Gå til innhold

Blir så lei meg når jeg leser henvisningen fra skolen til ppt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Helt klart! Dette barnet er like glad for 1 krone som 100 kroner, forstår ikke forskjellen og det må jobbes masse med. Det er også en slik del vi klarer å gjøre uten at barnet forstår at det er skolearbeid. Kjøpe en leke den koster mer enn denne f.eks dette gjør vi. Håper det går opp et lys en dag🤞🏻

Anonymkode: e11d5...840

Hvis barnet ikke forstår verdien av penger må dere jobbe med enda mer konkrete verdier. Tall i seg selv er jo abstrakt, og for barn kan det være vanskelig å knytte verdien til tallet. Penger er mer konkret, men vi tillegger penger en abstrakt verdi (som forskjellen mellom 1 og 100).

Prøv å jobbe med forskjellen mellom konkrete objekter som klosser og jobb videre med subtraksjon og addisjon med disse (eks. "du har ti klosser, h or mange får du hvis jeg tar bort to?").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke svart alle her, men takk for så mange fine svar og mange gode råd! Tar til meg de alle❤️

Anonymkode: e11d5...840

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får ikke svart alle her, men takk for så mange fine svar og mange gode råd! Tar til meg de alle❤️

Anonymkode: e11d5...840

Les deg opp på begrepsforståelse. Om barnet mangler forståelsen av en del grunnleggende begreper kan dette føre til vansker på skolen.

https://www.statped.no/laringsressurser/sprak-og-tale/samisk-spraktale/begrepsforstaelse---kartleggingsprove/

Anonymkode: 02e29...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver at barnet er mye slitent og at privatundervisning derfor ikke har noe for seg. Men har du tenkt på å erstatte skolen med privatundervisning? (Fremfor å ha hjelpelærer etter skoletid) Ta barnet ut av skolen til fordel for privattimer, enten regelmessig eller innimellom. Det finnes sikkert enten pensjonerte lærere eller lærerstudenter som ville tatt på seg jobben. 

I Norge er det ikke skoleplikt, kun opplæringsplikt. Og det er du som forelder som er ansvarlig for opplæringen til barnet ditt. Så du har fullt lov til å ta barnet ut av skolen når enn du vil.

Anonymkode: c86e2...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du:

Du sier barnet ditt har hatt «mye vondt i hodet pga støy». 
 

Kan barnet ha migrene/annen hodepinesykdommer? 
 

I tillegg til ppt synes jeg du skal be om henvisning til utredning av årsakene til mye hodepine. Før hodepinedagbok hvor dere også registrerer evt andre symptomer. Husk at barn ofte forklarer med sndre ord. Vondt i halsen kan være kvalme osv. 
 

Jeg tror ikke du skal se bort ifra at de faglige resultatene blir bedre om barnet får rom til å konsentrere seg i rolige omgivelser. 

Om det er migrene så gir det brainfog, konsentrasjonsvansker, utmattelse, lyd/lyssky osv.

Hva synes barnet om å settes på ganga? 😶‍🌫️🥹🫢

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (10 minutter siden):

Men du:

Du sier barnet ditt har hatt «mye vondt i hodet pga støy». 
 

Kan barnet ha migrene/annen hodepinesykdommer? 
 

I tillegg til ppt synes jeg du skal be om henvisning til utredning av årsakene til mye hodepine. Før hodepinedagbok hvor dere også registrerer evt andre symptomer. Husk at barn ofte forklarer med sndre ord. Vondt i halsen kan være kvalme osv. 
 

Jeg tror ikke du skal se bort ifra at de faglige resultatene blir bedre om barnet får rom til å konsentrere seg i rolige omgivelser. 

Om det er migrene så gir det brainfog, konsentrasjonsvansker, utmattelse, lyd/lyssky osv.

Hva synes barnet om å settes på ganga? 😶‍🌫️🥹🫢

Barnet har migrene, og er utredet. Har også annen genetisk sykdom. Så det kan være mye som gjør at barnet vårt ikke klarer skolen så bra. Barnelegen mener vi bør få tilrettelegging ved å ha et "stille" rom som barnet kan trekke seg tilbake, men når jeg spurte skolen om det var ikke det mulig. 
Barnet vil selv på gangen for å slippe støyen, men jeg synes ikke det er riktig. Ikke forstår jeg heller hvorfor gang er bedre enn et rom. De mener at på et rom har hun behov for en voksen, barnet vårt går da til helsesøster en del for å få fred🥴 

 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ser du skriver at barnet er mye slitent og at privatundervisning derfor ikke har noe for seg. Men har du tenkt på å erstatte skolen med privatundervisning? (Fremfor å ha hjelpelærer etter skoletid) Ta barnet ut av skolen til fordel for privattimer, enten regelmessig eller innimellom. Det finnes sikkert enten pensjonerte lærere eller lærerstudenter som ville tatt på seg jobben. 

I Norge er det ikke skoleplikt, kun opplæringsplikt. Og det er du som forelder som er ansvarlig for opplæringen til barnet ditt. Så du har fullt lov til å ta barnet ut av skolen når enn du vil.

Anonymkode: c86e2...a02

Kan man ha en slik "hybrid" løsning da? For ved for mye fravær vil jo skolen skrive ut eleven og melde til barnevernet? Vi kan ikke ha hjemmeskole, vi begge jobber

Ts

Anonymkode: e11d5...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke lærervansker har ppt avdekket. Står bare "henger faglig bak" og det er jo ikke noe som gir vedtak. Hva sier andre foresatte om læringsmiljøet i klassen? Og hvorfor blir ikke dette tatt tak i? 

Anonymkode: 94c80...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 15.20):

Så du anbefaler ikke fritak for karakterer på u.skolen? Kan ikke det ødelegge mye på veien videre? Tar til meg alle råd :) 

Mitt barn henger 3 år etter i matte, har ingen tall forståelse. Forstår ikke at 1000 er mer enn 10 f.eks Dette har vi jobbet med utrolig mye, og det skriver de også i rapporten at det er ikke forståelse der. 
Lesing har løsnet litt, vi leser mye og vi kjøper bøker for å øke motivasjonen. 
Jeg vet jo selv at dette ikke er en hvilepute, og jeg er klar. De sier de er en dysleksi vennlig skole, hva det betyr.  

Anonymkode: e11d5...840

Lurer på om ikke du og flere misforstår her. Jeg tror hun du siterer mener at man bør stå på for at barnet SKAL ha karakterer. Da må skolen tilrettelegge, muntlige prøver osv. 

Selv har jeg flere barn, minste på 11 har lærevansker og har fått autismediagnose. Mulig det kommer en dysleksi-diagnose etterhvert og. Hvertfall, han sliter med mye av det samme som ditt barn, og jeg forstår veldig godt at det er tøft å lese henvisninger. Det synes jeg også. Men husk at det smøres litt på for at barnet skal få hjelp. En diagnose er helt nødvendig ikke bare utløser det ressurser og hjelpemidler, det er helt essensielt for å forstå barnet. 
Vet ikke med dysleksi, men barn på spekteret får ekstra ressurs her vi bor hvertfall. Men det er klart, om det er flere som trenge hjelp i klassen kan den ekstra ressursen måtte deles…Kompetansen på den ekstra ressursen kan også være så som så. Ikke akkurat spesialpedagoger.

Det kommer til å gå bra med barna våre. Alle kan ikke bli ingeniører, noen må bemanne kassa på REMA også 🙃

To ting som er viktig for at barna våre skal få et godt liv: Øve på sosiale ferdigheter. Trivsel. 
 

Det andre: Ta vare på barnets psykiske helse. Fag er ikke alt. Hva er barnets sterke sider? Hva liker det å gjøre? Bygg på det!

💕

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnet har migrene, og er utredet. Har også annen genetisk sykdom. Så det kan være mye som gjør at barnet vårt ikke klarer skolen så bra. Barnelegen mener vi bør få tilrettelegging ved å ha et "stille" rom som barnet kan trekke seg tilbake, men når jeg spurte skolen om det var ikke det mulig. 
Barnet vil selv på gangen for å slippe støyen, men jeg synes ikke det er riktig. Ikke forstår jeg heller hvorfor gang er bedre enn et rom. De mener at på et rom har hun behov for en voksen, barnet vårt går da til helsesøster en del for å få fred🥴 

 

Kan man ha en slik "hybrid" løsning da? For ved for mye fravær vil jo skolen skrive ut eleven og melde til barnevernet? Vi kan ikke ha hjemmeskole, vi begge jobber

Ts

Anonymkode: e11d5...840

Er dere medlem i Hodepine Norge og med i unggruppa?

Anbefaler det.

Kan tenkes skolebytte er best for barnet - undersøke hvilke skoler som har mulighet for stille/hvilerom, filterbriller/ørepropper ved behov osv.

Loop har ørepropper med xs tupp til barn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke lærervansker har ppt avdekket. Står bare "henger faglig bak" og det er jo ikke noe som gir vedtak. Hva sier andre foresatte om læringsmiljøet i klassen? Og hvorfor blir ikke dette tatt tak i? 

Anonymkode: 94c80...9a9

Ppt har ikke fattet vedtak, dette er en henvisning TIL ppt.

Byttet lærer så har blitt tatt tak i. 

Anonymkode: e11d5...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Er dere medlem i Hodepine Norge og med i unggruppa?

Anbefaler det.

Kan tenkes skolebytte er best for barnet - undersøke hvilke skoler som har mulighet for stille/hvilerom, filterbriller/ørepropper ved behov osv.

Loop har ørepropper med xs tupp til barn :) 

Ja, det er jeg. Ante ikke at det finnes en ung gruppe  da, er den på Facebook? 
 

Det er vanskelig med skolebytte, det finnes ikke privatskoler i nærheten bortsett fra cis og kommunen er ikke stor. Det blir for lang vei for barnet og vi har ikke sjans til å kjøre og hente hver dag🥴Men jeg har undersøkt, snakket med helsesøster om dette også, vi må få til det beste på denne skolen. Ts

Takk for tips om ørepropper det skal jeg kjøpe, det har blitt etterlyst av barnet
 

Anonymkode: e11d5...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (32 minutter siden):

Men du:

Du sier barnet ditt har hatt «mye vondt i hodet pga støy». 
 

Kan barnet ha migrene/annen hodepinesykdommer? 
 

I tillegg til ppt synes jeg du skal be om henvisning til utredning av årsakene til mye hodepine. Før hodepinedagbok hvor dere også registrerer evt andre symptomer. Husk at barn ofte forklarer med sndre ord. Vondt i halsen kan være kvalme osv. 
 

Jeg tror ikke du skal se bort ifra at de faglige resultatene blir bedre om barnet får rom til å konsentrere seg i rolige omgivelser. 

Om det er migrene så gir det brainfog, konsentrasjonsvansker, utmattelse, lyd/lyssky osv.

Hva synes barnet om å settes på ganga? 😶‍🌫️🥹🫢

Det tenkte jeg og. Har barn med epilepsi sliter mye med vondt i hodet, sliten,  konsentrasjon , hukommelse og innlæring.  Mange tror epilepsi vil si kramper men mange har epilepsi som en ikke ser med øyet

Anonymkode: 0b71e...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 16.22):

For barnet eller skolen? 1 i flere fag vil jo sørge for at man ikke kommer inn der man vil på vgs eller i verste fall videre i utdanningsløpet. Der alt går på snitt. Og i dag er snittene så høye også både på vgs og høyere utdanning. 
Har et barn som har 4,8 i snitt fra ungdomsskolen, kom da ikke inn på første valget sitt. Synes det er bekymring for videre utdanning.

 

 

Så fint å lese slikt, det gir håp :) Ts

Anonymkode: e11d5...840

Å komme inn på videregående er ikke så problematisk. Snitt på de fleste fag er ikke så høye og man kan søke på særskilt grunnlag. Å få fritak i karakter er skummelt da det kan få lærer til å gi faen i opplæring, noe som fører til større utfordringer på VGS. Dersom det er mulig, er det selvfølgelig bedre med vurdering. Barn må ha noe å jobbe etter og bygge opp et grunnlag 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter diagnose kan man faktisk søke om stønad til ørepropper fra NAV. Det er mye man kan få støtte til der. I klasserommet mitt har vi høreklokker som stenger bråk ute. Da kan noen samarbeide om oppgaver, mens de som vil jobbe alene kan få det roligere. 

Anonymkode: d759a...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 16.22):

For barnet eller skolen? 1 i flere fag vil jo sørge for at man ikke kommer inn der man vil på vgs eller i verste fall videre i utdanningsløpet. Der alt går på snitt. Og i dag er snittene så høye også både på vgs og høyere utdanning. 
Har et barn som har 4,8 i snitt fra ungdomsskolen, kom da ikke inn på første valget sitt. Synes det er bekymring for videre utdanning.

 

 

 

Anonymkode: e11d5...840

Ved eks med dysleksi diagnose og iop kan de søke særskilt og da svært sjeldent de ikke kommer inn på første valg. Har selv 2 so. Søkte via særskilt. Ene hadde snitt på 3.2 på ungdomskolen og fikk komme inn på førstevalget pga særskilt og iop. Gikk ut med snitt på videregående på 5.7 begge årene

Yngste hadde 3.7 som snitt kom og inn på første valg pga iop . Første året snitt på 5

Mange av de som slitter på ungdomsskolen får ofte et skikkelig opptur på videregående hvis de er flinke i praksis

Anonymkode: 0b71e...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (20 minutter siden):

Å komme inn på videregående er ikke så problematisk. Snitt på de fleste fag er ikke så høye og man kan søke på særskilt grunnlag. Å få fritak i karakter er skummelt da det kan få lærer til å gi faen i opplæring, noe som fører til større utfordringer på VGS. Dersom det er mulig, er det selvfølgelig bedre med vurdering. Barn må ha noe å jobbe etter og bygge opp et grunnlag 

Karakterer må en si en ska ha i alle fag, som du sier. Rådgiveren til u guddommen her sa en ener er gull vært  da viser det at du var med på undervisning.  Ved fritak står det kun deltatt eller fritatt. Noe som er at egentlig så har de ikke fått opplæring når de ser på det. Og ved karakter kan en ta fagbrev, uten kun kompetansebevis

Anonymkode: 0b71e...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer og spesialpedagog syns jeg alltid at pedagogiske rapporter er vanskelige å skrive, nettopp fordi man må beskrive godt hva som er barnets vansker. Jeg forstår at det kan være vanskelig for forelder å få det så brutalt nedskrevet i et dokument. 

Men vit at med all sannsynlighet ser de rundt barnet ditt de gode kvalitetene. Hva hen er god på, hvordan hen lærer best. Hva slags person hen er og hvordan hen er med andre. Disse tingene er ikke «viktige» når man skal beskrive faglige vansker, men de er viktige i hverdagen og i livet ellers. 

Anonymkode: 08bb0...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, det er jeg. Ante ikke at det finnes en ung gruppe  da, er den på Facebook? 
 

Det er vanskelig med skolebytte, det finnes ikke privatskoler i nærheten bortsett fra cis og kommunen er ikke stor. Det blir for lang vei for barnet og vi har ikke sjans til å kjøre og hente hver dag🥴Men jeg har undersøkt, snakket med helsesøster om dette også, vi må få til det beste på denne skolen. Ts

Takk for tips om ørepropper det skal jeg kjøpe, det har blitt etterlyst av barnet
 

Anonymkode: e11d5...840

Du må melde barnet/deg inn i Hodepine Norge, da får du tilgang - også til gratis chat med Aud Dueland og Tine Poole som er landets ledende innen hodepine/migrene :) 

Noen lagde nylig en tråd i FBgruppw ang tilrettelegging på skole, søk opp den. Masse bra forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (3 timer siden):

Du må melde barnet/deg inn i Hodepine Norge, da får du tilgang - også til gratis chat med Aud Dueland og Tine Poole som er landets ledende innen hodepine/migrene :) 

Noen lagde nylig en tråd i FBgruppw ang tilrettelegging på skole, søk opp den. Masse bra forslag. 

Må begge være medlem? For jeg er medlem i foreningen er også på Facebookgruppen demmes, men ante ikke at det var en egen gruppe for barn. Må jeg sjekke ut, og den tråden har jeg gått glipp av. Må jeg søke opp :) 

Takk for tips! 

Anonymkode: e11d5...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2024 den 14.55):

For en bedriten venninne du har, selvfølgelig er det vits med henvisning. En dysleksi diagnose utløser flere rettigheter som skolen ikke kan nekte for uansett hvor negativ "venninnen" din er. 

Dette løser seg, jeg har tre barn med dysleksi hvor den ene slet enormt faglig pga det. Men med diagnose å slenge på bordet fikk pipa en anen lyd og barnet er nå en suksessfull ungdom som gjør det enormt godt. 

Anonymkode: 20703...776

Hvor står det at barnet har dysleksi? Det eneste jeg kan se er at moren sier at hun selv har dysleksi.

Anonymkode: a6106...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...