AnonymBruker Skrevet 31. oktober #21 Del Skrevet 31. oktober TS: husk at henvisningen til PPT kun fokuserer på det barnet ikke kan. Det er meningen å smøre litt tjukt på, slik at barnet skal få den hjelpen det trenger. Jeg er lærer, og pleier alltid å advare foreldrene litt når de leser sånne henvisninger, for det kan jo virke som om barnet ikke får noe til på skolen. Ellers vil jeg absolutt anbefale å ta det videre med PPT, med tanke på å utrede for dysleksi eller andre læringsvansker. Det er jo ikke sånn at det i seg selv magisk vil endre barnets hverdag. Men det kan gi en økt forståelse av barnet, flere rettigheter og ikke minst press på skolen til å tilrettelegge undervisning. Men for at barnet skal få et faglig løft kreves også at dere foreldre sitter hjemme med barnet og øver på det som er vanskelig. Anonymkode: 2d9d0...04a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #22 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): TS: husk at henvisningen til PPT kun fokuserer på det barnet ikke kan. Det er meningen å smøre litt tjukt på, slik at barnet skal få den hjelpen det trenger. Jeg er lærer, og pleier alltid å advare foreldrene litt når de leser sånne henvisninger, for det kan jo virke som om barnet ikke får noe til på skolen. Ellers vil jeg absolutt anbefale å ta det videre med PPT, med tanke på å utrede for dysleksi eller andre læringsvansker. Det er jo ikke sånn at det i seg selv magisk vil endre barnets hverdag. Men det kan gi en økt forståelse av barnet, flere rettigheter og ikke minst press på skolen til å tilrettelegge undervisning. Men for at barnet skal få et faglig løft kreves også at dere foreldre sitter hjemme med barnet og øver på det som er vanskelig. Anonymkode: 2d9d0...04a Tusen takk, det er jo sånn det er. Likevel det traff meg veldig, fikk så vondt av barnet mitt❤️ Jobber gjerne hjemme, vi gjør jo det nå også. Bare har vært litt og litt da barnet har vært veldig sliten etter skolen. Håper vi kan få litt tilpassende lekser for da er det enklere å jobbe for da kommer det ikke i tillegg til som i dag. Nye læreren var enig at litt mer tilpasset lekser ikke var dumt, så håper det Ts Anonymkode: e11d5...840 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #23 Del Skrevet 31. oktober Din venninne har nok rett, høres ut som skolens kapasitet er sprengt. Men på den positive siden: det gjør INGENTING for din jobbing med barnet at du hr dysleksi. Kjør på, bruk tiden godt. Kanskje finn én time i løpet av dagen der barnet er åpen for læring. Dekk det grunnleggende først. De fire regneartene, tallforståelse, refleksjon, lese mellom linjene, lesekondisjon og mengdetrening lesing. Bruk lydbok der det er hensiktsmessig. Invester gjerne i noen arbeidsbøker, og be skolen om å få låne skolebøker hjem dersom de bruker bøker. Om du gjør en innsats nå og er innstilt på dette, kan du redde skolegangen til barnet ditt. Det er helt galt at du skal måtte, men i virkeligheten tar disse kampene tid og du har ingen tid å miste. Jeg heier på deg. Hilsen lærer. Anonymkode: 0d022...d59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #24 Del Skrevet 31. oktober PS fra meg over. Lekser er ikke obligatorisk. Gjør det som kjennes hensiktsmessig. Se gjerne på leksene for å få en følelse av hvordan klassen ligger an faglig, men be læreren om å bruke leksetid på å catche opp. I pedagogisk rapport står det hva barnet strever med. Ta utgangspunkt i dette, og be gjerne lærer om tips til bøker, hefter eller lignende du kan erstatte med. Kanskje hen er så på tilbudssiden at du får en bunke kopier, men ikke regn med det. Anonymkode: 0d022...d59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #25 Del Skrevet 31. oktober Min har IOP og har fått ekstra hjjep i norsk, engelsk og matte. Hun hang etter med språket og ppt har vært i bildet fra bhg alder. Hun ble utredet for adhd i 5 klasse og startet på medisiner. Plutselig løsnet det, hun lå langt under snitt og nå forstår hun matte, engelsk har hun kommet seg i og i disse to fagene ligger hun litt over snitt. I norsken så er hun rett under snitt, men nå prater hun og forstår ting. Frem til medisinstart så kunne jeg terpe og terpe og hun husket ikke, hun forstod for eksempel ikke hva kjøkkenbenk var. Hun klarte ikke huske hva det var enda det er et uttrykk vi bruker mye. ( f.eks "det står på kjøkkenbenken") Nå er hun 12.5, snakker rett under norm, men forstår alt og kan reflektere godt. Jeg syns vi har fått svært dårlig og lite hjelp fra PPT, så jeg er ikke imponert. Var først da vi kom på BUP at vi fikk hjelp. Her var det ADHD diagnosen og medikamenter som gjorde at det løsnet. Hun har også fremstått svært sur og ukonsentrert, men det har nok vært fordi hun ikke har forstått. Anonymkode: 25a43...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #26 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min har IOP og har fått ekstra hjelp i norsk, engelsk og matte. Hun hang etter med språket og ppt har vært i bildet fra bhg alder. Hun ble utredet for adhd i 5 klasse og startet på medisiner. Plutselig løsnet det, hun lå langt under snitt og nå forstår hun matte, engelsk har hun kommet seg i og i disse to fagene ligger hun litt over snitt. I norsken så er hun rett under snitt, men nå prater hun og forstår ting. Frem til medisinstart så kunne jeg terpe og terpe og hun husket ikke, hun forstod for eksempel ikke hva kjøkkenbenk var. Hun klarte ikke huske hva det var enda det er et uttrykk vi bruker mye. ( f.eks "det står på kjøkkenbenken") Nå er hun 12.5, snakker rett under norm, men forstår alt og kan reflektere godt. Jeg syns vi har fått svært dårlig og lite hjelp fra PPT, så jeg er ikke imponert. Var først da vi kom på BUP at vi fikk hjelp. Her var det ADHD diagnosen og medikamenter som gjorde at det løsnet. Hun har også fremstått svært sur og ukonsentrert, men det har nok vært fordi hun ikke har forstått. Anonymkode: 25a43...dab Glemte å skrive at nå har hun ikke opplæringsplan lengre. Anonymkode: 25a43...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #27 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet mitt er 10 år og har hatt det vanskelig faglig siden 1 klasse. Det har vært lite undervisning i klassen da det er mange barn med store problemer som har tatt mye av tiden. Barnet mitt har hatt mye vondt i hode på grunn av støy, pga det har lærer satt barnet mitt på gangen. Lærer har gjort sitt beste altså, så skylder ikke på lærer. Barnet mitt er svak i både regning og lesning, jeg har snakket masse med lærer, til slutt ringte jeg faktisk til ppt for å få hjelp. Da skjedde det ting og barnet fikk ekstra undervisning i både matte og norsk. Etter at dette nå har pågått i et år, med ingen fremgang, og nå ny lærer er det masse testing og det viser seg at mitt barn ligger langt under de jevnaldrende. Vi har jobbet hjemme også, men pga barnet er så sliten fra skolen blir det ikke mye hver dag, men litt. Det å lese rapporten få det så svar på hvitt hvor mye barnet mitt synes skolen er vanskelig, hvordan de beskriver barnet mitt som en som prøver og prøver, men får det ikke til. Jeg håper sånn at ppt kan hjelpe oss, få en plan, men jeg er redd for fremtiden. Barnet mitt vil aldri klare å ta igjen de jevnaldrende tenker jeg. Så dere med erfaring med henvisning til ppt med utredning av hvorfor mitt barn har vansker med disse fagene. Hva skjer? Og kan man forvente hjelp? Har en venninne som er lærer å mener henvisning er egentlig ikke vits da skolen ikke har mulighet til å hjelpe barnet mitt. Det må vi gjøre selv, men med dysleksi selv er jeg virkelig ikke rette lærer selv om jeg gjør mitt beste Anonymkode: e11d5...840 Jeg skjønner at du synes det er leit at barnet ditt sliter sånn på skolen. Jeg vil bare si at det å få utredet hva som kan ligge bak er viktig, for da vet man mer konkret hva som er utfordringen(e). I tillegg utløser det rettigheter som feks skolebøker (og andre bøker) på lydbok. Mine personlige erfaringer som bonusmamma for to nå unge voksne med mild og alvorlig dysleksi i kombinasjon med ADHD er at det har vært krevende for dem (og oss). Men de har fått ett fortrinn som de andre unge voksne ikke har. De har lært at ingenting kommer gratis, og at de har måttet jobbe hardt for å komme dit de er. Som unge voksne har de faktisk kommet «lengre» enn de fleste jevnaldrende. De skyr ikke arbeid eller utfordringer. Og har lært at det nytter. De fungerer i parforhold og har fått jobber man kan leve av. Når det kom til leseleksa i norsk, så droppet vi den og kjøpte tegneserier som de syntes var gøy å lese. Da ble de ikke så slitne av det. Vi halverte og leksene (til skolens irritasjon), da vi mente at barna og trengte tid til hvile og lek. Hjemme la vi vekt på å involvere de i oppgaver og aktiviteter, det lærte de av og opplevde mestringsfølelse. Det var ingen Montesorriskole tilgjengelig da de vokste opp, men ville sett på det på grunn av de der lærer mer etter interesser. Skolene har ofte mindre klasser og det blir mindre bråk og tettere lærerkontakt. Anonymkode: 257a3...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #28 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du anbefaler ikke fritak for karakterer på u.skolen? Kan ikke det ødelegge mye på veien videre? Tar til meg alle råd Mitt barn henger 3 år etter i matte, har ingen tall forståelse. Forstår ikke at 1000 er mer enn 10 f.eks Dette har vi jobbet med utrolig mye, og det skriver de også i rapporten at det er ikke forståelse der. Lesing har løsnet litt, vi leser mye og vi kjøper bøker for å øke motivasjonen. Jeg vet jo selv at dette ikke er en hvilepute, og jeg er klar. De sier de er en dysleksi vennlig skole, hva det betyr. Anonymkode: e11d5...840 Nei. Ved å ha karakterer om det så er en 1 eller 2 så er det gull vært, fikk vi beskjed fra rådgiver. Årsak er da kan de ta fagbrev og ikke kun kompetanse bevis. De vil ved å ikke ha karakter, kun et ark at de har gått grunnskolen,men ingenting om de har deltatt eller ikke i fagene. Og ved fagprøve hvis de har hatt iop og karakter, kan de søke ved fagprøve å stryke en karakter. Men har en fritak for karakter så mister en den muligheten Nynorsk sliper en med dysleksi, så den utgår automatisk, men er i timen,men skriver bokmål Anonymkode: 0b71e...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #29 Del Skrevet 31. oktober Selvfølgelig må dere få en henvisning til PPT for at barnet ditt skal få den hjelpen barnet trenger. Da kan PPT skrive en sakkyndig vurdering og angi den hjelpen de mener barnet behøver. Anonymkode: 931dc...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #30 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg skjønner at du synes det er leit at barnet ditt sliter sånn på skolen. Jeg vil bare si at det å få utredet hva som kan ligge bak er viktig, for da vet man mer konkret hva som er utfordringen(e). I tillegg utløser det rettigheter som feks skolebøker (og andre bøker) på lydbok. Mine personlige erfaringer som bonusmamma for to nå unge voksne med mild og alvorlig dysleksi i kombinasjon med ADHD er at det har vært krevende for dem (og oss). Men de har fått ett fortrinn som de andre unge voksne ikke har. De har lært at ingenting kommer gratis, og at de har måttet jobbe hardt for å komme dit de er. Som unge voksne har de faktisk kommet «lengre» enn de fleste jevnaldrende. De skyr ikke arbeid eller utfordringer. Og har lært at det nytter. De fungerer i parforhold og har fått jobber man kan leve av. Når det kom til leseleksa i norsk, så droppet vi den og kjøpte tegneserier som de syntes var gøy å lese. Da ble de ikke så slitne av det. Vi halverte og leksene (til skolens irritasjon), da vi mente at barna og trengte tid til hvile og lek. Hjemme la vi vekt på å involvere de i oppgaver og aktiviteter, det lærte de av og opplevde mestringsfølelse. Det var ingen Montesorriskole tilgjengelig da de vokste opp, men ville sett på det på grunn av de der lærer mer etter interesser. Skolene har ofte mindre klasser og det blir mindre bråk og tettere lærerkontakt. Anonymkode: 257a3...948 Skulle så gjerne sendt barnet vårt på privatskole, men vi har ingen i kommunen og de rundt er det enten cis eller kristenbarneskole. De er ikke for henne, men tror privat hadde vært midt i blinken Tusen takk for så god forklaring på hva dere gjorde og hvordan det gikk. Jeg håper og tror dette går bra for vårt barn også. AnonymBruker skrev (1 time siden): Min har IOP og har fått ekstra hjjep i norsk, engelsk og matte. Hun hang etter med språket og ppt har vært i bildet fra bhg alder. Hun ble utredet for adhd i 5 klasse og startet på medisiner. Plutselig løsnet det, hun lå langt under snitt og nå forstår hun matte, engelsk har hun kommet seg i og i disse to fagene ligger hun litt over snitt. I norsken så er hun rett under snitt, men nå prater hun og forstår ting. Frem til medisinstart så kunne jeg terpe og terpe og hun husket ikke, hun forstod for eksempel ikke hva kjøkkenbenk var. Hun klarte ikke huske hva det var enda det er et uttrykk vi bruker mye. ( f.eks "det står på kjøkkenbenken") Nå er hun 12.5, snakker rett under norm, men forstår alt og kan reflektere godt. Jeg syns vi har fått svært dårlig og lite hjelp fra PPT, så jeg er ikke imponert. Var først da vi kom på BUP at vi fikk hjelp. Her var det ADHD diagnosen og medikamenter som gjorde at det løsnet. Hun har også fremstått svært sur og ukonsentrert, men det har nok vært fordi hun ikke har forstått. Anonymkode: 25a43...dab Vi har Ad/Hd i familien, så kan jo være. Jeg har vært innom ppt her vi bor pga et annet barn av helt motsatte utfordringer enn dette barnet, der var det fordi barnet hadde behov for mer utfordringer. Og opplevde de som veldig bra, men jeg har hørt i ettertid at vi hadde nok den beste veilederen så håper på han igjen🤞🏻 Så fint at det ordnet seg og barnet nå er aldersadekvat, kan tenke meg det gir god selvfølelse ❤️ Anonymkode: e11d5...840 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #31 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Din venninne har nok rett, høres ut som skolens kapasitet er sprengt. Men på den positive siden: det gjør INGENTING for din jobbing med barnet at du hr dysleksi. Kjør på, bruk tiden godt. Kanskje finn én time i løpet av dagen der barnet er åpen for læring. Dekk det grunnleggende først. De fire regneartene, tallforståelse, refleksjon, lese mellom linjene, lesekondisjon og mengdetrening lesing. Bruk lydbok der det er hensiktsmessig. Invester gjerne i noen arbeidsbøker, og be skolen om å få låne skolebøker hjem dersom de bruker bøker. Om du gjør en innsats nå og er innstilt på dette, kan du redde skolegangen til barnet ditt. Det er helt galt at du skal måtte, men i virkeligheten tar disse kampene tid og du har ingen tid å miste. Jeg heier på deg. Hilsen lærer. Anonymkode: 0d022...d59 Vi jobber det vi kan altså, men barnet er mye sliten, så det er mye gråt, mye tid å protestere osv. Så vi gjør litt og litt, spesielt matte. Lesing er sånn sett lett, da har vi koselig stund på senga før kvelden å oppleves ikke som skolearbeid. Barnet vårt sliter med å forstå begreper, og hva et tall er. Det er både vist å forklart helt siden 1 klasse, men det er som det går rett ut igjen. De skriver også det i rapporten. Men vi gir oss ikke, verken lærer eller oss foreldre Anonymkode: e11d5...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #32 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Selvfølgelig må dere få en henvisning til PPT for at barnet ditt skal få den hjelpen barnet trenger. Da kan PPT skrive en sakkyndig vurdering og angi den hjelpen de mener barnet behøver. Anonymkode: 931dc...1ae Jeg spurte ikke om barnet vårt skal henvises tror jeg? Det er kjempe viktig og noe jeg som foreldre virkelig har jobbet for i flere år Veldig sårt likevel å se hvordan barnet ditt faktisk har det i fagene på skolen. Anonymkode: e11d5...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #33 Del Skrevet 31. oktober Tror det ser verre ut svart på hvitt, og naturlig at de smører på litt for å få frem problemene. Det med mengdeforståelse må dere jobbe med, ellers vil hen få store problemer med penger, kunne bli utnyttet osv Anonymkode: 248f3...