Gå til innhold

Samboer som aldri klarer dra lasset for å få ting hyggelig for barna

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde en "fraværende" far. Mor snakket alltid om hvor lite han bidro, og at det var hun som måtte gjøre alt.  Vi vokste opp med at far var en person som ville oss vondt, og at menn var latsabber og drittsekker. I dag som voksen ser jeg at far var bærebjelken i vår barndom. Det var HAN som gjorde alt. Mor gikk rundt og kommanderte og mente hun måtte holde styr på alt.  Men hun GJORDE jo ingenting. Vi ble hjernevasket rett og slett. Jeg har kuttet henne helt ut, hun sitter igjen bitter og gammel, og er sint på alle. Og så har jeg et utmerket forhold til far, når jeg nå ser at han faktisk gjorde alt for at vi skulle få en god barndom. Men han var først og fremst en FAR og gjorde det på sin måte, selv om det sikkert ikke oppfyller standarden til enkelte her inne.

Anonymkode: 8223a...ed5

Joda men i ts tilfellet er det jo faktisk hun som gjør alt. Tror ikke på at far din stakk ut og prioriterte seg selv. 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har poengtert nettopp dette for min fraværende mann flere ganger «vil du virkelig være som faren din?»

Han bare trekker på skuldrene og påstår han ikke skjønner hva jeg mener, for han deltar jo mer. Og ja, han deltar kanskje 10% der hans far deltok 0%, så i hans øyne er han «flink»!

Anonymkode: 138fe...362

Wow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg hadde en "fraværende" far. Mor snakket alltid om hvor lite han bidro, og at det var hun som måtte gjøre alt.  Vi vokste opp med at far var en person som ville oss vondt, og at menn var latsabber og drittsekker. I dag som voksen ser jeg at far var bærebjelken i vår barndom. Det var HAN som gjorde alt. Mor gikk rundt og kommanderte og mente hun måtte holde styr på alt.  Men hun GJORDE jo ingenting. Vi ble hjernevasket rett og slett. Jeg har kuttet henne helt ut, hun sitter igjen bitter og gammel, og er sint på alle. Og så har jeg et utmerket forhold til far, når jeg nå ser at han faktisk gjorde alt for at vi skulle få en god barndom. Men han var først og fremst en FAR og gjorde det på sin måte, selv om det sikkert ikke oppfyller standarden til enkelte her inne.

Anonymkode: 8223a...ed5

Dette kunne jeg også skrevet. 

Jeg ser deg! ❤️

Anonymkode: 715de...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 17.56):

Sånn er det i alle andre familier også. Mor er i FAU, mor ringer og ordner og organiserer lek og treff med andre barn. Mor blir kjent med de andre mødrene og hjelper barna sosialt og kjenner barnas venner, vet hvem som ikke tåler gluten og hvem som er redd for hunder osv

Mor vet hva som skal kjøpes inn til ny sesong, 17 mai, jul ...

Mødrene tar seg av det tredje skiftet hos 90% av elle familier

Anonymkode: 0d195...1eb

I mange familier blir også moren "eksperten" på barna. Hun får den første tiden sammen med ungen og da bestemmer hun og lager rutiner. "slik må hen legges" "slik må hen vaskes" "slik bytter man bleiene best" osv. Da er det veldig vanskelig for mannen å koble seg på siden han ikke er ekspert og følger manglende eierskap, og må sjekke med eksperten før noe gjøres. Og så har man det gående. Mannen får ikke finne ut ting på egen hånd og bygger ikke tilstrekkelig selvtillit ovenfor barnet. Feks kan man dra på FAU møte og så kommer man hjem og må gi referat av hele møtet. Da kunne jo likegodt den andre tatt det da om man ikke tror den andre har kontroll.

Hos oss er det jeg som står for det tredje skiftet. Ikke kona. Henting, middag stell og legging er det ofte jeg som gjør. Fritidsaktiviteter og bursdager er det jeg som har. Jeg kjenner alle ungene siden jeg har vært trener, jeg kjenner stort sett alle foreldrene fra ørten bursdager og treninger. Men kona tar en del skole/bgh ting da og var flink på playdates og orgnaiserer rundt jul, bursdager osv. Men det er stort sett jeg som holder skuta flytende i hverdagen. Jeg har overskudd og mulighet, det har ikke bestandig hun.

Man må se på hva man kan gjøre for den andre om den trenger det. Men selvsagt ikke bruke seg opp og la den andre bare sløve.

Anonymkode: a06e6...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 9.21):

Men han var først og fremst en FAR og gjorde det på sin måte, selv om det sikkert ikke oppfyller standarden til enkelte her inne.

Tror dette er en viktig ting å huske på!!. Man kan ikke tvinge far til å være mor, og om mor prøver å sette standarden og reglene for farsrollen så blir hun aldri fornøyd. Det blir ikke barna heller.

Vi ser jo på statistikken at fravær av far er dårlig for psyken til barna. Det er fordi far tilføyer noe mor ikke gjør, og at man utfyller et komplett bilde, viser motsettninger, viser et større rom av variasjoner. Det er spesielt viktig i et samfunn det kvinner er i overvekt i hele systemet rundt barna (barnehage, skole, helse, støtte). det er kanskje bare idretten igjen som barna møter flere menn enn kvinner.

Anonymkode: a06e6...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...