enn at en av de mistet en jeksel etter skade. Hadde jeg hatt innekatt så hadde jeg muligens vurdert tannpuss/stell.

Har også hatt en del hunder som jeg heller ikke har pusset tenner på, men jeg har selv fjernet tannstein nå og da på tre av de. De fleste av de har vært mellomstore hunder, og ingen av de har hatt problemer med tennene. Hadde jeg hatt mindre raser, eller raser med kjent tannproblematikk, så hadde jeg vurdert tannpuss.

Anonymkode: 66eaa...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kattene mine og hunden hater all form for håndtering så derfor har jeg valgt å ikke kjøre tannpuss hjemme på de. Har brukt veldig mye tid på å trene de opp til å tolerere kloklipp, så daglig tannpuss er nok ganske urealistisk å få til uten at det skal gå ut over forholdet oss i mellom. 

Men alle dyrene får tannsjekk hos veterinær hvert år. Tannrens har ikke vært nødvendig på hunden så langt men kattene får tannrens hvert år. De er gamle og trenger det. 

Anonymkode: 52b19...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pusset tenner hver dag siden vi fikk hunden da han var valp, får tillegg i fôret sitt som skal forhindre plakk og tannstein, og vi pusser med en desinfiserende gel.  Han har alikavel vært nødt til å trekke de to bakerste jekslene på begge sider, oppe og nede. 

Anonymkode: 9d7a1...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har rasekatt (norsk skogkatt) på 2,5 og 0,5 år. Begge to sliter med tannproblemer.

Pusser tenner på disse kattene hver kveld, med både tannkrem spesialisert for dyr, og noe som heter Stomodine. 
De har kronisk tannkjøttbetennelse og dette holder det litt i sjakk. Hvis jeg er på ferie i en uke uten at noen pusser tennene på de går alt rett vest.

Den ene katten på 2,5 år går til veterinær hver 3. mnd på kontroll. Da vurderer veterinær om det er behov med en tannrens eller ikke. Den andre katten har foreløpig ikke begynt med dette enda.

Veterinæren sa at mange rasekatter er eksponert for dette. Rasekatter er nødvendigvis ikke de mest friskeste, og det er noe å ta i betraktning selv om de er veldig fine utseendemessig. De kan kreve flere timer hos veterinær, og er derfor dyre å passe på.

Når det kommer til å begynne med tannpuss, så har jeg erfart at det er viktig å begynne tidlig fra de er små. Det er viktig å være bestemt og vise hvem som bestemmer, og at dette SKAL gjøres om de vil eller ikke. Naturligvis vil verken hund eller katt like dette når de ikke er vant med det. Men det går bra, de skal ikke få vondt. Tannkremen hjelper med smak, det er positivt om de synes at den smaker godt!

Anonymkode: 4b037...725

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...