Gå til innhold

Samboer som aldri klarer dra lasset for å få ting hyggelig for barna

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I går jobbet jeg kveld. Før i går tok jeg ansvar for at kostymene ble kjøpt, jeg kjøpte godteri, pyntet i utestua så minsten kunne ha halloween-fest. 

Mannen tok med minstemann og vennene hans rundt for å samle godteri, og fikk lagt ham før jeg kom hjem. Så tok jeg ansvar for å få de eldste i seng når jeg kom hjem 21.20. Så i dag har vi samarbeidet godt, det er det ikke alltid vi gjør.. Men da er det ofte jeg som kommer til kort. 

Anonymkode: ee57a...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri fått barn med en sånn mann. Og jeg er uenig med at dette er noe du ikke kan se før man får barn, man ser jo hvor mye interesse ligger der i å feire høytider og tradisjonene de synes er viktig å ta vare på, osv.

Kanskje for sent for Ts, men for de andre de ute, man trenger ikke å finne seg i sånn, spesielt ikke om man ellers bidrar ganske likt i husholdningens økonomi og jobber like mye..

Anonymkode: b52c0...27e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og kostymer til ungene trenger ikke være 4 dager på systua for å bli klare. Eller rase rundt på butikker flere dager i forkant. Det går an å kjøre litt lavterskel der også og sette sammen litt det man finner i skuffer og skap.

Anonymkode: 8223a...ed5

Den kuleste kidden på døra heri går surte forsiktig "klarer du gjette hvem jeg er" 

Jeg så på han lenge, han hadde tegna på seg sjegg med morens kajal, hadde kledd på seg ullgenser og skinnjakke, furset til håret og rullet sammen ett ark som "sigarett" og tredd på seg en lue mens buksa hadde fått hull på kneet.. De oppspilte og forventningsfulleønynene mend kompisene sto i kjøt kostyme var så herlig uskyldig, jeg spurte er du fra tilm eller tv da? Han gliste og sa jeg er norsk og har vært med på alt som er galt :D Svaret var Lotheous selvsagt - og gutten var så stolt! 
Jeg vet at mamman hans er syk og pappa`n jobber skift - at han har småsøsken og at disse ikke får gå i år så han forklarte hvorfor han hadde tre bøtter med seg og at han hadde laget det til helt selv for å glede søsknene sine.. SÅ nei, det MÅ ikke være stress, det KAN være ren kjærlighet.. 

Anonymkode: fe137...855

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann kjenner jeg meg dessverre så altfor godt igjen her. Minus den med sovingen på dagtid. 
Endte med samlivsbrudd, og jeg skjønner godt hvorfor hun ikke orket mere. 
Jeg slet psykisk og har i ettertid fått hjelp til dette.
Høres sikkert ut som en rar unnskyldning, men for meg så var dette virkelig høyst reelt. 

Anonymkode: 47459...999

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som mann kjenner jeg meg dessverre så altfor godt igjen her. Minus den med sovingen på dagtid. 
Høres sikkert ut som en rar unnskyldning, men for meg så var dette virkelig høyst reelt. 

Hvordan psykisk slet du?

Var du klar over dette underveis? Så du hvor mye hun gjorde alene?

Anonymkode: d0b0e...879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sånn er det i alle andre familier også. Mor er i FAU, mor ringer og ordner og organiserer lek og treff med andre barn. Mor blir kjent med de andre mødrene og hjelper barna sosialt og kjenner barnas venner, vet hvem som ikke tåler gluten og hvem som er redd for hunder osv

Mor vet hva som skal kjøpes inn til ny sesong, 17 mai, jul ...

Mødrene tar seg av det tredje skiftet hos 90% av elle familier

Anonymkode: 0d195...1eb

For noe tøys. Her er det jeg som har sittet i FAU, klassekontakt, 17, mai-komité etc. Mor har ikke vært med på noe som helst. Akkurat nå er det overvekt av menn i disse rollene på trinnet. Det tredje skiftet er en myte. Menn bruker mer tid på familie, husarbeid og jobb kombinert enn det kvinner gjør (SSB). 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er alle slitne. Det er ingen unnskyldning. 

Du får bare gi beskjed om at det er slutt på dette tullet, og neste opplegg så er det han som må kjøpe kostymer, legge til rette, og følge barna. Du skal se at han får litt mer energi også av det. "Jeg vil ikke"- det skal du drite i!? Er han 5 år? Han skal! Enten gjør han det eller så er det en fot i ræva ut døra. Spenn han ut av sofaen. 

Slutt og sutre, og sett krav til at han skal fungere. 

Anonymkode: 282b7...4a7

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja det er nettopp det.

Det er det at han lar meg styre på enda jeg spør om han kan gjøre det og det, nei det vil jeg ikke sier han. Da tenker jeg at han har lite forståelse og respekt for meg som partner? Jeg hadde aldri latt mannen styrt på alene, i mens jeg gjorde ting jeg selv ønsket som ligget å sovet, dratt på trening osv.

TS

Hva sier du når han ikke vil da? Det hjelper jo ingen ting hva du tenket, du må komunisere med partneren din! Har dere satt dere ned etter at barna har lagt seg og snaket om det når dere bege er avslapet og har god tid? Har du sakt hvordan oppførselen hans får deg til å følle deg? Hva du ønsker fra han?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det ble brudd, men fint at du har innsett det i etterkant. Har du beklaget til henne etterpå? Jeg var gift med en slik som deg, bidro svært lite, og kun på det han selv ville. Hjalp ikke til med husarbeid overhodet, og var ganske tung og dyster. Endte til slutt med brudd. Hadde betydd all verden for meg at han faktisk beklaget at han ikke dro sin del.. 

Kygos skrev (12 minutter siden):

For noe tøys. Her er det jeg som har sittet i FAU, klassekontakt, 17, mai-komité etc. Mor har ikke vært med på noe som helst. Akkurat nå er det overvekt av menn i disse rollene på trinnet. Det tredje skiftet er en myte. Menn bruker mer tid på familie, husarbeid og jobb kombinert enn det kvinner gjør (SSB). 

Det blir nok bedre og bedre, men her er det fortsatt stor overvekt av mødre i de rollene, og det er også veldig vanlig her at mødrene gjør brorparten av husarbeid og organisering. På foreldremøter sitter vi 90% mødre. 

Akkurat organisering, kontroll på klær og bursdager osv gjorde meg aldri noe å ta alene. Men hadde satt voldsomt pris på å vært to om husarbeid osv. (Og jada, han tok ansvar for å bestille timer til verksted på bilen, men utenom det delte vi likt på utarbeid, måking, gressklipping, oppussing osv, før noen kommenterer at han sikkert tok alt det) 

Anonymkode: 79ba7...64f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja det er nettopp det.

Det er det at han lar meg styre på enda jeg spør om han kan gjøre det og det, nei det vil jeg ikke sier han. Da tenker jeg at han har lite forståelse og respekt for meg som partner? Jeg hadde aldri latt mannen styrt på alene, i mens jeg gjorde ting jeg selv ønsket som ligget å sovet, dratt på trening osv.

TS

Les/hør boka Empowered wife. Endret mannen min fra å være tiltaksløs til å bidra å ta ansvar. Nå gjør han ting uten at jeg spør!!!😂

Anonymkode: 2c65d...957

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Neida, helst er det kun jobb. Middag. Se serie. Sove. Leke litt med barna.

På dager som halloween, bursdager, påske, så gjør han ingenting. Gjør absolutt ingenting for at barna skal få fine dager, det er alltid jeg som må dra lasset og ordne.

Nå i dag har jeg vært med på å kle meg ut. Og skal gå halloween med 6 åringen og 3 åringen, en liten runde. Jeg har bakt litt, fordi 6 åringen gleder seg sånn. Samboer har sovet i 3 timer og står opp, stikker for å trene. Spør om han kan bli med, gidder ikke sier han.

Føler meg så alene om alt, ansvaret for at ting skal være bra. Fader altså. 

Oi, skulle tro jeg hadde skrevet dette innlegget... jeg kjenner meg igjen, og vet nøyaktig hvordan du har det! Det er et slit, og man føler ikke man er en skikkelig familie. Føler samboer er barnevakt innimellom når det passer for han.

Litt godt å se at det er flere som opplever dette.

Stor styrkeklem til deg.

Anonymkode: 63429...796

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les/hør boka Empowered wife. Endret mannen min fra å være tiltaksløs til å bidra å ta ansvar. Nå gjør han ting uten at jeg spør!!!😂

Anonymkode: 2c65d...957

Hvordan få mannen til å gidde å lese/høre den..? 😂

Anonymkode: 63429...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sånn er det i alle andre familier også. Mor er i FAU, mor ringer og ordner og organiserer lek og treff med andre barn. Mor blir kjent med de andre mødrene og hjelper barna sosialt og kjenner barnas venner, vet hvem som ikke tåler gluten og hvem som er redd for hunder osv

Mor vet hva som skal kjøpes inn til ny sesong, 17 mai, jul ...

Mødrene tar seg av det tredje skiftet hos 90% av elle familier

Anonymkode: 0d195...1eb

Nei, sånn er det ikke i ALLE andre familier. I går var det Halloween og vi har to barn, jeg (kvinne) var i arrangementskomité for den yngste og mannen for den eldste.  Vi begge gikk rundt i nabolaget men med hver vår gruppe. Jeg hjalp med å bake kake for festen for den eldste men mannen og ungen pyntet den selv, ble veldig bra. 

Barna er nå 7 og 10. 

Jeg er veldig fornøyd med mannen, for all del. Han må av og til sparkes i gang, og jeg synes at han ofte velger å gjøre minst mulig innsats - samtidig er jo jeg enig at mange mødre velger den mest avanserte og kompliserte ruta, man trenger jo ikke alltid å ta det helt ut og slite seg ut. Det enkleste er ofte det beste, det er sant jo. Men, det jeg skulle si. Jeg har alltid vært i 100% jobb, jeg har også i mesteparten av tiden som vi har vært sammen, tjente mer penger enn min mann, pga type utdannelse jeg har. Kan det være det er det som hjelper meg med å kjempe for mer rettferdig fordeling hjemme? han kan ikke si "men jeg tjener penger jo", nei for jeg tjener like mye jeg.  :vetikke:

Anonymkode: e29df...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fordtår det er ensomt ts når han ikke synes det har verdi å ha familietid eller skape minner for barna i form av morro ting sammen. Noen er litt emosjonelt avstumpa og fordtår det på en måte ikke. Kansje han voksne opp med at mor ordnet alt. 

Anonymkode: 877f8...463

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om den emosjonelle interessen. At man føler glede når man ser at barna har det morro. Evt gjør han det, men er nedlessa med jobb og greier ikke skru av? Kan det være sånn? Min eks er litt sånn..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det handler om den emosjonelle interessen. At man føler glede når man ser at barna har det morro. Evt gjør han det, men er nedlessa med jobb og greier ikke skru av? Kan det være sånn? Min eks er litt sånn..

Da bør han bytte jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er alle slitne. Det er ingen unnskyldning. 

Du får bare gi beskjed om at det er slutt på dette tullet, og neste opplegg så er det han som må kjøpe kostymer, legge til rette, og følge barna. Du skal se at han får litt mer energi også av det. "Jeg vil ikke"- det skal du drite i!? Er han 5 år? Han skal! Enten gjør han det eller så er det en fot i ræva ut døra. Spenn han ut av sofaen. 

Slutt og sutre, og sett krav til at han skal fungere. 

Anonymkode: 282b7...4a7

Hæ hvor leste du at han sa det? Ts sa han virkelig det skal du drite i!??? For en ting å si. For et rævhøl. Han fortjener hverken deg eller barna. Det er jo skillsmisse grunn at han i det hele tatt snakker sånn med deg og har sånn attitude. For en gedigen jævla drittunge han er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Hæ hvor leste du at han sa det? Ts sa han virkelig det skal du drite i!??? For en ting å si. For et rævhøl. Han fortjener hverken deg eller barna. Det er jo skillsmisse grunn at han i det hele tatt snakker sånn med deg og har sånn attitude. For en gedigen jævla drittunge han er. 

TS her

Jeg vet ikke, men han har aldri sagt "det skal du drite i", så det er opprinnelig av noen i tråden her

Derimot så er han veldig sånn "Nei, det vil jeg ikke" "Nei har ikke tid. Skal trene"

Han kan plutselig stikke ut, får 6 åringen besøk så stikker han ut og etterlater meg med alt fordi han ser muligheten til å gjøre andre ting. Og sånn er det stort sett alltid.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet det er for sent nå; men visste du det ikke før du fikk barn med denne mannen?

Min kom hjem en fredag, var opptatt av å få det hyggelig i huset, og lage helgestemning. Var like ivrig som meg på å dra ut og handle juletre før jul. Sette frem litt pynt til påske. Følge på når det var arrangement i byen det var hyggelig å få med seg. 

Og ikke minst en fantastisk onkel for sine nieser og nevøer. Samt venners/venninners barn da de var på besøk. 

Anonymkode: e95d5...f10

Hvordan skal man på forhånd vite at mannen ikke bryr seg med å være med barna på morsomme aktiviteter? Det er vel kun om han sier at han ikke er interessert i å få barn, sånn egentlig. De kan gjerne finnes, men da skal ikke han ha så mye med de å gjøre - en time eller to per dag er fint, men han gidder ikke drive å sortere klær, ta med på lekeplassen, og ihvertfall ikke organisere bursdag!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan psykisk slet du?

Var du klar over dette underveis? Så du hvor mye hun gjorde alene?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist at det ble brudd, men fint at du har innsett det i etterkant. Har du beklaget til henne etterpå? Jeg var gift med en slik som deg, bidro svært lite, og kun på det han selv ville. Hjalp ikke til med husarbeid overhodet, og var ganske tung og dyster. Endte til slutt med brudd. Hadde betydd all verden for meg at han faktisk beklaget at han ikke dro sin del.. 

Anonymkode: 79ba7...64f

Har virkelig beklaget meg over hvordan jeg har vært og at jeg ikke klarte å være «tilstede» når det trengtes. 

har fått min del med psykisk vold når jeg var barn. At jeg ikke var vært all verden og ting jeg gjorde for å prøve å gjøre spesielt mamma fornøyd, ble heller latterliggjort.. spesielt foran andre. 
mistet troen på meg selv når barn nummer 2 kom. Trakk meg unna mye av sosiale settinger og overlot alt praktisk med barna over på eks. Sosial angst er hoveddiagnosen. 

jeg skjønte ikke selv at jeg var ett problem før vi var på familievernkontoret… 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...