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #34 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror det ser verre ut svart på hvitt, og naturlig at de smører på litt for å få frem problemene. Det med mengdeforståelse må dere jobbe med, ellers vil hen få store problemer med penger, kunne bli utnyttet osv Anonymkode: 248f3...4a8 Helt klart! Dette barnet er like glad for 1 krone som 100 kroner, forstår ikke forskjellen og det må jobbes masse med. Det er også en slik del vi klarer å gjøre uten at barnet forstår at det er skolearbeid. Kjøpe en leke den koster mer enn denne f.eks dette gjør vi. Håper det går opp et lys en dag🤞🏻 Anonymkode: e11d5...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #35 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min har IOP og har fått ekstra hjjep i norsk, engelsk og matte. Hun hang etter med språket og ppt har vært i bildet fra bhg alder. Hun ble utredet for adhd i 5 klasse og startet på medisiner. Plutselig løsnet det, hun lå langt under snitt og nå forstår hun matte, engelsk har hun kommet seg i og i disse to fagene ligger hun litt over snitt. I norsken så er hun rett under snitt, men nå prater hun og forstår ting. Frem til medisinstart så kunne jeg terpe og terpe og hun husket ikke, hun forstod for eksempel ikke hva kjøkkenbenk var. Hun klarte ikke huske hva det var enda det er et uttrykk vi bruker mye. ( f.eks "det står på kjøkkenbenken") Nå er hun 12.5, snakker rett under norm, men forstår alt og kan reflektere godt. Jeg syns vi har fått svært dårlig og lite hjelp fra PPT, så jeg er ikke imponert. Var først da vi kom på BUP at vi fikk hjelp. Her var det ADHD diagnosen og medikamenter som gjorde at det løsnet. Hun har også fremstått svært sur og ukonsentrert, men det har nok vært fordi hun ikke har forstått. Anonymkode: 25a43...dab Bare av nysgjerrighet: Hvorfor er dere misfornøyde med PPT? Hvis det var diagnose og medisiner som skulle til, så er jo dette ting PPT ikke kan gi dere, men som dere må innom spesialisthelsetjenesten for å få. Hvilke forventninger hadde du til PPT som de ikke innfridde? Anonymkode: 37e68...440 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #36 Del Skrevet 1. november Prøv å ta med barnet på altiviteter som gir mattetrening i hverdagen. Gi lommepenger i kontanter, ta barnet med på handling. La det få telle epler og poteter i butikken. Lag mat sammen etter oppskrift og la barnet måle opp. Spill spill med terninger. Tell opp godteri slik at alle får like mye. Del opp pizzaen og snakk om hvor mye 1/2 pizza er. Del den halve i to. Hvor mye er 1/4? Snik matte og tallforståelse inn i alle gjøremål. Ha analoge klokker. Anonymkode: 7b4c5...3f1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #37 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bare av nysgjerrighet: Hvorfor er dere misfornøyde med PPT? Hvis det var diagnose og medisiner som skulle til, så er jo dette ting PPT ikke kan gi dere, men som dere må innom spesialisthelsetjenesten for å få. Hvilke forventninger hadde du til PPT som de ikke innfridde? Anonymkode: 37e68...440 Kan si fra vårt stå sted er at ofte når skole og ppt mener ting fungerer, fjerner de tiltakene som fungerte og dermed havner en bakpå igjen og må starte med tiltakene igjen. Som i vårt tilfelle så sa senter for epilepsi at der var viktig å holde tiltakene oppe for å fortsatt ha fremgang i fagene, og ikke slippe opp når de så ting fungerte. Ofte så slipper skole og ppt opp når de ser fremgangen og holder ikke trykket på læringskurve opp, årsak det koster penger. Vi så og stor forskjell på privat og offentlig. Offentlig så ble ressursen delt på mange at de lager store grupper som barne dermed ikke fikk noe ut av spesped timer. På privat gikk ting øre merket til barnet hadde barnet tildelt eks 5 timer i uka fikk barne det, og fikk det en til en Anonymkode: 0b71e...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #38 Del Skrevet 1. november Dyskleksi kan jo være arvelig, og ville jo forklare en gode del av problemet i såfall? Og noen ganger kan det å få en forklaring være helt gull verdt. Bare for et barn å vite at man ikke er DUM, bare at man har en litt annerledes fungerende hjerne på et punkt, gjør jo at man forstår sin egen verden mye bedre Så ville jo tenkt i retning av at barnet muligens har arvet dysleksien her. Og så klart skal skolen hjelpe barnet, men først må man jo finne ut hva som er problemet. Henvisning er selvsagt både riktig og viktig! Forøvrig også noe som heter dyskalkuli, p lik linje med dysleksi, som går hardt utover tallforståelse og evne til orientering feks. De med dyskalkuli kan også slite enormt med kart. Min bror har dyskalkuli, hans beste venn er google maps. Han har aldri hatt det vi kaller retningssans. Samtidig er han knallgod i et annet språk som heter programmering, så han har en god IT-utdannelse, en god jobb g tjener 1,2 mill i året. Tross at skolegangen var vanskelig. Helt til han traff det språket hans hjerne virkelig forsto, for da pøste han jo all energien inn i IT-forståelsen, fordi det var det han mestret. Så typ dysleksi, dyskalkuli betyr ikke at livet er over, langt i fra. Men det kan ta lenger tid før man finner det man mestrer godt og skal drive med resten av livet, fordi det kanskje ikke finnes innenfor A4-barneskole. Viktig å støtte barnet tenker jeg, stort fokus på at ALLE har ting de er gode i, og ting de må jobbe hardt for å få til. På skolen ser han bare den ene tingen, da mange mestrer skolen greit, og håndterer de vanskelige tingene utenom undervisning. Ulempen er at feks suger man i fotball trenger man jo ikke spille. Slik fungerer ikke skolen... derfor må noen jobbe fryktelig hardt på skolen, mens andre seiler gjennom. Det kan være godt for barn å forstå at det ikke er at de er dumme, men at verden de lever i gjør at det absolutt kan føles slik. Og fortsette å hjelpe hjemme, det er jo lurt. Men ikke alltid lett. Her lærte første barnet å lese før hun var 5. Hun har en hjerne kliss lik min egen, og hver eneste lille ting jeg sa gikk rett inn og ble omsatt til evne. Barn nr to...har en HELT annerledes hjerne. Ingenting av mine forklaringer gir henne noe som helst. Så hun kunne ikke lese til skolestart, dette tok jeg ærlig opp med lærer, og sa at her må dere bidra som vet hvordan ulike barn kan lære å lese. Jeg har ikke sjans, for ingenting av min forståelse av lesing treffer henne. Og takk gud for skolen, nå kommer lesingen som bare det, så der klarte de heldigvis å nå inn på rett måte. For jeg skjønte at hun kunne, jeg skjønte bare ikke hvordan hun funker. Merker nå at hun også leser på en annen måte enn meg. Men det går fint, det er mange veier til Rom. Dermed ikke gitt at det er så lett å lære bort noe hjemme, det kommer jo an på om ens egen måte å tenke på passer med barnets. Og det er det ikke alltid det gjør... Masse lykke til, håper dere finner ut noe, det skulle ikke forundre meg om dere gjør. Og at det kan hjelpe dere videre, uansett om skolen klarer å gjøre det de skal eller ikke. Anonymkode: 1e4ef...2d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #39 Del Skrevet 1. november Du må ikke være i fornektelse på barnet ditt sin adferd. ppt leser, de kommer og observerer. de ser barnet på en annen måte, og feil som voksne gjør i barnehage/skole som de får beskjed om å forbedre seg på. når jeg leste ppt vedtaket der jeg leste at mitt barn hadde fått rollen som syndebukk av barn og VOKSNE. Og hvordan de måtte forbedre seg så ble ting lettere. Anonymkode: e39b3...9cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #40 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du må ikke være i fornektelse på barnet ditt sin adferd. ppt leser, de kommer og observerer. de ser barnet på en annen måte, og feil som voksne gjør i barnehage/skole som de får beskjed om å forbedre seg på. når jeg leste ppt vedtaket der jeg leste at mitt barn hadde fått rollen som syndebukk av barn og VOKSNE. Og hvordan de måtte forbedre seg så ble ting lettere. Anonymkode: e39b3...9cb Dette har ingenting med adferd å gjøre, dette har noe med at barnet vårt ikke mestrer det faglige. Og det er jeg som mor som har pushet på for en utredning hos ppt for å få hjelp til vårt barn. Barnet vårt får bare skryt på adferd, så ingen benekting her for adferd Dette er bare positivt, men vondt å lese hvor mye barnet mitt strever. Ts Anonymkode: e11d5...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå