AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Hei alle! Hvordan er reglene nå egentlig? Er far pålagt å bruke hele fedrekvoten med mindre han er for syk, at man går fra hverandre osv.? Kan man ha samme adresse igjennom dette samlivsbruddet i såfall? 😂 Far tjener vesentlig mer, han har en "viktigere" jobb og tror han hadde blitt litt ko-ko av gogogaga hele dagen i så mange uker.. Burde ikke det holde eller i hvertfall være noe man bestemmer sammen? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Han må ikke bruke fedrekvoten nei, men du får ikke overta de bare fordi han ikke vil ha dem. Anonymkode: 0f235...247 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Far tjener vesentlig mer, han har en "viktigere" jobb og tror han hadde blitt litt ko-ko av gogogaga hele dagen i så mange uker.. Anonymkode: 37250...387 Ja det er sikkert direkte traumatisk for far å måtte tilbringe så mye tid med sitt eget barn. Og så han som er en så VIKTIG mann, da! Bare ikke særlig viktig for sitt eget barn, selvfølgelig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må ikke bruke fedrekvoten nei, men du får ikke overta de bare fordi han ikke vil ha dem. Anonymkode: 0f235...247 Har ingenting med at han ikke vil ha de? De er hans, så jeg syns det mest riktige hadde vært at han selv fikk bestemme hvordan de brukes. Sånn var det jo før. Poenget med foreldrepermisjon er barnet, ikke foreldrene 🤷🏻♀️ Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei alle! Hvordan er reglene nå egentlig? Er far pålagt å bruke hele fedrekvoten med mindre han er for syk, at man går fra hverandre osv.? Kan man ha samme adresse igjennom dette samlivsbruddet i såfall? 😂 Far tjener vesentlig mer, han har en "viktigere" jobb og tror han hadde blitt litt ko-ko av gogogaga hele dagen i så mange uker.. Burde ikke det holde eller i hvertfall være noe man bestemmer sammen? 🤷🏻♀️ Anonymkode: 37250...387 Som andre skriver trenger ikke far ta ut noe, men da må du ta mye ulønnet permisjon, for du får ikke tatt over permisjonen. Det er lurt å få hab til å ta noe permisjon, også for at ikke du skal bli sittende igjen med alt med barnet senere. Om det fungerer for deres jobber, så kan man ta permisjon på deltid. Altså at han er hjemme noen dager i uka og jobber resten, og så tar enten du ferdig din permisjon eller tar ulønnet de dagene han jobber (avhengig av hvor tidlig du er komfortabel med å gå tilbake til jobb osv). Anonymkode: 1eaf1...50e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Beloved skrev (3 minutter siden): Ja det er sikkert direkte traumatisk for far å måtte tilbringe så mye tid med sitt eget barn. Og så han som er en så VIKTIG mann, da! Bare ikke særlig viktig for sitt eget barn, selvfølgelig. Voldsomt 😂😂 At en med høyt energinivå trives best ute på jobb fremfor vuggende med gulpeklut på skulderen 8 timer om dagen er ikke vanskelig for meg å forstå ihvertfall 😅 Vi har eldre flotte barn som absolutt ikke har fått et dårligere forhold til far fordi han ikke var hjemme med de i 19 uker hver når de var babyer. Sa ikke at han var en viktig person, sa han hadde en viktigere jobb enn meg 😅 Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ingenting med at han ikke vil ha de? De er hans, så jeg syns det mest riktige hadde vært at han selv fikk bestemme hvordan de brukes. Sånn var det jo før. Poenget med foreldrepermisjon er barnet, ikke foreldrene 🤷🏻♀️ Anonymkode: 37250...387 Nemlig ponget er barnet. At barnet også skal få en relasjon til far sm omsorgsperson. At ikke barnet bare knytter bånd til mor fordi far kun er tilstede et få tall timer når barent er våkent. Anonymkode: 0f211...5c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Jeg synes det er helt på sin plass at staten setter føringer for bruk av permisjon når det betales ut masse masse penger. Jeg er gravid sjøl, og vi kommer til å tape 120 000 på pappapermen fordi pappaens bedrift ikke betaler ut lønn over 6g. Det gjør min, og jeg tjener til og med mer enn han, så økonomisk sett ville det lønnet seg for oss at jeg tok alt. Men jeg støtter delingen 100 %. Anonymkode: 45a52...a91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Du får ikke ta over hans permisjon på grunnlag av det du skriver her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Den som ikke vil, trenger ikke ta en eneste dag fri. Men da får han heller ikke betalt av staten de ukene. Anonymkode: 7bfaa...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Han har vært en god omsorgsperson for de andre (store) barna sine uten hele fedrekvoten.. Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nemlig ponget er barnet. At barnet også skal få en relasjon til far sm omsorgsperson. At ikke barnet bare knytter bånd til mor fordi far kun er tilstede et få tall timer når barent er våkent. Anonymkode: 0f211...5c8 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har vært en god omsorgsperson for de andre (store) barna sine uten hele fedrekvoten.. Anonymkode: 37250...387 Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Bare sett barnet i barnehage når det er 7 mnd og kom dere i jobb begge to. Relasjonen til foreldrene er tydeligvis ikke så viktig for dere. Babyen blir vel kjent med dere når det er større. Anonymkode: d0cb0...d7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes det er helt på sin plass at staten setter føringer for bruk av permisjon når det betales ut masse masse penger. Jeg er gravid sjøl, og vi kommer til å tape 120 000 på pappapermen fordi pappaens bedrift ikke betaler ut lønn over 6g. Det gjør min, og jeg tjener til og med mer enn han, så økonomisk sett ville det lønnet seg for oss at jeg tok alt. Men jeg støtter delingen 100 %. Anonymkode: 45a52...a91 Ja off, så fælt det hørtes ut. Det er jo ikke noe man føler på på samme måte når man ikke snur på hver krone fra før. Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Han har vært en god omsorgsperson for de andre (store) barna sine uten hele fedrekvoten.. Anonymkode: 37250...387 Og så. Dette er for samfunnet, ikke for hver enkelt families velbehag. Vi hadde også hatt det enklere om jeg kunne tatt hele kvoten, men sånn er det ikke og det er jeg glad for Anonymkode: 97221...ed2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare sett barnet i barnehage når det er 7 mnd og kom dere i jobb begge to. Relasjonen til foreldrene er tydeligvis ikke så viktig for dere. Babyen blir vel kjent med dere når det er større. Anonymkode: d0cb0...d7b Folk er så tøffe bak tastaturet 😅 Hvilket grunnlag legger du for kommentaren din? Selvfølgelig er det viktig, men trenger man virkelig 8 timer kontinuerlig med babyen hver dag for å bygge en god relasjon? Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja off, så fælt det hørtes ut. Det er jo ikke noe man føler på på samme måte når man ikke snur på hver krone fra før. Anonymkode: 37250...387 Vi må også ha ulønnet permisjon siden ungen blir født i mars og det er absolutt null sjanse for bhg-plass før august. Totalt så taper vi over 250 000, det er klart vi merker det. Det utraderer minst ett år med sparing for vår del, det er ikke sånn at vi bader i penger her i Oslo selv om vi har høy lønn, her vi har huslån oppover ørene. Jeg mener likevel at når staten sponser så mye, så må staten få lov å legge føringer for bruken av tiden. Ta ut gradert permisjon, da, så fordeler dere byrden utover lengre tid. Det kommer vi til å gjøre, ta lang periode hvor begge jobber deltid. Anonymkode: 45a52...a91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så. Dette er for samfunnet, ikke for hver enkelt families velbehag. Vi hadde også hatt det enklere om jeg kunne tatt hele kvoten, men sånn er det ikke og det er jeg glad for Anonymkode: 97221...ed2 Hvis det hadde vært enklere for dere, hva er grunnen til at du er glad for det da? Litt sånn vi er så heldige som får penger av staten, så det burde bare mangle at en ikke har noe å si 😅 Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi må også ha ulønnet permisjon siden ungen blir født i mars og det er absolutt null sjanse for bhg-plass før august. Totalt så taper vi over 250 000, det er klart vi merker det. Det utraderer minst ett år med sparing for vår del, det er ikke sånn at vi bader i penger her i Oslo selv om vi har høy lønn, her vi har huslån oppover ørene. Jeg mener likevel at når staten sponser så mye, så må staten få lov å legge føringer for bruken av tiden. Ta ut gradert permisjon, da, så fordeler dere byrden utover lengre tid. Det kommer vi til å gjøre, ta lang periode hvor begge jobber deltid. Anonymkode: 45a52...a91 Vi lever to veldige forskjellige hverdager tror jeg 😅 Anonymkode: 37250...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden Staten blander seg inn i dette, og hver familie får ikke dele kvoten slik de ønsker. Tar han ikke ut fedrekvoten, mister dere den. For at du skal kunne overta hans kvote; - Han er for syk (dokumentert) - Han er i fengsel - Han kvalifiserer ikke for foreldrepenger (f.eks uten inntekt 4 av de siste månedene før uttak). Jeg fikk fedrekvoten overført til meg for vårt første barn, men det var et sant helvete. Mannen er selvstendig og hadde endret selskapsform, og etter utallige ukers behandling og kløn fra NAV ba de meg bare søke om overføring. Anonymkode: d45eb...09e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå