AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #1 Del Skrevet 31. oktober 2024 Tenker å anskaffe meg et strømaggregat, mest for å ha som en beredskap, men som kan brukes litt ellers også. Har ikke noe erfaring med slike, så tenkte å høre om noen her har litt greie på de. Pålitelighet, hvor mye spenning (kw) en bør ha, hvilket merke som er bra, best pris osv. Blir strømmen borte i lengre tid kan man jo redde varer man har i kjøleskap og fryser, lade telefon, kjøkkenmaskiner m.m. Anonymkode: 39041...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #2 Del Skrevet 31. oktober 2024 Honda er best, Kipor er billig og sikkert godt nok. Sats på min 2 kw med ekte sinus-kurve. Anonymkode: 2f53f...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #3 Del Skrevet 31. oktober 2024 Ser at Honda EU 22 har 2.2 kw eller 1.8 kw ved konstant bruk. Men koster jo over 19.000,- litt i meste laget for et såpass lite aggregat. Anonymkode: 39041...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #4 Del Skrevet 31. oktober 2024 Hva med bensin om noe skulle skje? Tror det er bortkasta penger. Anonymkode: 8ecf7...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #5 Del Skrevet 31. oktober 2024 Burde være et inverter agregat med ren sinus. Ellers kan det ta knekken på en del elektronikk. Et gammeldags analogt agregat (de som er billigst per kw som regel) har for stor variasjon i spenning og frekvens for elektronikk. Og inverter agregat uten ren sinus vil heller ikke en del elektronikk like. Og vil man ha kvalitet og lavt støynivå er det Honda som gjelder, men det koster også en del. Anonymkode: cadae...8b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #6 Del Skrevet 31. oktober 2024 Kjøpte et brukt Kipor 2,6 kw brukt for ca 3000,- Fungerer greit og det finnes deler på ebay etc. Det finnes også reparasjons manualer online. En stor fordel. Må startes av og til for å ikke "stå i filler". Bensin kan lagres ihvertfall 12 mnd om en gjør det riktig. Anonymkode: 2f53f...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #7 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med bensin om noe skulle skje? Tror det er bortkasta penger. Anonymkode: 8ecf7...6b4 Niks. Jeg har veteranbil og har til enhver tid lagret minimum 25 liter 98 oktan som blir rullert til ny hvert halvår, har også alkyd-bensin til motorsag (20 liters dunk) Anonymkode: 39041...940 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #8 Del Skrevet 31. oktober 2024 Stillegående med ren sinus som kan brukes med elektronikk , lade telefoner pc osv. Ikke gjør samme feil som meg og kjøp biltema ræl. Egentlig er nød power stations et bedre valg for kortere tid. Slik som denne https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-2-Max-kraftstasjon,-baerbar/p/36-70 Anonymkode: 02681...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #9 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stillegående med ren sinus som kan brukes med elektronikk , lade telefoner pc osv. Ikke gjør samme feil som meg og kjøp biltema ræl. Egentlig er nød power stations et bedre valg for kortere tid. Slik som denne https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-2-Max-kraftstasjon,-baerbar/p/36-70 Anonymkode: 02681...69c Kombineres med solcelle panel for lengre bruk. https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-solcellepanel-400-W,-IP67/p/36-9239 Anonymkode: 02681...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #10 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med bensin om noe skulle skje? Tror det er bortkasta penger. Anonymkode: 8ecf7...6b4 Bensin kan en lagre, samme med diesel. Vi har en tank på 200l som fylles opp jevnlig Vi har strømagregat og fått bruk for det mange ganger ved strømbrudd da vi drev gård. Anonymkode: 46f38...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #11 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kombineres med solcelle panel for lengre bruk. https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-solcellepanel-400-W,-IP67/p/36-9239 Anonymkode: 02681...69c Bare tull og dyrt. Bensinaggregat er mye enklere og med noen kanner bensin på lager er du vel off! Tenk bare på verdistigningen på et aggregat i en krisesituasjon , kan lett gå for 100kkr! 