Gå til innhold

Samboer som aldri klarer dra lasset for å få ting hyggelig for barna

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Men er det så mye jobb med dette da? Og er det et slit eller gjør du det fordi det er litt gøy? 

Jeg er pappa til to, og brukte 5 minutter på vei hjem fra jobb for å kjøpe innpakket godteri. Så brukte jeg 20 min på å henge opp halloweenpynt og tenne noen lys ute og inne. 

Så har jeg delt ut godteri hele kvelden, men det er jo også deilig å ha en hel kveld hvor det er det eneste som skjer. 

Og kostymer til ungene trenger ikke være 4 dager på systua for å bli klare. Eller rase rundt på butikker flere dager i forkant. Det går an å kjøre litt lavterskel der også og sette sammen litt det man finner i skuffer og skap.

Anonymkode: 8223a...ed5

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han har alltid slitt med å være mye trøtt. Kan legge seg 22, men sovner aldri før kl 1 sier han.. opp kl 6, tung fysisk jobb. Kommer hjem kl 15 og sover i 2-3 timer.  Påan igjen neste dag.

Blir så lei. Og det at jeg kjenner meg så alene om alt ansvar med det sosiale og barna. Jeg er selv introvert. Men blir tvunget fordi mannen ikke tar sin del, og jeg ikke vil at barna skal være utenfor. Sliter meg helt ut

Anonymkode: d0b0e...879

Så han våknet klokken 17-18. Går å legger seg 22.. regner med at barna da skal sove når han våkner...legger han barnet noen gang? Så han ser egentlig ikke barna i hekratt i løpet av 1 dag?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det så mye jobb med dette da? Og er det et slit eller gjør du det fordi det er litt gøy? 

Jeg er pappa til to, og brukte 5 minutter på vei hjem fra jobb for å kjøpe innpakket godteri. Så brukte jeg 20 min på å henge opp halloweenpynt og tenne noen lys ute og inne. 

Så har jeg delt ut godteri hele kvelden, men det er jo også deilig å ha en hel kveld hvor det er det eneste som skjer. 

Og kostymer til ungene trenger ikke være 4 dager på systua for å bli klare. Eller rase rundt på butikker flere dager i forkant. Det går an å kjøre litt lavterskel der også og sette sammen litt det man finner i skuffer og skap.

Anonymkode: 8223a...ed5

Tja, jeg har jo handlet inn ja, hengt opp forskjellige pynt, planlagt hvem 6 åringen skal gå med, sendt meldinger frem og tilbake, laget middag, dra med 3 åringen i vogn sammen med 6 åringen, sutring og masing, ta på regntøy, varme klær, kveldsmat, tannpuss, legging(som tar en evighet)

Det høres så enkelt ut, men det er mye frem og tilbake og styr. Også når jeg i tillegg spør om han kan hjelpe med noe, så gidder han ikke det. Jeg kan da virkelig ikke bety noe for han? 

Jeg tenker at det er jaggu ikke alt jeg VIL, men man jo bare.

• Liker 14
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart får han ikke sove klokken 22 hvis han sov fra 15-17/18…. 

Dette handler ikke om Halloween. Dette handler om en mann som ikke fungerer. 

Hva sier han selv om oppførselen sin, hva er tankene hans? 

Anonymkode: 715de...50f

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sovingen må han jo bare legge seg samtidig med ungene eller rett etter at de er sovnet. Det gjør mannen her fast to ganger i uken, han har en tung jobb, og babyen vil bare ha meg uansett. Vi planlegger slik at det er minimalt å gjøre for meg etter at han har lagt seg. 

Eneste grunnen til å sove mens ungene er våkne er sykdom. Høres ikke ut som om dere spiller på lag. 

Anonymkode: fa751...70e

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så klart får han ikke sove klokken 22 hvis han sov fra 15-17/18…. 

Dette handler ikke om Halloween. Dette handler om en mann som ikke fungerer. 

Hva sier han selv om oppførselen sin, hva er tankene hans? 

Anonymkode: 715de...50f

Ja, det sier seg jo selv. Jeg sliter med å sovne til natta og det siste jeg bør gjøre er å sove på dagen. Det er jo bare helt idiot å gjøre. 

Anonymkode: 1fd55...6aa

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er løsningen at du tar deg kveldsjobb eller jobber overtid sånn at han må ta seg sammen. Og det gjør du hver dag til han får nye vaner, det kan hende det tar frem til jul. Du får ta hverdagshandling og julegavehandling over nettet i fred og ro fra arbeidsplassen eller frisørstolen etter jobb fremover 😁

Anonymkode: 8964e...9a8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så igjen i det du skriver ts, her er det helt identisk :( 

Jeg synes det er hyggelig å ordne så det gjør meg ingenting sånn sett, men jeg synes det et så utrolig trist på vegne av gutten vår som alltid møter opp led bare mamma. På tilstelninger i barnehagen, lek i parken etc gleder han seg til å møte pappaen til den ene eller den andre fir de er så kule og morsomme… i sånne sammenhenger er det liksom som om han ikke har en pappa :( 

Vi for trøste oss med det at vi som står på skaper en barndom. Det er alle disse ekstra tingene vi gjør, helgene vi fyller med lek og kostymene vi planlegger til Halloween som skaper gode barndomsminner for barna våre. Barna vil tenke tilbake når de er voksne og være takknemlig for alt vi gjorde i barndommen ❤️

Anonymkode: 138fe...362

• Liker 2
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår meg altså 0 % på foreldre som sover på ettermiddagen? Det er så merkelig å ikke ønske å være tilstede i de få timene barna er våkne etter jobb, spesielt med en 3-åring i hus? 

Anonymkode: 1428a...7fd

Vi gjør det, men da i max 30 min etter middagen er fortært.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner meg så igjen i det du skriver ts, her er det helt identisk :( 

Jeg synes det er hyggelig å ordne så det gjør meg ingenting sånn sett, men jeg synes det et så utrolig trist på vegne av gutten vår som alltid møter opp led bare mamma. På tilstelninger i barnehagen, lek i parken etc gleder han seg til å møte pappaen til den ene eller den andre fir de er så kule og morsomme… i sånne sammenhenger er det liksom som om han ikke har en pappa :( 

Vi for trøste oss med det at vi som står på skaper en barndom. Det er alle disse ekstra tingene vi gjør, helgene vi fyller med lek og kostymene vi planlegger til Halloween som skaper gode barndomsminner for barna våre. Barna vil tenke tilbake når de er voksne og være takknemlig for alt vi gjorde i barndommen ❤️

Anonymkode: 138fe...362

🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har alltid slitt med å være mye trøtt. Kan legge seg 22, men sovner aldri før kl 1 sier han.. opp kl 6, tung fysisk jobb. Kommer hjem kl 15 og sover i 2-3 timer.  Påan igjen neste dag.

Blir så lei. Og det at jeg kjenner meg så alene om alt ansvar med det sosiale og barna. Jeg er selv introvert. Men blir tvunget fordi mannen ikke tar sin del, og jeg ikke vil at barna skal være utenfor. Sliter meg helt ut

Det er jo virkelig ikke rart at han ikke får sove på kvelden når han sover på ettermiddagen. 

Anonymkode: 4eeb1...069

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn er det i alle andre familier også. Mor er i FAU, mor ringer og ordner og organiserer lek og treff med andre barn. Mor blir kjent med de andre mødrene og hjelper barna sosialt og kjenner barnas venner, vet hvem som ikke tåler gluten og hvem som er redd for hunder osv

Mor vet hva som skal kjøpes inn til ny sesong, 17 mai, jul ...

Mødrene tar seg av det tredje skiftet hos 90% av elle familier

Anonymkode: 0d195...1eb

Ikke her, vi deler på det meste 🙂 jeg har litt mer kontroll på klær og hva de trenger av det, men det syns jeg ikke er så stor jobb. Mannen har like god kontroll som meg på planlegging, fritidsaktiviteter, lekser, møter, venner, lek, osv. 

Jeg har hakket mer kontroll på utstyr og innkjøp, men han er faktisk flinkere og mer effektiv enn meg på noe rydding og støvsuging f.eks. Vi utfyller hverandre og krangler så godt som aldri om gjøremål. 

Her i området ser jeg like ofte fedrene på foreldremøte, henting, ute med barna, med på å organisere ting for barna, osv. 

Anonymkode: 43557...039

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Føler meg så alene om alt, ansvaret for at ting skal være bra. Fader altså. 

Du er det man kaller en enslig mor i et forhold. 

Hvorfor ikke bare avslutte forholdet helt offisielt? Han er jo ikke en del av familien as uansett… han drar jo tydeligvis kun fordelene. Uten han i hus får du i det minste barnebidrag og utvider barnetrygd. En mindre å handle inn for, en mindre å vaske klær til, en mindre å støvesuge etter osv osv. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det er nettopp det.

Det er det at han lar meg styre på enda jeg spør om han kan gjøre det og det, nei det vil jeg ikke sier han. Da tenker jeg at han har lite forståelse og respekt for meg som partner? Jeg hadde aldri latt mannen styrt på alene, i mens jeg gjorde ting jeg selv ønsket som ligget å sovet, dratt på trening osv.

TS

Helt rett. Han respektere ikke det. Ei heller ungene. 
Gjør han i det hele tatt noe? Hadde du merket det om han ikke var i huset på noen uker? 

Anonymkode: 06aaf...90c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sånn i alle andre familier, nei. Mor må gjerne organisere ja, men vår omgangskrets er far like delaktig. Det er forskjell på å ikke ville ta styringen, og å si at man ikke engang gidder å være med.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se positivt på det 🙃. Når dere blir skilt (ikke hvis), så er det deg barnet vil bo hos. Det har jo null tilknytning til far. Han får betale barnebidrag, så kan han sove så mye han vil.

Anonymkode: 8acd9...286

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Neida, helst er det kun jobb. Middag. Se serie. Sove. Leke litt med barna.

På dager som halloween, bursdager, påske, så gjør han ingenting. Gjør absolutt ingenting for at barna skal få fine dager, det er alltid jeg som må dra lasset og ordne.

Nå i dag har jeg vært med på å kle meg ut. Og skal gå halloween med 6 åringen og 3 åringen, en liten runde. Jeg har bakt litt, fordi 6 åringen gleder seg sånn. Samboer har sovet i 3 timer og står opp, stikker for å trene. Spør om han kan bli med, gidder ikke sier han.

Føler meg så alene om alt, ansvaret for at ting skal være bra. Fader altså. 

For en kjip far. Har ingen gode råd dessverre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det i alle andre familier også. Mor er i FAU, mor ringer og ordner og organiserer lek og treff med andre barn. Mor blir kjent med de andre mødrene og hjelper barna sosialt og kjenner barnas venner, vet hvem som ikke tåler gluten og hvem som er redd for hunder osv

Er mange fedre som stiller opp på sånt og.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, jeg har jo handlet inn ja, hengt opp forskjellige pynt, planlagt hvem 6 åringen skal gå med, sendt meldinger frem og tilbake, laget middag, dra med 3 åringen i vogn sammen med 6 åringen, sutring og masing, ta på regntøy, varme klær, kveldsmat, tannpuss, legging(som tar en evighet)

Det høres så enkelt ut, men det er mye frem og tilbake og styr. Også når jeg i tillegg spør om han kan hjelpe med noe, så gidder han ikke det. Jeg kan da virkelig ikke bety noe for han? 

Jeg tenker at det er jaggu ikke alt jeg VIL, men man jo bare.

Men når han svarer at han ikke gidder å hjelpe deg hva sier du da?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens menn tar seg av alt praktisk og organisatorisk som må ordnes med hus, bil, økonomi osv. I tillegg er det gjerne kvinnen som bestemmer hvordan ting skal gjøres, slik at det går utover mannens autonomi.

Anonymkode: 30501...83f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mens menn tar seg av alt praktisk og organisatorisk som må ordnes med hus, bil, økonomi osv. I tillegg er det gjerne kvinnen som bestemmer hvordan ting skal gjøres, slik at det går utover mannens autonomi.

Anonymkode: 30501...83f

I ts tilfelle tror jeg ikke mannen tar seg av noe som helst 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...