Gå til innhold

Samboer som aldri klarer dra lasset for å få ting hyggelig for barna

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her er noe å tenke på: det var det samme hos oss, jeg husker så mange ganger jeg var alene med barna, han sov og klarte ikke engasjere seg. Så 10 - 15  år har gått og barna må kjøres langt på sport, sene kvelder, mannen min er så engasjert og har så kjempefin kontakt med tenåringene! Rollene er byttet, jeg henger på så godt jeg kan men nåver det han som burde hatt medalje. De kommer til meg hvis det er noe vanskelig, vi har forskjellige roller, livet forandrer seg. Gjør det du klarer og NYT barna livet og mannen! 

Anonymkode: 6178b...dc1

Nyt den late ubrukelige mannen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Litt ironisk at de har kjipe opplevelser fra barndommen med fraværende far og så gjør de nøyaktig det samme mot sine egne barn. Skulle tro han ville gi de bedre opplevelser enn han selv fikk...

Ja, jeg hadde en fraværende og kald mamma, jeg bestemte meg for å være stikk motsatt for min sønn. Det er sikkert ikke så lett, men hvis man er bevisst det så bør man virkelig jobbe med seg selv. 

Anonymkode: 1fd55...6aa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Litt ironisk at de har kjipe opplevelser fra barndommen med fraværende far og så gjør de nøyaktig det samme mot sine egne barn. Skulle tro han ville gi de bedre opplevelser enn han selv fikk...

Jeg har poengtert nettopp dette for min fraværende mann flere ganger «vil du virkelig være som faren din?»

Han bare trekker på skuldrene og påstår han ikke skjønner hva jeg mener, for han deltar jo mer. Og ja, han deltar kanskje 10% der hans far deltok 0%, så i hans øyne er han «flink»!

Anonymkode: 138fe...362

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (30 minutter siden):

Synes halloween er noe tull jeg da

Men syns ungene dine det? Hva gjør du istedetfor da, som barna syns er vel så hyggelig? Hvilken tradisjon har du laget som du følger opp? Hvis mannen til ts hadde tatt dem med på lommelykttur i skogen med bål og kakao  hver 31.oktober hadde hun neppe klagd. Og bursdager, er det også tull? Jul? Påske? Hvis du er en mor som tiner ned halloween, er det forståelig. Men å nekte å delta, når det betyr at barna ikke kan? 

Anonymkode: 8579c...7d1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten snakker om likestilling og påtvinger farspermisjonen. Babyer må slutte å amme før de er klar, for mor må ut i jobb…. Men hvor mange fedre her i landet tar initiativ til å passe på at ungene senere har tette støvler i barnehagen feks? Eller en festdrakt klar på 17. mai? Eller setter i gang med julebakst? Hurra for likestilling… staten vil det skal være slik, men godta at fra naturens side er dette noe de fleste fedre ikke makter p forholde seg til… 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinemor78 skrev (1 time siden):

Hurra for likestilling… staten vil det skal være slik, men godta at fra naturens side er dette noe de fleste fedre ikke makter p forholde seg til… 

Makter og makter, fru Blom.

Mannen min overlater med glede disse oppgavene til meg om han får sjansen, men hvis vi avtaler på forhånd eller hvis vi må dele oss (har flere barn) så er det jo ikke som om han ikke kan! Det er bare så innmari mye mer behagelig å la konemor gjøre det. Tror han har mange, mange likesinnede rundt om i landet. Jeg har  vært alvorlig syk så tanken på at han kanskje må klare seg alene en dag er dessverre ikke helt fjern, og jeg tipper det blir kaos i starten før han finner rutiner og fremgangsmåter som funker for ham. Resultatet ville neppe blitt 100% på alle fronter, men det trenger det ikke være heller. Men at han hadde klart det viktigste? Selvfølgelig, han er jo ikke evneveik heller.

(Og hvor mye mer distansert hadde en del av pappaene blitt hvis de slapp å ha aleneansvar for baby en eneste dag fordi mor kunne ta hele permisjonen? Jeg grøsser ved tanken. Pappapermen gjorde en stor forskjell her i huset, med hver eneste unge, men det hadde nok blitt min permisjon om ikke reglene var som de var. Hurra for pappaperm!)

Anonymkode: 428d4...b0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Maleficenta said:

Nyt den late ubrukelige mannen?

De har barn sammen og hvis det er noe bra mellom dem er det lurt å bygge på det som er positivt I forholdet. Det kan være vanskelig å forandre et voksent menneske, men kanskje sliter han med noe for tiden, kanskje trenger han hjelp, Eller begge trenger hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel, så fortsetter man å være med barnefaren. Har ikke folk selvrespekt lengre? Hvorfor ikke bare gå fra skille seg fra mannen sin om han ikke klarer å forandre seg? "Nei, jeg gjør det for barna mine!!" Piss, du gjør det fordi du ikke har økonomisk kapasitet til å skille deg fra mannen din. Du er avhengig av hans lønn. 

Jeg skilte meg fra mannen min fordi jeg innså at han var udugelig, selvom det ville gå utover økonomien.

Endret av Al34n0nym1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (6 minutter siden):

Og likevel, så fortsetter man å være med barnefaren. Har ikke folk selvrespekt lengre? Hvorfor ikke bare gå fra skille seg fra mannen sin om han ikke klarer å forandre seg? "Nei, jeg gjør det for barna mine!!" Piss, du gjør det fordi du ikke har økonomisk kapasitet til å skille deg fra mannen din. Du er avhengig av hans lønn. 

Jeg skilte meg fra mannen min fordi jeg innså at han var udugelig, selvom det ville gå utover økonomien.

Og det ironiske er at i de fleste tilfellene samlivsbrudd på disse premissene skjer…så viser det seg at fedrene duger helt ok i rollen sin som pappa likevel. Tiden der man kunne ta fra fedre omsorg for barna ‘fordi de ikke duger’ er for forbi. Skal ganske mye til å få hovedomsorgen i dag med mindre fedrene ikke vil ha delt omsorg. Noe de fleste vil.

Så jeg tror dette handler ulike mye om at fedrene tar mødrene for gitt. Kjærligheten gnistrer kanskje ikke like mye som før. Og det at mødrene tar på seg mest ansvar og oppgaver med barna/familien sammen med at det er fint å ha noen å dele økonomien med, er samme grunnen til at fedrene blir i et forhold som ikke er spesielt bra i utgangspunktet.

Men når bruddet er et fakta så viser det seg at det gikk helt fint likevel. Fedrene ser riktignok bedre alt arbeidet de slapp unna og at livet som alenefedre kan være tøft. Men de klarer det likevel helt fint. 

Anonymkode: b1868...1e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min eks var i hvert fall glad i tradisjoner rundt høytider, ordnet ting i forbindelse med det, vasket og ryddet og tok sin del av ansvaret osv., men da barnet kom så sluttet han med alt 🤷‍♀️ 

Har ingen tro på at en mann som er opptatt av å skape stemning rundt høytider, gjøre huset koselig en fredags kveld, står opp til rimelig tid hver dag, kommer med forslag til aktiviteter i nærområdet, finner en ny oppskrift han vil prøve ut..

Plutselig blir en lat slask i det barnet kommer.

Du hadde nok fortsatt de rosa brillene på. 

Anonymkode: e95d5...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (3 timer siden):

Du har nok rett i at en del blir pga økonomi.

Men det er jo også mange flere aspekter i et forhold enn kun det tredje skiftet. Det går an å være frustrert over å sitte igjen med mye "adminansvar" uten at det betyr at mannen er tvers gjennom udugelig og at man lider seg gjennom samlivet. Hvis man gjør det, er jeg enig med deg- det er mangel på selvrespekt. Men det behøver ikke være det, forholdet kan funke fint på en rekke andre områder. De fleste har noe de er mindre fornøyd med ved partneren sin (det gjelder garantert også mannen min, hehe), så for de fleste blir det et spørsmål om det positive oppveier det negative. Går totalen i minus over tid er det på tide å ta grep.

Anonymkode: 428d4...b0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 timer siden):

Akkurat dette er mer vanlig enn ikke, da det er valg som skjer på underbevisst nivå. Vi blir programmert i vårt barndom, og de færreste lærer seg å bryte ut av disse. Dette er svært godt dokumentert og forklart i enkel psykologi.

Anonymkode: d32d1...b43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du/dere må få slutt på i første omgang er sovingen på ettermiddagen og det at han kan melde seg ut slik, TS. 3 timer på ettermiddagen er for mye, det tar av nattesøvnen og blir en ond sirkel. 20 min powernap er ok, men ikke mer.

Og med barn kan man ikke bare melde seg ut. Det er litt sånn at (særlig når man har flere barn) det aller minste man må bli med på er en «jeg tar dette, så du får ta dette»-fordeling. Det er ikke sikkert han ser at du trenger at han deltar. Mange menn skjlnner ikke bæret av det tredje skiftet, de må fortelles hva de skal gjøre. Gi ham handlelista, la ham ta seg av 3-åringen mens du er med 6-åringen på treff med skolen eller fotballtrening, send ham i foreldremøte, be ham dra og kjøpe støvler (send evt med avtrykk av barnets fot) osv. Si ifra i god tid at Ila denne uka må han gjøre dette, det er ikke lov å drite i det. Alternativt får han ta seg av å passe barn, lage middag og legge barna mens du drar og ordner. Husk at han må betale halvparten. 

Er han deprimert? 

Ville gått i parterapi eller flyttet. Han ser vel ikke barna sine omtrent, og er bare enda et barn som må passes på?

Anonymkode: c9da0...e21

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinemor78 skrev (8 timer siden):

Staten snakker om likestilling og påtvinger farspermisjonen. Babyer må slutte å amme før de er klar, for mor må ut i jobb…. Men hvor mange fedre her i landet tar initiativ til å passe på at ungene senere har tette støvler i barnehagen feks? Eller en festdrakt klar på 17. mai? Eller setter i gang med julebakst? Hurra for likestilling… staten vil det skal være slik, men godta at fra naturens side er dette noe de fleste fedre ikke makter p forholde seg til… 

"Fra naturens side..." for noe tull. Veldig mange klarer fint å forholde seg til slikt, når man må. Når noen andre gjør det derimot, da slipper man jo tenke på det? 

Min mann handler vinterjakke og sko, har begynt å planlegge jula nå, gikk Halloween med barna. Det faller han ikke naturlig, like lite som det faller meg helt naturlig pga tissen min. 

Foreldrepermisjon har ingen ting med å ønske å glede barna sine og skape en familie med tradisjoner. 

Anonymkode: 8579c...7d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 18.05):

Ja, det er jo bare slik det er. Mannen min er god på mye annet da. Flink i jobben sin, tjener slik at vi kan kjøpe oss akkurat det vi vil, har ansvar for bilene, Hagen og snømåking. Har det hyggelig med barna, men det store lasset der drar nok jeg. Har bare innfunnet meg med at slik er det. Ble bedre stemning etter at jeg bare aksepterte at vi var ulike, men tross alt utfylte hverandre. 

Anonymkode: ada16...b60

For svært mange familier så er det ikke slik at mannen tjener mye mer enn kvinnen. I min husstand tjener vi omtrent det samme. Jeg er likevel alene om det tredje skiftet. Om ti år, når minstemann flytter ut, så skal jeg kjøpe min egen leilighet. Ikke faen om jeg gidder å bli gammel med en rotegubbe som jeg må rydde opp etter. Han får selv finne ut av om han vil skilles eller ikke, jeg er uansett 100 % ferdig med menn.

Anonymkode: 54079...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trinemor78 skrev (8 timer siden):

Ikke makter? De klarer å ta mastergrad, de klarer å ha personalansvar for 20 stk, men de "makter ikke" å bake boller? 

De.gidder.ikke!!

De utnytter og bruker opp kona, da kvinner historisk sett har blitt grovt utnyttet i alle år da de har vært økonomisk hjelpeløse og 100 % avhengige av mannens gunst. Akkurat nå er det ikke slik i Norge, slik at en god del kvinner heller velger å leve svært lykkelig alene, mens det blir stadig flere bitre sinnamenn. 

Anonymkode: 54079...d05

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 timer siden):

Jeg hadde en "fraværende" far. Mor snakket alltid om hvor lite han bidro, og at det var hun som måtte gjøre alt.  Vi vokste opp med at far var en person som ville oss vondt, og at menn var latsabber og drittsekker. I dag som voksen ser jeg at far var bærebjelken i vår barndom. Det var HAN som gjorde alt. Mor gikk rundt og kommanderte og mente hun måtte holde styr på alt.  Men hun GJORDE jo ingenting. Vi ble hjernevasket rett og slett. Jeg har kuttet henne helt ut, hun sitter igjen bitter og gammel, og er sint på alle. Og så har jeg et utmerket forhold til far, når jeg nå ser at han faktisk gjorde alt for at vi skulle få en god barndom. Men han var først og fremst en FAR og gjorde det på sin måte, selv om det sikkert ikke oppfyller standarden til enkelte her inne.

Anonymkode: 8223a...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (På 1.11.2024 den 9.35):

Det tredje skiftet er en myte. Menn bruker mer tid på familie, husarbeid og jobb kombinert enn det kvinner gjør (SSB). 

Jndersøkelse basert på egenrapportering? 

Anonymkode: ce293...716

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ingen tro på at en mann som er opptatt av å skape stemning rundt høytider, gjøre huset koselig en fredags kveld, står opp til rimelig tid hver dag, kommer med forslag til aktiviteter i nærområdet, finner en ny oppskrift han vil prøve ut..

Plutselig blir en lat slask i det barnet kommer.

Du hadde nok fortsatt de rosa brillene på. 

Anonymkode: e95d5...f10

Du får tro hva du vil. Vi var sammen i sju år før vi fikk barn, så de rosa brillene var lagt bort for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...