😅🤑🤑 Anonymkode: d6a84...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #12 Del Skrevet 31. oktober 2024 Tanken er relativt god, men kanskje ikke helt gjennomtenkt? For å ta det første først: Honda er "gullstandarden" mtp aggregater. Merker som f.eks. Kipor er heller ikke noe dårlig valg. De nette små på størrelse med en kabinkoffert er praktiske, relativt stillegående og de fås ofte i utførelse som kan gi ren sinuskurve ut (som igjen er et must for drift av følsomt elektronisk utstyr. Ulempen med disse er pris, små bensintanker, og relativt lav uteffekt. De litt større aggregatene som du får nærmest overalt veier rundt 40 kilo, har en maks uteffekt på 2500w (men helst mindre ved lengre kontinuerlig drift) og kan fås for 3500 og opp. 80% av dem er akkurat samme greiene føler jeg: billige identiske kinesiske Honda-kopier med ulike farger og varemerker. Men de fungerer greit til sitt bruk. Men disse egner seg altså ikke til lading eller bruk på følsom elektronikk. Og så har du de virkelig kraftige som leverer 16 amp og oppover. Blytunge (60-80 kilo), og leverer trolig langt mer strøm enn du behøver for å holde hjulene sånn tålelig greit i gang i heimen. Jo høyere kapasitet på aggregatet du velger, desto større bensinforbruk. Og disse aggregatene kan slurpe i seg relativt mye bensin på få timer! Og har du ikke "mellomlagring" i form av batteribank så går mye av denne energien helt til spille – noe som er dyrt og unødvendig. Hvor høy kapasitet du trenger må du nesten regne ut selv, basert på hva du føler du må holde i gang at elektrisk utstyr. Hvilket bringer oss over på et par praktiske utfordringer: hvordan skal du få strømmen fra aggregatet til f.eks. fryser, kjøleskap etc etc? En ledning inn gjennom vinduet fungerer dårlig i februar. Det finnes proffere løsninger tilsvarende UPS-løsninger man gjerne har på arbeidsplasser der aggregat og batterier overtar ved strømbrudd, men da snakker vi DYRT. Du har lov til å oppbevare maks 50 liter bensin i garasjen (selvsagt utenom det som er på bilens bensintank). Dette forsvinner relativt fort. Dessuten er bensin, med de nye miljøpåfunnene, enda mer ferskvare enn før. Nå vet jeg ikke hva slags scenario du ser for deg, men mat holder seg rimelig lenge i fryser ved strømbrudd, så lenge du ikke åpner. Du skal ha rimelig verdifullt innhold i fryseren for å forsvare innkjøp av aggregat... Maten lager du på gassbluss. Mobil etc lader du fra små billige powerbanker. Hvis du tenker at du blir uten strøm i lang tid, og har råd til å investere noen kroner, tenker jeg at den beste kombinasjonen er et godt aggregat kombinert med en så kraftig power station som lommeboka tillater. Aggregatet behøver ikke å være kratigere enn at det klarer å gi maks effektiv lading av power station. Strøm til fryser, elektronikk og andre greier trekker du fra powerstation – som du igjen lader noen timer hvert døgn. Og med power station tenker jeg på enheter som f.eks disse: https://www.power.no/c/6736/hjem/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/ https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-2-Max-kraftstasjon,-baerbar/p/36-70 Alltid full tank på bilen er også en god idé.... Anonymkode: 6ea3e...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #13 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bensin kan en lagre, samme med diesel. Vi har en tank på 200l som fylles opp jevnlig Vi har strømagregat og fått bruk for det mange ganger ved strømbrudd da vi drev gård. Anonymkode: 46f38...618 Hvis en ikke har tilgang på bensin fra forsvaret er det ikke ekstremt lang holdbarhet på det rapsgreiene vi betaler i dyre dommer for på bensinstasjonene nå for tiden... 98 oktan funker etter min erfaring helt fint i alle fall etter ett år. Kanskje lengre. Landbruksdiesel/blankdiesel/B0-diesel har en veldig lang og fin holdbarhet. Utblandet diesel fra vanlig bensinstasjon er ingen god idé hvis en ikke sørger for kontinuerlig rullering. Anonymkode: 6ea3e...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #14 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tanken er relativt god, men kanskje ikke helt gjennomtenkt? For å ta det første først: Honda er "gullstandarden" mtp aggregater. Merker som f.eks. Kipor er heller ikke noe dårlig valg. De nette små på størrelse med en kabinkoffert er praktiske, relativt stillegående og de fås ofte i utførelse som kan gi ren sinuskurve ut (som igjen er et must for drift av følsomt elektronisk utstyr. Ulempen med disse er pris, små bensintanker, og relativt lav uteffekt. De litt større aggregatene som du får nærmest overalt veier rundt 40 kilo, har en maks uteffekt på 2500w (men helst mindre ved lengre kontinuerlig drift) og kan fås for 3500 og opp. 80% av dem er akkurat samme greiene føler jeg: billige identiske kinesiske Honda-kopier med ulike farger og varemerker. Men de fungerer greit til sitt bruk. Men disse egner seg altså ikke til lading eller bruk på følsom elektronikk. Og så har du de virkelig kraftige som leverer 16 amp og oppover. Blytunge (60-80 kilo), og leverer trolig langt mer strøm enn du behøver for å holde hjulene sånn tålelig greit i gang i heimen. Jo høyere kapasitet på aggregatet du velger, desto større bensinforbruk. Og disse aggregatene kan slurpe i seg relativt mye bensin på få timer! Og har du ikke "mellomlagring" i form av batteribank så går mye av denne energien helt til spille – noe som er dyrt og unødvendig. Hvor høy kapasitet du trenger må du nesten regne ut selv, basert på hva du føler du må holde i gang at elektrisk utstyr. Hvilket bringer oss over på et par praktiske utfordringer: hvordan skal du få strømmen fra aggregatet til f.eks. fryser, kjøleskap etc etc? En ledning inn gjennom vinduet fungerer dårlig i februar. Det finnes proffere løsninger tilsvarende UPS-løsninger man gjerne har på arbeidsplasser der aggregat og batterier overtar ved strømbrudd, men da snakker vi DYRT. Du har lov til å oppbevare maks 50 liter bensin i garasjen (selvsagt utenom det som er på bilens bensintank). Dette forsvinner relativt fort. Dessuten er bensin, med de nye miljøpåfunnene, enda mer ferskvare enn før. Nå vet jeg ikke hva slags scenario du ser for deg, men mat holder seg rimelig lenge i fryser ved strømbrudd, så lenge du ikke åpner. Du skal ha rimelig verdifullt innhold i fryseren for å forsvare innkjøp av aggregat... Maten lager du på gassbluss. Mobil etc lader du fra små billige powerbanker. Hvis du tenker at du blir uten strøm i lang tid, og har råd til å investere noen kroner, tenker jeg at den beste kombinasjonen er et godt aggregat kombinert med en så kraftig power station som lommeboka tillater. Aggregatet behøver ikke å være kratigere enn at det klarer å gi maks effektiv lading av power station. Strøm til fryser, elektronikk og andre greier trekker du fra powerstation – som du igjen lader noen timer hvert døgn. Og med power station tenker jeg på enheter som f.eks disse: https://www.power.no/c/6736/hjem/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/ https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-2-Max-kraftstasjon,-baerbar/p/36-70 Alltid full tank på bilen er også en god idé.... Anonymkode: 6ea3e...aba Alltid full tank på bensinbil ja. Men nå bor jeg på et gårdsbruk med bl.a. husdyrrom som har både brannvarslingsanlegg (elektrisk) og avtrekksvifte. Avhengig av litt lys i noen perioder. Aggregat er driftsmidler som kan avskrives. Har luftkabler over til bolig i dag. Aggregat kan stå i uisolert uthusbygning. Og tror nok at jeg kan lovlig lagre mer bensin og diesel (godkjente tanker). Men jeg må ha et litt kraftigere aggregat en 2.2kw. Så det du skriver om over er ikke aktuelt for meg. Anonymkode: 39041...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #15 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvis en ikke har tilgang på bensin fra forsvaret er det ikke ekstremt lang holdbarhet på det rapsgreiene vi betaler i dyre dommer for på bensinstasjonene nå for tiden... 98 oktan funker etter min erfaring helt fint i alle fall etter ett år. Kanskje lengre. Landbruksdiesel/blankdiesel/B0-diesel har en veldig lang og fin holdbarhet. Utblandet diesel fra vanlig bensinstasjon er ingen god idé hvis en ikke sørger for kontinuerlig rullering. Anonymkode: 6ea3e...aba Diesel og bensin har nærmest ubegrenset holdbarhet om det lagres riktig. Anonymkode: df8fb...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #16 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alltid full tank på bensinbil ja. Men nå bor jeg på et gårdsbruk med bl.a. husdyrrom som har både brannvarslingsanlegg (elektrisk) og avtrekksvifte. Avhengig av litt lys i noen perioder. Aggregat er driftsmidler som kan avskrives. Har luftkabler over til bolig i dag. Aggregat kan stå i uisolert uthusbygning. Og tror nok at jeg kan lovlig lagre mer bensin og diesel (godkjente tanker). Men jeg må ha et litt kraftigere aggregat en 2.2kw. Så det du skriver om over er ikke aktuelt for meg. Anonymkode: 39041...940 OK, her legger du frem noen ekstra opplysninger som hadde vært vesentlige for å kunne med et godt svar... Siden du er avhengig av dette i bl.a. en form for næringsvirksomhet (siden du kan utgiftsføre dette), og uttalelser tyder på at du kanskje ønsker en tilnærmet sømløs reservestrømløsning, så er ikke eksemplene over noe for deg nei – de er mer passende for "mannen i gata". Hadde du sagt dette i hovedinnlegget skulle du fått et mer spisset svar. Nå velger jeg heller å henvise deg til leverandører som f.eks. Fjøssystemer eller Felleskjøpet. Der kan du får rådgivning vedr muligheter og skalering basert på ditt behov. 😉 Anonymkode: 6ea3e...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #17 Del Skrevet 1. november 2024 Pass på å kjøp en som kan brukes til følsom elektronikk, flere av de billige kan ikke det. Når det gjelder kapasitet så kommer det ann på hva du tenker den skal drifte, skal du bare ha kjøleskap/fryser og småting som lading av mobil o.l så kan du fint kjøpe en 2kw, men om du først skal kjøpe en skikkelig så ville jeg personlig gått for 5-7kw. Batteriaggregater er sterkt overpriset i forhold til det du får med bensin/diesel Anonymkode: 0a164...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #18 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Diesel og bensin har nærmest ubegrenset holdbarhet om det lagres riktig. Anonymkode: df8fb...d90 Det er forskjell på dette i teori og praksis... Diesel og bensin uten tilsetninger har svært svært lang holdbarhet. Diesel og bensin som kjøpes gjennom vanlige salgskanaler for konsumenter (les: nærmeste bensinstasjon) har dessverre slett ikke "nærmest ubegrenset holdbarhet". Som jeg skrev i et innlegg over: Fossil landbruksdiesel/blankdiesel/B0-diesel har en veldig lang og fin holdbarhet. Biodiesel eller diesel med innblandet biologiske råvarer har ikke det. Den etanol-tilsatte E20-bensinen ……… nix. Anonymkode: 6ea3e...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #19 Del Skrevet 1. november 2024 Skal man lagre bensin/diesel finnes det tilsetninger som virker. Anonymkode: 2f53f...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #20 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er forskjell på dette i teori og praksis... Diesel og bensin uten tilsetninger har svært svært lang holdbarhet. Diesel og bensin som kjøpes gjennom vanlige salgskanaler for konsumenter (les: nærmeste bensinstasjon) har dessverre slett ikke "nærmest ubegrenset holdbarhet". Som jeg skrev i et innlegg over: Fossil landbruksdiesel/blankdiesel/B0-diesel har en veldig lang og fin holdbarhet. Biodiesel eller diesel med innblandet biologiske råvarer har ikke det. Den etanol-tilsatte E20-bensinen ……… nix. Anonymkode: 6ea3e...aba Etanol bensin burde vel ærlig talt ikke brukes i noen verdens ting, det er helt sykt at den dritten har blitt pushet ut på markedet ved politisk tvang, selv hos nye biler er det verre for motoren enn den gamle og betydelig større brann/ekslosjonsfare. Som du sier landbruksdiesel er bra om du har en som går på diesel og når det gjelder bensin så ville jeg brukt utelukkende alkylatbensin på strømaggregatet, det har en holdbarhet på minst 5år uåpnet (sikkert i realiteten lenger også). Jeg har alltid 50l tilgjengelig så bruker jeg bare de flaskene som nærmer seg 5år diverse hageredskaper eller selger det for en billig penge til turfolk som bruker det til stormkjøkken. Anonymkode: 0a164...ae7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå